طرفداران ژانر JRPG

شماها چتون شده واقعا:دی
کاربرای منطقی سایت هم انگار طلسمی چیزی شدن:دی
برادر با این تفاسیر کلا منتقدای ویدیو گیم رو من بعد ایگنور کنیم و نمرات بازیا رو تو سایت نذاریم بهتر نیست؟ اینطور که شما و دوستاتون میگید این بازیای منسوخ باید متاشون ۴۹ شه نه ۹۴!
که من عذرخواهی میکنم شما ببخشید متای متافور ۹۴ شد و دو هفته دیرتر میومد فرانسویا لازم نبود این سبک منسوخ! رو نجات بدن!
بعد آبروریزی؟ هیهات که نینتندو هم کلی از این آبروریزیها میکنه:(
مثل Link's Awakening مثلا و...
پ.ن: من میگم کلا یه سری از بچه ها طلسمی چیزی شدن:))
آخه شمایی که میگی سبک منسوخ شده یه سر به متا بزن:دی یا کل منتقدای ویدیو گیم نمیفهمن مثل اعتقادی که ایرانیا درمورد بازیهای نینتندو دارن و عادی نشده مثل این موضوع، یا فقط شماها میفهمید که در هر صورت چیز خرق عادتیه.

پ.ن۲: من بعد من یکی راهمو از هر عنوان غربی که بخواد بیاد نون JRPG ها رو بخوره و تحویلش بگیرن جدا میکنم. صد رحمت به چینیا باز بازیهای اونا رو انقدر نزدن فرق سر JRPG باز جماعت!
آخه چطور ممکنه فن jrpg باشی و از این همه سال درجا زدن عصبی نشی. مگر اینکه از عزیزان ریشه باز باشی که مثلا میگفتن RE هیچوقت نباید اور شولدر میشد باید همونطور لاک میکردی شلیک میکردی مثل زمان PS1.

یه سری مسائل ربط به هویت ژانر و اون آی پی دارن یه سری مسائل صرفا از محدودیت به وجود اومدن. میشه تغییرشون داد یا اصلاحشون کرد. تا وقتی اون شاکله اصلی دست نخورده بمونه باید این تغییرات هر چند سال یک بار اعمال بشه. ژاپنیا ولی عینا بازی هاشون کپی نسل شیشمشونه. دراگون کوئست که اصلا واسه نسل 5 به قبله.
درمورد متافور تو خودت ببین وضعیت چی بود که خود طرفداراشم میگفتن بازی در اصل با استاندارد نسل 7 ساخته شده چون ساختش خیلی طول کشید. یعنی 20 سال قبل!

یا مثلا درمورد دراگون کوئست مشکل اصلی من کلنگی بودن کامبتش مخصوصا اون ui افتضاحشه. آخه یعنی یه بازی از نسل 3 به بعد نباید تغییر کنه یه چیزیش؟ میخوای مثلا اسپل بزنی یا اتک بزنی قشنگ یه باکسی که دیالوگ های بازیم تو همون میاد باز میشه اون گوشه باید نوشته انتخاب کنی قشنگ انگار داری تو منوی تنظیمات بازی میچرخی. بعد اسم اکشن ها و توضیحات تکمیلیم مثل متن میاد اون پایین تصویر. اصلا حال آدمو به بهم میزنه جدا نمیدونم چطور همچین چیزی رو تحمل میکنید اصلا.
1765633944361.png
اگه دراگون کوئست قبلا این شکلی بوده چون مجبور بودن. یه سری پیرمرد با افکار منجمد هنوز دارن بازی میسازن ذره ای خودشونو آپدیت نکردن تو این سال ها.

خود ژاپنی ها هم نون jrpg های 20-30 سال پیش خودشونو دارن میخورن کوچیکترین تاثیر و پیشرفتی تو این 20 سال رو این ژانر نداشتن. حتی میتونم بگم تا قسمت زیادی تضعیفشم کردن.
 
آخه چطور ممکنه فن jrpg باشی و از این همه سال درجا زدن عصبی نشی. مگر اینکه از عزیزان ریشه باز باشی که مثلا میگفتن RE هیچوقت نباید اور شولدر میشد باید همونطور لاک میکردی شلیک میکردی مثل زمان PS1.

یه سری مسائل ربط به هویت ژانر و اون آی پی دارن یه سری مسائل صرفا از محدودیت به وجود اومدن. میشه تغییرشون داد یا اصلاحشون کرد. تا وقتی اون شاکله اصلی دست نخورده بمونه باید این تغییرات هر چند سال یک بار اعمال بشه. ژاپنیا ولی عینا بازی هاشون کپی نسل شیشمشونه. دراگون کوئست که اصلا واسه نسل 5 به قبله.
درمورد متافور تو خودت ببین وضعیت چی بود که خود طرفداراشم میگفتن بازی در اصل با استاندارد نسل 7 ساخته شده چون ساختش خیلی طول کشید. یعنی 20 سال قبل!

