آقای Matt Booty: استودیو Tango Gameworks به دلیل تغییر در مدیریت تعطیل شد

  • Thread starter Thread starter Adam
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

Adam

عضو تحریریه
mattbooty.jpg

رئیس استودیوی بازی‌سازی Xbox، در شرکت مایکروسافت، به طور ضمنی گفته است که Tango Gameworks به دلیل تغییر در مدیریت، تعطیل شده است.

در مصاحبه‌ای از آقای Matt Booty به طور خاص در مورد بسته شدن تانگو سؤال شد. اگرچه او به طور مشخص از کسی نام نبرد، Booty به طور ضمنی اشاره کرد که تغییر رهبری و کارکنان در تانگو ممکن است یکی از دلایل تعطیلی بوده باشد، که نشان می‌دهد در حالی که Hi-Fi Rush موفقیت‌آمیز بود، هیچ تضمینی برای ادامه‌ی کار وجود نداشت و همچنین به دست آوردن موفقیت مشابه در آینده، مبهم بود.

Booty گفت: من وارد جزئیات درباره‌ی این تصمیم گیری نمی شوم، بیشتر به خاطر احترام به افرادی که آنجا هستند. کار زیادی برای ارائه Hi-Fi Rush انجام شده است. که بازی خوبی بود و برای ما هم خوب بود. من فکر می‌کنم چیزی که باید در نظر گرفته شود این است که برای ما به همان اندازه که به یک بازی خاص نگاه می‌کنیم، کسب موفقیت در آینده نیز مهم است. چیزهای زیادی برای کسب موفقیت در یک بازی وجود دارد. چه رهبری دارید؟ چقدر این رهبری خلاق است؟ آیا تیم سازنده، تیمی است که قبلاً چیزی (پروژه) موفق عرضه کرده است؟ ما باید به همه این چیزها نگاه کنیم و از خود بپرسیم آیا برای موفقیت در آینده آماده شده‌ایم؟ در حالی که ممکن است عوامل و یا موقعیت‌هایی وجود داشته باشد که قبلاً منجر به موفقیت شده‌اند، اما ممکن است همه آن‌ها هنوز سر جای خود نباشند، زیرا شما به آنچه در آینده انجام می‌دهید نگاه می‌کنید.

اگرچه او به طور مشخص بیان نکرد، اما به نظر می‌رسد پاسخ Booty حداقل تا حدی به خروج Shinji Mikami، بنیانگذار تانگو، اشاره دارد که در سال 2023 استودیو را ترک کرد تا یک شرکت جدید تاسیس کند. Mikami که کارگردانی The Evil Within و نظارت بر بازی‌های دیگر تانگو در نقش تهیه‌کننده اجرایی بود، بیشتر به خاطر حضور در کپکام شناخته می‌شود، جایی که او اولین Resident Evil و Resident Evil 4 و عناوین دیگر را کارگردانی کرد.

Booty همچنین گفت کرد که بسته شدن Tango Gameworks تنها گزینه در نظر گرفته شده نیست و نمونه‌هایی از استودیوهای قبلی متعلق به ایکس باکس را گفت که به جای تعطیل شدن، مستقل شدند.

او توضیح داد: برای بسیاری از استودیوهایمان، ما سعی می کنیم گزینه‌ها را بررسی کنیم. به عنوان مثال، ما اخیراً Toys For Bob را داشتیم، استودیویی که قبلاً روی عناوین Call of Duty کار می‌کرد، به یک استودیوی مستقل جدید تبدیل شد و ما اعلام کردیم که با آنها برای انتشار بازیهایشان قرارداد بستیم. من به استودیویی به نام Twisted Pixel در تگزاس فکر می‌کنم که ما آن را خریدیم، سپس اهداف‌شان را تغییر دادیم. آن استودیو امروز در حال پیشرفت است، ما می‌خواستیم آنها را برای ادامه‌ی موفقیت‌شان آماده کنیم. بنابراین، ما کاملاً بررسی می‌کنیم که گزینه‌های تجاری ممکن برای باز نگه‌داشتن یک استودیو و یا شاید تغییر در آن چیست و این فقط یکی از مواردی است که ما در کل به آن نگاه می‌کنیم.
 
