آفریقا در تصرف اشرار: چرا Far Cry 2 بهترین قسمت سری فارکرای است؟

ARTHUR WESKER

“We can’t change what’s done, we can only move on.
کاربر فعال
Jan 25, 2018
6,600
نام
Albiceleste

6TaL1kj-far-cry-2-wallpaper.jpg

تاکنون نسخه‌های مختلفی از عنوان Far Cry منتشر شده اند. اکنون نیز بازیبازهای سراسر جهان منتظر عرضه فارکرای ۶ هستند. من با نسخه‌ی سوم این مجموعه به گروه هواداران این بازی پیوستم. عنوانی بسیار محبوب اما ناامید کننده فارکرای 3. این بازی با داستانی که در هنگام معرفی آن نشان داده بودند، انتظارات بسیار زیادی را برانگیخت، اما در نهایت نتوانست به خوبی از تمام پتانسیلی که داشت استفاده کند. داستان در عناوین فارکرای از آن زمان تاکنون هیچ پیشرفتی نداشته است. عنوانی مانند Far Cry Primal که روایت گر زندگی قبایل انسان‌های اولیه است نیز به طور کلی ایده داستان را کنار گذاشته است. در این سال‌ها که صنعت بازی پیشرفت‌های قابل توجهی کرده است، به عنوان بازیبازی که علاقه مند است بداند بازی‌ها چگونه می‌توانند داستان‌های تعاملی را روایت کنند، نسخه‌های جدید فارکرای در این زمینه اصلاً جذاب نیستند. در عوض من به دهه پیش سفر کردم و به سراغ عنوانی از سری فارکرای رفتم که هرگز فرصت تجربه آن را نداشتم ؛ عنوان Far Cry 2.

جایی که یک عنوان فارکرای جهانی بزرگ را در اختیار بازیباز قرار می‌دهد تا آن را کشف کنند و مهم‌تر از همه به شیوه ای منحصر به فرد با چالش‌های آن روبرو شوند. فارکرای 2 به شکل شگفت انگیزی موفق شده بود تا تمام این ایده‌ها را با داستان خود ادغام کند. این بازی پر از شخصیت‌هایی است که می‌توانید آن‌ها را ملاقات کنید. با آنها دوست شوید، کار کنید و در نهایت حتی آنها را بکشید! تعاملات و ارتباطات شما با آن شخصیت‌ها، اتفاقاتی را که در طول ماموریت‌ها و داستان بازی رخ می‌دهد را دستخوش تغییر می‌کند. وقایع بازی بخشی از مکانیک‌های بازی محسوب می‌شود و افرادی که با آن‌ها در بازی ملاقات می‌کنید، چیزی بیشتر از آن هستند که تنها به بازیباز ماموریت‌هایی بدهند و در کات سین‌ها صحبت کنند. این ایده، آزادی عمل را در این نسخه از فارکرای به ارمغان می‌آورد و آن را بسیار هیجان انگیز می‌کند. این موارد در بازی و تجربه آن تفاوت ایجاد کرده و به بازیباز حق انتخاب می‌دهد. چیزی که همیشه از این سری بازی انتظار داشتم(بعد از قسمت دوم) اما ظاهراً این انتظار هرگز تحقق نمی یابد.



pJOGSPE-far-cry-2-wallpaper.jpg

✳️ سیستم Buddy

در شروع فارکرای 2، شما از بین 9 شخصیت، شخصیت مورد نظر خود را انتخاب می‌کنید تا بتوانید او را کنترل کنید. برخلاف بسیاری از بازی‌ها، شخصیت هایی که در ابتدای بازی انتخاب نکردید ناپدید نمی‌شوند. بلکه به عنوان مزدور در مناطق مختلف فارکرای 2 حضور می‌یابند. در طول داستان با آن‌ها بارها ملاقات خواهید کرد. آن ها یا به عنوان اسیر در پایگاه‌های شبه نظامیان حضور دارند که باید آزادشان کنید. یا اینکه آن‌ها را پیدا می کنید و سپس با آن‌ها دوست می شوید. بعد از اینکه با آن‌ها ارتباط برقرار کردید، آن‌ها با شما کار خواهند کرد و حتی در شرایط بحرانی جان شما را نجات خواهند داد. در اوایل بازی، دو نفر از دوستان یا به تعبیر خود بازی Buddy های شما، به بهترین دوستانتان تبدیل می‌شوند. احتمالا تعداد کم این "بهترین دوستان" از عمد بوده است. زیرا آن‌ها می‌توانند مسیر بازی را به طور کلی تغییر دهند. هنگامی که ماموریتی از یکی از گروه‌های شبه نظامی دریافت می‌کنید، یکی از این دوستانتان با شما تماس می‌گیرد و همیشه نیز یک ایده متفاوت برای به پایان رساندن آن ماموریت دارد که به بازیباز پیشنهاد می‌دهد.

