آموزش استخراج Music و Sound از بازی‌ها

Torchlight

TorchlightRetailBox.jpg


> موزیک‌های این بازی توسط سازنده‌ی موزیک بازی Diablo آقای
Travis Baldree ساخته شدند.

موزیک و sound در دو مسیر زیر قرار دارند :
1 . muisc ها در پوشه ی music قرار دارند.
2 . و sound ها در فایل pak.zip . در pak.zip پوشه‌ای به نام sounds وجود داره که حاوی فایل های صوتی این بازیه.
 
Dragon Age : Origins

Dragon_Age.jpg


> موزیک‌های این بازی
توسط گروه ارکستر نواخته شده و بخشی از آهنگ‌ها توسط Inon Zur سازنده‌ی موسیقی بازی‌هایی مثل Crysis و Fallout 3 ساخته شده.
> موسیقی این بازی چندین جایزه رو نصیب خودش کرد.

استخراج Music

موزیک‌های این بازی در مسیر packages\core\audio\sound و در 3 فایل زیر با پسوند fsb ذخیره شد‌ه‌اند :
music_bank_strm_death
music_bank_strm_new
music_notstream_sting
> بخش عمده ی موزیک ها در فایل music_bank_strm_new قرار دارند.
> آهنگ های I Am The One و this is war که در پایان بازی پخش می شند، در داخل فایل
music_notstream_sting و در da_m_i_am_the_one_df_war.mp3 قرار دارند.

برای استخراج موزیک‌ها های این بازی باید از نرم‌افزار FSB Files Extractor استفاده کنید. لینک download و آموزش استفاده از این نرم‌افزار در ابتدای صفحه قرار داره.

استخراج Sound

برای استخراج sound های این بازی باید از نرم‌افزار FSB Files Extractor استفاده کنید. لینک download و آموزش استفاده از این نرم‌افزار در اولین پست صفحه‌ی اول قرار داره.

بعد از استخراج فایلهای‌ sound این بازی، دو حالت وجود داره :

1. اگر پسوند فایل‌های استخراج شده بوسیله‌ی
FSB Files Extractor ، فرمت mp3 بود، این فایل‌ها بدون مشکل خاصی قابل پخش هستند.

2. ولی اگر پسوند فایل‌های استخراج شده بوسیله‌ی
FSB Files Extractor ، فرمت wav بود و غیر قابل پخش، باید بوسیله‌ی نرم افزار towav این فایل‌ها رو به فرمت قابل پخش تبدیل کنید.

راهنمای استفاده از نرم افزار towav

1. نرم افزار towav رو از حالت فشرده خارج کنید.
2. تمام فایل‌های wav استخراج شده توسط نرم افزار
FSB Files Extractor رو به پوشه‌ی حامل محتویات نرم افزار towav ، انتقال بدید.
3. در پوشه‌ی حامل محتویات نرم افزار towav ، روی فایل ConvAll.bat کلیک کنید تا تبدیل شروع بشه.
4. بعد از تبدیل، پوشه‌ای به نام Converted ایجاد میشه که فایل‌های wav جدید که قابل پخش هستند، در این پوشه قرار می‌گیرند.


> احتمالا موسیقی و sound های Expansion pack این بازی یعنی Awakening هم به همین شیوه استخراج میشه.
 
Assassin's Creed II
Assassin's Creed : Brotherhood

250px-Assassins_Creed_2_Box_Art.JPG


> موزیک این 2 بازی توسط Jesper Kyd ساخته شده. این آهنگساز موزیک بازی‌های زیادی رو ساخته از جمله : سری Hitman ،
Freedom Fighters ، Kane & Lynch: Dead Men ، Borderlands و نسخه‌ی اول Assassin's Creed

sound و موزیک این 2 بازی در مسیر زیر و
در فایل sounds_sfx.pck قرار داره.
Ubisoft\SoundData\pc

استخراج و تبدیل در دو مرحله انجام می گیره.

مرحله‌ی اول
استخراج فایل‌های wav


بوسیله‌ی نرم افزار Extractor می تونید محتویات فایل sounds_sfx.pck رو استخراج کنید. لینک download و آموزش استفاده از این نرم‌افزار در اولین پست صفحه‌ی اول قرار داره.

> 9067 فایل با فرمت wav باید استخراج بشه.

مرحله‌ی دوم
تبدیل فایل‌های wav به ogg


برای تبدیل wav های استخراج شده، رجوع کنید به مرحله‌ی دوم آموزش استخراج موزیک‌های بازی Dragon Age 2

> نرم افزار در این مرحله هر چند وقت یکبار یک error میده. به اون error ها توجهی نکنید و error رو cancel کنید.

> برای دسترسی ساده تر به موزیک‌ها می‌تونید فایل‌های ogg رو بر اساس size مرتب کنید و ‌فایل‌هایی که size بالایی دارند معمولا موزیک هستند.
 
آخرین ویرایش:
Pro Evolution Soccer

Pro Evolution Soccer 2006

250px-PES6.jpg


Sound های بازی PES 2006 در پوشه‌ی dat و در دو فایل 0_sound.afs و e_sound.afs قرار دارند.

Music های این بازی در پوشه‌ی dat و در فایل 0_sound.afs قرار دارند.

> فایل ‌های صوتی این بازی با پسوند adx در دو فایل بالا ذخیره شدند.

