مصاحبه CNBC با مدیرعامل Take-Two درباره GTA 6، هوش مصنوعی و خشونت در بازیها
استراوس زلنیک مدیرعامل شرکت Take-Two Interactive، شرکت مادر راکستارگیمز، اخیراً درباره GTA 6، نگرانیهای مربوط به خشونت، استفاده از هوش مصنوعی و موارد دیگر مصاحبهای انجام داده است.
صبح دوشنبه، با باز شدن بازار، قیمت سهام Take-Two به 213.55 دلار رسید و رکورد جدیدی ثبت کرد. زلنیک نیز در مصاحبهای با CNBC درباره بزرگی GTA 6، نگرانیهای مربوط به خشونت، هوش مصنوعی و موارد دیگر صحبت کرد.
این مصاحبه پس از انتشار گزارش مالی اخیر Take-Two انجام شد که با سرمایهگذاران به اشتراک گذاشته شده بود. در ادامه، نگاهی به مهمترین اظهارات استراوس زلنیک، مدیرعامل Take-Two، در این مصاحبه تلویزیونی خواهیم داشت.
اعتماد به تاریخ انتشار GTA 6 و تأثیر آن بر ارزش سهام
صبح دوشنبه، زلنیک در برنامه Squawk Box شبکه CNBC حاضر شد. معمولاً او یک روز پس از انتشار گزارش مالی شرکت در برنامههای تلویزیونی حاضر میشود، بنابراین این اتفاق غیرعادی نبود.
قبل از این مصاحبه، قیمت سهام Take-Two همچنان روند صعودی داشت و پس از انتشار نتایج مالی هفته گذشته، رکورد جدیدی را ثبت کرد.
زمانی که مجری برنامه از زلنیک درباره عملکرد موفق شرکت در این سهماهه و تأثیر GTA 6 بر قیمت سهام سؤال کرد، او پاسخ داد که موفقیت شرکت تنها به دلیل GTA 6 نیست، بلکه حاصل مجموعهای از عناوین قدرتمند است. در هفتههای اخیر، شرکتهای رقیبی مانند EA و Ubisoft گزارشهای مالی ضعیفی ارائه دادهاند. از زلنیک پرسیده شد که Take-Two چه کاری متفاوت انجام داده است؟
او گفت:
"ما تلاش میکنیم خلاقترین، نوآورانهترین و کارآمدترین شرکت در صنعت سرگرمی باشیم."
چرا GTA 6 اینقدر زمان میبرد؟
همانطور که انتظار میرفت، بحث درباره GTA 6 بخش مهمی از این مصاحبه بود. از زلنیک پرسیده شد که Take-Two و راکستار چه چیزی را در این بازی سرمایهگذاری کردهاند و روند آمادهسازی آن چگونه است؟
او پاسخ داد:
"آنچه راکستار در همه بازیهایش به کار میبرد، تلاش برای رسیدن به کمال خلاقانه است. به همین دلیل ساخت این بازیها زمانبر و پیچیده است و البته باعث نگرانی نیز میشود. ما قبل از عرضه، هیچ موفقیتی را تضمین نمیکنیم. GTA V نهتنها برای شرکت ما بلکه برای کل صنعت، استانداردی تعیین کرده که در سه نسل از کنسولها باقی مانده است."
استفاده از هوش مصنوعی در GTA 6؟
وقتی از زلنیک درباره تأثیر هوش مصنوعی در گرافیک بازی پرسیده شد، او گفت:
"ما از ابتدا از ابزارهای دیجیتال استفاده کردهایم. صنعت بازیهای ویدیویی همیشه در زمینه چیزی که امروزه هوش مصنوعی نامیده میشود، پیشرو بوده است. من تردیدی ندارم که به نوآوری ادامه خواهیم داد. اما نکته مهم این است که نبوغ، انسانی است. ابزارها ممکن است دیجیتال باشند، اما خلاقیت توسط انسانها شکل میگیرد."
در ادامه، از زلنیک درباره اعتصاب بازیگران صداپیشه در برابر استفاده از هوش مصنوعی برای تولید صدا در بازیها سؤال شد. او پاسخ داد:
"ما به محافظت از حقوق انسانها اعتقاد داریم و باید برای کار آنها پول پرداخت کنیم، حتی اگر صدای آنها بعداً توسط هوش مصنوعی بازتولید شود. ما معتقدیم که نباید از اجرای یک نفر بارها و بارها استفاده شود، بدون اینکه به او پرداختی صورت گیرد. این کار منصفانه نیست."
