گزارش Xbox به پایین ترین سطح خود رسید ، فروش کمتر از ۳ میلیون کنسول در US طی سال 2024 !

Solidsnake_1

کاربر سایت

به گفته Welfare، ایکس باکس بدترین سال خود را سپری کرد !در سال 2024 کمتر از 3 میلیون کنسول در US فروخته است. در اروپا، اوضاع حتی بدتر هم هست و xbox کاملاً در حال سقوط است، از تعداد ناچیز 0.55 میلیون کنسول در سال 2023 به 0.29 میلیون کنسول در سال 2024 کاهش یافته است. این یک فاجعه کامل است !

مقایسه US :
2021 - 3.7m
2022 - 4.5m
2023 - 3.8m
2024 - 2.7m

مقایسه اروپا :

20232024
Total
7.4

5,85

PS5

4.6

3,68

XBS

0,55

0.29

NSW

2.25

1.91

Welfare: Xbox sold less than 3m US consoles in 2024, worst year ever

 
اتفاقن تو اون یکی تاپیک توضیح دادم که با توجه به تعدد مصاحبه هایی که اسپنسر از ابتدای نسل راجع به دسترسی حداکثری به بازیهای ایکس باکس و نقد انحصارطلبی و جنگ کنسولی و... داشته، میشه با اطمینان گفت از اول هم قصدشون همین بوده یا دستکم پلن b شون بوده.
اینکه می‌فرمایید تا کلاودگیمینگ زمان زیادی مونده، بیشتر تحلیل شخصیه و پایه و اساسی نداره.
دوستان مثال زدند که با توجه به سرعت رشد تکنولوژی، به عنوان مثال ai، اینکه بگیم زمان کمی تا فراگیری کلاودگیمینگ مونده، منطقی تر به نظر میرسه.
نه خب نمیشه با اطمینان گفت. هممون میدونیم ایشون چی گفته بوده و مدارکش موجوده.ما خودمون هم از اون زمان بودیم

خب طبیعیه دارم تحلیل شخصی ارائه میدم چون کسی از آینده نیومده. تحلیل شماها هم شخصیه چون شماها هم از آینده نیومدین:D
به نظر تو زمان رشد انفجاری کلاود گیمینگ نزدیکه ولی به نظر من نه. حتی اگر بین همه قابل دسترسه باشه هم باز اون تاثیری که فن ها فک میکنن رو رشد انفجاری گیم پس نخواهد داشت

.
 
آخرین ویرایش:
بازی اگه انحصاری باشه نمیتونه سود انچنانی به شرکت بده
شما در نظر بگیر الان که xbox تقریبا کنار رفته و بیشتر بازار دست سونی هست سونی بازهم میاد انحصاریشو میده روی pc تا درامدش بیشتر بشه و رئیس سابقش میگه برای بازی جدید ریمستر بخرید بعد شما فکر میکنید اگر xbox فروشش خوب بود باز هم میتونست از انحصار بازی سود کنه؟!
بازی انحصاری زمانی سوداور بود که 30-40 میلیون خرجش بود چهار پنج برابر درامد داشت و زمان ساختش به سه سال هم نمیرسید اما اون زمان دیگه تموم شده
این دید که اره شرکت باید بازی انحصاری خفن با بودجه بالا توی زمان کم بسازه برای من مخاطب خوبه و اما برای مایکروسافت که کلی استدیو داره و اگه سر هر بازی ضرر بده یک باخت تمام عیار هست
همین الان اگه استارفیلد یا هل بلید۲ انحصاری نبود فروش بازی دوچندان بود و استودیو سازندش میتونستن با خیال راحت برن سر پروژه بعدی
بازار گیمینگ کشش دو کنسول رو به طور سنتی نداره ویکیشون باید کنار بره و جوفتشون نمیتونند همزمان باهم مثل زمان ps3 و 360 رقابت کنند چون سر انحصار خواه ناخواه ضرر میکنند و به هرحال کنار میره و اینجا اونی که کنار رفته مایکروسافت بوده و به فکر یک راه دیگه برای کسب درامد از این بازار هست و اونم game pass هست اما سونی چون بازار سنتی رو برده می تونه و به اون راه ادامه میده
 