البته از حق نگذریم غیر از های فای راش که ترکوند مابقی بازیهای اینها اصلا فروش قابل توجهی نداشتن.
حتی محبوب بعضی از دلها دو تا TEWها.
خود بتسدا هم راضی نبود از فروش این بازیها.

یه همچین شکلی رو بازیهای آرکین هم داشتن که با اینکه کیفیت خفنی داشتن ولی بفروش نبودن.
شاید اگه DEATHLOOP هم فروش به نسبت خوبی نداشت (با توجه به قرارداد انحصاری با سونی و...) الان آرکین لیون هم احتمال بسته شدنش میرفت.

من دقیقا یادمه زمان Dishonored ها هم خبرهایی از بتسدا میومد که واقعا راضی نیست از فروش بازیهای آرکین.

چیزی که مشخصه اینه که ماها خیلی راحت از بسته شدن استودیوهای محبوبمون ناراحت میشیم و غر میزنیم ولی در مورد اینکه اون پشت چه اتفاقاتی میفته ، روابط و مسائل اصلی چی بوده و... اطلاعی نداریم.
حتما خیلی چیزها هست که بازگو نمیشه و نیازی هم نیست که بشه.
خودم بارها غر زدم ، افسوس خوردم که چرا فلان استودیو بسته شد و فلان.
ولی منطقی بخوام نظر بدم ماها واقعا هیچ اطلاعی از مسائل داخلی استودیو ، برنامه هاش ، مدیریتش و... نداریم.

دیگه هممون تو این سالها خیلی از این موارد دیدیم تو خیلی از کمپانیها.
خلاصه اینکه همه چی به همین سادگی که تو این خبر و شایعه های چند خطی میشنویم و میخونیم نیست که بخوایم بر اساس اونها تحلیل داشته باشیم.
 
البته از حق نگذریم غیر از های فای راش که ترکوند مابقی بازیهای اینها اصلا فروش قابل توجهی نداشتن.
حتی محبوب بعضی از دلها دو تا TEWها.
خود بتسدا هم راضی نبود از فروش این بازیها.

یه همچین شکلی رو بازیهای آرکین هم داشتن که با اینکه کیفیت خفنی داشتن ولی بفروش نبودن.
شاید اگه DEATHLOOP هم فروش به نسبت خوبی نداشت (با توجه به قرارداد انحصاری با سونی و...) الان آرکین لیون هم احتمال بسته شدنش میرفت.

من دقیقا یادمه زمان Dishonored ها هم خبرهایی از بتسدا میومد که واقعا راضی نیست از فروش بازیهای آرکین.

چیزی که مشخصه اینه که ماها خیلی راحت از بسته شدن استودیوهای محبوبمون ناراحت میشیم و غر میزنیم ولی در مورد اینکه اون پشت چه اتفاقاتی میفته ، روابط و مسائل اصلی چی بوده و... اطلاعی نداریم.
حتما خیلی چیزها هست که بازگو نمیشه و نیازی هم نیست که بشه.
خودم بارها غر زدم ، افسوس خوردم که چرا فلان استودیو بسته شد و فلان.
ولی منطقی بخوام نظر بدم ماها واقعا هیچ اطلاعی از مسائل داخلی استودیو ، برنامه هاش ، مدیریتش و... نداریم.

دیگه هممون تو این سالها خیلی از این موارد دیدیم تو خیلی از کمپانیها.
خلاصه اینکه همه چی به همین سادگی که تو این خبر و شایعه های چند خطی میشنویم و میخونیم نیست که بخوایم بر اساس اونها تحلیل داشته باشیم.
دلیلی که مت بوتی اورده خنده دار و انصفا جای هیچ دفاعی نداره .
منباب بحث فروشم در وحله اول هیچ کدوم از این بازیا به صورت کامل توسط خود ماکروسافت مدیریت و فاند نشده بودن و عمده پروسه ساختشون مال قبل خریده شدن بوده (دوتاشون که صفر تا صد مارکتینگشون با سونی بود) سوای همه ی اینا هم مت بوتی تو همین مصاحبه اخیرش IP های ماکروسافت رو از نظر براورده کردن انتظارات به سه تا کتگوری تقسیم میکنه . اول بازی های کوچیک و جمع و جور مثل Pentiment و هلبلید که انتظار فروش و ایمپکت خاصی ازشون نیست و بیشتر قرار واسه Xbox جایزه بیارن و به آوازه برند Xbox کمک کنن . دوم بازی های AAA که فروششن تضمین شدست (Forza Horizon , Sea of Thief) و دسته آخر که شامل جاگرنات هایی مثل کاد , ماین کرفت و WOW میشه که از نظر قدرت برند نیازی به توضیح ندارن . های فای راش دقیقا تو همون دسته اول قرار میگرفت که خوب زدن در استدیوش رو تخته کردن پس اینم اصلا با عقل جور در نمیاد .