برای استخراج و تبدیل، به نرم افزارهای زیر نیاز داریم :

AF***plorer v3.7

برای استخراج فایل‌های adx

vgmstream
برای تبدیل فایل‌های adx به wav


PES Sound File Converter
برای تبدیل فایل‌های adx به wav و برعکس

راهنمای استخراج :

1. در نرم افزار AF***plorer روی AF***plorer.exe کلیک و سپس در این نرم افزار از منوی File گزینه‌ی اول یعنی Import AFS File رو انتخاب کنید.
2. در پنجره‌ی جدید یکی از فایل‌های حاوی sound و music رو پیدا و Open کنید.
3. بعد از چند لحظه یک پیغام ظاهر می شود. گزینه‌ی No رو انتخاب و پیغام بعدی را OK کنید.
4. از منوی Action گزینه‌ی چهارم یعنی Export Folder رو انتخاب و در پنجره‌ی جدید مسیری رو برای استخراج فایل‌های adx تعیین کنید.
> استخراج ممکنه کمی طول بکشه.

راهنمای تبدیل :


> به دو روش می شه فایل‌های adx رو به wav تبدیل کرد. استفاده از نرم افزار
PES Sound File Converter روش آسون تریه.

روش اول ( روش ساده تر ) :

1. نرم افزار PES Sound File Converter رو باز کنید و در پنجره ی نرم افزار در قسمت From در قسمت چپ adx و در قسمت راست wav رو انتخاب کنید.
2. در قسمت Files روی Add کلیک و تمام فایل‌های adx استخراج شده رو وارد نرم افزار کنید
3. روی Next کلیک و در مرحله‌ی بعد بهتره Setings رو دستکاری نکنید و در قسمت Destination Folder مسیری برای ذخیره ی فایل‌های تبدیل شده انتخاب کنید.
4. روی Convert کلیک کنید تا تبدیل آغاز بشه.


روش دوم :

1. نرم افزار vgmstream رو از حالت فشرده خارج کنید.
2. فایل‌های adx استخراج شده رو به پوشه‌ی حاوی محتویات نرم‌افزار vgmstream انتقال بدید.
3. در پوشه‌ی حاوی محتویات نرم‌افزار vgmstream ، روی فایل adx2wav.bat کلیک کنید تا تبدیل فایل‌ها آغاز بشه.
> فایل ‌های wav ایجاد شده به راحتی قابل پخش هستند.

> موزیک‌های PES 2006 همون طور که قبلا گفتم در فایل
0_sound.afs قرار دارند. در این فایل، تعداد بسیار زیادی sound هم وجود داره. برای دسترسی سریع‌تر به موزیک‌ها می‌تونید فایل‌های wav رو بر اساس size مرتب کنید و ‌فایل‌هایی که size بالایی دارند معمولا موزیک هستند.

Pro Evolution Soccer 2009

255px-PES_2009.jpg


Sound های بازی PES 2009 در پوشه‌ی img و در دو فایل cs0d.img و rs0e_e.img قرار دارند.

Music های این بازی در پوشه‌ی img و در فایل cs0d.img قرار دارند.

> فایل ‌های صوتی این بازی با پسوند adx در دو فایل بالا ذخیره شدند.

روش استخراج و تبدیل مشابه بازی PES 2006 است.

> موزیک‌های PES 2009 همون طور که قبلا گفتم در فایل cs0d.img قرار دارند. در این فایل، تعداد بسیار زیادی sound هم وجود داره. برای دسترسی سریع‌تر به موزیک‌ها می‌تونید فایل‌های wav رو بر اساس size مرتب کنید و ‌فایل‌هایی که size بالایی دارند معمولا موزیک هستند.

Pro Evolution Soccer 2010

PES_2010_UK_Cover.jpg


> در این بازی 27 موزیک لایسنس شده وجود داره.

Sound های بازی PES 2010 در پوشه‌ی img و در دو فایل dt00_e.img و dt01.img قرار دارند.

Music های این بازی در پوشه‌ی img و در فایل dt02.img قرار دارند.

> فایل ‌های صوتی این بازی با پسوند adx در 3 فایل بالا ذخیره شدند.

روش استخراج و تبدیل مشابه بازی PES 2006 است.

PES 2011

PES2011boxart.jpg


موزیک‌های این بازی در پوشه‌ی img و در فایل dt02.img قرار دارند.

روش استخراج و تبدیل مشابه بازی PES 2006 است.
 
Tom Clancy's Splinter Cell Conviction


256px-Tom_Clancy%27s_Splinter_Cell_Conviction.jpg


فایل‌های صوتی این بازی در مسیر زیر قرار دارند :
data\Sounds\PC\HDD\Packages
این فایل‌ها در داخل چند نوع فایل با فرمت‌هایی مثل pk , cpk , spk و غیره ذخیره شدند.

> موزیک ها عمدتا در فایل‌هایی با فرمت spk قرار دارند.

برای استخراج این فایل ها باید از نرم افزار UbiSoft Audio Stream Decoder استفاده کنید.

روش استفاده از این نرم افزار، در بازی Assassin's Creed آموزش داده شده.
 
Bayonetta
XBOX 360 Version

bayonetta.jpg



فرآیند استخراج موزیک‌های bayonetta از 4 مرحله تشکیل میشه :


  1. گرفتن Image یا نسخه‌ی پشتیبان از DVD و ایجاد فایل iso
  2. استخراج پوشه‌ی bgm از فایل iso
  3. استخراج فایل‌های aax از فایل BGM000.cpk
  4. تبدیل فایل‌های aax به wav

مرحله‌ی اول :
ایجاد فایل iso

> ممکنه بعضی از شما فایل iso این بازی رو در اختیار داشته باشید. در این صورت نیازی به انجام این مرحله نیست.