اطلاعاتتون اصلا کافی نیست دوستان. الان سالی ۳۰۰ میلیون کاربر تلویزیون اسنوا داریم. کنارشم ۲۰۰ میلیون یخچال ساید بای ساید فروش میره که قراره بجای بخش آبخوری، دکمه بزنی سرویس گیم پس برات بازی پخش کنه. راحت بیا ۵۰۰ میلیون کاربر گیم پس برات جور شد.
یسری صحبتام هست که فیل اسپنسر شخصا با بوش وارد رایزنی شده و قراره بجای شیشه، روی مایکروویو کامپکت توکار بوش مانیتور بذارن گیم پس بازی اجرا کنه و چیزی در حدود ۷۰۰ میلیون خانوار رو پوشش بده.
الان با سیاست هوشمندانه، فک براندازانه، انقلابی و سلام صلواتی، فیل اسپنسر کبیر موفق شده ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون کاربر گیم پس جور کنه.
حالا سونی بشینه کنسول بفروشه. این تاپیک یکم دیگه ادامه پیدا کنه روی خودرو پراید هم بجای اپشن کیسه هوا، گیم پس نصب میکنن که این مقدار رو به ۲ میلیارد برسونن و شرایط برای خرید کمپانی سونی مهیا شه به امید خدا.
 
اطلاعاتتون اصلا کافی نیست دوستان. الان سالی ۳۰۰ میلیون کاربر تلویزیون اسنوا داریم. کنارشم ۲۰۰ میلیون یخچال ساید بای ساید فروش میره که قراره بجای بخش آبخوری، دکمه بزنی سرویس گیم پس برات بازی پخش کنه. راحت بیا ۵۰۰ میلیون کاربر گیم پس برات جور شد.
یسری صحبتام هست که فیل اسپنسر شخصا با بوش وارد رایزنی شده و قراره بجای شیشه، روی مایکروویو کامپکت توکار بوش مانیتور بذارن گیم پس بازی اجرا کنه و چیزی در حدود ۷۰۰ میلیون خانوار رو پوشش بده.
الان با سیاست هوشمندانه، فک براندازانه، انقلابی و سلام صلواتی، فیل اسپنسر کبیر موفق شده ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون کاربر گیم پس جور کنه.
حالا سونی بشینه کنسول بفروشه. این تاپیک یکم دیگه ادامه پیدا کنه روی خودرو پراید هم بجای اپشن کیسه هوا، گیم پس نصب میکنن که این مقدار رو به ۲ میلیارد برسونن و شرایط برای خرید کمپانی سونی مهیا شه به امید خدا.

این ادبیات بیشتر نشون دهنده تریگر شدن شما هست :D

هر کسی نظرشو میگه و اینهمه تریگر شدن نداره مگه اینکه بدونی اون نظر درسته ولی نخوای بپذیری :D

اینقدر مخالفت با کلود میکنید ولی توی همین ایران اگه کیفیت اینترنت خوب بود مطمئن باشید خیلی از ماها داشتیم از طریق کلود بازی میکردیم به جای اینکه درگیر قیمت کنسول و اینکه کدوم وری بزاریم لیکوئید نشتی نده یا فلان گرافیک با کدوم cpu ببندیم و پاور چند وات کافیه و .... :D


من خودم شخصا تجربه با کلود روی مثلا لپتاپ های غیر گیمینگ ترجیح میدم به بازی لوکال روی لپتاپ گیمینگ که موقع بازی جوش بیاره و فنش زوزه بکشه :D

یا مثلا درگیر این باشی فلان گوشی زورش میرسن بازی هارو روان اجرا کنه یا نه وقتی با کلود نهایت کیفیت میتونی روی هر گوشی تجربه کنی

