آموزش ساخت نوار میکرو

Squall*

کاربر سایت
Mar 13, 2009
541
نام
فرید
توی این آموزش نحوه ساخت یه نوار میکرو رو آموزش خواهم داد. یه توضیح در مورد نوارهای میکرو بدم اینکه این نوارها به صورت سری هستن و هر سری از یه نوع برد با طراحی خاص استفاده میکنن. اکثر بازی های خوب و به درد بخور که توی ایران بودن بردهاشون TLROM بودن مثل گل سه، فوتبالیست ها، نینجا گایدن، کنترا، دابل دراگان، میوه خور، لاین کینگ، مایتی فایت، موش و گربه و ...

بنابراین اکثر بازی های TLROM اونایی هستن که ارزش بازی کردنشون هنوز هم هست و اکثرا بین سال های 1990 تا 1993 ساخته شدن که این سال ها اوج شکوفایی بازی های میکرو بود.

خلاصه کاری که باید انجام بدین این هست :
1. جسجو و دانلود رام بازی مورد نظر
2. جمع آوری اطلاعات در مورد بازی
3. آماده سازی رام بازی برای پروگرم کردن
4. پروگرم کردن
5. ساخت مدار بازی
6. سوار کردن قطعات بر روی مدار و لحیم کاری

توضیح مراحل :
1. جسجو و دانلود رام بازی مورد نظر
بازی مورد نظرتون رو میتونین از سایت های مختلفی دانلود بکنین. یکی از بهترین سایت ها سایت کول رام هست. رام بازی های میکرو پسوند NES دارن و به راحتی با شبیه سازهای مختلفی میشه روی کامپیوتر اجراشون کرد.

Nestopia.JPG


2. جمع آوری اطلاعات در مورد بازی
الف) تشخیص برد بازی : از اونجایی که من قرار هست فقط بازی هایی که از نوع TLROM هستن رو آموزش بدم بنابراین بهتره که قبل از هر کاری نوع برد بازی رو مشخص بکنین. این کار رو میتونین به راحتی با استفاده از شبیه ساز Nestopia انجام بدین. کافیه بازی رو اجرا بکنین و از منوی View گزینه Image Info رو بزنین تا پنجره ای مانند زیر ظاهر بشه :

ImageInfo.PNG

جلوی Board‌ رو نگاه بکنین. اگه نوشته باشه TLROM امکان ساخت نوار میکرو هست.​
ب) تشخیص اندازه PRG و CHR : برای تعیین ظرفیت EPROM یا EEPROM مورد نیاز باید به اندازه های PRG و CHR دقت بکنین. عکس بالایی نشون میده که در بازی موش و گربه هر کدوم 128 کیلوبایت هستن. در صورت نیاز به جمع آوری اطلاعات بیشتر و تخصصی تر میتونین به این سایت هم مراجعه بکنین.


3. آماده سازی رام بازی برای پروگرم کردن
رام بازی تک فایلی هست که 16 بایت اولش مربوط به هدر فایل هست. این 16 بایت فقط برای شناسایی بازی توسط شبیه ساز برای اجرا شدنش هست. در بقیه فایل اول PRG و در ادامه اون CHR قرار داره. بنابراین برای آماده سازی رام باید 16 بایت اولش رو حذف کنیم و PRG‌ و CHR رو از هم جدا بکنیم. این کار رو میشه دستی و با استفاده از یه هگزا ادیتور انجام بدیم ولی بهتره که از نرم افزار ROM Splitter استفاده بکنیم که به طور اتوماتیک هدر فایل رو حذف میکنه و PRG.bin و CHR.bin رو برای پروگرم کردن تولید میکنه.

