Multi Platform DOOM: The Dark Ages

سازنده
id Software
تاریخ انتشار
2025 May 15
ناشر
Bethesda Softworks
پلتفرم‌ها
  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S
DOOM-TheDarkAges_Premium_16x9.jpg

Developer: id Software
Publisher: Bethesda Softworks
Composer: Finishing Move
Engine: id Tech 8
Genre: First-person Shooter
Platforms: Microsoft Windows, Xbox Series X|S, PlayStation 5

Release Date: May 15th, 2025

DOOM,_The_Dark_Ages_Game_Cover.jpeg

Key Art


هشتمین نسخه از فرنچایز افسانه‌ای DOOM و سومین نسخه از از سری مدرن آن در شوکیس اکس باکس در 9 ژوئن 2024 معرفی شد. داستان این نسخه در ادامه نسخه Eternal روایت می‌شود و همانند نسخه قبلی، از لحاظ داستانی برای نسخه 2016 حکم پیش درآمد را دارد.
اید سافتور کار بر روی این نسخه را پس از انتشار آخرین بسته الحاقی اترنال، یعنی Ancient Gods شروع کرد و این بازی در سال 2022 وارد مرحله full production شد. بر خلاف دو نسخه قبلی که بر گیمپلی سریع و نفس‌گیر تاکید داشتند، این نسخه از دووم اسلیر یک تانک متحرک و مخرب ساخته است که با استفاده از سپر اره‌ای خود، دشمنان را قطعه قطعه می‌کند.

50a64b3a-b0e4-4dc8-a9a2-039c48084c26.jpg doom-the-dark-ages-demon.jpg

فضای این نسخه بر خلاف دو نسخه قبلی، تاثیرپذیرفته از المان‌های Dark Fantasy و قرون وسطایی است که می‌توان گفت روح جدیدی به این سری بخشیده است.
آهنگساز افسانه‌ای این سری یعنی میک گوردون، با توجه به دعاوی حقوقی که با ناشر این سری، یعنی بتزدا پیدا کرد، دیگر بر روی این سری کار نمی‌کند. هم‌اکنون، گروه Finishing Move که سابقه کار بر روی چند نسخه از Halo را در کارنامه خود دارند، وظیفه ساخت موسیقی برای این عنوان را بر عهده گرفته‌اند. باید دید که آیا آن‌ها می‌توانند جای خالی بزرگ میک گوردون را برای عاشقان این سری پر کنند یا خیر.

426810637_founditonreddit.png dtda_reveal_05.jpg

نکته متمایزکننده این نسخه با نسخه‌های قبلی آن این است که به بازیکن اجازه می‌دهد گیمپلی را بنا بر سلیقه دلخواه خود تغییر دهد، برای مثال سرعت آن را کم یا زیاد نماید. بنا بر ادعای اید سافتور، این نسخه بزرگ‌ترین بخش داستانی ساخته شده برای این فرنچایز را دارا خواهد بود.


 
آخرین ویرایش:
Dark Ages

واقعا بهترین دوومی هست که رفتم

ترکیب قرون وسطی ، نماد گرایی ، فرقه و سپر و محیط های مرموز و حماسی قشنگ به بازی نشسته اند و خیره کننده شده

