گزارش Xbox به پایین ترین سطح خود رسید ، فروش کمتر از ۳ میلیون کنسول در US طی سال 2024 !

Solidsnake_1

کاربر سایت

به گفته Welfare، ایکس باکس بدترین سال خود را سپری کرد !در سال 2024 کمتر از 3 میلیون کنسول در US فروخته است. در اروپا، اوضاع حتی بدتر هم هست و xbox کاملاً در حال سقوط است، از تعداد ناچیز 0.55 میلیون کنسول در سال 2023 به 0.29 میلیون کنسول در سال 2024 کاهش یافته است. این یک فاجعه کامل است !

مقایسه US :
2021 - 3.7m
2022 - 4.5m
2023 - 3.8m
2024 - 2.7m

مقایسه اروپا :

20232024
Total
7.4

5,85

PS5

4.6

3,68

XBS

0,55

0.29

NSW

2.25

1.91

Welfare: Xbox sold less than 3m US consoles in 2024, worst year ever

 
View attachment 365338

چون سیستم مارکتینگ شون احمقــــــانه است!!!

چون مایکروسافت فکر می کنه ویدیو گیم هم مثل نرم افزار حوزه ایه که تا وقتی محصول شو با یه کیفیت نسبتا مشابه، ولی کاملا در دسترس تر قرار بدی رقبا خیلی راحت حذف میشن یا تو حاشیه خودشون باقی میمونن
ویندوز همین بود
آفیس همین بود
اخیرا هم با Teams همین کار رو کرد.

ولی آخه لامصب
ویدیو گیم!؟~X(

الان اینا عملا دارن به بن بست میخورن. نه بن بست کشنده. چون عملا ترکیب بتسدا + اکتیویژن بلیزارد + خود استدیوهای ایکس باکس این قدر ترکیب قوی ای هستند که روی هر پلتفرمی بازی بدن موفقیت خودشون رو حفظ کنن و به بقا ادامه بدن.
ولی خب اون بقا، بقای مایکروسافته
نه بقای ایکس باکس

لیترالی هر چیزی به اسم ایکس باکسه نابود میشه. اونم دقیقا تحت همین کمپین مسخره Everything is Xbox
اگه من رو لپ تاپ یا سوییچ 2 ام مثلا بازی های مایکروسافت رو بازی کنم، نمیگم این ایکس باکسه. یعنی حتی رو ویندوزی که مال مایکروسافته هم بازی های مایکروسافت رو بازی کنم نمیگم این ایکس باکسه :دی میگم بازی مایکروسافت رو ویندوزه :دی


اساسا رشد گیم پس وابسته به کنسولیه که روش بیشترین تبلیغ میشه
و اونم ایکس باکس (واقعی :دی) ـه. ایکس باکس هم عملا پلتفرمیه که از طرف مایکروسافت تبلیغ نمیشه چون فکر می کنن چیز کلیدی ای نیست!!
خدایی سرم درد میگیره. اینا میخوان رو PC و بقیه پلتفرم ها بازارشون رو گسترش بدن و سوق شون بدن به گیم پس. طرف هم نمیاد وقتی سوییچ 2 یا PS5 داره به خاطر سرویس گیم پس بیاد ایکس باکس بخره که. میره همون سراغ PC. اون جا هم بای دیفالت چون استور استیم 500 برابر بهتر از استور مایکروسافته (هم از نظر دامنه بازی، هم از نظر سرویس دهی و هم از نظر رابط کاربری و هم از نظر انعطاف قیمت های منطقه ای، هم از نظر کامیونیتی و جامعه فعال) یارو میگه خب من چرا پول سرویس مایکروسافت رو روی استورش بدم، میرم استیم پول بازی رو میدم میخرم!

اینا عملا دارن بازار بازی هایی که دارن تقریبا مفت به همه میدن رو به بازی های پریمیوم میبازن
PS5 و PS5 Pro و PC که بازار High End ویدیو گیم رو ازشون گرفتن و مایکرو مجبوره رو اونا بازی هاش رو عرضه کنه تا سرویسی که دیگه نمیتونه مخاطبشو گسترش بده درآمدشو از اون طریق جبران کنه
جلوتر هم Switch 2 کامل بازار Low End رو ازشون میگیره که شامل بازی های ایندی و سرویس محور میشن

تنها جایی که گیم پس میفروشه ایکس باکسه
و وقتی با مولتی پلتفرم کردن کامل بازی هاشون فروش ایکس باکس رو بیارن پایین
فروش سرویس هم میاد پایین.