در مورد pc هم که داستان فرق میکنه و اگه مشکل بودجه نباشه تجربه بی نظیری میده pc
 
نه خب نمیشه با اطمینان گفت. هممون میدونیم ایشون چی گفته بوده و مدارکش موجوده.ما خودمون هم از اون زمان بودیم

خب طبیعیه دارم تحلیل شخصی ارائه میدم چون کسی از آینده نیومده. تحلیل شماها هم شخصیه چون شماها هم از آینده نیومدین:D
به نظر تو زمان نزدیک رشد انفجاری کلاود گیمینگ نزدیکه ولی به نظر من نه. حتی اگر بین همه قابل دسترسه باشه هم باز اون تاثیری که فن ها فک میکنن رو رشد انفجاری گیم پس نخواهد داشت

.
آخه الان اصلن کلاودگیمینگ مطرح نیست.
سیستم درآمدزایی این دو کمپانی کاملن باهم متفاوته.
شما چون مایکروسافت شبیه سونی بیزینس نمی کنه، فکر میکنید داره شکست میخوره. در صورتی که این درست نیست.
سونی اینطوریه که بازی انحصاری میسازه و به صورت اگرسیو بازیهای تردپارتی رو انحصاری میکنه تا کنسولش رو بیشتر بفروشه. در نهایت به وسیله فروش زیاد و گرفتن لویالتی ۳۰ درصدی، کسب درآمد میکنه.

مایکروسافت کنسول براش اهمیتی نداره. شما اگر بری کنسول ایکس‌باکس بخری ، هیچگونه امتیازی نسبت به منی که روی لپ‌تاپ بازی میکنم نداری. نه بازی انحصاری گیرت میاد نه تخفیف بیشتر نه دسترسی سریعتر به بازیها و نه هیچ چیز دیگه ای.
مایکروسافت از پلتفرم های مختلف استفاده میکنه تا یوزر رو وارد اکوسیستمش کنه. برای همین هم هست که تعداد یوزر های فعال ایکس باکس اختلاف زیادی با ps نداره.
و در کنار اینکار کنسول روهم بدون دادن امتیاز خاص به خریدار، در کنار دیگر پلتفرم ها عرضه میکنه.
این یعنی اینکه برای مایکروسافت کنسول و تلویزیون lg تفاوتی نداره. مهم اینه که شما وارد اکوسیستم بشی.
 
  • Like
Reactions: reach usa
دوستانی که میگن اشکالی نداره فروش xb کم شده چون دیگه تمرکز مایکرو رفت سمت گیم پس، به این سوال میتونن جواب بدن که جذب مشترک از طریق کنسول xb با چی جایگزین شده؟
چند درصد هارکور گیمرهایی که مثلا halo یا بالدرز گیت بازی میکنن به جای کنسول میرن رو موبایل یا یخچال بازی کنن؟مطمینا درصد خیلی کمی
حالا چند درصد این افراد میرن روی تلویزیون هوشمند این بازیا رو انجام بدن؟ بازم به واسطه محدودیت تکنولوژی در دنیا فعلا درصد کمی.

پس مایکرو بنظرم هنوز تو مخمصه گیر کرده و باید به امید فراگیر شدن کلاود در اکثر کشورهای مطرح و راضی شدن هارکودگیرمها یه انجام بازیاش رو tv و مایکرویو و .... هنوز برای چند سال دیگه همینجور رو گیم پس بازی خیرات کنه

.​
چون اشتباه فکر می‌کنند و صرفاً Cap کردن است. همیشه میگن اره گیم پس تمرکز اصلی مایکروسافت هست و فلان. تا زمانی که بازی ها انحصار گیم پس نباشند و حیات این سرویس به تعداد کنسول های فروخته شده مایکروسافت بستگی داره نمیشه گفت تمرکز مایکروسافت گیم پس است.