زلنیک تأکید کرد که GTA 6 تحت تأثیر این اعتصاب قرار نمیگیرد، زیرا تولید آن از مدتها قبل آغاز شده است.
آیا گرافیک واقع گرایانه GTA 6 باعث افزایش خشونت در دنیای واقعی میشود؟
یکی از مجریان برنامه از زلنیک پرسید که آیا گرافیک واقعگرایانه GTA 6 ممکن است باعث ایجاد رفتارهای خشونتآمیز در دنیای واقعی شود؟
زلنیک به این موضوع اشاره کرد که در گذشته، بازیکنان این حس را نداشتند که بهاندازه امروز در بازی غرق شوند. این بحثی قدیمی است که قبلا بارها درباره ارتباط بازیهای ویدیویی با خشونت مسلحانه نیز مطرح شده است.
زلنیک در پاسخ گفت:
"سرگرمی ها برای انسانها رفتار ایجاد نمیکند، بلکه آن را بازتاب میدهد. سرگرمی فرصتی برای تجربه احساسات و بیان آنها فراهم میکند. سرگرمی، روایتگر داستانهاست. ایدهی اینکه سرگرمی باعث ایجاد رفتار خاصی میشود، بارها و بارها آزمایش و رد شده است. اگر به تلویزیون و فیلمهای سینمایی نگاه کنید، آنها نیز بسیار واقعگرایانه هستند. بنابراین، من بابت گرافیک فوتورئالیستی GTA 6 نگرانی ندارم."
در ادامه، از زلنیک پرسیده شد که آیا ساخت بازیها با گرافیک بسیار واقعگرایانه ضروری است یا نه؟ او پاسخ داد که تصمیم در این زمینه بر عهده راکستار است.
او افزود:
عنوان "GTA" یک بازی در دنیای تخیلی است که کاریکاتورهایی از دنیای واقعی را ارائه میدهد، اما کاملاً کپی از دنیای واقعی نیست. تمام برندهای داخل بازی ساخته خودمان هستند و از برندهای واقعی استفاده نمیکنیم."
در روز جمعه، شرکت Take-Two Interactive گزارش مالی سهماهه سوم سال 2025 خود را منتشر کرد که از نوامبر تا ژانویه را شامل میشد. نتایج این گزارش فراتر از انتظارات والاستریت بود و همین امر باعث افزایش ارزش سهام شرکت شد.
پس از تأیید دوباره عرضه GTA 6 در پاییز 2025، سهام Take-Two افزایش چشمگیری داشت. قیمت سهام شرکت با 14 درصد رشد به 208.77 دلار رسید و بالاترین قیمت چهار سال اخیر را ثبت کرد. رکورد قبلی 213.34 دلار بود که پس از تأیید ساخت GTA 6 ثبت شد.
اطمینان بیشتر از زمان عرضه GTA 6
در دو گزارش مالی قبلی، Take-Two تنها تأکید کرده بود که GTA 6 همچنان برای پاییز 2025 برنامهریزی شده است. اما این بار، علاوه بر تأیید این موضوع، جزئیات بیشتری ارائه شد.
در یکی از اسلایدهای ارائه شرکت، آمده بود:
"ما پیشبینی میکنیم که سال 2025 نقطه عطفی برای Take-Two باشد – با انتشار تاریخی Grand Theft Auto VI در پاییز..."
زلنیک در مصاحبهای با Variety گفت:
"ما یک بازه زمانی نسبتاً مشخص اعلام کردهایم و در حال حاضر، این کافی است."
با این حال، او در گفتوگو با IGN هشدار داد:
"همیشه احتمال تأخیر وجود دارد. به محض اینکه از کلماتی مثل «قطعاً» استفاده کنید، ممکن است اوضاع تغییر کند. اما در حال حاضر، احساس بسیار خوبی نسبت به آن داریم."
این اظهارات، چه در تماس با سرمایهگذاران و چه در مصاحبهها، باعث افزایش اعتماد به عرضه GTA 6 در سال 2025 شد.