من آدمیم که معتقدم ویدیو گیم محصولیه که قیمتش، کاملا ارزش شه. شما اگه ویدیو گیمی که میسازی رو بیشتر از ارزش اش قیمت گذاری کنی، طبیعتا خیلی از آدم ها براشون نمی صرفه برات هزینه کنن
و به همون اندازه اگه محصول خودتو کمتر از ارزش اش قیمت گذاری کنی باعث میشه مخاطب حتی اگه تعریف محصول تو بشنوه باز حس کنه بی ارزشه چون هزینه ای براش نداده. در قبال اون هزینه کم خیلی بازی های دیگه هستن که ارزش وقتشو دارن. بازی هایی که اتفاقا کیفیت کمتری هم دارن ولی صرفا اعتیادآور تر اند.

الان مایکروسافت تو دسته دومه. دنبال مخاطب بیشتر، قیمت کمتر از ارزش محصول میده. حتی کل فلسفه Xbox Series S هم همینه. که شده برای مخاطب بیشتر کمتر از ارزش یه جهش نسلی محصول داشته باشه.
ولی عملا نتیجه اینه که مخاطب به نسبت پول و زمانی که میده به سرگرمی اش وابسته است. نه نسبت به در دسترس بودن و سخاوتمند بودن ناشرش

چقدر حرف زدم
خدا لعنتت کنه مایکرو. هم سرویس خوب داری، هم گیم های خوب هم کنسولی که عملا کیفیت ساخت و قدرت خوبی داره. ولی مارکتینگ ات همه رو ترکونده و واسه هیچ کدوم ارزش باقی نذاشته

مشخصا مايكروسافت از مقوله كاميونيتى سخت افزارى عبور كرده و درجه چندم اهميت رو داره.
كاميونيتى مايكروسافت ديگه مشتركين گيم پس هستن.
حالا يا رو كنسول يا pc يا تلوزيون و سرخ كن و اينا :D
لايبررى هم اگه كسى روش حساس باشه يا كنسول خود مايكروسافت رو داره و روش بازى رو ميخره.
يا روى استيم و ps5 و سويچ.
از نظر اقتصادى شايد خيلى واسشون بهتر باشه ولى عملا كاميونيتى كه مخاطب حرفه ايي و وفادارشون بودن رو دارن پراكنده ميكنن.

شما فرض كن يه اكيپ امريكايي هستين و همتونم گمير حرفه ايي كنسولى.
شما همه اينترنت خوبى دارين و تلوزيون هوشمند.
كنسول خودت و رفيقات كه لايبررى شما و محل جمع شدنتون هست ميشه ps5.
بخواى واسه يه سرى بازيا هزينه نكنى و از اكوسيستم ايكس باكس هم باشن خب ميرى با همون كلاود و گيم پس بازيش ميكنى.

تنها چيزى كه اين وسط كوچيكتر ميشه اون كاميونيتى گيمر هاى وفادار به سخت افزار مايكروسافت هستن كه ظاهرا براى مايكروسافت از نظر دلارى وجودشون الزام و حتى صرفه ايي نداره.
 
دوستانی که میگن اشکالی نداره فروش xb کم شده چون دیگه تمرکز مایکرو رفت سمت گیم پس، به این سوال میتونن جواب بدن که جذب مشترک از طریق کنسول xb با چی جایگزین شده؟
چند درصد هارکور گیمرهایی که مثلا halo یا بالدرز گیت بازی میکنن به جای کنسول میرن رو موبایل یا یخچال بازی کنن؟مطمینا درصد خیلی کمی
حالا چند درصد این افراد میرن روی تلویزیون هوشمند این بازیا رو انجام بدن؟ بازم به واسطه محدودیت تکنولوژی در دنیا فعلا درصد کمی.