گیم پس هم‌اکنون با عرضه عناوین بزرگتر مجموعه مایکروسافت گیمینگ‌ در فاز آزمون و خطا است و اگر کافی نباشه به راحتی دکمه Day One فشرده میشه و در حد پلی استیشن پلاس تغییر ماهیت خواهد داد.
 
آخه الان اصلن کلاودگیمینگ مطرح نیست.
سیستم درآمدزایی این دو کمپانی کاملن باهم متفاوته.
شما چون مایکروسافت شبیه سونی بیزینس نمی کنه، فکر میکنید داره شکست میخوره. در صورتی که این درست نیست.
سونی اینطوریه که بازی انحصاری میسازه و به صورت اگرسیو بازیهای تردپارتی رو انحصاری میکنه تا کنسولش رو بیشتر بفروشه. در نهایت به وسیله فروش زیاد و گرفتن لویالتی ۳۰ درصدی، کسب درآمد میکنه.

مایکروسافت کنسول براش اهمیتی نداره. شما اگر بری کنسول ایکس‌باکس بخری ، هیچگونه امتیازی نسبت به منی که روی لپ‌تاپ بازی میکنم نداری. نه بازی انحصاری گیرت میاد نه تخفیف بیشتر نه دسترسی سریعتر به بازیها و نه هیچ چیز دیگه ای.
مایکروسافت از پلتفرم های مختلف استفاده میکنه تا یوزر رو وارد اکوسیستمش کنه. برای همین هم هست که تعداد یوزر های فعال ایکس باکس اختلاف زیادی با ps نداره.
و در کنار اینکار کنسول روهم بدون دادن امتیاز خاص به خریدار، در کنار دیگر پلتفرم ها عرضه میکنه.
این یعنی اینکه برای مایکروسافت کنسول و تلویزیون lg تفاوتی نداره. مهم اینه که شما وارد اکوسیستم بشی.
میدونم داداش. همه اینا رو از وقتی اسپسنر اومده طرفداران ایکس باکس هر روز میگن :D : اکوسیستم اکو سیستم اکو سیستم اکو سیستم اکو سیستم اکو سیستم
ولی بحث اینجاس از همون زمان هم این اکوسیستم نگرفت که اینا مجبور شدن برن سمت خرید بقیه ip ها، بعدش نگرفت که مجبور شدن از حرفای خودشون در مورد انحصاری کردن این بازیها و شکست ps دست بکشن.

من آینده رو با داده های گذشته حدس می زنم که رایج ترین روشه (ولی شما آینده رو با احتمالات آینده پیش بینی میکنی). برا همین فعلا هم افق چندان مثبت و بزرگی پیش روی اسنپسر و رفقا نمی بینم. (شاید آینده یهو بشه عصر اکوسیستم و سود اینا بشه 10 برابر رقبا ولی فعلا که چیزی نمی بینیم)

.​
 
یه دوره ای سیاست مایکرو این بود به اسم رقابت، یه گل کوچیکی با سونی بازی کنه
حالا ولی پلی استیشن با دزدگیر مجیکار یکی شده
از اونطرف هم که توان رقابت با باقی غول ها و بزرگان اصلی صنعت مثل انویدیا و استیم رو نداره
و این قضیه سونی رو منزوی و گوشه گیرش میکنه
 
دوستان توجه دارن كه ازون ١ مليارد خريدار تلوزيون دقيقا همون تعدادى كه كنسول خريدن فقط مخاطب گيم هستن ديگه؟ :D
اين اكوسيستم هم كه هى حرفشو ميزنيد الان هر كى يه اكانت outlook بسازه خودبخود عضوش محسوب ميشه.
عدد و رقم خالى اهميتى نداره.
اعضا اكوسيستم بايد پويا باشن.

يعنى حرفايي زده ميشه اينجا انقد عجيبه آدم نميتونه تشخيص بده شوخيه يا جدى.
 
