
تحلیل 8/10 - IGN
واسه فهمیدن هدف رویایی Metroid Prime 4: Beyond لازم نیست غیبگو باشی: ترکیب فرمول شاهکار پرایم با یه داستان شخصیت محور و یه دنیای مرکزی بزرگ واسه گشت زنی تشکیل شده. البته با وجود یه بیابون جهان باز تاریخ مصرف گذشته که بیشتر حس وقت کشی داره و شخصیتهایی که گاهی زیادی فک میزنن، کامل به اون هدف نرسیده. ولی این ایرادا اصلا Prime 4 رو خراب نمیکنن. بازی به لطف لحظات بینظیرش که هیچ ربطی به اون لغزشها ندارن، یه بازگشت شکوهمنده. سازنده ها خوب میدونن چه موقع ساموس رو به حال خودش بذارن، و بخش زیادی از این ماجراجویی 15 ساعته تو یه تنهایی ـه لذت بخش و اتمسفریک میگذره. بازی در اجرای ارکان اصلی پرایم که بعد دهه ها هنوز خاصن، سنگ تموم میذاره: گشت زنی پر تنش در محیطهای دلهره آور با دنیاسازی معرکه، طراحی هنری خیره کننده، قابلیتهای کلاسیک نوسازی شده و عملکرد فنی بینقص. با اینکه چند تا بخش خام باعث شده بازی به یکپارچگی نسخه های قبلی نرسه، ولی Prime 4 به جایگاهی میرسه که کاملا لایق اسم مترویده.

تحلیل 8.8/10 - Game Informer
تجربه ی علمی تخیلی ناب و بی نقص Beyond اونقدر قویه که ایرادهاش اصلا به چشم نمیان. گشت زنی در سیاره ی ویوروس واقعا میچسبه و یه اتمسفر فضایی و غریبی داره که لنگه نداره. خیلی منتظر Metroid Prime جدید بودیم، ولی کافیه فقط چند دقیقه پای Beyond بشینی تا یادت بیاد چرا 18 سال واسه برگشتن به این دنیا لحظه شماری میکردیم.

تحلیل 6/10 - VGC
بازی Metroid Prime 4: Beyond انگار جایی میان دو دنیا سرگردونه. هر جا شبیه نسخه های قبلی میشه، غوغا میکنه. پر از باس فایت های خفن و محیطهای چشم نوازی که جون میده واسه گشت زنی. ولی حیف که اضافات بی جا، داستان گویی نچسب و اینکه بازی زیادی لقمه رو میذاره تو دهنت، لذت کشف کردن رو میکشه و در نهایت ترمز بازی رو میکشه.

تحلیل 8/10 - Gamespot
بازی Metroid Prime 4: Beyond گاهی وقتا قشنگ داد میزنه که خروجی یه پروسه ی ساخت طولانی ـو پر دردسره. یه جاهایی عین یه کپسول زمان میمونه که ترندهای تاریخ گذشته ی گیمینگ ـه دهه قبل رو تو خودش داره. مثل یه جهان باز خلوت یا شوتر تیمی با هوش مصنوعی. این بخشها بد نیستن، ولی اصلا به پای اون ظرافت گشت ـو گذار و روایت همیشگی Metroid Prime نمیرسن. بازی از بعضی جهات شلخته و ناهماهنگه، اما تو اوجش، نه تنها به پای بهترین لحظات کل سری میرسه، بلکه حتی ازشون جلو میزنه.

نقاط قوت:

گشت ـو گذار به سبک مترویدوانیا و اتمسفر بازی، بینقص و معرکه ـست.

باس فایتهای نفس گیر ـو هیجانی با طراحیهای خفن، ترسناک و مترویدی.

محیطهای چشم نواز، مخصوصا اون بخشهای خرابه و صنعتی.

داستان Lamorn خیلی خوب و غم انگیز دراومده.

سواری با Vi-O-La کم کم به دلم نشست، اما...

نقاط ضعف:

️ ... اما سواری بین مراحل گاهی وقتا خسته کننده میشه.

️ کنترل قدرتهای ذهنی و Vi-O-La یه جاهایی بدقلقه و رو مخ میره.

️ شخصیتهای فدراسیون خیلی کلیشه ای ـو خشکن و جذابیت خاصی ندارن.