پس مایکرو بنظرم هنوز تو مخمصه گیر کرده و باید به امید فراگیر شدن کلاود در اکثر کشورهای مطرح و راضی شدن هارکودگیرمها یه انجام بازیاش رو tv و مایکرویو و .... هنوز برای چند سال دیگه همینجور رو گیم پس بازی خیرات کنه

.​
 
دوستانی که میگن اشکالی نداره فروش xb کم شده چون دیگه تمرکز مایکرو رفت سمت گیم پس، به این سوال میتونن جواب بدن که جذب مشترک از طریق کنسول xb با چی جایگزین شده؟
چند درصد هارکور گیمرهایی که مثلا halo یا بالدرز گیت بازی میکنن به جای کنسول میرن رو موبایل یا یخچال بازی کنن؟مطمینا درصد خیلی کمی
حالا چند درصد این افراد میرن روی تلویزیون هوشمند این بازیا رو انجام بدن؟ بازم به واسطه محدودیت تکنولوژی در دنیا فعلا درصد کمی.

پس مایکرو بنظرم هنوز تو مخمصه گیر کرده و باید به امید فراگیر شدن کلاود در اکثر کشورهای مطرح و راضی شدن هارکودگیرمها یه انجام بازیاش رو tv و مایکرویو و .... هنوز برای چند سال دیگه همینجور رو گیم پس بازی خیرات کنه

.​
خود گیم پس تصمیم عاقلانه ای برای مایکروسافت بود. حتی اینکه اولویت بالاتری به گیم پس نسبت به اکس باکس هم دادن باز به نظرم تصمیم اشتباهی نبود. ولی تو اون کمپانی تریلیون دلاری هیشکی نبود که 4 تا آمار چک کنه ببینه اصلا ملت رو کنسولاشون چقدر بازی میکنن. چطور فیل اسپنسر اینجوری در نظر گرفته بود که مثلا صد میلیون نفر به صورت روتین و هر ماه دارن بازیای جدید میخرن که الان مثلا با گیم پس دیگه حاضرن سالی 200-300 دلار پول سابسکریبشن بدن که بشینن صبح تا شب بازی کنن. خیلیا به طور کل اصلا لایوسرویس بازی میکنن فقط. یه سری برای یکی دو تا بازی خاص کنسول میخرن. یا خیلیا هستن که شاید سالی 3-4 تا بازی تو تخفیفاتی چیزی بخرن. اون دسته ای که هر ماه به صورت روتین بازیای جدید رو پیگیری میکنن و انجام میدن یه اقلیت خیلی اندکن.

کلا بیزینس مدل گیم پس از اول نباید رو حساب جذب کاربر جلو میرفت چون غیرممکنه کاربراش به اون تعداد برسن اصلا که برای مایکرو هزینه چند صد میلیونی رو بازیاش برگشت مالی داشته باشه. برای همین به نظرم بهترین کاری که میتونستن انجام بدن همین بود که رو تمام دیوایس ها بازیاشون در دسترس باشه که به صورت سنتی فروش داشته باشن و یه بخشی از هزینه برگرده. در کل تنها حالتی که گیم پس میتونه به حیاتش ادامه بده اینه که اکس باکس به مرور از بین بره یا خیلی تضعیف شه جایگاهش.
 
  • Like
Reactions: HalfLife G
در کل تنها حالتی که گیم پس میتونه به حیاتش ادامه بده اینه که اکس باکس به مرور از بین بره یا خیلی تضعیف شه جایگاهش.
متوجه نشدم. این جملت خیلی تناقض توشه بنظرم
اگر ایکس باکس از بین بره درصد عمده ای از یوزرهای گیم پس هم از بین میرن. چون عمده ترین جایی که مردم گیم پس میخرن همین پلتفرم xb هست. مطمینا سونی و نینتندو هم که اجازه نمیدن گیم پس منتشر بشه رو پلتفرمشون.
اونوقت چطور با یوزرهای pc و یخچال و tv میتونه مشترک چند ده یا چند صد میلیونی جور کنه برای گیم پس؟؟؟

.
 