درک این قضیه به نظر من خیلی راحت ـه . شنیجی میکامی از استدیو جدا میشه ماکروسافت هم میخواد تعدیل نیروی بیشتری بکنه واسش هم پشیزی اهمیت نداشته که اون استدیو چقدر با استعداد بوده یا نه میزنه استدیو که عملا اقا بالاسر نداشته رو در جا میبنده ( Typical Multi Billion Corporation ) . البته به اینم باید اضافه کرد که یجورایی قصد کم کردن استدیو های زنیمکس رو هم داشتن چه بسا اگه ماشین گیم هم وسط ساخت پروژه جدیدش نبود اون رو هم بسته بودن .
 
آخرین ویرایش:
دلیلی که مت بوتی اورده خنده دار و انصفا جای هیچ دفاعی نداره .
منباب بحث فروشم در وحله اول هیچ کدوم از این بازیا به صورت کامل توسط خود ماکروسافت مدیریت و فاند نشده بودن و عمده پروسه ساختشون مال قبل خریده شدن بوده (دوتاشون که صفر تا صد مارکتینگشون با سونی بود) سوای همه ی اینا هم مت بوتی تو همین مصاحبه اخیرش IP های ماکروسافت رو از نظر براورده کردن انتظارات به سه تا کتگوری تقسیم میکنه . اول بازی های کوچیک و جمع و جور مثل Pentiment و هلبلید که انتظار فروش و ایمپکت خاصی ازشون نیست و بیشتر قرار واسه Xbox جایزه بیارن و به آوازه برند Xbox کمک کنن . دوم بازی های AAA که فروششن تضمین شدست (Forza Horizon , Sea of Thief) و دسته آخر که شامل جاگرنات هایی مثل کاد , ماین کرفت و WOW میشه که از نظر قدرت برند نیازی به توضیح ندارن . های فای راش دقیقا تو همون دسته اول قرار میگرفت که خوب زدن در استدیوش رو تخته کردن پس اینم اصلا با عقل جور در نمیاد .

درک این قضیه به نظر من خیلی راحت ـه . شنیجی میکامی از استدیو جدا میشه ماکروسافت هم میخواد تعدیل نیروی بیشتری بکنه واسش هم پشیزی اهمیت نداشته که اون استدیو چقدر با استعداد بوده یا نه میزنه استدیو که عملا اقا بالاسر نداشته رو در جا میبنده ( Typical Multi Billion Corporation ) . البته به اینم باید اضافه کرد که یجورایی قصد کم کردن استدیو های زنیمکس رو هم داشتن چه بسا اگه ماشین گیم هم وسط ساخت پروژه جدیدش نبود اون رو هم بسته بودن .
نمیدونم اگه منظورت این بود که من در تایید حرف بوتی این رو نوشتم که اصلا همچین هدفی نداشتم.
اگر هم در ادامه کامنتم بود که فکر کنم همین باشه منم تایید میکنم.
این استودیو برای خود بتسدا هم سودآوری نداشت و خب بقول خودت مایکرو هم دنبال بهانه بود که تعدیلشون کنه.

اما واقعا اوج مشکلات داخلی و مسائل مالی، ارتباطها و... رو ما هیچوقت ازش اطلاع نداریم.
برای همین همه چی به همین سادگی نیست که ماها تو اخبار میخونیم و میشنویم.
 