تلویزیون و یخچال که پلتفرم گیمینگ‌ محسوب نمیشن ، طرف باید پول اشتراک اینترنت بده و بعد هم اشتراک گیم پس و هم هزینه کنترل بعد طرف نمیدونه گیم چی هست و گیم های کیلویی که فقط سطحی هستن مخاطب پیدا میکنن و اگه هم شرکت تولید کنند لوازم خونگی(اکثر لوازم خونگی های دنیا رو داره آسیا تولید می‌کنه )بیاد با سونی قرارداد ببنده همین مخاطب های میلیونی که آمار حسابشون میکنید مثل خیار ماکروسافت و گیم پس رو میفروشن و میرن سراغ یه پلتفرم دیگه . فرق مخاطب کژوال با هارد کور اینه .
من شک ندارم که این سیستم کلود هم به زودی دچار piracy میشه و شرکت هایی که از کپی رایت پیروی نمیکنن به زودی این سرویسها رو راه میندازن

یه موضوعی زیاد تکرار میشه اونم تیکه انداختن در مورد tv و یخچال و .... هست حالا یخچال از کجا اومده نمیدونم :D

سالی در حدود 1.2 میلیارد دستگاه گوشی موبایل فروخته میشه توی دنیا
در حدود 190 میلیون لپتاپ هر سال فروخته میشه
حدود 200 میلیون هم TV هر سال فروخته میشه

سونی با این وضعیت فروش که داشته بعد از 4 سال حدود 65 میلیون دستگاه تونسته بفروشه


حالا اینکه فکر میکنید مارکت 1.6 میلیارد دستگاهی در سال مایکروسافت ول کنه و بیاد به جنگ سونی با حدود 17-18 میلیون فروش در سال فقط نشون دهنده تفاوت فکری شما هست و همین میشه یه شرکت ارزشش ۱۰۰ بیلیونه و یکی دیگه بالای 3 هزار بیلیون

همونجوری که یهو ai اومد و همه چیز تحت تاثیر خودش قرار داد در آینده کلود گیمینگ همین مسیر تکرار میکنه

مایکروسافت دنبال پول درآوردنه فرق نمیکنه گیمر حرفه ای باشه یا غیر حرفه ای
جمعیت دنیا آنقدر رشد نکرده که تعداد گیمر های گیم پس میخواد رشد کنه ، از نرخ زاد و ولد دنیا هم داره میزنه بالاتر ، نکنه از فضا وصل میشن به کلود حاج اسپنسر فضا نورد
 
آخرین ویرایش:
یه دوره ای سیاست مایکرو این بود به اسم رقابت، یه گل کوچیکی با سونی بازی کنه
حالا ولی پلی استیشن با دزدگیر مجیکار یکی شده
از اونطرف هم که توان رقابت با باقی غول ها و بزرگان اصلی صنعت مثل انویدیا و استیم رو نداره
و این قضیه سونی رو منزوی و گوشه گیرش میکنه
12089740-9944-b__3331.jpg
 
خیلی عجیبه میبینم یه سری از دوستان میگن مایکروسافت از اول هم قصدش مالتی پلتفرم شدن بوده، یا پلن B این بوده و ... به استناد مصاحبه های اسپنسر در باب بد بودن انحصاری و .... بله اسپنسر مصاحبه هایی در خصوص اینکه بیایید دوست باشیم و انحصاری بده و ... داشته، اما دوبرابر اون در خصوص اینکه چرا باید بازی های جدید استدیوهایی که تازه خریدن انحصاری بشه و چرا به PS5 نیاز ندارن و .... هم حرف زده و اتفاقا بخاطر همین شدت دروغگویی و نقیضه گویی ها هست که میگم ایران بود آیت الله خوبی میشد.