همون ماموریت ساحل و کشتی های شکسته کافیه از نظر زیبایی
این dark ages یک doom به معنای واقعی بود. اصلا doom همین بود وقتی که عرضه شد. سرعت بازی همین شکلی بود. بازی نبردهای افقی داشت نه عمودی، فضا و اتمسفر و ستینگ بسیاررتاریک و سنگین و تا حدی ترسناک بود حتی، که توی این نسخه دقیقا همونطوری درآورده بودنش، اگر هم نگاه کنید به تاریخ id همون بازی quake که تقریبا horror هم حساب میشه از دل doom دراومد و یه جورایی فرزند دووم محسوب میشه. این نسخه هم انگار اتمسفر doom و quake کلاسیک رو ترکیب کرده بودن و واقعا بی نظیر بود. یه شوتر سنگین و بزرگسالانه با اتمسفر دارک و مرموز و بن مایه داستانی ترسناک ساخته بودنش. نسخه های کلاسیک هم دقیقا تمام سلاح ها عالی بودن منتها شاتگان و سوپرشاتگان واقعا سلاح favorite محسوب میشدن.
از همه عناصر بهتر داستان و ست پیس های سینماتیک بازی بود که شاید اولین بار در تاریخ دووم بود که همچین چیزی رو میدیدیم، جهان بازی واقعا پر عمق دراومده که باید گفت دم hugo martin گرم به خاطر اینکه همچین جراتی داشت برای اینکار.
هم آنتاگونیست( یا بهتر بگم آنتاگونیست های) به شدت جذابی طراحی کردن بودن و هم slayer واقعا کرکتر فوق العاده ای دراومده، یک سوپر هیرو عالی و خفن که حتی بدون یک کلمه حرف قشنگ ماندگار شده و یک جورایی iconic و به یادماندنی هست.
من خودم عاشق eternal هستم و حقیقتا ساخت چنین مکانیزم هایی در اون سطح واقعا کار رو عالی دراورده بود توی اون نسخه، ولی با همه عالی بودن باز هم dark ages بازیه با اصالت تر و دووم تری هست به عقیده من.
در کل از بعد از half life 2همچین حسی نسبت به هیچ شوتری نداشتم . حتی eternal هم نتونسته بود با همه ویژگی های حادوییش چنین حسی رو برام ایجاد کنه ولی dark ages قشنگ بهترین شوتر زندگیم هست تا همین الان که بازی کردم.
 
View attachment VID_20251118_231306_663.mp4

فقط ۱۶۶۶ تا ازش موجوده. عجب حیفه که نمیتونم یدونشو داشته باشم واقعا....

IMG_20251119_002336_568.jpg


آپدیت بزرگ سوم Doom The Dark Ages با تغییرات گسترده و ساعت‌ها محتوای جدید و کاملا رایگان منتشر شد.
 
آخرین ویرایش:
این dark ages یک doom به معنای واقعی بود. اصلا doom همین بود وقتی که عرضه شد. سرعت بازی همین شکلی بود. بازی نبردهای افقی داشت نه عمودی، فضا و اتمسفر و ستینگ بسیاررتاریک و سنگین و تا حدی ترسناک بود حتی، که توی این نسخه دقیقا همونطوری درآورده بودنش، اگر هم نگاه کنید به تاریخ id همون بازی quake که تقریبا horror هم حساب میشه از دل doom دراومد و یه جورایی فرزند دووم محسوب میشه. این نسخه هم انگار اتمسفر doom و quake کلاسیک رو ترکیب کرده بودن و واقعا بی نظیر بود. یه شوتر سنگین و بزرگسالانه با اتمسفر دارک و مرموز و بن مایه داستانی ترسناک ساخته بودنش. نسخه های کلاسیک هم دقیقا تمام سلاح ها عالی بودن منتها شاتگان و سوپرشاتگان واقعا سلاح favorite محسوب میشدن.
از همه عناصر بهتر داستان و ست پیس های سینماتیک بازی بود که شاید اولین بار در تاریخ دووم بود که همچین چیزی رو میدیدیم، جهان بازی واقعا پر عمق دراومده که باید گفت دم hugo martin گرم به خاطر اینکه همچین جراتی داشت برای اینکار.
هم آنتاگونیست( یا بهتر بگم آنتاگونیست های) به شدت جذابی طراحی کردن بودن و هم slayer واقعا کرکتر فوق العاده ای دراومده، یک سوپر هیرو عالی و خفن که حتی بدون یک کلمه حرف قشنگ ماندگار شده و یک جورایی iconic و به یادماندنی هست.
من خودم عاشق eternal هستم و حقیقتا ساخت چنین مکانیزم هایی در اون سطح واقعا کار رو عالی دراورده بود توی اون نسخه، ولی با همه عالی بودن باز هم dark ages بازیه با اصالت تر و دووم تری هست به عقیده من.
در کل از بعد از half life 2همچین حسی نسبت به هیچ شوتری نداشتم . حتی eternal هم نتونسته بود با همه ویژگی های حادوییش چنین حسی رو برام ایجاد کنه ولی dark ages قشنگ بهترین شوتر زندگیم هست تا همین الان که بازی کردم.
من نزدیک ۷ ساعت زدم و باید بگم اترنال خیلی بازی بهتریه نسبت به دارک ایج :D . از لحاظ دووم بودن هم کلا خیلی بیشتر وایب دووم رو میده اترنال تا دارک ایج. لوپ گیم پلی اترنال چندین لول بهتره به نظرم.
 