برای گرفتن Image از DVD و ایجاد فایل iso باید از نرم افزار S360X استفاده کنیم.

راهنما :

1. ابتدا DVD بازی Bayonetta رو داخل DVD-ROM قرار بدید.
2. سپس روی S360.exe کلیک و درپنجره‌ی باز شده در قسمت DVD-ROM Type ، درایوی که
DVD بازی Bayonetta رو در اون قرار دادید، انتخاب کنید.
3. در قسمت Extraction File ، مسیری رو برای استخراج تعیین کنید.
4. در بخش Task دقت کنید که گزینه‌ی اول انتخاب شده باشه.
5. روی Extract کلیک کنید تا ساخت فایل iso از DVD بازی شروع بشه.


> ایجاد فایل iso کمی طول می‌کشه.


مرحله‌‌ی دوم :
استخراج پوشه‌ی bgm از فایل iso

برای استخراج پوشه‌‌ی bgm از فایل iso ساخته شده در مرحله‌ی قبل، به
نرم افزار wx360 نیاز داریم.

راهنما :

1. روی wx360.exe کلیک و در پنجره‎ی باز شده برید به File > Open و در پنجره‌ی جدید، فایل iso ایجاد شده در مرحله‌ی اول رو Open کنید.
2. روی آیکون DVD ایجاد شده در سمت چپ ، 2 بار کلیک چپ و از بین پوشه‌های باز شده روی پوشه‌ی media کلیک کنید.
3. در سمت راست روی پوشه‌ی bgm کلیک راست و گزینه‌ی Extract Files رو انتخاب و در پنجره‌ی جدید مسیری رو برای استخراج پوشه‌ی bgm تعیین و OK کنید.
> برای مطلع شدن از وضعیت استخراج به قسمت Status که در سمت راست قرار داره، توجه کنید. در این قسمت درصد پیشرفت استخراج نوشته می‌شه. کلمه‌ی Done در قسمت Status بدین معنیه که فرآیند استخراج با موفقیت به پایان رسیده.

مرحله‌ی سوم :
استخراج فایل‌های aax از فایل BGM000.cpk


در این مرحله به نرم‌افزار QuickBMS نیاز داریم.

نرم افزار QuickBMS برای استخراج فایل‌های aax از فایل BGM000.cpk به
فایل cpk.bms نیاز داره.

راهنما :


1. بعد از دانلد نرم‌افزار QuickBMS و فایل cpk.bms ، روی QuickBMS.exe کلیک و در پنجره‌ی باز شده، فایل cpk.bms رو پیدا و Open کنید.
2. سپس در پنجره‌ی جدید، فایل BGM000.cpk موجود در پوشه‌ی bgm که در مرحله‌ی دوم استخراج کردیم رو پیدا و Open کنید.
3. در پنجره‌ی جدید، مسیری رو برای ذخیره‌ی فایل‌های aax تعیین و روی Save کلیک کنید تا استخراج شروع بشه.
> کمی صبر کنید تا استخراج فایل‌ها به پایان برسه.

مرحله‌ی چهارم :
تبدیل فایل‌های aax به wav


برای تبدیل فایل‌های aax به نرم‌افزار vgmstream نیاز داریم. نرم افزار رو از این لینک دانلد و از حالت فشرده خارج کنید.

فایل Bayonetta.bat رو هم از این لینک دانلد و به پوشه‌‌ی حاوی محتویات نرم‌افزار vgmstream ، انتقالش بدید.

راهنما :

1. تمام 283 فایل aax استخراج شده در مرحله‌ی سوم رو به پوشه‌ی حاوی محتویات نرم‌افزار vgmstream ، انتقال بدید.
2. روی فایل Bayonetta.bat که به پوشه‌ی حاوی محتویات نرم‌افزار vgmstream انتقالش دادید، کلیک کنید تا تبدیل آغاز بشه.
> کمی صبر کنید تا تبدیل به پایان برسه.
> در پایان، نرم افزار باید 283 فایل با فرمت wav به شما تحویل بده.

> فایل های wav ،حجم زیادی دارند. برای تبدیل اون‌ها به فرمت‌های کم حجم‌تر مثل mp3 یا ogg می‌تونید از نرم‌افزار FairStars Audio Converter که لینک دانلدش در اولین پست صفحه‌ی اول قرار داره، استفاده کنید.
 
Metro 2033

250px-Metro2033_wiki.jpg


فایل‌های صوتی در فایل sounds.vfs0 قرار دارند.

به 2 روش میشه فایل‌های صوتی موجود در فایل بالا رو استخراج کرد.
> فرق روش اول با روش دوم در اینه که در روش اول، کل فایل‌های صوتی به صورت یکجا و بدون دسته بندی استخراج می‌شند. اما در روش دوم، فایل‌های صوتی به صورت دسته بندی شده استخراج می‌شند.
مثلا موزیک‌ها در پوشه‌ی Music قرار می گیرند یا صدای اسلحه ها در پوشه‌ی weapons ذخیره می شند. بهتره از همین روش دوم استفاده کنید.