تا جایی که من یادم میاد این قبیل ژست ضد انحصار طلبی هایی که اسپنسر برمیداشته، صرفا زمانی بود که یه بازی انحصاری PS5 میشد و در این صورت شروع میکردن به نکوهش این امر قبیح و ناپسند، اما هر موقع خودش یهو تز میداد کلا بازی های فولان استدیو مالتی پلتفرم که تازه خریدیم انحصاری میشه، این دیگه نه انحصار طلبی که بخشی از بیزنس بود و استاد اضافه میکرد بخاطر تنبیه کاربران PS نیست، صرفا یه ایده مارکتینگی هست و ....

در کل نه مایکروسافت و نه شخص اسپنسر به هیچ عنوان آدم های ضد انحصاری که نیستن هیچ، خیلی هم دوست دارن تمام بازار رو ببلعن و تو کنترل خودشون بگیرن. به شدت هم عاشق این کارن. زمانی هم که زورشون میرسید تا جا داشت این کارو کردن. اگه الان دارن بازی هاشون رو برای PS5 و Switch هم میدن فقط و فقط یه دلیل داره، و اونم اجباره. وگرنه اینا همونایی هستن که متصور بودن با پول خرج کردن و خرید های 100 میلیارد دلاری میشه سونی رو از رقابت انداخت بیرون و حذفش کرد! الان به این ورطه افتادن و به اجبار مهم ترین بازی های انحصاریشون رو با افتخار مالتی پلتفرم میکنن چون نه کنسولشون رو کسی میخره و نه سرویس گیم پس انقدری که متصور بودن محبوبه و مشترک جذب میکنه. در نتیجه برای بدست آوردن پول نقد و جبران هزینه های تولید و کلا درآوردن خرج این بخش فوق عظیم، مجبورن مالتی پلفترم بشن و پوست بندازن. بخش Xbox عملا مرده، چون اگه این کارهارو نمیکردن رو کل سهام مایکروسافت تاثیر منفی زیاد میزاشت و N برابر خرج هایی که کردن هم ضرر میدادن!

مخلص کلام این تصمیمات مایکروسافت یه استراتژی از پیش فکر شده و اینا نبوده، صرفا آخرین راه نجات این بخش از کمپانیه و بالاخره فهمیدن به هیچ عنوان توان رقابت با برند PS و از اون طرف Nintendo رو ندارن و تنها راه نجاتشون همین مالتی پلتفرم شدنه. همین. اینکه مایکروسافت در ادامه میخواد بشه یه چیزی مثل Valve و اینا هم باز توهمات محضه. چون مایکروسافت سر سوزنی توان این کارو نداره و کلا نمیتونه با کسی رقابت کنه. صرفا باید حالا که این همه استدیو داره بازی هاشو برای همه پلتفرم های ممکن بده بیرون تا پول در بیاره و بشه یه ناشر خیلی خیلی موفق. کما اینکه پرفروش ترین ناشر این ماهم بوده. در این زمینه به عنوان کسی که صاحبت اکتی ویژن بلیزارد و بتزدا و ایناست میتونه خیلی موفق باشه. اما تو رقابت با سایر غول ها و هولدرها.... بیخیال دیگه. 4 نسله داریم میبینیم چقدر توان این کارو دارن.
 
گرون ترین حالت گیم پس که میشه آلتیمیت قیمتش ماهی 20 دلاره که سالیانه بخرید ارزون تر هم درمیاد البته رجین آمریکا میگم

بحث این نیست کل 1.5 میلیارد میرن گیم پس میخرن که

من میگم شما بتونید در ایده آل ترین حالت ممکن یک درصد از این خریداران رو جذب سرویس گیم پس کنید میشه سالی 150-160 میلیون یوزر

اینقدر این مارکت بزرگه که کوچکترین عددهاش از میزان فروش کنسول ها توی کل عمرشون بیشتره

خب مایکروسافت میخواد این مارکت رشد بده و xbox ببره اونجا به جای اینکه با انحصاری بیاد با سونی رقابت کنه که نهایت توی 7-8 سال بترکونه 100 میلیون کنسول بفروشه و نسل عوض شد دوباره روز از نو

