کاش فقط این مورد بود.
جلو چشم ملت دزدی کنی کاری به کارت ندارن.
===============
من برای خودم اینطور تعریف کردم که آبسیدین برای Avowed یکسری مکانیکها و سیستمها رو داد رفت (در مقایسه با حتی Outer Worlds) که با این بودجه ، تعداد نفرات و زمانی که برای توسعش در اختیار داره بتونه روی مکانیکهای دیگه ای تمرکز کنه و اونها رو پالیش شده تر ارائه بده.
مثل دنیاسازی بهتر ، طراحی مپ جذابتر ، اکسپلوریشن خیلی بهتر ، بخش مبارزه جذابتر و...
من بخوام این تغییرات رو سبک سنگین کنم .... میتونم اینطور بگم که اگه Outer Worlds با همه اون مکانیکها کاملا حس یه AA رو میداد ولی آبسیدین با این تغیراتی که داده و تمرکز روی ویژگیهای دیگه یه بازی AA ساخته که خیلی احساس یه AAAی خوشساخت رو میده.
به نظرم همینکار رو میتونه دوباره تو OW 2 هم تکرار کنه و روی مکانیکهایی که برای Avowed ساختن اون رو بنا کنه و ادامه بده.
کم کم دارم درک میکنم که چرا آبسیدین میگه میخوایم بازیهای تقریبا متوسط بسازیم و میخوان از AAAهای پرهزینه و پر ریسک فرار کنن.
یه جورایی من رو یاد فرهنگ بازیسازی تو نسل 6 و نهایتا 7 میندازه.
اگه پشت به پشت بخوان چیزی در حد Avowed بسازن من یکی حتما هستم.
ما بتسدا ، CDP ، لارین و ... رو داریم که RPG های AAA بهمون تحویل بدن.
اینطور که من درک کردم بازی از لحاظ گرافیک و طراحی هنری نه تنها در حد عناوین aaa هست بلکه جان لیمن از دیجیتال فاندری اونو یکی از دستاوردها ue5 میدونه که برخلاف بقیه بازی ها که پرفورمنس رو قربانی میکنن با یک پرفورمنس سالید و عالی در avowed طرف هستیم.
در جایی جان میگه ممکن شما وارد یک دانجن معمولی بشید ولی در آخر با یک لند اسکیپ و صحنه شگفت انگیز روبرو بشید.
Avowed از تمام فیچرها ue5 مثل lumen gi, virtual shadow map و lumen reflect به نحو احسنت استفاده میکنه حتی در xbox series s و برای من جالبه که یه استودیو در ابعاد obsidian میتونه به همچین جایگاهی برسه.
در مورد خود بازی علاوه بر گرافیک و داستان سرایی ستینگ بازی هم کاملا AAAمحسوب میشه هرکی بازیرو تجربه کرده میگه از چیزی که انتظار داشته بازی بزرگتر و ایمرسیوتر بوده.
بخش اکسپلوریشن هم فوقالعاده از آب دراومده و علاوه بر ریواردینگ عالی میتونه رو داستان کلی بازی تاثیرگذار باشه و صرافا به ریواردینگ خلاصه نمیشه.
بخاطر سبک بازی ناخودآگاه با سری elder of scrolls مقایسه میشه بخاطر همین فکر میکنم یه سری امتیازات عجیب و غریب میبینیم که متای بازی رو underrated کرده به عنوان مثال اکوسیستم پویا و npc ها زنده و تعامل پذیری که تو سری elder of scrolls میبینیم اینجا شبیه دکور هستن یا فیزیک بازی خیلی محدود هست و یکی سری از سیستم ها بازی مثل همین stealth و جیب بری کنار گذاشته شدن.
از اونطور کمبات بازی و مخصوصا سیستم جادو نسبت به اسکایریم قوی تر ظاهر شده ماجیک ها کستینگ بهتر و انیمیشن بهتری دارند و یکی از نقاط قوت بازی محسوب میشه هرچند تو این زمینه اسکایریم هم زمان خودش فوقالعاده بود. همین برای من که عاشق اسپل بازی هستم کافیه.
به نظرم بازی از لحاظ بودجه بین AA و AAAقرار میگیره ک اگه قیمت گذاری بهتری داشت میتونست با استقبال بیشتری روبرو بشه.
منهم ترجیح میدم مثلا تو یه نسل دو سه تا بازی اینطوری از استودیو محبوبم بازی کنم تا اینکه مثلا پونزده سال منتظر نسخه بعدی الدر اسکولار بمونم و نهایتش در طول نسل یک استارفیلد تحویل بگیرم.
حالا خودم بازی رو تجربه کنم مفصل در موردش گفت و گو میکنم این بلوغ گرافیکی که عناوین ماکروسافت بهش دست پیدا کردن برام جالبه سال قبل Indiana jones و hellblade 2 رو داشتیم امسال هم اولین نماینده یعنی Awoved داریم.