روش اول :

برای استخراج باید از نرم افزار Extractor استفاده کنید. لینک download و آموزش استفاده از این نرم‌افزار در اولین پست صفحه‌ی اول قرار داره.

روش دوم :

ابتدا نرم افزار metro 2033 unpacker رو از اینجا دانلد کنید.

راهنما :

1. در فایل فشرده‌ی بالا روی quickbms.exe کلیک و در پنجره‌ی باز شده، فایل vfs_unpack.bms رو که در فایل فشرده‌ی بالا قرار داره، Open کنید.
2. سپس در پنجره‌ی جدید، فایل sounds.vfs0 که در پوشه‌ی بازی قرار داره رو پیدا و Open کنید.
3. در پنجره‌ی جدید، مسیری رو برای ذخیره‌ی فایل‌های صوتی تعیین و روی Save کلیک کنید تا استخراج شروع بشه.
> کمی صبر کنید تا استخراج فایل‌ها به پایان برسه.
 
PURE

256px-Pure_VG.jpg


فایل‌های صوتی PURE در مسیر زیر قرار دارند :
Data\Audio

موزیک‌ها هم در پوشه‌ی Music و در فایل Music.fsb قرار دارند.

> فایل‌های صوتی و موزیک‌ها در فایل‌هایی با پسوند fsb ذخیره شدند.

فرآیند استخراج از 2 مرحله تشکیل میشه :

مرحله‌ی اول
استخراج فایل‌های wav از فایل‌های fsb

برای استخراج، باید از نرم‌افزار FSB Files Extractor استفاده کنید. لینک download و آموزش استفاده از این نرم‌افزار در اولین پست صفحه‌ی اول قرار داره.

مرحله‌ی دوم
تبدیل فایل‌های wav


در این مرحله باید از نرم‌افزار towav استفاده کنید.

راهنمای استفاده از نرم افزار towav

1. نرم افزار towav رو از حالت فشرده خارج کنید.
2. تمام فایل‌های wav استخراج شده توسط نرم افزار FSB Files Extractor رو به پوشه‌ی حاوی محتویات نرم افزار towav ، انتقال بدید.
3. در پوشه‌ی حاوی محتویات نرم افزار towav ، روی فایل ConvAll.bat کلیک کنید تا تبدیل شروع بشه.
4. بعد از تبدیل، پوشه‌ای به نام Converted ایجاد میشه که فایل‌های wav جدید که قابل پخش هستند، در این پوشه قرار می‌گیرند.

> فایل های wav ،حجم زیادی دارند. برای تبدیل اون‌ها به فرمت‌های کم حجم‌تر مثل mp3 یا ogg می‌تونید از نرم‌افزار FairStars Audio Converter که لینک دانلدش در اولین پست صفحه‌ی اول قرار داره، استفاده کنید.
 
FIFA World Cup 2010 South Africa
XBOX 360 Version

2010_FIFA_World_Cup_Video_Game.jpg


> در این بازی 28 آهنگ لایسنس شده از 21 کشور جهان وجود داره.

استخراج موزیک‌های FIFA World Cup 2010 در 4 مرحله انجام می‌گیره :


  1. گرفتن Image یا نسخه‌ی پشتیبان از DVD و ایجاد فایل iso
  2. استخراج فایل data4.big از فایل iso
  3. استخراج فایل‌های sns از فایل data4.big
  4. تبدیل فایل‌های sns به wav

مرحله‌ی اول
ایجاد فایل iso


> ممکنه بعضی از شما فایل iso این بازی رو در اختیار داشته باشید. در این صورت نیازی به انجام این مرحله نیست.

برای گرفتن Image از DVD و ایجاد فایل iso باید از نرم افزار S360X استفاده کنید.

راهنما

1. ابتدا DVD بازی FIFA World Cup 2010 رو داخل DVD-ROM کامپیوتر قرار بدید.
2. سپس روی S360.exe کلیک و درپنجره‌ی باز شده در قسمت DVD-ROM Type ، درایوی که DVD بازی FIFA World Cup 2010 رو در اون قرار دادید، انتخاب کنید.
3. در قسمت Extraction File ، مسیری رو برای استخراج تعیین کنید.
4. در بخش Task دقت کنید که گزینه‌ی اول انتخاب شده باشه.
5. روی Extract کلیک کنید تا ساخت فایل iso از DVD بازی شروع بشه.
> ایجاد فایل iso کمی طول می‌کشه.

مرحله‌‌ی دوم
استخراج فایل data4.big از فایل iso


برای استخراج فایل data4.big از فایل iso ساخته شده در مرحله‌ی قبل، به نرم افزار wx360 نیاز داریم.

راهنما

1. روی wx360.exe کلیک و در پنجره‎ی باز شده برید به File > Open و در پنجره‌ی جدید، فایل iso ایجاد شده در مرحله‌ی اول رو Open کنید.
2. در سمت راست، پوشه‌ای به نام data و چند فایل با پسوند bh و big وجود داره. در این قسمت روی فایل data4.big راست کلیک و Extract File رو انتخاب و در پنجره‌ی جدید مسیری رو برای استخراج تعیین و روی گزینه‌ی Save کلیک کنید.‌
> برای مطلع شدن از وضعیت استخراج به قسمت Status که در سمت راست قرار داره، توجه کنید. در این قسمت درصد پیشرفت استخراج نوشته می‌شه. کلمه‌ی Done در قسمت Status بدین معنیه که فرآیند استخراج با موفقیت به پایان رسیده.

