ماکروسافت چه آی پی هایی رو انحصاری کرده که ما ازش بی خبریم؟
به غیر از hell blade 2 تا الان ماکرو هیچ آی پی انحصاری نکرده.
Starfield ، hifi rush، redfall همه آی پی جدید بودن.
اتفاقا این سونی بوده که به صغیر و کبیر رحم نمیکرد و هرچی گیرش میمومد انحصاری میکرد کاری که از نسل پنجم داره انجام میده عناوین این نسل مثل silent hill 2 remake ، final fantasy remake ، death loop ، ghostwire tokyo انحصاری زمانی کرد اینقدر تعدادشون بالاس از حوصله این مبحث خارج.
اگه ماکرو بتسدا رو نمی خرید همین starfield و hifirush هم انحصاری بود.
کمپانی که عمری ip ها رو طی پنج نسل انحصاری کرده این سونی بوده نه ماکرو.
رمز اصلی موفقیت سونی طول پنج نسل همین انحصاری ها فرست پارتی و ترد پارتی بوده.
اتفاقا اشتباه ماکروسافت این بود که این جنگ ادامه نداد مسیری که پیتر مور افسانه ای هموار کرد و با قدرت و بولدوزر از رو سونی در ابتدا نسل هفتم رد شد و جوری ورق برگردوند که سران سونی رو به وحشت انداخت(اعتراف شوهی یوشیدا) و مقابله به مثل تاریخی انجام داد.
بزرگترین اشتباه اسپنسر خرید اکتی بلیزارد بود که از لحاظ مالی دیگر امکان رقابت مستقیم نداد و دو سه سال اول نسل با رقابت سنتی پیش رفتن و بعد کنسلش کردن.
ماکرو اگه مثل همیشه عجول بازی در نمیاورد و سراغ خرید اکتی نمی رفت از اواسط نسل به بعد دستش پرتر بود و میتونست با یک مدیریت و مارکتینگ بهتر وضعیت ایکس باکس حداقل از نسل هشتم بهتر کنه فقط نگاه کنید همین امسال چقدر عناوین دارن avowed ، south of midnight ، doom the dark ages ، outerworld 2 ، ninja gaiden 4 مثلا همین عنوان doom the dark ages و قبلتر Indiana Jones اگه انحصاری بودن عناوینی بودن که هم سیستم سلر و گیم پس سلر بودن.
ماکرو نسل بعد هم اگه بخواد به همین سیاست مولتی و بذل و بخشش آی پی هاشون ادامه بدن وضعیت بازار کنسولشون از این نسل بهتر نخواهد بود.
این قانونه که هرکسی که قدرت بیشتری داشته باشه از مهره هاش برای به حقیقت پیوستن اهدافش استفاده میکنه ، یکیش همین انحصاری کردن بازیهاست.
اصلا همون دوره ای که میگی پیتر مور خوب کار کرد مگه کاری غیر این انحصاری کردنها یا پیشنهادهای ویژه به کمپانی ها و استودیوها کرده بود؟
خودشون که استودیوی خاصی نداشتن ، به طور خیلی بولدوزری روی ثردپارتی تمرکز کرده بودن + فورتزا، هیلو و بعدا گیرز که خب تازه گیرز هم کار ثردپارتی بود.
اما خب این استراتژی تو نسل 8 دیگه جواب نداد و مایکرو دید که باید استودیو بخره که بتونه رقابت کنه اونهم تو تعداد بالا.
اگه میخواست چندتا استودیو از صفر بیاره بالا قطعا الان وضعیتش خیلی بدتر از اینی بود که میبینیم چون اصلا فرهنگ این کار رو ندارن.
همین قراردادی کار کردن 18 ماهه کارمندهای استودیوها خودش نشون میده اصلا همچین چیزی براشون تعریف نشده.
حالا اگه اکتی رو نمیخرید مثلا سگا یا EA رو میخرید اونقدری فرق خاصی میکرد؟
خب گفت اگه قراره بخریم چرا عنوان غول آخری مثل COD رو نخریم که باقی پلتفرمها به جای رقیب بشن مشتریمون؟
این وسط بلیزارد با WOW رو هم داریم که ماشین پول چاپ کنیه و...
حالا مایکرو که نشون نمیده به این زودیها بخواد از صنعت گیم بره بیرون (نمیدونم چرا کناره گیری از ساخت کنسول برای بعضی ها مساوی با خداحافظی مایکرو با کل صنعته؟!)
با اینکه برای همی هم هنوز براش تصویر درستی نداریم که دقیقا میخواد چه کار کنه.
اما همین گیم پس یا فروش بازیهاش اگه تو چندسال بعد جواب بده خیلیهامون میایم اینجا میگیم عجب مایکرو تو نسل 8 و 9 تصمیم هوشیارانه ای گرفته بود!
چون دقیقا همین شکل حرفها رو زمانی که مایکرو اکتی رو خرید میزدیم که رقابت تموم شد.
مایکرو ضربه نهایی رو زد و...
میخوام بگم نتیجه این حرکت مایکرو اینی نیست که الان داریم میبینیم.
باید چندسال بعدش رو هم ببینیم.