من نزدیک ۷ ساعت زدم و باید بگم اترنال خیلی بازی بهتریه نسبت به دارک ایج :D . از لحاظ دووم بودن هم کلا خیلی بیشتر وایب دووم رو میده اترنال تا دارک ایج. لوپ گیم پلی اترنال چندین لول بهتره به نظرم.
اینکه لوپ گیم پلی اترنال کولاک بود که حرفی درش نیست😁. و اینکه خب سلیقه روی اون نسخه باشه هم کاملا اوکیه👌. منتها مکانیزم مبارزات اترنال با قاطعیت میگم که بیشتر quake 3 بود تا doom. در واقع مبارزات دووم رو اگر بخوان امروزی بسازن همین دارک ایج میشه دقیقا. در نتیجه دارک ایج نسخه خیلی وفادارتری هست به فرنچایز doom . بقیه مواردش هم مثل اتمسفر خیلی خیلی بیشتر نزدیکتره به دووم. البته ترکیب دووم و کوئیک هست اگر بخوام دقیقتر بگم و اون تم گاتیک میبردش در قلمرو کوئیک تقریبا. دووم های کلاسیک هم عناوین دارک و scary حساب میشدن. اترنال هم اون فضای دارک رو داره ولی تم industrial تری داره که البته حال و هوای گاتیک از این نسخه تزریق شد به بازی میشه گفت. ولی در مجموع دارک ایج فضای خیلی سنگینتری داره.
 
اینکه لوپ گیم پلی اترنال کولاک بود که حرفی درش نیست😁. و اینکه خب سلیقه روی اون نسخه باشه هم کاملا اوکیه👌. منتها مکانیزم مبارزات اترنال با قاطعیت میگم که بیشتر quake 3 بود تا doom. در واقع مبارزات دووم رو اگر بخوان امروزی بسازن همین دارک ایج میشه دقیقا. در نتیجه دارک ایج نسخه خیلی وفادارتری هست به فرنچایز doom . بقیه مواردش هم مثل اتمسفر خیلی خیلی بیشتر نزدیکتره به دووم. البته ترکیب دووم و کوئیک هست اگر بخوام دقیقتر بگم و اون تم گاتیک میبردش در قلمرو کوئیک تقریبا. دووم های کلاسیک هم عناوین دارک و scary حساب میشدن. اترنال هم اون فضای دارک رو داره ولی تم industrial تری داره که البته حال و هوای گاتیک از این نسخه تزریق شد به بازی میشه گفت. ولی در مجموع دارک ایج فضای خیلی سنگینتری داره.
اره کلا موافقم با حرفات. ولی خب من الان یه ۴-۵ روزی میشه دراپ کردم و کلا اصلا حسش نمیاد برم سراغ بازی :D امروز رندوم یه اترنال رو دانلود کردم و حقیقتا گیم پلی واویلاس:D یعنی اون پلتفرمینگ/ لول دیزاین/ اکونومی مهمات و غیره فوق العاده دقیق و به قولی razor sharp مهندسی شده. اصلا بینظیره :D
 
اره کلا موافقم با حرفات. ولی خب من الان یه ۴-۵ روزی میشه دراپ کردم و کلا اصلا حسش نمیاد برم سراغ بازی :D امروز رندوم یه اترنال رو دانلود کردم و حقیقتا گیم پلی واویلاس:D یعنی اون پلتفرمینگ/ لول دیزاین/ اکونومی مهمات و غیره فوق العاده دقیق و به قولی razor sharp مهندسی شده. اصلا بینظیره :D
جادو بود اترنال درسته👌👏. من هیچ ایرادی واقعا داخلش نمیتونم پیدا کنم. یکی از دلایل انتخابم برای دارک ایج واقعا شاید اون حس منتالی ای هم هست که بهم داد، بازی منو برد به دوران دهه ۹۰ و علی الخصوص رفرنس های عجیبی که به quake میداد منو دیوونه کرد اصلا😁. هرکدوم جذابیت های خودشونو دارن و ماندگاریشون میتونه depend باشه به حال و هوای خود پلیر. ولی برای من ماندگاری دارک ایج به خاطر حال و هوای کلیش و لوپ بازی یه چیزی بود که تقریبا از بعد هاف لایف ۲ دیگه برام تکرار نشده بود😁
 
