سایت IGN مصاحبه ای با سازنده های بازی Ratchet And Clank Future : Tools Of Destruction انجام داده که در زیر میخونین :
+ تا حالا 4 بازی از این سری برای PS2 و یکی برای PSP ساخته شده. در هنگام ساخت R&C Future چه کارهایی برای بهتر کردن بازی و استفاده از سخت افزار جدید جذابتر کردن Ratchet و روبات همراهش Clank انجام میدین ؟
* بعد از ساختن 4 بازی ما دیگه احساس کرده بودیم که تا جایی که محدودیتهای PS2 اجازه میدن کار کردیم.ما بهترین زمان رو برای پیش تولید R&C Future انتخاب کردیم که به ما وقت کافی برای ور رفتن با سخت افزار و تکنولوژی PS3 رو میداد و اینکه چه طوری میتونیم پیشرفتهای زیادی در این سری ایجاد کنیم. این واقعآ برای ما هیجان انگیز بود که میتونستیم جهانی با جزییات بیشتر و رویایی تر بسازیم. کیفیت نورپردازی با تکنولوژی های با جزییات بالای ما ترکیب شده و دنیایی واقعی با فعالیتهای زیاد و محلهای مختلف برای جستجو رو فراهم کرده. علاوه بر این تکنیکهای شخصیتی پیچیده به ما امکان ساختن کاراکترهایی با جزییات بیشتر , دقیقتر و جالبتر رو میده.
خیلی از چیزهایی که بازیکنان در شماره های قبل از اونها لذت میبردند , در این نسخه به وسیله تکنولوژی جدید جالبتر هم شده.مثلآ ما از SIXAXIS برای بعضی از اسلحه هامون استفاده کردیم.برای نمونه اسلحه Tornado Launcher اسلحه ای هست که میتونه گردباد پرتاب بکنه و بازیکنان میتونن با تکون دادن دسته این گردباد رو کنترل کنند.بازیکنان میتونن از این اسلحه برای دفاع در برابر حمله همزمان چند دشمن استفاده کنند. این چیزی بود که ما در بازیهای قبلی نمیتونستیم بدون از دست دادن کنترل Ratchet به صورت همزمان انجام بدیم.
+ یکی از معدود چیزهایی که در مورد ساخت این بازی میدونیم این هست که شما تیم سازنده بازی رو وقتی دور هم جمع کرده بودین که Ted داشت هنوز روی Resistance کار میکرد.میتونین به ما توضیح بدین که چطوری نقش شما در ساختن این بازی عوض شد و ساختن این بازی در مقایسه با بازیهای قبلی چه تفاوتی برای شما داره ؟
* این وظیفه ای که من برعهده گرفتم خیلی سخته ! خوشبختانه Ted خیلی وقتها به ما سر میزنه و توصیه های خیلی ارزشمندی میکنه.اگرچه من در قسمت طراحی از همون زمان PS2 و از اولین بازی سرپرست تیم بودم ولی الآن مسوولیتهای من بیشتر از قبل شده مثل کارگردان خلاقیتها که درگیر همه مسایل مربوط به خلاقیتهای جدید به کار رفته در بازی جدید میشه.
در حالی که هنوز هم نقش سرپرست طراحی در اختیار من هست , باید روی جنبه های داستانی , هنری و انیمیشنهای بازی هم نظارت داشته باشم.این نقش برای ما جدید هست و خیلی جالبه که یک نفر به صورت همزمان روی داستان , گیم پلی و کارگردانی بصری بازی نظارت داشته باشه.
+ Sony` Gamers Day هفته دیگه برگزار میشه و زمان زیادی بهش نمونده.این میتونه زمان مناسبی برای معرفی بهتر R&C Future باشه. شما چه کارهایی برای نمایش بازی انجام میدین و روی چه چیزهایی تمرکز میکنین ؟
* ما خیلی هیجان زده هستیم که میتونیم نگاهی کوتاه به Tools Of Destruction در حالتی که هنوز به طور کامل طراحی نشده (Work In Progress) در Gamers Day داشته باشیم. ما دوست داریم در مورد رویای خودمون برای نسل آینده کنسولها و اینکه چرا توی اون هزارپاهای رقاص وجود دارند ! ما همچنین میخواهیم به وسیله نمونه هایی درون گیم پلی نشون بدیم که این بازی جذابترین و پرجنب و جوش ترین نسخه از این سری هست.همین طور ما اسلحه ای جدید با یک Gadget (وسایل جالب کمکی) جدید در مرحله ای جدید رو نمایش میدیم.
+ این دمو چقدر هست و چه قسمتی از بازی رو دربرمیگیره ؟
* این نمایش نسبتآ کوتاه هست , اگرچه ما بعد از اون هم قسمتهایی از بازی رو در آینده نزدیک نشون میدیم. گیم پلی ای که در Gamers Day نمایش داده میشه از شهر Kerchu هست که حدود دو سوم این منطقه در بازی اصلی رو شامل میشه.
+ چند تا اسلحه در این دمو وجود خواهد داشت ؟
* بستگی داره ولی من به شما قول بیشتر از 5 اسلحه رو میدم.