متوجه نشدم. این جملت خیلی تناقض توشه بنظرم
اگر ایکس باکس از بین بره درصد عمده ای از یوزرهای گیم پس هم از بین میرن. چون عمده ترین جایی که مردم گیم پس میخرن همین پلتفرم xb هست. مطمینا سونی و نینتندو هم که اجازه نمیدن گیم پس منتشر بشه رو پلتفرمشون.
اونقوت چطور با یوزرهای pc و یخچال و tv میتونید مشترک چند ده یا چند صد میلیونی جور کنه برای گمی پس؟؟؟

.
گفتم که. به نظر من مایکروسافت هیچوقت نمیتونه اون تعداد کاربری رو بدست بیاره که بتونه گیم پس رو صرفا با اشتراک فروختن با این هزینه سود ده کنه. همون 4 نفری که از گیم پس دارن استفاده میکنن در اصل به لطف پیشبینی های مایکرو از فروش بازیاشون روی ps و سوییچ و استیمه :D نمیدونم منظورمو میتونم برسونم یا ولی مثلا اینکه پلیرهای بلک آپس 6 روی ps بیشتر از اکس باکس بوده رو من اتفاق خوبی برای یوزر های گیم پس میدونم چون اینجوری مایکرو میتونه با حفظ کیفیت سرویسش، قیمت رو هم تا حتی ثابت نگه داره و بالاتر نبره. :D

درمورد کلاد گیمینگ هم به نظرم آیندش حتی اگه کاملا هم فراگیر شه یه چیزی مثل جی فورس now انویدیا میشه که تو هنوز بازی رو باید بخری. یعنی به شکل کلی کلاد گیمینگ مساوی با سیستم اشتراکی گیمینگ نیست. یعنی حتی تو اون دورانم گیم پس از نظر کاربر به جای خاصی نمیرسه فکر میکنم :D

پ.ن: منظور من از اکس باکس برند اکس باکسه ها. نه کنسول مایکروسافت. اگه مایکرو مثلا یه کنسول دستی یا هیبریدی با اسم سرفیس و گیم پس بده بیرون به نظرم خیلی محصول موفقی بشه.
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: HalfLife G
من به نظرم ضربه‌ای که دَن ماتریک با مصاحبه‌هاش و تصمیم‌هاش به برند Xbox تو نسل قبلی زد باعث این وضع شد.
مایکروسافت اون جا رقابت رو برای همیشه باخت.
اتفاقا مایکروسافت زمانی باخت داد که فیل اسپنسر اومد وسط ماجرا. از زمانی که اومده دقت کنی به مدت یکسال حتی پای حرفاش نمونده و دم به دقیقه رنگ عوض میکنه. واقعا فهمشو نداره که بازار چجوریه و مخاطب چی میخواد و فقط حرف مفت زده در تمام این سالها.
زمان دان متریک شما میخواستی انحصاری Xbox انجام بدی باید کنسولشو میخریدی و پول پای بازیش میدادی. حالا کاری به کینکت و اجبار آنلاین و ایناش ندارم. یه پول زیادی این وسط جریان داشت که استودیو جون میگرفت و احساس خطر میکرد که اگه بازی بد بسازه، بازیش فروش نمیره.
از وقتی اسپنسر اومد فنای این کنسولو عادت داده به مفت بازی کردن. عادت داده به طلبکار بودن که بازی مفت نباشه من پول پا خریدش نمیدم. فناشو عادت داده به اینکه بجای پیگیری بودن برای بازی، هیت بدن و به آمار و ارقام توهمی دل ببندن. اکثر استودیوهاشو عادت داده به بازی ناقص و کوتاه و ضعیف منتشر کردن چون رو گیم پس میاد و میزان فروش اولویت نیست.
این ادم بجای اینکه بعد خرید بتزدا بیاد ردفالو کنسل کنه و تبلیغات عظیمی برای های فای راش ۲ ترتیب بده، میومد مصاحبه میکرد که ما بازیای این ناشرو انحصار میکنیم و ما فلانیم و بیساریم و برای پر کردن لیست گیم پس، استودیو آرکین آستین رو فدا کرد و بابت کیفیت بازیشون عین اب خوردن دروغ گفت. دم از سرمایه گذاری روی استودیوهای کوچیک میزد ولی زد سازنده های های فای راش ۲ رو تعطیل کرد. استودیویی که جزو معدود بازیای موفق Xbox در این نسل رو ساخته.
گندی که این ادم زده به حدی افتضاحه که دان متریک تو خوابشم نمیدید.
 