یا مثلا درمورد دراگون کوئست مشکل اصلی من کلنگی بودن کامبتش مخصوصا اون ui افتضاحشه. آخه یعنی یه بازی از نسل 3 به بعد نباید تغییر کنه یه چیزیش؟ میخوای مثلا اسپل بزنی یا اتک بزنی قشنگ یه باکسی که دیالوگ های بازیم تو همون میاد باز میشه اون گوشه باید نوشته انتخاب کنی قشنگ انگار داری تو منوی تنظیمات بازی میچرخی. بعد اسم اکشن ها و توضیحات تکمیلیم مثل متن میاد اون پایین تصویر. اصلا حال آدمو به بهم میزنه جدا نمیدونم چطور همچین چیزی رو تحمل میکنید اصلا.
View attachment 404298
اگه دراگون کوئست قبلا این شکلی بوده چون مجبور بودن. یه سری پیرمرد با افکار منجمد هنوز دارن بازی میسازن ذره ای خودشونو آپدیت نکردن تو این سال ها.

خود ژاپنی ها هم نون jrpg های 20-30 سال پیش خودشونو دارن میخورن کوچیکترین تاثیر و پیشرفتی تو این 20 سال رو این ژانر نداشتن. حتی میتونم بگم تا قسمت زیادی تضعیفشم کردن.
اشتباه اول شما و‌ کسایی که مثل شما فکر میکنن:
اول از همه این که مثل شما دوستان فکر کنیم معیار پیشرفت یه بازی فقط گرافیک فوتورئالیستیه، یک اشتباه بنیادینه! قدرت اصلی JRPG ها هرگز در شبیه‌سازی واقعیت نبوده؛ بلکه تو خلق دنیاهای خیالی، داستان‌های به یاد موندنی و سیستم‌های مبارزه شون هست. گرافیک تو این دست از بازیا یه ابزار روایت است، نه هدف نهایی. اگه گرافیک براتون مهمه دور این عناوین رو‌ خط بکشید بهتره. این هم اشتباهتون درمورد این سبک بود هم تعریف حدودیش.

رو‌ این حسب بازی‌هایی مثل Metaphor: ReFantazio یا اصلا خود سری پرسونا یا Dragon Quest دقیقاً با انتخاب آگاهانه و درست از سوی سازنده ها یه سبک هنری انیمه‌ای و رنگارنگ، هویت بصری منحصربه‌فرد خودشونو دارن که حتی پس از ده‌ها سال هم جذاب مونده، اینو من نمیگم سرچ کن آمار دانلود رام هاشون رو ببینید یادمه کنسول PS1 Classic چند سال پیش اومد چندتا بازی دیفالت رو دستگاه بود یکیش Persona Revelations بود. مقایسه‌ی این سبک با استانداردای گرافیکی نسل هفتم یا هشتم که شما میکنید، مثل اینه که یک تابلوی آبستره را به خاطر شبیه نبودن به عکس، ناقص بدونیم!

و خدمتتون عارضم یه چیزم براتون بد جا افتاده اونم اینه که ثبات تو المنتهای کلاسیک (مثل همون منو که عکس گذاشتید) به معنای "درجا زدن" نیست. سیستم نوبتی، رشد شخصیت و دنیای این گیما، شاکله اصلی ژانر JRPG ه. بهینه‌سازی این المان‌ها (مثل سیستم مبارزه Persona 5 یا بعدش متافور) همون پیشرفته.

درمورد Expedition 33 هم بازی نقش‌آفرینی نوبتیه با الهام‌گیری سنگین از JRPGها، اما به دلایل کلیدی، یه JRPG نیست:

1. خاستگاه غیرژاپنی: بازی توسط استودیوی فرانسوی ساخته شده. JRPG یه ژانر ژاپنی-محتوا هست.
2. منابع الهام ترکیبی: سازندگانش به صراحت از الهام گرفتن از رمان‌ها و بازی‌های غربی درکنار عناوین ژاپنی نام بردن. که میشه یه محصول میان ژانری.
بنابراین، قضاوت درباره‌ی "درجا زدن ژاپنی‌ها" با نگاه به این بازی، قیاس مع الفارغ است. این بازی صرفا همون نقش آفرینی نوبتیه، نه JRPG، نمیتونه چیزیم به این سبک دیکته بکنه.»

