View attachment 365338
چون سیستم مارکتینگ شون احمقــــــانه است!!!
چون مایکروسافت فکر می کنه ویدیو گیم هم مثل نرم افزار حوزه ایه که تا وقتی محصول شو با یه کیفیت نسبتا مشابه، ولی کاملا در دسترس تر قرار بدی رقبا خیلی راحت حذف میشن یا تو حاشیه خودشون باقی میمونن
ویندوز همین بود
آفیس همین بود
اخیرا هم با Teams همین کار رو کرد.
ولی آخه لامصب
ویدیو گیم!؟
الان اینا عملا دارن به بن بست میخورن. نه بن بست کشنده. چون عملا ترکیب بتسدا + اکتیویژن بلیزارد + خود استدیوهای ایکس باکس این قدر ترکیب قوی ای هستند که روی هر پلتفرمی بازی بدن موفقیت خودشون رو حفظ کنن و به بقا ادامه بدن.
ولی خب اون بقا، بقای مایکروسافته
نه بقای ایکس باکس
لیترالی هر چیزی به اسم ایکس باکسه نابود میشه. اونم دقیقا تحت همین کمپین مسخره Everything is Xbox
اگه من رو لپ تاپ یا سوییچ 2 ام مثلا بازی های مایکروسافت رو بازی کنم، نمیگم این ایکس باکسه. یعنی حتی رو ویندوزی که مال مایکروسافته هم بازی های مایکروسافت رو بازی کنم نمیگم این ایکس باکسه
میگم بازی مایکروسافت رو ویندوزه
اساسا رشد گیم پس وابسته به کنسولیه که روش بیشترین تبلیغ میشه
و اونم ایکس باکس (واقعی
) ـه. ایکس باکس هم عملا پلتفرمیه که از طرف مایکروسافت تبلیغ نمیشه چون فکر می کنن چیز کلیدی ای نیست!!
خدایی سرم درد میگیره. اینا میخوان رو PC و بقیه پلتفرم ها بازارشون رو گسترش بدن و سوق شون بدن به گیم پس. طرف هم نمیاد وقتی سوییچ 2 یا PS5 داره به خاطر سرویس گیم پس بیاد ایکس باکس بخره که. میره همون سراغ PC. اون جا هم بای دیفالت چون استور استیم 500 برابر بهتر از استور مایکروسافته (هم از نظر دامنه بازی، هم از نظر سرویس دهی و هم از نظر رابط کاربری و هم از نظر انعطاف قیمت های منطقه ای، هم از نظر کامیونیتی و جامعه فعال) یارو میگه خب من چرا پول سرویس مایکروسافت رو روی استورش بدم، میرم استیم پول بازی رو میدم میخرم!
اینا عملا دارن بازار بازی هایی که دارن تقریبا مفت به همه میدن رو به بازی های پریمیوم میبازن
PS5 و PS5 Pro و PC که بازار High End ویدیو گیم رو ازشون گرفتن و مایکرو مجبوره رو اونا بازی هاش رو عرضه کنه تا سرویسی که دیگه نمیتونه مخاطبشو گسترش بده درآمدشو از اون طریق جبران کنه
جلوتر هم Switch 2 کامل بازار Low End رو ازشون میگیره که شامل بازی های ایندی و سرویس محور میشن
تنها جایی که گیم پس میفروشه ایکس باکسه
و وقتی با مولتی پلتفرم کردن کامل بازی هاشون فروش ایکس باکس رو بیارن پایین
فروش سرویس هم میاد پایین.
من آدمیم که معتقدم ویدیو گیم محصولیه که قیمتش، کاملا ارزش شه. شما اگه ویدیو گیمی که میسازی رو بیشتر از ارزش اش قیمت گذاری کنی، طبیعتا خیلی از آدم ها براشون نمی صرفه برات هزینه کنن
و به همون اندازه اگه محصول خودتو کمتر از ارزش اش قیمت گذاری کنی باعث میشه مخاطب حتی اگه تعریف محصول تو بشنوه باز حس کنه بی ارزشه چون هزینه ای براش نداده. در قبال اون هزینه کم خیلی بازی های دیگه هستن که ارزش وقتشو دارن. بازی هایی که اتفاقا کیفیت کمتری هم دارن ولی صرفا اعتیادآور تر اند.
الان مایکروسافت تو دسته دومه. دنبال مخاطب بیشتر، قیمت کمتر از ارزش محصول میده. حتی کل فلسفه Xbox Series S هم همینه. که شده برای مخاطب بیشتر کمتر از ارزش یه جهش نسلی محصول داشته باشه.
ولی عملا نتیجه اینه که مخاطب به نسبت پول و زمانی که میده به سرگرمی اش وابسته است. نه نسبت به در دسترس بودن و سخاوتمند بودن ناشرش
چقدر حرف زدم
خدا لعنتت کنه مایکرو. هم سرویس خوب داری، هم گیم های خوب هم کنسولی که عملا کیفیت ساخت و قدرت خوبی داره. ولی مارکتینگ ات همه رو ترکونده و واسه هیچ کدوم ارزش باقی نذاشته