دوستانی که میگن اشکالی نداره فروش xb کم شده چون دیگه تمرکز مایکرو رفت سمت گیم پس، به این سوال میتونن جواب بدن که جذب مشترک از طریق کنسول xb با چی جایگزین شده؟
چند درصد هارکور گیمرهایی که مثلا halo یا بالدرز گیت بازی میکنن به جای کنسول میرن رو موبایل یا یخچال بازی کنن؟مطمینا درصد خیلی کمی
حالا چند درصد این افراد میرن روی تلویزیون هوشمند این بازیا رو انجام بدن؟ بازم به واسطه محدودیت تکنولوژی در دنیا فعلا درصد کمی.

پس مایکرو بنظرم هنوز تو مخمصه گیر کرده و باید به امید فراگیر شدن کلاود در اکثر کشورهای مطرح و راضی شدن هارکودگیرمها یه انجام بازیاش رو tv و مایکرویو و .... هنوز برای چند سال دیگه همینجور رو گیم پس بازی خیرات کنه

.​
مشکل اینجاست که شما باور دارید که درصد کمی از xcloud استفاده می کنند.
این در حالیه که طبق آخرین آمار منتشر شده ، بیش از ۲۰ میلیون نفر از xcloud ایکس باکس استفاده کردند.
حالا روی یخچال بوده یا گوشی موبایل ، اهمیتی نداره.
مایکروسافت برای اداره بیزینسش برعکس سونی نیازی به فروش کنسول نداره. کنسول از دیدگاه مایکروسافت یکی از چندین پلتفرمیه که گیمرها ازش به عنوان بستری برای ورود به اکوسیستم استفاده میکنن.
تو کمپین تبلیغاتی اخیرشون هم به طور واضح اشاره کردن که هرچیزی که بتونی باهاش وارد اکوسیستم بشی، یک‌ ایکس باکسه.
از دیدگاه من، سونی هم اگر میتونست درآمدش رو بدون فروش کنسول به دست بیاره، قطعن کنسولی تولید نمیکرد.
کمااینکه کسانی که از نزدیک با بیزینس فروش سخت افزار در ارتباط بودند ، می دونن که این بیزینس چقدر دردسر و هزینه های جانبی داره.
به همین دلیل هم بود که سونی، بخش وایو (لپتاپ) رو فروخت و به قولی عطاش رو به لقاش بخشید.

سیاست مایکروسافت درحال حاضر خیلی واضحه. عرضه بازیهاش روی پلتفرم های مختلف و گسترش گیم پس در هرجایی که بشه بهش دسترسی داشت.
دردسرها و هزینه های عرضه و پشتیبانی و خدمات هم باشه برای کنسول فروشا و قطعه فروشها.
آینده بینی مایکروسافت هم به نظر من خیلی منطقی تر و واقعی تره. اینکه کلاودگیمینگ از اون چیزی که من و شما فکر می کنیم، خیلی بهمون نزدیک تره.
این عدم وابستگی و مستقل شدن ایکس باکس از کنسول، کاری بسیار هوشمندانه و پیچیده بوده که مدیران مایکروسافت به خوبی از پسش براومدن.
 
تمرکز مایکی شاید در ظاهر روی گیمپس باشه، ولی دیگه حتی در داخل کمپانی هم تمام قمار ها روی این سرویس نیست، و قطعا محوریت اصلی مثل سابق در کمپانی رو نداره، اینا xbox رو قربانی کردن، ولی در کنار پلن گیمپس، با سیاست عدم انحصار و مولتی پلتفرم کردن عناوینشون، می خوان بازیاشون درامد اولیه مناسب رو داشته باشه و بتونن با تکیه بر اون گیمپس رو فعلا جلو ببرن، وگرنه اگه اینا تمام تمرکزشون رو گیمپس بود باید یک قمار بزرگ تر می کردن، عدم فروش بازیا و انحصار کردن تمام عناوینشون در گیمپس، ولی مشخص هست خودشونم کاملا تمرکز رو گیمپس ندارند، با زمان می رن جلو، تا هر جا براشون فکر کنن مفید بود ادامه میدن، نبود، که صرفا میشن یک ناشر که بازیاشون رو همه جا برا فروش هست، و درامد خوبی هم دارند، ولی در هر صورت دیگه نباید اینا رو یک رقیب کلاسیک برای سونی بدونیم...!
 