مرحله‌ی سوم
استخراج فایل‌های sns از فایل data4.big


برای اینکار باید نرم‌افزار FinalBIG رو دانلد کنید.

راهنما

1. روی FinalBIG.exe کلیک و در پنجره‎ی باز شده برید به File > Open و در پنجره‌ی جدید، فایل data4.big رو پیدا و Open کنید.
2. از منوی Edit گزینه‌ی Extract All رو انتخاب و در پیام ظاهر شده روی Yes کلیک و در پنجره‌ی جدید، مسیری رو برای استخراج فایل‌های sns تعیین کنید.

مرحله‌ی چهارم
تبدیل فایل‌های sns به wav


برای اینکار باید ابتدا این فایل فشرده‌ رو دانلد کنید.

راهنما

1. ابتدا فایل بالا رو از حالت فشرده خارج کنید. سپس تمام 28 فایل sns استخراج شده در مرحله‌ی قبل رو به پوشه‌ی WCConvert انتقال بدید.
2. در پوشه‌ی WCConvert روی Start.bat کلیک کنید تا تبدیل آغاز بشه.
> کمی صبر کنید تا تبدیل به پایان برسه.
> پوشه‌ی جدیدی به نام Converted در پوشه‌ی WCConvert ایجاد میشه که حاوی 28 فایل wav هست.

> فایل های wav ،حجم زیادی دارند. برای تبدیل اون‌ها به فرمت‌های کم حجم‌تر مثل mp3 یا ogg می‌تونید از نرم‌افزار FairStars Audio Converter که لینک دانلدش در اولین پست صفحه‌ی اول قرار داره، استفاده کنید.
 
Forza MotorSport 3
XBOX 360 Version


Forza3cover.jpg


استخراج موزیک‌های Forza MotorSport 3 در 3 مرحله انجام می‌گیره :


  1. گرفتن Image یا نسخه‌ی پشتیبان از DVD و ایجاد فایل iso
  2. استخراج پوشه‌ی Music از فایل iso
  3. تبدیل فایل‌های xma به wav

مرحله‌ی اول
ایجاد فایل iso


> ممکنه بعضی از شما فایل iso این بازی رو در اختیار داشته باشید. در این صورت نیازی به انجام این مرحله نیست.

برای گرفتن Image از DVD و ایجاد فایل iso باید از نرم افزار S360X استفاده کنید.

نحوه‌ی استفاده از این نرم‌افزار رو در بازی FIFA World Cup 2010 توضیح دادم.

مرحله‌‌ی دوم
استخراج پوشه‌ی Music از فایل iso


ابتدا نرم افزار wx360 رو از اینجا دانلد کنید.

راهنما

1. روی wx360.exe کلیک و در پنجره‎ی باز شده برید به File > Open و در پنجره‌ی جدید، فایل iso ایجاد شده در مرحله‌ی اول رو Open کنید.
2. روی آیکون DVD ایجاد شده در سمت چپ ، 2 بار کلیک چپ و از بین پوشه‌های باز شده روی پوشه‌ی media و سپس Audio کلیک کنید.
3. همانند شکل زیر روی پوشه‌ی Music کلیک راست و Extract File رو انتخاب و مسیری رو برای ذخیره‌ی محتویات پوشه‌ی Music تعیین کنید.

fm3-music-rip.jpg


> برای مطلع شدن از وضعیت استخراج به قسمت Status که در سمت راست قرار داره، توجه کنید. در این قسمت درصد پیشرفت استخراج نوشته می‌شه. کلمه‌ی Done در قسمت Status بدین معنیه که فرآیند استخراج با موفقیت به پایان رسیده.

مرحله‌ی سوم
تبدیل فایل‌های xma به wav


ابتدا نرم‌افزار towav رو از اینجا دانلد کنید.

راهنمای استفاده از نرم افزار towav

1. نرم افزار towav رو از حالت فشرده خارج کنید.
2. تمام فایل‌های xma موجود در پوشه‌ی Music که در مرحله‌ی قبل استخراج کردیم ( 79 فایل ) رو به پوشه‌ی حاوی محتویات نرم افزار towav ، انتقال بدید.
3. در پوشه‌ی حاوی محتویات نرم افزار towav ، روی فایل ConvAll.bat کلیک کنید تا تبدیل شروع بشه.
4. بعد از تبدیل، پوشه‌ای به نام Converted ایجاد میشه که فایل‌های wav جدید که قابل پخش هستند، در این پوشه قرار می‌گیرند.

> فایل های wav ،حجم زیادی دارند. برای تبدیل اون‌ها به فرمت‌های کم حجم‌تر مثل mp3 یا ogg می‌تونید از نرم‌افزار FairStars Audio Converter که لینک دانلدش در اولین پست صفحه‌ی اول قرار داره، استفاده کنید.
 
Plants vs. Zombies

plantsvszombies.jpg


sound و موزیک در فایل main.pack قرار دارند.

برای استخراج به نرم‌افزار QuickBMS نیاز داریم.

نرم افزار QuickBMS برای استخراج فایل‌های ogg از فایل main.pack به فایل 7x7m.bms نیاز داره.