این 7-8 سالی هم که میگین چند تا نکته داره اول اینکه تا همین چند وقت پیش کلود xbox حالت بتا داشت و در حال تست بود

نکته بعدی اینه که هر چیز جدیدی باید زمانش برسه و همین ai اگه 5 سال پیش میومد شاید اینقدر همه گیر نمیشد

همه اینارو کنار بزاریم یه درصد کمی از خریداران کنسول ps اون حس وابستگی به برند دارن و بقیه به چشم سرگرمی نگاه میکنن ، حالا مایکروسافت اومده بازی هاشو داره روی ps هم میده که به نوعی هم تبلیغ خودش میکنه هم پول درمیاره

یه موضوعی هم مطرح میشه که پهنای باند اینترنت جهانی کشش کلود گیمینگ برای اینهمه کاربر رو نداره که اینم موضوع غیر منطقی هست چون بسته به نیاز های موجود پهنای باند افزایش میدن

در کل مایکروسافت که صاحب 2 تا از بزرگترین ai های جهان هست مطمئن باشید میتونه تحلیل های حداقلی در مورد پیامد و مزایا بازی انحصاری و مارکت کنسول انجام بده
تنها سطح بدرد بخور تو اشتراک گیم پس هم همون آلتیمیته دیگه بقیش که در حد پلاس اسنشال هم نیست :D

ببین میفهمم چی میگی واسه همین میگم واقعا از نظر تئوری و روی کاغذ طرح خیلی هیجان انگیز و خفنی به نظر میاد ولی وقتی میخوای عملیش کنی تازه مشخص میشه که نه. کلی متغیر وجود داشته که تو این پلن لحاظ نشده.
اول اینکه بخش گیمینگ مایکروسافت از نظر محبوبیت و نفوذ برند در سطح و حدی هست که بخواد از جایگاه سنتی خودش مثل کنسول گیمینگ فراتر بره و مشتری های دیگه ای جذب کنه؟

دومی اینکه گیم پس انتخاب مایکروسافت نبوده، یه وضعیت اجباری برای حفظ برند گیمینگش بود که با شرایطی که توش وجود داشت همخونی داشت. اگه مایکرو وضعیت مشابه نینتندو یا سونی رو داشت صد سال سمت یه سرویس اشتراکی مثل گیم پس نه میرفت و نه میتونست بره.

مسئله بعدی اینه که واقعا گیم پس یه سرویس همه پسند نیست واقعا. برعکس چیزی که مایکرو سعی میکنه تو بازاریابیش به همه القا کنه، گیم پس یه سرویس شدیدا هاردکوره. خیلی خیلی تعداد محدودی از گیمرها هستن که بازی های مختلف انجام میدن. اکثرا تو یه سبک های به خصوص فقط بازی میخرن. مثلا ممکنه یکی پلی استیشن بخره فقط واسه گرن توریسمو و واقعا شاید سالی حتی یه بازی هم نخره. یا فقط برای NBA یا FC کنسول بخرن. یا طرف رسما کل فعالیت گیمینگش محدود به وارزون یا روبلاکس و فورتنایت و از این مدل بازیا باشه. ولی اتفاقا همون اندک گیمر های هاردکور هم یا رو استیم بازی میکنن یا کنسول میخرن. اینی که میگی مایکرو بیخیال صد میلیون پلیر بیس کنسولی شده تا یک و نیم میلیارد گیمر رو جذب کنه از اساس اشتباهه چون همون چند میلیون مشترکی که پتانسیل خرید گیم پس رو دارن روی همون کنسول یا استیم مشغولن.
این قضیه مثل اینه که من یه کتاب در رابطه با یه مبحث وکالت نوشتم بعد بگم تو این دانشکده مشتریام کمه برم تو دانشکده پزشکی که شلوغ تره تبلیغش کنم اونا بخرن ازم. خب من اصلا اونجا مخاطبی ندارم که بخوام محصول بفروشم.