یه موضوعی زیاد تکرار میشه اونم تیکه انداختن در مورد tv و یخچال و .... هست حالا یخچال از کجا اومده نمیدونم :D

سالی در حدود 1.2 میلیارد دستگاه گوشی موبایل فروخته میشه توی دنیا
در حدود 190 میلیون لپتاپ هر سال فروخته میشه
حدود 200 میلیون هم TV هر سال فروخته میشه

سونی با این وضعیت فروش که داشته بعد از 4 سال حدود 65 میلیون دستگاه تونسته بفروشه


حالا اینکه فکر میکنید مارکت 1.6 میلیارد دستگاهی در سال مایکروسافت ول کنه و بیاد به جنگ سونی با حدود 17-18 میلیون فروش در سال فقط نشون دهنده تفاوت فکری شما هست و همین میشه یه شرکت ارزشش ۱۰۰ بیلیونه و یکی دیگه بالای 3 هزار بیلیون

همونجوری که یهو ai اومد و همه چیز تحت تاثیر خودش قرار داد در آینده کلود گیمینگ همین مسیر تکرار میکنه

مایکروسافت دنبال پول درآوردنه فرق نمیکنه گیمر حرفه ای باشه یا غیر حرفه ای
 
مشکل اینجاست که شما باور دارید که درصد کمی از xcloud استفاده می کنند.
این در حالیه که طبق آخرین آمار منتشر شده ، بیش از ۲۰ میلیون نفر از xcloud ایکس باکس استفاده کردند.
حالا روی یخچال بوده یا گوشی موبایل ، اهمیتی نداره.
مایکروسافت برای اداره بیزینسش برعکس سونی نیازی به فروش کنسول نداره. کنسول از دیدگاه مایکروسافت یکی از چندین پلتفرمیه که گیمرها ازش به عنوان بستری برای ورود به اکوسیستم استفاده میکنن.
20 میلیون میشه 10 درصد کل پلیرهای ایکس باکس که هنوز امار اصلا بزرگی در مقابل سایر انواع پلیرهاش نیس. بحث اینه تا کلاود اونقدری پلیر جذب کنه که حالت نیاز سنتی به کنسول از بین بره ( منظور هاردکور گیمرهاست بیشتر) زمان قابل توجهی مونده و تا اون زمان مایکرو باید رو گیم پس هزینه کنه تا سرپا بمونه(نگیم حالا اگر ضرر میده).

xb هم از پسش اگر براومده باشه در اول اصن قصدشون این نبود ولی بعدا با تصمیم نادلا و به لطف ثروت لایزاله مایکروسافت تغییر جهت دادن که اونم باید دید در نهایت به چه سمتی میره قضیه
یه موضوعی زیاد تکرار میشه اونم تیکه انداختن در مورد tv و یخچال و .... هست حالا یخچال از کجا اومده نمیدونم :D

View attachment 365429
Here's DOOM Eternal streaming through Xbox Game Pass through Cloud Gaming on a Samsung smart fridge


.​
 
آخرین ویرایش:
یه موضوعی زیاد تکرار میشه اونم تیکه انداختن در مورد tv و یخچال و .... هست حالا یخچال از کجا اومده نمیدونم :D

سالی در حدود 1.2 میلیارد دستگاه گوشی موبایل فروخته میشه توی دنیا
در حدود 190 میلیون لپتاپ هر سال فروخته میشه
حدود 200 میلیون هم TV هر سال فروخته میشه

سونی با این وضعیت فروش که داشته بعد از 4 سال حدود 65 میلیون دستگاه تونسته بفروشه


حالا اینکه فکر میکنید مارکت 1.6 میلیارد دستگاهی در سال مایکروسافت ول کنه و بیاد به جنگ سونی با حدود 17-18 میلیون فروش در سال فقط نشون دهنده تفاوت فکری شما هست و همین میشه یه شرکت ارزشش ۱۰۰ بیلیونه و یکی دیگه بالای 3 هزار بیلیون

همونجوری که یهو ai اومد و همه چیز تحت تاثیر خودش قرار داد در آینده کلود گیمینگ همین مسیر تکرار میکنه

مایکروسافت دنبال پول درآوردنه فرق نمیکنه گیمر حرفه ای باشه یا غیر حرفه ای
کل 1 و نیم میلیارد یوزر هم میرن سابسکریبشن 200-300 دلاری گیم پس رو میخرن :D