راهنما :

1. بعد از دانلد نرم‌افزار QuickBMS و فایل 7x7m.bms ، روی QuickBMS.exe کلیک و در پنجره‌ی باز شده، فایل 7x7m.bms رو پیدا و Open کنید.
2. سپس در پنجره‌ی جدید، فایل main.pack رو پیدا و Open کنید.
3. در پنجره‌ی جدید، مسیری رو برای ذخیره‌ی فایل‌ها تعیین و روی Save کلیک کنید تا استخراج شروع بشه.
> کمی صبر کنید تا استخراج فایل‌ها به پایان برسه.


> فایل‌های صوتی استخراج شده در پوشه‌ی sounds قرار دارند.
> در پوشه‌ی sounds فایلی با نام mainmusic.mo3 قرار داره که محتویاتش رو می‌تونید
بوسیله‌ی نرم‌افزار extracor که راهنمای استفاده و لینک دانلدش در اولین پست صفحه‌ی اول قرار داره، استخراج کنید.
 
Prince of Persia : The Forgotten Sands

poptheforgottensands.jpg


> موزیک‌های این بازی توسط Steve Jablonsky ساخته شده.

این بازی از Engine بازی Assassin's Creed استفاده می کنه و روش استخراج فایل های صوتی هر دو یکسانه.

Music
های این بازی در همون پوشه‌ی اصلی و در فایل DataPC_StreamedSounds.forge قرار داره.

برای استخراج موزیک و sound این بازی به نرم افزار UbiSoft Audio Stream Decoder نیاز داریم.

روش استفاده از این نرم افزار، در بازی Assassin's Creed آموزش داده شده.

> برای دسترسی ساده تر به موزیک‌ها می‌تونید فایل‌های استخراج شده رو بر اساس size مرتب کنید و ‌فایل‌هایی که size بالایی دارند معمولا موزیک هستند.
 
Singularity

Singularity_cover.jpg


فایل‌های archive این بازی در مسیر زیر قرار دارند:
RvGame\CookedPC

اغلب موزیک‌ها در فایل‌هایی قرار دارند که نامشون با کلمه ی MUSIC شروع می‌شه. ولی احتمالش بالاست که در بقیه ی فایل‌ها هم موزیک باشه.

تمام فایل‌های موجود در پوشه‌ی CookedPC که پسوندشون upk یا xxx هست رو می تونید بوسیله‌ی این نرم‌افزار باز کنید.

راهنما :

1. نرم افزار بالا رو دانلد و از حالت فشرده خارج کنید.
2. فایل دلخواهی رو که قصد استخراج محتویاتش رو دارید، به پوشه ی حاوی محتویات نرم افزار بالا منتقل کنید.
3. فایل انتقال داده شده رو انتخاب و بوسیله‌ی موس، اون‌ رو بر روی فایل extract.exe بکشید تا استخراج آغاز بشه.

> بعد از استخراج ، یک پوشه هم نام با فایل ایجاد میشه که داخلش معمولا فایل های زیادیه. معمولا فایل های صوتی در پوشه‌ی WAV یا پوشه‌ای که در آخر اسمش کلمه ی wav به کار رفته، قرار دارند و پسوندشون هم SoundNodeWave هست.
این فایل‌ها در حقیقت فرمتشون Ogg ایه. پسوندشون رو به Ogg تغییر بدید تا قابل پخش بشند.
> اغلب پخش کننده ها به راحتی این فایل رو پخش می کنند. اما اگه پخش کننده ی شما با وجود پشتیبانی از Ogg این فایل رو نتونست پخش کنه، می‌تونید از نرم افزار FairStars Audio Converter برای تبدیل این فایل ogg به فرمت های دلخواهتون استفاده کنید.
 
NHL 09

NHL_09_Coverart.png


موزیک ها در مسیر زیر و در فایل menuTune.viv قرار دارند:
audio\streams

استخراج موزیک‌های این بازی طی دو مرحله‌ی زیر انجام میشه :

مرحله‌ی اول
استخراج فایل‌های asf از فایل menuTune.viv


فرمت واقعی فایل menuTune.viv فرمت big هست. پس باید از نرم‌افزار FinalBIG استفاده کنید.

راهنما
1. روی FinalBIG.exe کلیک و در پنجره‎ی باز شده برید به File > Open و در پنجره‌ی جدید، فایل menuTune.viv رو پیدا و Open کنید.
2. از منوی Edit گزینه‌ی Extract All رو انتخاب و در پیام ظاهر شده روی Yes کلیک و در پنجره‌ی جدید، مسیری رو برای استخراج فایل‌های asf تعیین کنید.

مرحله‌ی دوم
تبدیل asf به wav


برای تبدیل فایل های asf باید از نرم افزار Electronic Arts Sound eXchange استفاده کنید.

دو فایل sx.exe و Extract Music.bat رو به پوشه‌ی حاوی فایل‌های asf منتقل و بعد روی فایل Extract Music.bat کلیک کنید تا تبدیل آغاز بشه.
 
Alan Wake

Alan-wake-0.jpg


> موزیک‌های بی‌کلام این بازی توسط آقای Petri Alanko ساخته شدند.
> در این بازی موزیک‌های لایسنس شده‌ای هم وجود داره که اغلب در پایان هر Episode پخش می شند.

فایل‌های صوتی این بازی در فایل‌هایی با پسوند fsb ذخیره شدند و خود این فایل‌های fsb در فایل‌هایی با فرمت rmdp قرار دارند.