من از ابتدای بازی با Paul Ferenc بودم. پائول یک مزدور خوش مشرب است که همیشه ایده‌های چشمگیرتری در مورد نحوه انجام ماموریت‌های شبه نظامیان دارد. در یک ماموریت از من خواسته می‌شود تا تجهیزات گروه رقیب را منفجر کنم. در طول ماموریت معلوم می‌شود که کسی داروها را دزدیده و تیمی که قرار است تجهیزات آن‌ها را منفجر کنم به همین دلیل در آن محل حضور دارند. همچنین مشخص می‌شود شخصی که دنبالش می‌گردند کسی نیست جز "پائول". پائول به جای اینکه به وسط بیابان برود و در کمین این تیم بنشیند، ایده‌ی بهتری در سر دارد. او از من می‌خواهد که به یک ویلایی که در فاصله نه چندان دوری قرار دارد نفوذ کنم و فردی که پشت بی سیم نشسته است را قانع کنم تا مختصات اشتباه برای سربازان ارسال کند. سپس من و پائول می‌توانیم آن‌ها را در محلی که خودمان انتخاب کردیم غافلگیر کنیم. انتخاب این روش موجب طولانی‌تر شدن ماموریت می‌شود. اما من تصمیم می‌گیرم که نقشه پائول را دنبال کنم.

در این روش سربازان دشمن را راحت‌تر در معرض آسیب قرار می‌دهیم که امکان استفاده از نیروهای پشتیبانی را نیز ندارند. این روش ماموریت را کمی آسان‌تر می‌کند. همچنین این کار باعث می‌شود تا به پائول لطف کنم. بعدها هنگامی که او از من خواست تا یک پادشاه را به خاطر پسرش ترور کنم، متوجه شدم که شاید پائول انسان چندان خوبی نباشد. اما به نظر می‌رسد که دوستی با او می‌تواند مفید باشد. همان طور که فارکرای 2 ادامه می‌یابد، رابطه من و پائول نیز به طور مستمر روند داستان را تغییر می‌دهد. برخی افراد مانند Marty نیز به من کمک کردند تا از مخمصه نجات پیدا کنم. او جان مرا در چند درگیری نجات داد و هنگامی که دیگر کاری از دستم برنمی‌آمد، بدن زخمی مرا به جای امنی رساند. افرادی دیگری نیز مانند Josip، که من او را از یک مخفیگاه شبه نظامیان نجات داده بودم، کارهای جدیدی به من پیشنهاد دادند. یک بار"Josip" از من خواسته بود تا برای جلوگیری از حملات یک گروه که قصد انفجار در نزدیکی مرز و ایجاد خسارت شدید را داشتند، به منابع سوختی آن‌ها حمله کنم. او فرد خوبی به نظر می‌رسد.وجود چنین مکانیک‌ها و انتخاب‌هایی که حول محور شخصیت‌ها وجود دارد، چشم انداز داستانی فارکرای 2 را به میزان قابل توجهی تغییر می‌دهد. شما به جای اینکه تنها ماموریت‌ها را به پایان برسانید، باید گزینه‌هایی را انتخاب نمایید. روابطی را حفظ کنید، افرادی را نیز نجات دهید و گاهی بکشید! حضور این شخصیت‌ها یک مزیت دیگر نیز دارد و آن هم این است که شما احساس نمی‌کنید تنها کسی هستید که در طبیعت فارکرای 2 در حال دویدن هستید.