ببین رو کاغذ حرفا درسته ها. ولی چرا یه سری حرفایی که سال 2018 گفته شده رو میزنید دیگه. اون موقع هنوز گیم پس امتحان نشده بود و یه سری پیشبینی ها شده بود رو کاغذ. ما الان تجربه 7-8 ساله گیم پس رو داریم و میدونیم خبری از یه میلیارد گیمر تشنه سیستم اشتراکی مایکروسافت وجود نداره. کمتر میشه ولی بیشتر نشده. کلاد گیمینگم صرفا قراره سخت افزار رو تو یه سیستم ابری بهت بده. جایی گفته شده که بازی ها هم حتما به صورت اشتراکی باید استفاده شه که حالا مثلا گیم پس بخواد خودی نشون بده؟ :D مطمئن باش کلاد گیمینگم جا بیفته بازم اکثریت ملت میرن سمت بازی های مجانی رو سرویسای خیلی ارزونتر از گیم پس.

مایکروسافت بزرگترین درآمدی که شاید در آینده از گیمینگ داشته باشه اجاره زیرساخت های ابریه، کاری که الانم انجام میده.
 
مایکرو برخلاف سونی خودشو از غل و زنجیر سخت افزار که همش هزینست رها کرد و حالا دیگه براش فرقی نداره پلی استیشن جلوشه یا ریموت پارکینگ، همرو با یک چشم میزاره زیر چکمش.
سونی هم چشم اندازش همینه فقط با سرعت مِلوتر که مراعات فن بیس رو بکنه
 
20 میلیون میشه 10 درصد کل پلیرهای ایکس باکس که هنوز امار اصلا بزرگی در مقابل سایر انواع پلیرهاش نیس. بحث اینه تا کلاود اونقدری پلیر جذب کنه که حالت نیاز سنتی به کنسول از بین بره ( منظور هاردکور گیمرهاست بیشتر) زمان قابل توجهی مونده و تا اون زمان مایکرو باید رو گیم پس هزینه کنه تا سرپا بمونه(نگیم حالا اگر ضرر میده).

xb هم از پسش اگر براومده باشه در اول اصن قصدشون این نبود ولی بعدا با تصمیم نادلا و به لطف ثروت لایزاله مایکروسافت تغییر جهت دادن که اونم باید دید در نهایت به چه سمتی میره قضیه


View attachment 365429
Here's DOOM Eternal streaming through Xbox Game Pass through Cloud Gaming on a Samsung smart fridge


.​
اتفاقن تو اون یکی تاپیک توضیح دادم که با توجه به تعدد مصاحبه هایی که اسپنسر از ابتدای نسل راجع به دسترسی حداکثری به بازیهای ایکس باکس و نقد انحصارطلبی و جنگ کنسولی و... داشته، میشه با اطمینان گفت از اول هم قصدشون همین بوده یا دستکم پلن b شون بوده.
اینکه می‌فرمایید تا کلاودگیمینگ زمان زیادی مونده، بیشتر تحلیل شخصیه و پایه و اساسی نداره.
دوستان مثال زدند که با توجه به سرعت رشد تکنولوژی، به عنوان مثال ai، اینکه بگیم زمان کمی تا فراگیری کلاودگیمینگ مونده، منطقی تر به نظر میرسه.

هاردکور گیمرها تعدادشون به مراتب کمتر از کژوال گیمرهاست.
به طور میانگین هر خریدار کنسول پلی استیشن حدودن ۸ تا بازی میخره. که عدد قابل توجهی نیست.
در مورد نینتندو سوییچ و حتی ایکس باکس هم آمار تقریباً مشابهی وجود داره.

حالا شما اینو بزار کنار نزدیک به ۷۵ درصد درآمد سونی از فروش بازی و خدمات. متوجه میشیم که کنسول فروشی یه بیزینس شکست خورده است.
اونم با توجه به قیمت ناچیز کنسول ها نسبت به خدمات پس از فروش پرهزینه ای که دارند.