استخراج فایل‌های صوتی Alan Wake از 4 مرحله تشکیل میشه:

  1. گرفتن Image یا نسخه‌ی پشتیبان از DVD و ایجاد فایل iso
  2. استخراج پوشه‌ی data از فایل iso
  3. Unpack کردن فایل‌های rmdp
  4. تبدیل فایل‌های fsb به wav

مرحله‌ی اول
ایجاد فایل iso


> ممکنه بعضی از شما فایل iso این بازی رو در اختیار داشته باشید. در این صورت نیازی به انجام این مرحله نیست.

برای گرفتن Image از DVD و ایجاد فایل iso باید از نرم افزار S360X استفاده کنید.

نحوه‌ی استفاده از این نرم‌افزار رو در بازی FIFA World Cup 2010 توضیح دادم.

مرحله‌ی دوم
استخراج پوشه‌ی data از فایل iso


ابتدا نرم افزار wx360 رو دانلد کنید.

راهنما
1. روی wx360.exe کلیک و در پنجره‎ی باز شده برید به File > Open و در پنجره‌ی جدید، فایل iso ایجاد شده در مرحله‌ی اول رو Open کنید.
2. همانند شکل زیر روی پوشه‌ی data کلیک راست و Extract File رو انتخاب و مسیری رو برای ذخیره‌ی محتویات پوشه‌ی data تعیین کنید.


wx360-alan-wake-iso.jpg


مرحله‌ی سوم
Unpack کردن فایل‌های rmdp


برای Unpack کردن این فایل‌ها باید از نرم افزار Alan Wake Tool استفاده کنید.

نرم افزار Alan Wake Tool برای اجرا به Microsoft .NET Framework 4 نیاز داره.

در پوشه‌ی data فایل‌های rmdp زیادی قرار داره. این فایل‌های rmdp متناسب با Episode های بازی نامگذاری شدند.

اگه دنبال صدا و موزیک می گردید باید فایل‌های زیر رو استخراج کنید :

ep001-000.rmdp
ep002-000.rmdp
ep003-000.rmdp
ep004-000.rmdp
ep005-000.rmdp
ep006-000.rmdp


اگه دنبال Voice های انگلیسی می گردید باید فایل‌هایی که در انتهای نامشون، en به کار رفته رو استخراج کنید.
> بقیه‌ی فایل‌ها معمولا مربوط به Voice های زبان‌های دیگه هستند.

راهنمای استفاده از نرم‌افزار Alan Wake Tool

1. بعد از اجرا، در قسمت Input روی گزینه‌ی Browse کلیک و فایل bin هم نام با فایل rmdp دلخواه رو انتخاب کنید.
> با وجود اینکه data در فایل‌های rmdp ذخیره شده، ولی برای استخراج فایل rmdp دلخواهتون، باید فایل bin هم نام با rmdp رو انتخاب کنید.
مثلا اگه می خواید محتویات فایل ep001-000.rmdp رو استخراج کنید، بعد از کلیک روی گزینه‌ی Browse باید فایل ep001-000.bin رو انتخاب و روی Open کلیک کنید.
> یادتون باشه که برای استخراج فایل های rmdp حتما باید این فایل و فایل bin هم نامش در یک پوشه قرار داشته باشند.
2. در قسمت Output، مسیری دلخواه برای استخراج محتویات فایل rmdp تعیین کنید.
3. در قسمت Commands، روی Export کلیک کنید تا استخراج آغاز بشه.

بعد از استخراج محتویات فایل های rmdp ، برای پیدا کردن راحت‌تر موزیک دلخواهتون، به راهنمای زیر توجه کنید :

- در پوشه‌ی هر‌ Episode ، معمولا پوشه‌ای به نام petri_alanko وجود داره که حاوی موزیک‌های بی کلامه.
- در داخل پوشه‌ی ep001-000 ، اغلب موزیک‌ها در پوشه‌های زیر قرار دارند :

lvl15
mood
music
petri_alanko
potf
radiospeaker


> اغلب موزیک‌های لایسنس شده‌ی این بازی در پوشه‌ی ep001-000 و در مسیر ep001-000\music\licensed\original قرار دارند.
> در مسیر ep001-000\radiospeaker ، موزیک‌های پایانی مربوط به Credits قرار دارند.
> در مسیر ep001-000\potf ، موزیک های ساخته شده توسط گروه Poets of the Fall قرار دارند.

- در پوشه‌‌ی Episode های دیگه هم معمولا پوشه‌ای به نام radiospeaker وجود داره که حاوی موزیکه. ولی این موزیک‌ها بی کیفیت اند. نسخه ی با کیفیت این موزیک ها در مسیر ep001-000\music\licensed\original قرار داره.

مرحله‌ی چهارم
تبدیل فایل‌های fsb به wav


ابتدا فایل فشرده‌ی Alan_Wake_Sound_Extractor.zip رو دانلد و از حالت فشرده خارجش کنید.

راهنما
1. فایل‌های FSB ای که قصد تبدیلشون رو دارید، به پوشه‌ی AlanW FSB2WAV انتقال بدید.
2. فایل addXMARIFFheader.bms رو ویرایش و Save کنید.
3. روی فایل Start.bat کلیک کنید تا تبدیل آغاز بشه.
> در پایان، پوشه‌ی جدیدی به نام Converted ایجاد میشه که حاوی فایل‌های تبدیل شده است.