من چپتر 5 ام و چون می خواستم ریلکس کنم درجه سختی بازی رو روی hurt me plenty گذاشتم. واقعا مبارزات بازی حال می ده و لذت بخشه. خصوصا امکاناتی که شیلد در اختیارمون گذاشته. این قدر شیلد قوی ظاهر شده که عملا نیاز به گان هم نیست :Dاگه کسی بخواد از گان زیاد استفاده کنه و تمرکزش روی شوتینگ و شوتر بودن بازی باشه فکر کنم doom eternal بهتر باشه از این نظر.
 
من چپتر 5 ام و چون می خواستم ریلکس کنم درجه سختی بازی رو روی hurt me plenty گذاشتم. واقعا مبارزات بازی حال می ده و لذت بخشه. خصوصا امکاناتی که شیلد در اختیارمون گذاشته. این قدر شیلد قوی ظاهر شده که عملا نیاز به گان هم نیست :Dاگه کسی بخواد از گان زیاد استفاده کنه و تمرکزش روی شوتینگ و شوتر بودن بازی باشه فکر کنم doom eternal بهتر باشه از این نظر.
خب من بازیو تموم کردم و در یک جمله فوق العاده بود. لذت خالص.

امتیاز 9 از 10.
1 نمره رو بخاطر اینکه دیر به دیر مراحل تنوع پیدا می کرد و یکیم موسیقی کم کردم.
 
چندتا تصویر جذاب از شخصیت های بازی، doom slayer ، king novik، commender valen و commender thira

IMG_20251128_235720_662.jpg

IMG_20251128_235710_468.jpg

IMG_20251128_235707_116.jpg

IMG_20251128_235715_236.jpg


فعلا که هیچ دی ال سی یا نسخه جدیدی خبری ازش نیومده. ولی فرمانده ثیرا کاملا سرنوشتش باز مونده برای نسخه های بعد و اینکه توی تایم لاین بازی اصلا زنده هست یا مرده هنوز معلوم نیست. ظاهرا با اون پارامتری که داره و ازش رونمایی کردن نمیبایست به همین سادگی خذف شده باشه. کینگ نوویک هم میشه راجب پس زمینه ش توی دی ال سی ها و حتی عاقبت و سرانجامش بهش پرداخت.
 
واقعا مبارزه باهاش خیلی حال داد. البته ترس از slayer هم در وجودش بیداد می کرد :D
البته
یکی دو جا تونست از خجالت اسلیر در بیاد و واقعا یکی از هوشمند ترین دشمنان بازی بود که با برنامه میخواست با اسلیر مبارزه کنه و دنبال یه راه حل درست و حسابی بود و تا یه جاهای خوبی هم پیش رفت ولی خب در نهایت شکست خورد. چیزیش که خیلی باحاله طراحیش هست، غرورش در نوع ایستادن و کلامش، توحش و خشونتش و اون حس تهاجمی ای که زره و رنگ لباسش میده و چشمانش که هم تاریکه و روشن و اون حس اسرارآمیزی رو بهش داده.
 
  • Like
Reactions: aha2012 and jdepp
البته
یکی دو جا تونست از خجالت اسلیر در بیاد و واقعا یکی از هوشمند ترین دشمنان بازی بود که با برنامه میخواست با اسلیر مبارزه کنه و دنبال یه راه حل درست و حسابی بود و تا یه جاهای خوبی هم پیش رفت ولی خب در نهایت شکست خورد. چیزیش که خیلی باحاله طراحیش هست، غرورش در نوع ایستادن و کلامش، توحش و خشونتش و اون حس تهاجمی ای که زره و رنگ لباسش میده و چشمانش که هم تاریکه و روشن و اون حس اسرارآمیزی رو بهش داده.
دقیقا با عقل جلو می رفت نه مثل دیمن های دیگه. اسراسر آمیز بودنش بخاطر چشماش رو هم قبول دارم. در کل که شخصیت پردازی عالی داشت منظورم منم از اون ترسو بودنش شخصیت پردازیش بود.
 
  • Like
Reactions: Arios 22 and uriel

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or