اویل ۲ و ۳ که مستقیم میکامی تاثیر نداشت از اون ور هم ۵ و ۶ و ۷ و ۸ اصلا میکامی تاثیری نداشت. تانگو بدون میکامی هم با جذب نیروی بااستعداد میتونست خروجی خوبی داشته باشه. یا این حرف بهانه هست یا انقدر مدیریت ایکس‌باکس تو دیواره
تاثیر اسم رو دست کم نگیر. چند تا گیم و DLC برات مثال بزنم که فقط اگر اسم یک شخص یا استودیو روش نبود همه میگفتن زباله ای بیش نیست.
 
یکسری استودیو ها فرد محور هستن
تانگو بدون میکامی و نظارتش میخواد چی از آب دربیاد؟؟؟؟
مگه کونامی بدون کوجیما دوباره سرپا شد؟
الان تیم شیفر از دابل فاین بره اون استودیو دوزار ارزش نداره
میازاکی از فرام سافتور بره عمرا یه بازیشون موفق دربیاد
تانگو بدون میکامی به هیچ جا نمیرسه و TEW هم میخواستن بدون میکامی بسازن عمرا مالی درمیومد شما حتی تفاوت TEW رو توی نسخه ۱ و ۲ وقتی خوده میکامی کارگردان هست رو ببین
دیگه حالا فکر کن اصلا توی استودیو نباشه
 
بسته شدن تنگو جای هیچ دفاعی نداره، این تاپیک رو نمیگم کلا میگم، یکی از حیرت انگیزترین پدیده هایی که تو زندگیم دیدم دفاع برخی مثلا گیمر ها از بسته شدن تنگو بود....

حیف اون استودیو ها که این مثلا فن ها شدن فنش (فن یه شبه)
 
چه بسا اگه ماشین گیم هم وسط ساخت پروژه جدیدش نبود اون رو هم بسته بودن .

اینم در صورت فروش کم و نمرات زیر 85 بسیار محتمل ایندیانا جونز (با توجه به هزینه بالای لایسنس این مدل بازیا) احتمالا یه دستی به سرشون بکشن :D
فقط بذارن یه ولفنشتاین بسازن.
من هنوز تو کتم نمیره که چرا باید یه استودیوی شوتر ساز رو بذارن بالا سر این بازی.
 
دوستان امکان دار استودیو هایی که تعطیل شدن ip هاشون ادامه پیدا کنه ؟
بله
ببین ip الان متعلق به مایکروسافت هست. قبلش هم مال تانگو نبود و مال zenimax media بود که برخی به اشتباه میگن مال bethesda بود که دقت نمیکنن bethesda softworks خودش زیر مجموعه zenimax media بود.
Bethesda softworks یه division/subsidiariy از zenimax media هست که خودش شامل ۷ برند میشد:
Bethesda game studios
Machingames
Id
Arkane
Tango
Alpha dog
Roundhouse
یه نکته هم بگم zenimax media بجز bethesda softworks یه استودیو دیگه هم داره بنام zenimax online studios که اون برخلاف استودیو های دیگه زیر مجموعه bethesda softworks نیست و مدیریتش با خودش هست که تا الان فقط بازی the elder scrolls online رو ساختن (۲۰۱۴ تا الان) ولی رسما تایید کردن که یک ip جدید هم در حال ساخت داران (لینک)
خلاصه بگم الان zenimax media شامل این استودیوها هستش:
Bethesda game studios
Machingames
Id
Arkane
Zenimax online studios
که چهارتای اولی زیر یک چتر/مدیریت هستند بنام bethesda softworks ولی آخری جزوشون نیست و مستقیم به zenimax media جواب پس میده