و اینکه باز درمورد گرافیک چون به متافور تاختید خواستم بگم اصلا بایدی نداریم گرافیک چطور باشه تو این سبک، در حد PS2 یا PS3 که هیچ. دو بعدی هایی مثل Octopath ها هم روی چشم میذاریم یا الیوت که قراره بیاد. چون این ژانر گیم پلی محور و داستان محوره و اون داستانم تو یه دنیای فانتزی رقم میخوره و هیچ ایرادی فلذا نمیشه گرفت حالا تو ایران برای همه گرافیک مهمه و مرکز خرید کنسولها میرید نمیدونن نینتندو خوردنیه یا پوشیدنیه به همین دلیل، حکایتش ربط به این مباحث ما نداره.
 
آخه چطور ممکنه فن jrpg باشی و از این همه سال درجا زدن عصبی نشی. مگر اینکه از عزیزان ریشه باز باشی که مثلا میگفتن RE هیچوقت نباید اور شولدر میشد باید همونطور لاک میکردی شلیک میکردی مثل زمان PS1.

یه سری مسائل ربط به هویت ژانر و اون آی پی دارن یه سری مسائل صرفا از محدودیت به وجود اومدن. میشه تغییرشون داد یا اصلاحشون کرد. تا وقتی اون شاکله اصلی دست نخورده بمونه باید این تغییرات هر چند سال یک بار اعمال بشه. ژاپنیا ولی عینا بازی هاشون کپی نسل شیشمشونه. دراگون کوئست که اصلا واسه نسل 5 به قبله.
درمورد متافور تو خودت ببین وضعیت چی بود که خود طرفداراشم میگفتن بازی در اصل با استاندارد نسل 7 ساخته شده چون ساختش خیلی طول کشید. یعنی 20 سال قبل!

یا مثلا درمورد دراگون کوئست مشکل اصلی من کلنگی بودن کامبتش مخصوصا اون ui افتضاحشه. آخه یعنی یه بازی از نسل 3 به بعد نباید تغییر کنه یه چیزیش؟ میخوای مثلا اسپل بزنی یا اتک بزنی قشنگ یه باکسی که دیالوگ های بازیم تو همون میاد باز میشه اون گوشه باید نوشته انتخاب کنی قشنگ انگار داری تو منوی تنظیمات بازی میچرخی. بعد اسم اکشن ها و توضیحات تکمیلیم مثل متن میاد اون پایین تصویر. اصلا حال آدمو به بهم میزنه جدا نمیدونم چطور همچین چیزی رو تحمل میکنید اصلا.
View attachment 404298
اگه دراگون کوئست قبلا این شکلی بوده چون مجبور بودن. یه سری پیرمرد با افکار منجمد هنوز دارن بازی میسازن ذره ای خودشونو آپدیت نکردن تو این سال ها.

خود ژاپنی ها هم نون jrpg های 20-30 سال پیش خودشونو دارن میخورن کوچیکترین تاثیر و پیشرفتی تو این 20 سال رو این ژانر نداشتن. حتی میتونم بگم تا قسمت زیادی تضعیفشم کردن.
درود، خواستم عرض کنم که JRPG با نوبتی بودن مساوی نیست. همین امسال Atelier Yumia اومد که کامبتش کاملا متفاوت بود. آرک سوم سری کیسکی/تریلز که ریمیک اسکای بر اون اساس بنا شد هم یک حالت ترکیبی ریل تایم با نوبتی داره که می‌شه بینش تعویض کرد؛ هیچ محدودیتی وجود نداره(مگر اینکه شما فقط یک یا دو اثر رو دنبال کنید).
درباره دراگون کوئست هم باید بگم همین کلاسیک موندنشه که باعث می‌شه فناش دوستش داشته باشن و فروشش از فاینال فانتزی توی ژاپن بیشتر باشه. اگر شما دوستش ندارید، شاید شما مخاطبش نیستید؟
امسال ما حتی دیجیمون استوری جدید داشتیم که با نسخه‌ی قبلیش خیلی متفاوت بود و اثر جذاب تری شده بود. حتی فرای همه‌ی این ها بازی جدید Inazuma Eleven یعنی Victory Road اومد. اگر شما یک عنوان شبیه Inazuma Eleven پیدا کردید، بنده استدلال شما رو در زمینه لاک کردن، تغییر ندادن و چیزای دیگه قبول می‌کنم. کل این ژانر به اتلوس، اسکوئر انیکس و باندای نامکو خلاصه نمی‌شه. هنوز تازه به آثار فوریو، آیدیا فکتوری و بقیه اشاره نکردم. بهتره به‌جای اینکه منتظر بمونید تا اون بازی گرایه/ترند بشه، خودتون برید و ببینید چه بازی‌هایی اومدن:-bd


پ ن: گیم‌هایی که انحصاری نینتندو هستن تازه جای خود دارن.
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: Zack.Fair

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or