اگرم توجیه این مسائل اینه که مایکرو برای کلادگیمینگ هدف گذاری کرده که بازم رقیب های خیلی قدری تو اون زمینه به وجود میان یا وارد میشن یا همین الان هم حضور دارن که خیلی راحت مایکروسافت رو به چالش میکشن.
و اینکه به طور کل تجربه من به شخصه بهم ثابت کرده تو بازار تکنولوژی اگه زودتر از زمان مناسبش بخوای وارد بشی محکوم به شکستی چون هدف ها و برنامه هات با شرایط روز همخونی نداره و مربوط به مسیریه که از گذشته شروع کردی. یه کمپانی تازه وارد خیلی درک بهتری از شرایط میتونه داشته باشه.

در رابطه با ظرفیت پهنای باند هم به نظرم تنها مشکل کلاد گیمینگ الان این قضیه نیست. محدودیت ریگ های سرویس دهنده ها هم هست که مثل صف تلفخونه ها باید وایسی تا نوبتت شه بری داخل و تازه اونم یه ساعات محدودی میتونی استفاده کنی چون بقیه تو صفن که از سرویس استفاده کنن.

به نظر من اسپنسر چندان مدیر بدی واسه مایکروسافت گیمینگ نبوده ولی یه مشکلی که من باهاش دارم که بیشتر دلش میخواد به همه رویا بفروشه. متاسفانه همین قضیه هم باعث شده طرفدارای مایکرو هم یه مقدار بیش از حد در رابطه با سیاست های مایکرو خوش بین و خوش خیال بشن. یه نمونش مثلا اون داستان میکسر بود که همه میگفتن هیلو ریلیز شه ملت رو میکسر استریم میکنن بعد هرکی حال کرد همون لحظه با یه کلیک وارد صفحه هیلو میشه و فلان. بعد اینکه میکسر جمع شد گفتن یه قرار داد با متا بستیم فکر کنید از اینستا که ویدیوهای هیلو رو میبینیم یهو با یه اشاره هیلو رو اجرا میکنیم بازی میکنیم. هم میکسر تعطیل شد هم هیلو فیل شد اون قراردادم معلوم نشد چی شد.

کلا دو نسله مایکرو داره رو کاغذ برنده میشه و با این وضعیت نسل های بعدیم شرایطش تغییری نمیکنه به نظرم.
 
چوب فن ها حواستون باشه بودن رقیب همیشه به نفع مشتری بوده
حذف یا تضعیف رقیب به معنای انحصار طلبی و کاهش خدمات و افزایش قیمت هاس
یادتون که نرفته بعد از فروش عالی PS2 چه افتضاحی زد و اگر ماکروسافت اون موقع نبود الان نه انحصاری های به این خوبی بود نه خبری از این قیمت ها
همیشه رقابت تنگانگ بهترین اتفاق برای مشتری ها هست
فقط نادان ها از حذف رقبا خوشحال می شن
بهتره که دست از بت سازی و بت پرستی بردارید چیزی که به نفعتون هست رو ازش حمایت کنید پول سونی یا دیگر شرکت ها توی جیب شما نمی ره که سنگنشون به سینه می زنید

الان که ایکس باکس کلاً داری میری کنار
سونی می‌مونه با یه نینتندو
نینتندو هم که تو فاز خودشه و بازارش متفاوته اصلاً یه بخش بزرگی از خریداراش خانواده‌ها هستند و افراد کم سنتر

پس رقیب سونی تو بازارش حساب نمی‌شه
سونی می‌مونه با یه بازاری که دست خودشه
و رقابتی هم نباشه
میشه انحصاری کمتر ، میشه قیمت بیشتر و غیره

کشورهای توسعه یافته بازار دست بازاره بهش میگن اقتصاد بازار
خود بازار و رقابت بازار باعث میشه که قیمت‌ها بیاد پایین‌تر و تکنولوژی بهتر بشه و غیره

حالا قدیما یه سگایی بود و ... اونا هم که رفتن کنار
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or