ByhbmNq-far-cry-2-wallpaper.jpg

✳️ شیطنت‌های ابرقهرمان

از آن‌جایی که فارکرای 3 در تلاش بود تا از طریق داستان بتواند جایگاه خوبی در بین بازی‌های ویدیویی بدست آورد، بازی جالبی به نظر می‌رسید. این بازی شما را در نقش یک فرد سفید پوست ثروتمند قرار می‌دهد که به همراه دوستان اش به یک تعطیلات هیجان انگیز رفته است. در این میان همه توسط گروهی دستگیر می‌شوند. در ادامه شما یک گروه عرفانی محلی را پیدا می‌کنید که مقدار زیادی اسلحه و هیجان در اختیار شما قرار می‌دهند! اکنون تبدیل به یک قهرمان شکست ناپذیر شده‌اید. فارکرای 3 این ایده را به مخاطب منتقل می‌کند که شما برای تفریح به محل عذاب دیگران آمده‌اید! این ایده به طور کلی یک نگاه کاملاً آگاهانه به بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شود. در سمت دیگر اما فارکرای 2 یک نمای منطقی‌تری از درگیری و تلاش برای کسب قدرت در یک منطقه جنگی را ارائه می دهد.

همانند دیگر مزدورانی که در طول بازی ملاقات می‌کنید و با آن‌ها می‌جنگید، برنامه‌ها و اهداف شخصی را دنبال می‌کنید. تمام این‌ها لزوما بازتاب خوبی یا بدی مسیر انتخاب شده نیستند. شما مانند دیگر مزدوران در حال کار هستید با این تفاوت که از زاویه نگاه خودتان جریانات را دنبال می‌کنید. اگر دوست داشتید می‌توانید قهرمانانه رفتار کنید اما این یک امر حتمی نیست. در حالی که بازی‌های مدرن فارکرای، که از فارکرای 3 این روند آغاز شده است، مکانیسم گیم پلی بازی را حول محور سرگردانی در جهان بازی و انجام فعالیت‌های گوناگون قرار داده است، فارکرای 2 از ایده‌ی انتخاب استفاده کرد تا داستان خود را انعطاف پذیرتر کند و ماموریت‌ها روندی پویاتر داشته باشد و شخصیت‌های آن نیز از همه بازی‌های بعدی سری جذاب‌تر باشد. قطعاً فارکرای 2 یک بازی قدیمی است که ایرادات زیادی نیز دارد. اما همانطور که بازی‌های Open World در حال گسترش مرزهای خود هستند، وجود مکان‌های بیشتر و گسترده‌تر و همچنین فعالیت‌های بیشتر، می‌توانند از ایده‌ی فارکرای 2 الهام بگیرند. در حال حاضر یک الگو و ایده خوب برای سری فارکرای وجود دارد؛ یوبیسافت تنها باید به 13 سال قبل خود نگاه کند.



 
آخرین ویرایش:

FUTURE

Endure & Survive
کاربر سایت
Aug 20, 2014
4,581
نام
Alireza
FC2 در زمان خودش شاهکاری بود...حتی الان هم انقدر فرمولش تک و نایاب مونده که برخلاف بقیه نسخه‌های سری وقتی دوباره تجربه‌اش کنی، حس یه جهان‌باز تکراری دیگه رو نمیده و هویت خودش رو حفظ کرده. تنها فارکرای هست که به استانداردهای یه عنوان Immersive Sim اونم توی قالب Open World نزدیک شد و بعید هم میدونم یوبیسافت دیگه چندان علاقه‌ای به ریسک کردن توی این زمینه داشته باشه و بخواد فرمول‌های ثابت‌شده و مطمئن فعلی خودش رو کنار بزاره. خلاصه که یه زمانی فارکرای هویت خودشو داشت و نیازی نداشت بره سراغ بازیگرهای معروف تا بتونه جلب توجه کنه.
 