آموزش ویرایش فایل addXMARIFFheader.bms


با کلیک بر روی فایل Start.bat موجود در فایل فشرده‌ی بالا ، تبدیل فایل‌های fsb این بازی به wav ، در 3 مرحله به صورت خودکار انجام میشه :

  1. استخراج فایل‌های wav/xma از فایل‌های FSB
  2. افزودن Header به فایل‌های wav / xma
  3. Decode کردن فایل‌های wav / xma توسط نرم افزار towav

فایل‌های wav بخشی دارند به نام Header که حاوی اطلاعاتی مثل تعداد Channel و Sample Rate اون فایل هست. وقتی Header غلطی به یک فایل wav افزوده بشه، بعد ازDecode کردن و تبدیل، حاصل یک فایل خراب و بی مصرفه.

فایل‌های wav بازی Alan Wake دارای Header های مختلفی اند. برای شناسایی Header درست، راه حلی خاصی نمی‌شناسم به جز آزمون و خطا ! یعنی باید Channel و Sample Rate رو شانسی! تعیین کنید و بعد از کلیک روی فایل Start.bat و پایان تبدیل، برید امتحان کنید و ببینید ( بوسیله‌ی گوش‌هاتون! ) که آیا فایل تبدیل شده درست پخش میشه یا نه.

> منظور از Sample Rate همون Frequence یا فرکانس یا بسامده که در فایل addXMARIFFheader.bms به اختصار FREQ نوشته شده.
> منظور ازChannel همون کاناله که در فایل addXMARIFFheader.bms به اختصار CH نوشته شده.

راهنمای تغییر Sample Rate و Channel


ابتدا فایل addXMARIFFheader.bms رو با یک ویرایش‌گر متن مثل notepad باز کنید.
بعد از باز کردن فایل addXMARIFFheader.bms ، تعداد زیادی کد مشاهده می‌کنید. مطابق شکل زیر، بخش 1 مربوط میشه به کدهای تغییر فرکانس FREQ و بخش 2 مربوط میشه به کدهای تغییر کانال CH

add-xma-header-alan-wake.jpg


در بخش 1 ، چهار فرکانس وجود داره که روبروی هر کدوم مقدارش رو نوشته. مثلا set FREQ 0x7D00 به معنای اینه که فرکانس رو بر روی 32000 هرتز قرار بده.
و در بخش 2 ، دو نوع کانال وجود داره. 0x1 به معنی یک کاناله یا mono و 0x2 به معنای دو کاناله یا Stereo . مثلا set CH 0x2 به این معنی‌ایه که تعداد کانال رو روی عدد 2 قرار بده.

برنامه‌، خطوطی رو که اولشون با علامت # شروع میشه رو نمی‌خونه. در نتیجه در بخش 1 ، همیشه باید ابتدای سه خط ، دارای علامت # و ابتدای یک خط، بدون علامت # باشه. برنامه، فرکانسی رو در نظر می‌گیره که ابتدای خطش، علامت # وجود نداره.
در بخش 2 هم باید به همین شیوه عمل کنید. در بخش 2 ، دو حالت وجود داره. یا 2 کاناله یا 1 کاناله. هر کدوم رو که نمی خواهید باید اولش حتما علامت # رو قرار بدید. و اون کانالی که مدنظر دارید، حتما باید بدون علامت # شروع بشه.
به عبارت ساده‌تر اگه قبل از دستور set از علامت # استفاده کنید، برنامه از فرکانس یا کانالی که در همون خط دستور set نوشته شده، استفاده نمی کنه.

به عنوان مثال من می خوام فرکانس فایلی رو روی 48000 Hz تنظیم کنم و تعداد Channel رو هم روی 1 قرار بدم. باید کدهای بخش 1 و بخش 2 به شکل زیر باشند :

add-xma-header-alan-wake2.jpg


همون طور که مشاهده می کنید، قبل از دستور set مربوط به فرکانس 48000 ، علامت # رو قرار ندادم، در حالی برای بقیه ی فرکانس ها قبل از set علامت # وجود داره.
در قسمت مربوط به تنظیم کانال هم قبل از set مربوط به 0x2 ، علامت # رو قرار دادم و قبل از set مربوط به 0x1 علامت # رو قرار ندادم.

امیدوارم نحوه‌ی کار رو متوجه شده باشید. فراموش نکنید که بعد از ویرایش حتما تغییرات انجام داده رو Save کنید.

برای تعیین سریع‌تر Channel و Sample Rate به نکات زیر توجه کنید :

- اغلب فایل‌های موزیک این بازی دارای تنظیمات زیر هستند :

CH : 0x2 - دو کاناله - یعنی نباید علامت # قبل از عبارت set CH 0x2 وجود داشته باشه.
FREQ : 0xAC44 - فرکانس 44100 Hz - یعنی نباید علامت # قبل از عبارت set FREQ 0xAC44 وجود داشته باشه.
اگه تنظیمات بالا جواب نداد، تعداد کانال رو تغییر ندید و از فرکانس 48000 Hz استفاده کنید.

- اغلب فایل‌های صوتی مربوط به Voice دارای فرکانس 32000 Hz هستند. ولی تعداد Channel ممکنه 0x1 باشه یا 0x2

> همون طور که در بالا هم توضیح دادم، اگه بعد از پخش فایل تبدیل شده، متوجه شدید که فایل درست پخش نمی‌شه، دوباره مراحل 2 و 3 ( ویرایش addXMARIFFheader.bms و بعد کلیک روی فایل Start.bat .) رو تکرار کنید و اونقدر این کار رو انجام بدید که فایل تبدیل شده، به درستی پخش بشه.
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or