Last edited by a moderator:
خودشون که راضی نبودن از فروشش.پس میشه گفت 16 خیلی پروژه پر ریسکی نبوده و احتمالا خیلی زود به سوددهی رسیده.
این Forspoken واقعا چی داشته که ۹۰ میلیون دلار خرجش شده!نمیدونم این قبلا اینجا بهش اشاره شده یا نه ولی یه مقایسه بین بودجه ساخت بازیهای کپکام و اسکوئر از 2020 به این سمت اومده که نشون میده متوسط بودجه ساخت بازیهای اسکوئر بیشتر از دوبرابر کپکامه.
View attachment 403513
هزینه ساخت بازیهای RPG کپکام به طور متوسط حدود 42 میلیون دلاره ولی متوسط هزینه اسکوئر تو این سبک حدود 100 میلیون دلار.
==========
==========
منبع:
https://www.3dipartners.com/wp-content/uploads/square-enix-presentation-material-en-202512-1.pdf
========
========
نکته خیلی جالب و انحرافی این تصویر اولیش میتونه بودجه ساخت خیلی پایین مانستر هانتر Rise باشه که حدود 18 میلیون دلار بوده!
که با توجه به فروشی که میکنه مشخص میکنه کپکام چه ماشین پول سازی تو دستش داره.
و شاید از اون جالب تر برای طرفدارهای FF اینکه بودجه FF16 کمتر از نصف FF 7 Rebirth بوده.
FF16 با بودجه 58 میلیون دلار ساخته شده ولی Rebirth با 119 میلیون دلار و همینطور FF7 Remake با بودجه 134 میلیون دلاری.
16 حتی بودجش از Forspoken با بودجه 90 میلیون دلاری هم کمتر بوده و تقریبا نصفشه!
پس میشه گفت 16 خیلی پروژه پر ریسکی نبوده و احتمالا خیلی زود به سوددهی رسیده.
آره تو سال اول راضی نبودن ولی به نظرم این بازی خیلی زودتر از ریبرث بودجه ساختش رو پس داد و وارد فاز سوددهی شد.خودشون که راضی نبودن از فروشش.
بودجه ساخت بازی رو که مطمئنا نمیتونستن لحظه آخری کم کنن ، 16 حتما 4-3 سال توسعش طول کشیده و مراحل طراحی و برآورد هزینه هاش و... از ابتدا طبق برنامه پیش رفته.من برداشتم اینه که سری اینقدر پشت سر هم ضعیف تر از انتظارات بوده په اسکوئر تصمیم گرفته بودجه سری رو کم کنه
همین استودیوی مربوطه رو کله پا کرد.این Forspoken واقعا چی داشته که ۹۰ میلیون دلار خرجش شده!
همین امسال مثلا Ghost of Yotei رو داشتیم که به عنوان یکی از بازیای خفن AAA امسال و حتی کل نسل ۹ فقط ۶۰ میلیون بودجش بوده! بعد اون بازی داغون و بی سر و ته ۹۰ میلیون دلار؟ مدیرای اسکوئر چی با خودشون فک کردن!
همین استودیوی مربوطه رو کله پا کرد.
فکر کن ده سال پیش آخرین بازیش بوده، هنوز نتونسته یک بازی با بودجه کم بیرون بده. مرتیکه کلاهبردار! بعد هنوز فکر می کنه دلیل فیل شدن بازی اشغالش تأخیر بازی بوده. نه بابا بازی اول تا آخرش شت بود.تاباتا کلا به مدت ده سال اینا به شکل جدی تو SE ر...د و اول ترتیب Versus رو داد و آشغالی به اسم XV رو از دلش کشید بیرون که فکر کنم بزرگ ترین جنایت قرن و ظلمی باشه که در حق فن های یه بازی رخ داده تا الان، بعدم که این شاهکار رو تحویل دادن که از همون ابتدا به امر مشخص بود چه آشغالیه! یه بازی که ژاپنی ها، اونم تیم تاباتا بسازن، ولی نویسنده ها و آهنگسازهاش غربی باشن و یه چیز ووک کثافت تحویل ملت بدن! موندم امی هنینگ و خرس چطور حاضر شدن رو این آشغال کار کنن؟
و البته بخش عمده این بودجه صرف دولوپ اون انجین مزخرفشون شد که در نهایت هم انداختنش تو سطل آشغال و زدن تو خط UE!
تاباتا بعد SE میخواست یکی دیگه رو هم سرکیسه کنه به چخ بده که کنسل شد پروژه اش. بقیه انقدر خر نبودن پول بالا چرت و پرتای این بشر بدن! بعد جالب اینجاست این عوضی امد گفت من Versus رو ادامه ندادم، یه چیز خراب و بدرد نخور رو فیکس کردم!!! لعنت به هفت جد و آبادش.
من از بودجه Rebirth تعجب نمیکنم، چون واقعاً پروژه عظیم و غولپیکری بود و از هر گوشه و کنار بازی میشد حس کرد که خیلی سنگین و گرونقیمت بوده.نمیدونم این قبلا اینجا بهش اشاره شده یا نه ولی یه مقایسه بین بودجه ساخت بازیهای کپکام و اسکوئر از 2020 به این سمت اومده که نشون میده متوسط بودجه ساخت بازیهای اسکوئر بیشتر از دوبرابر کپکامه.
View attachment 403513
هزینه ساخت بازیهای RPG کپکام به طور متوسط حدود 42 میلیون دلاره ولی متوسط هزینه اسکوئر تو این سبک حدود 100 میلیون دلار.
==========
==========
منبع:
https://www.3dipartners.com/wp-content/uploads/square-enix-presentation-material-en-202512-1.pdf
========
========
نکته خیلی جالب و انحرافی این تصویر اولیش میتونه بودجه ساخت خیلی پایین مانستر هانتر Rise باشه که حدود 18 میلیون دلار بوده!
که با توجه به فروشی که میکنه مشخص میکنه کپکام چه ماشین پول سازی تو دستش داره.
و شاید از اون جالب تر برای طرفدارهای FF اینکه بودجه FF16 کمتر از نصف FF 7 Rebirth بوده.
FF16 با بودجه 58 میلیون دلار ساخته شده ولی Rebirth با 119 میلیون دلار و همینطور FF7 Remake با بودجه 134 میلیون دلاری.
16 حتی بودجش از Forspoken با بودجه 90 میلیون دلاری هم کمتر بوده و تقریبا نصفشه!
پس میشه گفت 16 خیلی پروژه پر ریسکی نبوده و احتمالا خیلی زود به سوددهی رسیده.
واقعاً حیف که Rebirth اونطور که باید و شاید نفروخت. البته بعیده فروشش فاجعه بوده باشه، ولی احتمالاً پایینتر از حد انتظار بوده. امیدوارم این قضیه روی ذوق و شوق سازندههاش برای بخش سوم تأثیر منفی نذاشته باشه و اون رو هم عالی بسازن که پرونده این بازسازی به بهترین شکل ممکن بسته بشه.
من هزار بار تاباتا رو به نومورا دلقک ترجیح میدمتاباتا کلا به مدت ده سال اینا به شکل جدی تو SE ر...د و اول ترتیب Versus رو داد و آشغالی به اسم XV رو از دلش کشید بیرون که فکر کنم بزرگ ترین جنایت قرن و ظلمی باشه که در حق فن های یه بازی رخ داده تا الان، بعدم که این شاهکار رو تحویل دادن که از همون ابتدا به امر مشخص بود چه آشغالیه! یه بازی که ژاپنی ها، اونم تیم تاباتا بسازن، ولی نویسنده ها و آهنگسازهاش غربی باشن و یه چیز ووک کثافت تحویل ملت بدن! موندم امی هنینگ و خرس چطور حاضر شدن رو این آشغال کار کنن؟
و البته بخش عمده این بودجه صرف دولوپ اون انجین مزخرفشون شد که در نهایت هم انداختنش تو سطل آشغال و زدن تو خط UE!
تاباتا بعد SE میخواست یکی دیگه رو هم سرکیسه کنه به چخ بده که کنسل شد پروژه اش. بقیه انقدر خر نبودن پول بالا چرت و پرتای این بشر بدن! بعد جالب اینجاست این عوضی امد گفت من Versus رو ادامه ندادم، یه چیز خراب و بدرد نخور رو فیکس کردم!!! لعنت به هفت جد و آبادش.
دقیقا نومورا کدوم ff شماره دار رو ساخته؟ما ویژن نومورا رو هم قبل و بعد اومدن به فف دیدیم که همچین آثار شاهکاری نبودن، نتیجه ش هم مشخصه قبل اینکه این بشر بیاد روی فف حداقل بازیا ماه اول لانچشون هایپ واقعی داشتن و فروش خوبی میکردن ولی بعد از سلطان و خیانت به هوادارای کلاسیک با whisper و آوردن جهان موازی و گند زدن به مرگ زک و... جز کامیونیتی وایفو هانتر هیچکس به فرانچایز اهمیتی نمیده (حتی سونی فن بوی ها هم از الان که بازی انحصاری نیست دیگه توی رسانه ها برای این بازی سر و صدا نمیکنن)