akbar.wesker

کاربر سایت
Nov 23, 2012
219
نام
اکبر
به شخصه برای خودم فار کرای 1 بهترین فار کرای و یکی از محبوبترین و جذاب ترین بازی هایی هست که تا الان بازی کردم. قطعا کسایی که عاشق FC3 هستن مطمئن هستم FC1 رو تو زمون خودش بازی نکردن , بازی که تاثیر زیادی در سبک خودش بوجود آورد و میشه گفت پدر بازی هایی مثل سری کرایسیس و سری بعدی فار کرای هستش.
مسلما FC2 به همراه FC1 و نسخه Instincts جز بهترین های سری هستن که مثل جواهری از دوران طلایی یوب سافت میمونن و اصلا قابل مقایسه با نسخه های ضعیف مدرن نیستن.:-j

ممنون بهزاد جان :-bd
 

Rohshen

کاربر سایت
Jun 30, 2016
1,655
پس چرا من بعد از یک ساعت بازی کردن بازی رو اون زمان uninstall کردم :|
نمیدونم شاید بخاطر اینه که کلا جهان باز دوست ندارم خطی و داستانی رو بیشتر می پسندم :D
دقیقا.انگار این متن رو من نوشتم. :D با این که عاشق fc 1 بودم ۲ رو کمتر از یک ساعت پاک کردم.far cry3 بهترینه.
 

AMIRXBOX1

کاربر سایت
Jun 17, 2021
138
نام
AMIR GAMER
واقعا فارکرای 2 شاهکاری بود که تغییرات زیادی توی طبیعت و نوع کنترل ها ایجاد کرد اون زمان خیلی خوب بود ... نسخه های جدیدیشم هم بازی کردم خوبه اما بنظرم باید بیشتر کار میکردن روش.
مرسی از مقاله عالی بود
 

uriel

کاربر سایت
Dec 6, 2010
2,835
از نظر من نسخه 1 فصل جدیدی به دنیای شوتر گشود و شاید بتونم بگم انقلابی ترین نسخه ش همون نسخه 1 هست . ولی جذابترین و بهترینش نسخه 3 بود که دیگه هم تکرار نشد.
نسخه 2 هم حداقال با استانداردهای من حتی با یک بازی خوب هم فاصله داشت و جز در مواردی که خیلی خوب درخشید در کلیت امر برای من عنوان کسل کننده و بی روحی بود. از نظر من کیفیت بازی و شاخص های داستانی و صوتی و بصری بازی زیر لول دیزاین پر از ایرادش مدفون شد وگرنه پتانسیل واقعا بالایی داشت.
 

darksider666

کاربر سایت
Mar 8, 2016
1,049
نام
رضا قاسمی
فارکرای 2 عالی بود اون حس انزوا و محیط های ایزوله و بیماری و جو مرموزش خیلی خوب بود سایه ها و آتش هم خیلی بر جو تنهایی محیط اضاف میکرد . بهترین قسمت سری هم میتونه باشه از یک لحاظ هایی - اگر سه رو بهترین قسمت بگیریم پس 4 و 5 و 6 هم بهترین قسمت ها هستند چون فرمول 3 شد 4 و5 و6- حالا البته نیو داون و حالا هم 6 تغییرات اساسی داشتند از فرمول بازی .ولی کلا فارکرای ها برای من همیشه جذاب بودند و طرفدار سری هستم.
 

sphac

کاربر سایت
Apr 24, 2021
300
فارکرای ۲ یکی از بینظرترین بازیها بود مخصوصا گرافیک بازی واقعا محشر بود راه رفتند تو جنگل چه حسی داشت. عنوان که از یاد نمیره .
 
  • Like
Reactions: Sega_genesis

Sega_genesis

کاربر سایت
Apr 27, 2021
931
نام
آن بزرگوار
هیچوقت یادم نمیره
اولین باری از سری عنوان farcry تجربه کردم بازی کردم
رو کنسول xbox نسل ۶ ی بود
این نسخه بود

اولین تجربه من بود از فارکرای
یادش بخیر 😍

screenshot_%DB%B2%DB%B0%DB%B2%DB%B1%DB%B1%DB%B0%DB%B2%DB%B4-%DB%B2%DB%B3%DB%B1%DB%B8%DB%B4%DB%B5_nakc.jpg
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر