Hideki Kamiya یه سری تویت نوشته در مورد پروسه ساخت سری بایونتا و دلیل انحصاری بودن 2 و 3.
نکات مهمی که گفته:
-IP بایونتا متعلق به Sega هست، موقع ساخت بایونتا 1، چون که استدیو Platinum games تازه تاسیس شده بوده امکان ساخت بازی برای پلتفرم های مختلف رو نداشتن و تصمیم گرفتن که بازی رو بصورت انحصاری برای Xbox 360 درست کنن. ولی بعد از یه مدت یک تیم دیگه بازی رو برای ps3 پورت میکنن. تصمیم پورت بازی برای pc هم با سگا بوده.
-موقع شروع ساخت بایونتا 2، بودجه ساخت بازی اول توسط سگا تامین شده و قرار بوده بازی مولتی پلتفرم باشه ولی بخاطر مشکلاتی که سگا داشته پروژه متوقف شده. اینجا بوده که نینتندو بقیه بودجه ساخت بازی رو پرداخت میکنه و با این کار باعث میشه که ساخت بازی کامل بشه. حقوق بایونتا 2 متعلق به سگا و نینتندو هست و اونا بودن که تصمیم گرفتن بازی بصورت انحصاری برای Wii U منتشر بشه.
-نینتندو هزینه ساخت پورت بایونتا 1 برای wii u رو هم پرداخت میکنه و حتی اجازه میده از فایل های صوتی زبان ژاپنی که برای نسخه Wii u تهیه شده بودن توی نسخه PC استفاده بشه.
-برای بایونتا 3، از اول تصمیم گرفته شده بوده که فقط نینتندو بودجه ساخت بازی رو تامین کنه، بدون کمک نینتندو پلاتینوم نمیتونسته بازی رو بسازه.
-همه ی حقوق بازی متعلق به سگا و نینتندو هست و اونا بودن که تصمیم گرفتن بازی بصورت انحصاری برای Switch ساخته بشه.
همچنین توی اولین تویتش و در مورد خود پلاتینوم گفته که پلاتینوم استدیویی هست که با ناشر های مختلف قرارداد میبنده و اون ناشر هزینه ساخت بازی رو تامین میکنه.
در ادامه گفته که پروسه ساخت بازی و صنعت بازی سازی هم مثل هر سرمایه گزاری دیگه ای هست و هر شرکتی استراتژی ها و قانون های خودشو داره، به همین دلیله که بعضی وقت ها بازی ها کامل ساخته میشن و بعضی وقت ها کنسل میشن( مایکروسافت
)
و اینکه به نظرش همه ی افرادی که توی یه پروژه دست دارن تمام تلاششون رو میکنن که بهترین تجربه ممکن رو ارائه کنن و حداقل برای خود کامیا این یکی از بزرگترین اهدافش هست وقتی کار میکنه.
از نینتندو تشکر میکنه برای پشتیبانی مالی و از سگا بخاطر اینکه اجازه دادن از این ای پی استفاده کنن (ای پی برای سگا هست).
در آخر میگه که خیلی خوشحال هست که تونستن بایونتا 3 رو بسازن و هدفشون اینه که تا جایی که امکانش هست تلاش کنن تا بازی تا حد ممکن خوب بشه! این تمام کاریه که میتونن بکنن و بزرگترین ماموریتشون هست. با اینکه یکم طول کشید تا پروسه ساخت بازی اوکی بشه
ولی الان که شروع شده امیدوار هست که برای همه تجربه ی فوق العاده ای باشه.
+
با این حرفایی که زده، یعنی میشه Director یا تهیه کننده بازی خودش باشه؟
+
نکات مهمتری که گفته
بولد هستن....
神谷英樹 Hideki Kamiya (@PG_kamiya) | Twitter