آقا ببخشید که طولانی شد(:D) ولی همه اینا رو گفتم تا برسم به اینجا که مایکروسافت در 2021 کل zenimax media رو خرید که بعضی‌ها به اشتباه میگن bethesda رو خرید.(آش رو با جاش خرید که شامل bethesda هم میشد:D).الان تمام حقوق بازی ها مال مایکروسافت هستند و اگه مایکروسافت بزنه و تک تک استودیوها رو ببنده،بازم حق و مالکیت ip ها متعلق به خودش هست.(راجب اکتی و بلیزارد هم همینه).یعنی درواقع الان چیز مستقلی به نام bethesda یا مثلا activision وجود نداره که حق ip مال خودش باشه و اگر مایکروسافت بخواد میتونه بده به هر استودیو تا نسخه بعد رو بسازه یا حتی حق این ip رو بفروشه به یک کمپانی دیگه. من که قلبا امیدوارم قسمت بعد hi fi rush هرچه زودتر ساخته بشه.فقط لعنتیا باید برای switch منتشرش میکردن که امیدوارم مایکرو بده به یک استودیو تا اینو برای سوئیچ و حتی کنسول بعدی نینتندو هم پورتش کنند چون ازون بازیاس که واقعا ارزش داره رو تمام پلتفرم‌ها موجود باشه و همه بتونن بازیش کنن

اینا تعطیل شدن مستقل که نشدن. اگه استودیو جدید بزنن باید آی‌پی رو از ماکروسافت بخرن یا بهشون بدن
حتی اگه مستقل هم میشدن بازم ip مال مایکروسافت باقی میموند دوست عزیز.مگه اینکه مستقل میشدن و مایکروسافت خودش حاضر میشد ip رو کلا بده بهشون و دیگه مالکش نباشه
الان مثلا toys for bob که مستقل شد هیچ ip ای متعلق به خودش نیست ولی مثلا مایکرو میتونه باهاشون قرارداد ببنده که مثلا نسخه بعدی کراش یا spyro رو بسازند.
 
بسته شدن تنگو جای هیچ دفاعی نداره، این تاپیک رو نمیگم کلا میگم، یکی از حیرت انگیزترین پدیده هایی که تو زندگیم دیدم دفاع برخی مثلا گیمر ها از بسته شدن تنگو بود....

حیف اون استودیو ها که این مثلا فن ها شدن فنش (فن یه شبه)
وقتی منابع به جای این استودیو که آینده مشخصی نداشت می‌تونه جای دیگه صرف بشه وجود تانگو چه معنی ای داشت ؟

اینا تا ایده بدن، تایید بشه، ساخت شروع بشه یه ۴ یا ۵ سالی طول می‌کشه.

من مصرف کننده نباید تعهداتی به محصولی که مصرف میکنم داشته باشم که برام مهم باشه کارکنان یا منابع آنها چه آینده ای دارند.
 
  • Like
Reactions: Love Console
بسته شدن تنگو جای هیچ دفاعی نداره، این تاپیک رو نمیگم کلا میگم، یکی از حیرت انگیزترین پدیده هایی که تو زندگیم دیدم دفاع برخی مثلا گیمر ها از بسته شدن تنگو بود....

حیف اون استودیو ها که این مثلا فن ها شدن فنش (فن یه شبه)
نکته ای که داری کاملا درسته.
اگه کسی از بسته شدن این استودیو خوشحال بشه یا بگه دم مایکرو گرم و... واقعا عجیبه.
به نظرم اون شخص گیمر نیست یا تو خوش بینانه ترین حالت سبکهایی که اینها میساختن رو علاقه ای بهش نداشته که باز هم خوشحالی و طرفداریش از این حرکت رو توجیه نمیکنه.

ولی یکسری هستن که خوشحال نمیشن و شاید ناراحت هم باشن ولی منطق پشت این حرکت رو متوجه میشن.
اینکه استودیو پولساز نبوده و شاید روند پیش رو و آیندش هم تضمینی درش نبوده یا حداقل امیدوار کننده نبوده (همون بخشهایی که ماها تو اخبار پیدا نمیکنیم و بازگو نمیشه)
وضعیت این روزهای صنعت از لحاظ مالی هم که مشخصه ، خیلی بیرحمانه فرصت دوباره به استودیوها نمیده.

نتیجه این میشه که کمپانیهای بزرگ علاقه ای به بچه داری/پرستاری از این زیرمجموعه ها ندارن.
اینکه از درآمد مجموعه ها و استودیوهای دیگه بیارن و تزریق کنن به اینها و به زور زنده نگهشون دارن که شاید تو آینده بالاخره بتونن یه محصول درخور (از نظر فروش و سود) تولید کنن.
============
میخوام بگم احتمال داره حال و روز استودیو اونقدری جالب نبوده باشه که مایکرو حتی اجازه نداد که اینها مستقل بشن.
کمترین حالتش میتونست باهاشون دوباره قرارداد ببنده که مثلا یه TEW یا های فای راش یا حتی تو مقیاس کوچیکتر و ایندی طور برای گیم پس بازی تولید کنن.
 
نکته ای که داری کاملا درسته.
اگه کسی از بسته شدن این استودیو خوشحال بشه یا بگه دم مایکرو گرم و... واقعا عجیبه.
به نظرم اون شخص گیمر نیست یا تو خوش بینانه ترین حالت سبکهایی که اینها میساختن رو علاقه ای بهش نداشته که باز هم خوشحالی و طرفداریش از این حرکت رو توجیه نمیکنه.

ولی یکسری هستن که خوشحال نمیشن و شاید ناراحت هم باشن ولی منطق پشت این حرکت رو متوجه میشن.
اینکه استودیو پولساز نبوده و شاید روند پیش رو و آیندش هم تضمینی درش نبوده یا حداقل امیدوار کننده نبوده (همون بخشهایی که ماها تو اخبار پیدا نمیکنیم و بازگو نمیشه)
وضعیت این روزهای صنعت از لحاظ مالی هم که مشخصه ، خیلی بیرحمانه فرصت دوباره به استودیوها نمیده.

نتیجه این میشه که کمپانیهای بزرگ علاقه ای به بچه داری/پرستاری از این زیرمجموعه ها ندارن.
اینکه از درآمد مجموعه ها و استودیوهای دیگه بیارن و تزریق کنن به اینها و به زور زنده نگهشون دارن که شاید تو آینده بالاخره بتونن یه محصول درخور (از نظر فروش و سود) تولید کنن.
============
میخوام بگم احتمال داره حال و روز استودیو اونقدری جالب نبوده باشه که مایکرو حتی اجازه نداد که اینها مستقل بشن.
کمترین حالتش میتونست باهاشون دوباره قرارداد ببنده که مثلا یه TEW یا های فای راش یا حتی تو مقیاس کوچیکتر و ایندی طور برای گیم پس بازی تولید کنن.
اونموقع موفقیت چنین چیزی رو تضمین میکردی.
امروز که مشخص شده تو ماشین گیمز بیش از 300 نفر دارن رو پروژه های مختلف کار میکنن. یا بتسدا شده 5 تیم و بیش از 450 نفر.
نشون میده که تنگو راهی جز بسته شدن نداشته. استودیوهای زنیمکس بسیار بزرگ شدند و هر کدوم چند تیم شدن.
من قبلا با @z2s sas سر بسته شدن تنگو بحث کردیم که مخالف بسته شدن بودم ولی با توجه به رویه امروز ماکرو که کاملا مشخصه برنامه اش و نمیخواد یه اینیشیتیو بسازه که تو تیم مدیریتیش هر کی یه ساز بزنه و تهش مجبور شن، پروژه کنسل بشه.
___________
الان که برنامه ماکرو مشخصه و قصد داره بیشتر در عرض گسترش بده تا طول و تمام استودیوهایی که برنامه دارن و وضعیت مدیریتشون مشخصه، گسترش داشتن.
الان 6 تا استودیو در مناطق مختلف زمانی، دارن برا ماشین گیمز چه بصورت داخلی و چه برون سپاری کار میکنن، پس مشکل برنامه ای بوده که واقعا نداشتن و ریسک دوباره نکردن برا ساخت یه تیم مدیریتی جدید.
 
اونموقع موفقیت چنین چیزی رو تضمین میکردی.
امروز که مشخص شده تو ماشین گیمز بیش از 300 نفر دارن رو پروژه های مختلف کار میکنن. یا بتسدا شده 5 تیم و بیش از 450 نفر.
نشون میده که تنگو راهی جز بسته شدن نداشته. استودیوهای زنیمکس بسیار بزرگ شدند و هر کدوم چند تیم شدن.
من قبلا با @z2s sas سر بسته شدن تنگو بحث کردیم که مخالف بسته شدن بودم ولی با توجه به رویه امروز ماکرو که کاملا مشخصه برنامه اش و نمیخواد یه اینیشیتیو بسازه که تو تیم مدیریتیش هر کی یه ساز بزنه و تهش مجبور شن، پروژه کنسل بشه.
___________
الان که برنامه ماکرو مشخصه و قصد داره بیشتر در عرض گسترش بده تا طول و تمام استودیوهایی که برنامه دارن و وضعیت مدیریتشون مشخصه، گسترش داشتن.
الان 6 تا استودیو در مناطق مختلف زمانی، دارن برا ماشین گیمز چه بصورت داخلی و چه برون سپاری کار میکنن، پس مشکل برنامه ای بوده که واقعا نداشتن و ریسک دوباره نکردن برا ساخت یه تیم مدیریتی جدید.
کاملا درسته
ولی باز مسئله به مدیریت استدیو های بعدی مربوطه، همین تنگو بعد از خرید دو بازیش عرضه شد که خوب واضحه تجاری موفق نبودند! علت بسته شدن هم همین بوده

و خوب تضمینی برای بقای بقیه که چند تیم شدن هم نیست، تا خروجی هاشون بیاد،(حداقلش بعیده مایکی تا قبل از دیدن خروجی بازی ها اقدام به بسته شدن بکنه
.
.
.
اونطرف خوده سونی یک استدیو خرید که firesprite نام داره، اینا رو از یک استدیو ایندی یهو تبدیل کرد به یک استدیو 400-450 نفره بهشون 5-6تا پروژه داد، اینو خواست سریع تبدیل به یکی از بهترین فرست پارتیاش کنه
هر روز خبر های امیدوار کننده ای میومد که اعضای باسابقه خوده پلی استیشن انگلیس تو شعبه های مختلف پشت استدیو هستند و حتی اعضای evolution برگشتن!!!!(خودم به شدت هایپ شده بودم)
از 6 تا پروژه که یکیش horizon vr بود با اینکه کیفیت کاملا قابل قبولی داشت ولی حتی به نسبت vr های فروخته شده فروش فاجعه ای داشت
یک شوتر سوم شخص داشتن پروژه متوقف شد
تویستد متالشون کنسل شد!
یک پروژه ترسناک دارن که ارت استیشن برخی اعضاشون رو دیدیم حداقل آب قطعه! و انگار اون شایعه های بازی تا نهایت ووک هم از این استدیو هست
و یک بازی موبایل داستانی(حالا با چه منطقی برا موبایل یک بازی داستانی سینگل پلیر می خوان بسازن بمانند)
و یکی دو تا پروژه دیگه که هنوز خبری ازش نیومده
استدیو فعلا تو باتلاق داره دستو و پا می زنه!!!!
تعدیل رو هم تجربه کردن، و آیندشون کاملا نامشخص!!!!

اینا رو گفتم که بگم صرف اینکه استدیو های مایکی هم چند تیمه شدن دلیل بر این نیست آیندشون صد در صد تضمین باشه، ممکنه از یکی دو پروژه اولشون که در دست ساخت باشه! عرضه بشن و رضایت نداشته باشن اینا هم به سرنوشت تنگو دچار بشن یا حداقل مرج بشن با استدیو های دیگه!
 
کاملا درسته
ولی باز مسئله به مدیریت استدیو های بعدی مربوطه، همین تنگو بعد از خرید دو بازیش عرضه شد که خوب واضحه تجاری موفق نبودند! علت بسته شدن هم همین بوده

و خوب تضمینی برای بقای بقیه که چند تیم شدن هم نیست، تا خروجی هاشون بیاد،(حداقلش بعیده مایکی تا قبل از دیدن خروجی بازی ها اقدام به بسته شدن بکنه
.
.
.
اونطرف خوده سونی یک استدیو خرید که firesprite نام داره، اینا رو از یک استدیو ایندی یهو تبدیل کرد به یک استدیو 400-450 نفره بهشون 5-6تا پروژه داد، اینو خواست سریع تبدیل به یکی از بهترین فرست پارتیاش کنه
هر روز خبر های امیدوار کننده ای میومد که اعضای باسابقه خوده پلی استیشن انگلیس تو شعبه های مختلف پشت استدیو هستند و حتی اعضای evolution برگشتن!!!!(خودم به شدت هایپ شده بودم)
از 6 تا پروژه که یکیش horizon vr بود با اینکه کیفیت کاملا قابل قبولی داشت ولی حتی به نسبت vr های فروخته شده فروش فاجعه ای داشت
یک شوتر سوم شخص داشتن پروژه متوقف شد
تویستد متالشون کنسل شد!
یک پروژه ترسناک دارن که ارت استیشن برخی اعضاشون رو دیدیم حداقل آب قطعه! و انگار اون شایعه های بازی تا نهایت ووک هم از این استدیو هست
و یک بازی موبایل داستانی(حالا با چه منطقی برا موبایل یک بازی داستانی سینگل پلیر می خوان بسازن بمانند)
و یکی دو تا پروژه دیگه که هنوز خبری ازش نیومده
استدیو فعلا تو باتلاق داره دستو و پا می زنه!!!!
تعدیل رو هم تجربه کردن، و آیندشون کاملا نامشخص!!!!

اینا رو گفتم که بگم صرف اینکه استدیو های مایکی هم چند تیمه شدن دلیل بر این نیست آیندشون صد در صد تضمین باشه، ممکنه از یکی دو پروژه اولشون که در دست ساخت باشه! عرضه بشن و رضایت نداشته باشن اینا هم به سرنوشت تنگو دچار بشن یا حداقل مرج بشن با استدیو های دیگه!
اینکه آینده هیچکی تضمین شده نیست، درسته ولی یه استودیو قدیمی وقتی گسترش میابه که چندین ip مطرح میتونه گسترش بده، شانس بالاتری داره.
مثلا ماشین گیمز یه استودیو مطرح در شوتره و میتونه ولف 3 در دست ساخت باشه ( که این هست)
میتونه یه عنوانی مثل quake یا حتی عناوین دیگه از اکتی و ... رو بگیره و با توجه به سبقه این استودیو، شانسش بالاتره.
مثالت در مورد فایر اسپریت به نظرم همون سوء مدیریت عاملشه که گریبان اینیشیتیو هم گرفت و مجبور شدن ایپی مشخصی مثل پرفکت دارکو توسعه بدن.
__________
در مورد تنگو که بحثه، تنگو سال 2022 عنوانشو ریلیز کرد و عنوان های فای راش توسط تیم دیگه توسعه یافته بود، پس واضحه که تیم گوست که میکامی همه کاره اش بوده،باید تو 2023 وارد توسعه کامل بازی بعدیشون میشدن و بنظرم همین نبود یه شخصیت مثل میکامی، عامل اول بود که ندونن چیکار میخوان بکنن، حالا اگه شکست تجاری ای هم در کار بوده که میشده نور علی نور.
همین الان کونامی داره متال و سایلنت رو میسازه، ناراضی وجود داره در مورد سایلنت، چند سال کونامی نساخت و بعد کوجیما یه متال زد که ناموفق بود و این یکی هم ریمیکه
یعنی هنوز نتونستن جمع کنن خودشونو، رفتن میکامی تیر خلاص بود و الان میگن مستقل میکردی.
استودیو تنگو بزرگ بود برخلاف toys for bob
و بعید میدونم، تیمشون توانایی گرفتن جایی رو داشتن و ماکرو هم وقتی برنامه ای ازشون ندیده بود، بیاد رو چی سرمایه بریزه.
همه از تنگو یه tew 3 رو میاختن، نه یه عنوان ایندی و اونم هم یه تیم بزرگ میخوات و هم یه بودجه بالا، که بدون برنامه و مدیریت درست منطقیه، ندادن چنین بودجه ای.
_____________________
به نظرم نینجا سریع عمل نکنه، خود نینجا بعدیه و منطقیه
این مدیریتو من بیشتر دوست دارم،ماکرو دیگه تعداد استودیو رو ول کرده و داره تیم میسازه. هم مدیریتش راحتتره و هم متمرکز تر میشن تو یه جا
و راحتتر میتونن با هم همکاری کنن.
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or