+ زمان ساخت این بازی چقدر طول میکشه ؟ چه زمانی شما فکر میکنین که بازی کامل شده ؟
* ما بیشتر از نیمی از راه رو رفتیم. ما الآن به سختی روی بهبودهایی در زمینه نورپردازی و سایه زنی کار میکنیم. ما ایده خوبی در مورد زمانی که بازی کامل میشه و میتونه عرضه بشه داریم ولی دوست نداریم که با اعلام زمانی رسمی و بدشانسی های احتمالی در زمینه تولید بازی مشکلی به وجود بیاد. ما از الآن به فکر عرضه بازی در پاییز امسال هستیم.
+ ساختن R&C Future چه تفاوتهایی با Resistance داره ؟ آیا این دو بازی از نظر تکنیکی کاملآ متفاوت هستند یا میشه به آسونی بینشون حرکت کرد ؟
* اول از همه باید دوباره توضیح بدم که این دو بازی کاملآ با هم فرق دارند. میشه گفت طراحی هنری , انیمیشنها و گیم پلی این دو بازی کاملآ با هم متضاد هستند. به این معنی که خیلی از تکنولوژی هایی که ما در Resistance به کار گرفتیم , در Tools Of Destruction بیجا هستند و کاربردی ندارند. البته من باید بگم که ما درسهای مختلفی از Resistance برای تولید R&C Future گرفتیم. ما فکر میکنیم که مردم بعضی از انتقال تکنولوژی ها رو به طور واضح بفهمند.البته ما خیلی از تکنولوژی های جدید و هیجان انگیز رو هم خودمون به بازی اضافه کردیم و میتونیم با خیلی از بازیسازهای دیگه رقابت کنیم.
به طور خاص ما از وسایل و توانایی های خودمون برای خلق دنیاها و شخصیتهای با جزییات بالا استفاده میکنیم.ما بهبودهای زیادی در کارمون داشتیم , مثل جزییات بیشتر در فواصل زیاد , فیزیک بهتر و سیستم های FX که میتونه اشیای بیشتر و انفجارهای بهتری رو نمایش بده و همین طور نورپردازی پیشرفته تر که همه اینها به ما اجازه میدن دنیاهایی با جزییات بالا و دقیق داشته باشیم.
+ فکر میکنین چه زمانی تاریخ عرضه دقیق رو اعلام کنین ؟ بیاییم با هم راحت تر باشیم ! همین الآن به ما بگین !
* من هنوز به دنبال یه موقعیت مناسب و خوب میگردم و الآن نمیتونم چیزی بگم !
+ Ratchet های قبلی قسمتهای Multiplayer جالبی داشتند.چه نوع بخش Multiplayer ای رو میتونیم در این بازی جدید شاهد باشیم ؟ Co-op ؟ Death Match ؟
* ما تصمیم گرفتیم که R&C Future کاملآ روی ماجراهای بازی در بخش عظیم Single Player متمرکز بشه.این تصمیم به خاطر چیزهایی بود که ما از طرفداران این سری میدونستیم.( تعداد زیادی که بخش Single Player رو بازی کرده بودند ) و برای همین وقت خودمون رو در این بخش به کار بردیم.ما بعد از بررسی نسخه های قبلی فهمیدیم که بهتره این بازی رو به صورت Single Player بسازیم تا به اصل و ریشه بازی هم نزدیکتر بشیم.
+ واقعآ ؟ ولی الآن شما پشتوانه خیلی بزرگی دارین و کارهای خیلی زیادی برای Resistance انجام دادین. آیا ساختن بخش Multiplayer کار سختی هست یا شما میخواین به ریشه های اصلی این سری بازیها نزدیک بشین ؟
* وقتی که ما تکنولوژی های زیادی رو در بخش Multiplayer بازی Resistance به کار بردیم , این نکته خیلی مهمی بود که ما باید روی چه چیزی بیشتر تمرکز میکردیم.سری بازیهای R&C با ماجراجویی هایی وسیع آغاز شد و بعدها به بازی ای که بیشتر تمرکزش روی تیراندازی بود تبدیل شد. وقتی ما کار روی تجربه ای جدید در PS3 رو آغاز کردیم , به فکر رسیدن به ریشه های ماجرایی و اکتشافی اولین نسخه ها به همراه داستانی توطئه آمیز بودیم. برای اینکه بازی ای با داستان بزرگ و عظیم داشته باشیم , ترجیح دادیم که همه انرژی مون رو روی بخش Single Player قرار بدیم.
+ آیا امکان قرار دادن بخشهای Multiplayer در آینده برای این بازی وجود داره ؟ مثلآ یک Expansion Pack ؟
* من دوست دارم که جواب سوال شما رو بدم ولی الآن کمی برای جواب دادن زود هست. ما ایده هایی در این زمینه داریم ولی الآن همه تمرکز خودمون رو روی بازی اصلی جمع کردیم که خیلی عظیم هست.
+ چه زمانی شما با Evan در شرکت Naughty Dog تماس میگیرین و ایده ترکیب کردن سرزمین Ratchet با دنیای Jak رو بهش میدین ؟ ایده خیلی جالبی میشه !
* من پیغامهایی به Evan دادم که ما میتونیم یک MMO با حضور Ratchet و Jak بسازیم که به زمین میان و با Hale و Drake (شخصیتهای بازیهای Resistance و Uncharted) یک تیم رو تشکیل میدن ! ولی به دلایلی اون جواب حرفهای منو نداده !
موفق باشین.