Splitter.PNG


4. پروگرم کردن
برای پروگرم کردن سه تا چیز لازم دارین :
الف) PRG.bin و CHR.bin : که توی مرحله سه نحوه تهیه شون توضیح داده شد.
ب) انتخاب EPROM یا EEPROM مناسب با اندازه PRG و CHR : فرق EPROM با EEPROM توی این هست که اگه اولی رو یک بار پروگرم کردین دیگه نمیتونین اطلاعات داخلش رو تغییر بدین ولی دومی که بهشون فلش هم میگن میتونین صدها بار پاک و پروگرم بکنین. بنابراین اگه قصد دارین که بازیتون رو نگه دارین از اولی و اگه قصد دارین حی بازی داخلش رو عوض بکنین از دومی استفاده بکنین.
نکته بعدی در مورد ظرفیت این آی سی ها هست که باید دقیقا متناسب با اندازه PRG و CHR انتخاب بکنین. انواع متداول مورد استفاده به ترتیب زیر هستن :

EPROMs : AT27C010(128KB) - AT27C020(256KB) - AT27C040(512KB) - AT27C080(1024KB)i
EEPROMs : AM29F010(128KB) - AM29F020(256KB) - AM29F040(512KB)i​


در صورت نیاز به دیتاشیت این آی سی میتونین به سایت آل دیتاشیت مراجعه بکنین.
ج) پروگرمر مناسب : تا اونجایی که من اطلاع دارم میتونین از پروگرمرهای TNM 2000+ و یا پروگرمر ولیام استفاده بکنین. پروگرمر اولی رو باید بخرین ولی میتونین پروگمر دومی رو خودتون درست بکنین. من خودم پروگمر ولیام رو درست کردم. اگه میخوایین خودتون پروگرمر ولیام رو درست بکنین این رو دانلود بکنین و دست به کار بشین.

Willem.jpg


5. ساخت مدار بازی
برد نوار میکرو باید دو رو باشه و ضخامت بین یک تا یک و نیم میلیمتر برای این کار مناسبه. از برد ضخیم تر از این استفاده نکنین چون به کانکتور میکرو صدمه میزنه. برای ساخت برد بازی به این موارد احتیاج دارین.

Cartridge.JPG


6. سوار کردن قطعات بر روی مدار و لحیم کاری
این مرحله یکی از سخت ترین مراحل هست. وقتی لحیم کاری میکنین باید خیلی مواظب باشین که پایه ها رو به هم نچسبونین. بعد از لحیم کاری هم با توجه به شماتیک و با استفاده از اوهم متر پایه ها رو یکی یکی تست بکنین. هر گونه اتصال کوتاه باعث میشه که نوار کار نکنه. خازن های C1 و C2 و CC ضروری نیستن در این صورت فقط کافیه که اتصال GND و A12 رو بین دو روی مدار برقرار بکنین. اگه نوار درست کار نکرد این خازن ها رو هم بندازین روش.
C1 : 4.7uF 16V electrolytic capacitor
C2 : 0.1uF 6V ceramic capacitor
CC : 220pF 5V capacitor

میکروکنترولر AX5202P فقط توی چین پیدا میشه ولی من خودم از پاساژ چهل ستون تبریز دو تا نوار میکرو پیدا کردم که توشون بود و هر کدوم رو دو تومن خریدم و استفاده کردم!

Goal3.JPG


 
آخرین ویرایش:

highlight

کاربر سایت
May 17, 2007
1,040
کارت درسته!
این همه علاقه و پشتکار واقعا تحسین داره. قبلا مقالاتی در این زمینه و بازیهای سگا البته به انگلیسی در سایتهایی مثل romhacking و غیره دیده بودم. دقیقا به علت هزینه تمام شده بالاتر بود که سی دی ها جای کارتریج ها رو گرفتند.
راستی یه سوال: این پلیرهایی که الان تو بازار هستند و یه سی دی حاوی بازیهای میکرو (به اسم super Game VCD) روشون هست رو که دیدید؟ نحوه رایت کردن بازیهای نینتندو برای این شبه کنسولها به چه شکل هستش؟ داخلش رامهای بازی هر کدوم جدا هستش و مثلا بازی اول به این اسم G001 هستش. توی پوشه اصلی دقیقا به حالت فایلهای VCD هست ولی داخل پوشه MPEGAV خالیه و در عوض بازیها داخل یه پوشه به اسم NEWROM با فرمت bin هستند! یه پوشه دیگه به اسم SEGMENT هست که حاوی 31 عدد فایل با پسوند DAT هست که اسمشون مثلا اولی به حالت ITEM0001 هستش (و احتمالا برای 31 صفحه تصویر پس زمینه در منو هستند). روی این مورد تا حالا کار کردین؟ اگر بشه که از ساخت کارتریج به مراتب کم هزینه تر و ساده تر و با تعداد بازی بالاتر در منوهای دلخواه خواهد بود!!!!
 