جیم رایان یه حرفی زد که حیات پلی استیشن به انتشار cod روی ps بستگی داره. این نشون دهنده اینه که برخلاف تصور ما، منبع اصلی درآمد در ps همون کات ۳۰ درصدیه‌.
بازیهای انحصاری و هاردکور هم به خاطر فروش کنسول ساخته میشن که سونی در نهایت اون ۳۰ درصد رو بگیره. پس سونی مجبوره که کنسول بسازه.

حالا اینطرف مایکروسافت داره بازیها و خدماتش رو روی پلتفرم های مختلف عرضه میکنه. تلویزیون ، موبایل ، pc، کروم بوک و سوپیچ, جیفورس ناو و...
خب با این اوصاف عملن نیازی به فروش کنسول نداره.
هرچند که به هرحال حداقل تا یک نسل دیگه کنسول تولید خواهند کرد.

نکته جالب اینجاست که شما میتونید ایکس باکس رو بدون کنسول تصور کنید ولی پلی استیشن متاسفانه به شدت وابسته به کنسوله.
 
کل 1 و نیم میلیارد یوزر هم میرن سابسکریبشن 200-300 دلاری گیم پس رو میخرن :D

ببین رو کاغذ حرفا درسته ها. ولی چرا یه سری حرفایی که سال 2018 گفته شده رو میزنید دیگه. اون موقع هنوز گیم پس امتحان نشده بود و یه سری پیشبینی ها شده بود رو کاغذ. ما الان تجربه 7-8 ساله گیم پس رو داریم و میدونیم خبری از یه میلیارد گیمر تشنه سیستم اشتراکی مایکروسافت وجود نداره. کمتر میشه ولی بیشتر نشده. کلاد گیمینگم صرفا قراره سخت افزار رو تو یه سیستم ابری بهت بده. جایی گفته شده که بازی ها هم حتما به صورت اشتراکی باید استفاده شه که حالا مثلا گیم پس بخواد خودی نشون بده؟ :D مطمئن باش کلاد گیمینگم جا بیفته بازم اکثریت ملت میرن سمت بازی های مجانی رو سرویسای خیلی ارزونتر از گیم پس.

مایکروسافت بزرگترین درآمدی که شاید در آینده از گیمینگ داشته باشه اجاره زیرساخت های ابریه، کاری که الانم انجام میده.


گرون ترین حالت گیم پس که میشه آلتیمیت قیمتش ماهی 20 دلاره که سالیانه بخرید ارزون تر هم درمیاد البته رجین آمریکا میگم

بحث این نیست کل 1.5 میلیارد میرن گیم پس میخرن که

من میگم شما بتونید در ایده آل ترین حالت ممکن یک درصد از این خریداران رو جذب سرویس گیم پس کنید میشه سالی 150-160 میلیون یوزر

اینقدر این مارکت بزرگه که کوچکترین عددهاش از میزان فروش کنسول ها توی کل عمرشون بیشتره

خب مایکروسافت میخواد این مارکت رشد بده و xbox ببره اونجا به جای اینکه با انحصاری بیاد با سونی رقابت کنه که نهایت توی 7-8 سال بترکونه 100 میلیون کنسول بفروشه و نسل عوض شد دوباره روز از نو

این 7-8 سالی هم که میگین چند تا نکته داره اول اینکه تا همین چند وقت پیش کلود xbox حالت بتا داشت و در حال تست بود

نکته بعدی اینه که هر چیز جدیدی باید زمانش برسه و همین ai اگه 5 سال پیش میومد شاید اینقدر همه گیر نمیشد

همه اینارو کنار بزاریم یه درصد کمی از خریداران کنسول ps اون حس وابستگی به برند دارن و بقیه به چشم سرگرمی نگاه میکنن ، حالا مایکروسافت اومده بازی هاشو داره روی ps هم میده که به نوعی هم تبلیغ خودش میکنه هم پول درمیاره

یه موضوعی هم مطرح میشه که پهنای باند اینترنت جهانی کشش کلود گیمینگ برای اینهمه کاربر رو نداره که اینم موضوع غیر منطقی هست چون بسته به نیاز های موجود پهنای باند افزایش میدن

در کل مایکروسافت که صاحب 2 تا از بزرگترین ai های جهان هست مطمئن باشید میتونه تحلیل های حداقلی در مورد پیامد و مزایا بازی انحصاری و مارکت کنسول انجام بده
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or