test84

کاربر سایت
Aug 22, 2006
4,743
سلام

اولا که حرف نداری ...
دوما که نمیشه یه طوری همه بازیهایی که یکی دوس داره رو توی یه ROM بریزه و یه کارتریج داشته باشه که همه بازیهاش توش باشه؟
 

Squall*

کاربر سایت
Mar 13, 2009
541
نام
فرید
خیلی خوشحالم که خوشتون اومده :d

امیدوارم یه نمونه بسازین و تجربیاتتون رو در اختیار بقیه هم بزارین.

سلام

اولا که حرف نداری ...
دوما که نمیشه یه طوری همه بازیهایی که یکی دوس داره رو توی یه ROM بریزه و یه کارتریج داشته باشه که همه بازیهاش توش باشه؟

پس باید بیایی بقیه خدای خدایان ها رو هم توی فروم های نس دو و رام هکینگ ببینی ;) تازه اون وقت میفهمی که این کار واقعا چیزی نیست و دارن روی کنسول میکرو کار میکنن که خروجی اچ دی داشته باشه!

ساخت نوارهایی که چند تا بازی توش باشن کار آسونی نیست. هر بازی از یه نوع مپپر خاصی استفاده میکنه که واسه هر مپپر یه میکروکنترولر خاص استفاده میشه. البته بازی هایی که از مپپر مشابه استفاده میکنن رو میشه توی یه نوار میکرو جا داد ولی بازم پیدا کردن رامش سخت هست و اگه رامش نباشه باید خودت درستش کنی. هنوز من بلدم نیستم که بازی هایی که از مپپر مشابه استفاده میکنن رو گلچین بکنم ولی دارم روش کار میکنم. هدف اصلی من هم ساخت یه نوار هشت لبه فارسی از بازی های سری نکیتسو هست.

بچه ها این میکرو رو دست کم نگیرین چون خیلی پتانسیل برای تحقیق و بررسی داره. من الان دو سال هست که به طور جدی دارم روش تحقیق و بررسی میکنم. هر چقدر میرم جلو بیشتر احساس میکنم که هیچی ازش نمیدونم.
 

Squall*

کاربر سایت
Mar 13, 2009
541
نام
فرید
بچه ها من یه پیشنهاد دارم.

آی سی های نوار میکرو توی ایران پیدا نمیشن. چند نفر موافق هستین که با هم دیگه قطعاتش رو از چین سفارش بدیم؟ این طوری هزینه ارسال از چین به ایران بینمون تقسیم میشه.

یه نفر هم باید اکانت پی پال داشته باشه.
 

Squall*

کاربر سایت
Mar 13, 2009
541
نام
فرید
دوستان من به عکس یه نوار میکرو 4 لبه نیاز دارم که سه تا آی سی قیری داشته باشه. یعنی شبیه این باشه :

xr14xta8wsdk3mzu1ry2.jpg

اگه کسی همچین نواری داره لطف کنه یه عکس با کیفیت از هر دو طرفش برام بزاره. ممنون
 

mohi110

کاربر سایت
Jun 5, 2008
359
نام
محسن حدودی
با سلام من 1 بازی اوریجینال دارم mighty final fight هر کاری میکنم بالا نمیاد به نظرت مشکلش چیه آیا قابل حله ممنون میشم بهم بگی

 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر