شوهی یوشیدا: اگر بازی جدید می‌خواهید، ریمسترها را بخرید

RED_BEARD39

Ghost of Sparta
کاربر سایت
شوهی یوشیدا، رییس سابق استودیوهای پلی‌استیشن که مدتی پیش بازنشسته شد، به تازگی در پادکست Kinda Funny حضور پیدا کرده و به تعدادی از سوالات پاسخ داده است.

در این پادکست از یوشیدا پرسیده شد آیا موضوعی هست که مرتبا از سمت هواداران بشنود اما حقیقت نداشته باشد. او به ریمسترها اشاره کرد و گفت: «فکر کنم افرادی که از ریمسترها انتقاد می‌کنند تصور می‌کنند هرمن به جای ساخت بازی‌های جدید روی آن‌ها کار می‌کند. اما مطمئنم که این ریمیک و ریمسترها توسط یک تیم جدا و مستقل ساخته می‌شوند. مخصوصا نسخه‌های مخصوص کامپیوتر. بنابراین فکر نمی‌کنم او برای این کارها چیزی را قربانی می‌کند.»

«ساخت ریمسترها بسیار ارزان هستند, درآمد زیادی به همراه دارند و افرادی جدیدی را به سمت بازی‌‌ها جذب می‌کند؛ مخصوصا وقتی که آن‌ها را به PC می‌آوریم.»

«با درآمد حاصل از ساخت ریمسترها، نسخه‌های PC و ریمیک‌ها می‌توانیم روی بازی‌ها جدید سرمایه‌گذاری کنیم. در این زمانه بازی‌های تک‌نفره بسیار پرخرج هستند، بنابراین برای ساخت آن‌ها به درآمد ریمسترها و پورت‌های PC نیاز داریم.»

او در جمع‌بندی حرف‌های خود گفت اگر منتقدان ریمسترها دنبال بازی‌های انحصاری و تک‌نفره بزرگ هستند، باید از هرمن هالست برای ساخت این ریمسترها و پورت‌ها حمایت کنند تا او بتواند روی بازی‌های جدید سرمایه‌گذاری کند.

Shuhei Yoshida: If You Want New First-Party PS5 Games, You Should Support Remasters
 
ریاضی همه جا ریاضی هست، قوانین ثابت و فراگیر داره،

سونی اما یک پدیده خاص هست و شرایط خاص خودش رو داره، مثل هر پدیده خاص دیگری... بدیهیات...

یوشیدا اینجا در مورد "ریاضی" و شرایط ریاضی مانند، تئوری مانند، حرف نمیزنه، یوشیدا اینجا در مورد "سونی" و پلی استیشن و شرایط خاصش حرف میزنه،

یوشیدا و تخصص و سابقه اش موجب میشه که مورد اعتماد و اتکا ترین فرد در این بحث باشه... بحث اصلا یوشیدا به عنوان یک ادم باحال یک گیمر خفن نیست، بحث فقط در مورد سابقه تجربه احاطه و تخصص یوشیداست، که باعث میشه حرفش بیشترین اعتبار رو داشته باشه...
 
اینکه PS سونی نیاز به پول داره چیزی بود بسیار واضح! واقعا همین اندک سود ریمستر ها و پورت ها کمک حال PS هست، اینکه می گفتیم اوضاع سودی پلی استیشن نسبت به درامدش فاجعه هست از همین جا بر می گرده!
تا اینجا به یوشیدا حق می دم
ولی ایشون تمام حقایقو نمیگه!

اینکه سیاست زدگی مقر امریکا، و بی مدیریتیش بودجه بازی هارو حتی فراتر از تورم، بی خود چهار پنج برابر کرده، آیا من پلیر باید سه چهار بار یک بازی رو بخرم تا چرخه اون استدیو بچرخه؟!

خوب مدیران استدیو رو عوض کنید، هم می خوایید با قاشق تو حلقمون ایدئولوژی فرو کنید هم چند بار از ما پول بگیرید، که باز به ما عناوین شعار زده تحویل بدید؟
دوربین مخفیه؟!
حقوق اواداداشا... اواآبجی ها، اوا بی هویت ها، اوا ده هزار چیز گرا و اوا بی شمار مریض روانی رو هم من باید بدم؟!

استدیو هارو بازسازی کنید، نیاز نیست الکی برا پروژه های سیف سیکوئلتون این بودجه هارو فاکتور کنید!
 
آخه ریمستر و ریمیکش باید درست حسابی باشه که ارزش داشته باشه...
مگه ملت مخالف ریمیک Demon's Soul و SOTC بودن؟
مگه ملت خودشون رو سال ها برای کیلزون و بلادبورن و سه/شش گانه GOW و رسیستنس ( و حتی Legend of Dragoon و Syphon Filter و ..‌. ) نمیکشن؟
یه DLC والهالا برای GOW دادن، همه داشتن اشک شوق میریختن موقع بازی کردنش...این واکنش ها و یا درخواست ملت برای بلادبورن رو نمیبینند؟ :|

بعد ریمیک هورایزن و آنتیل داون تحویل ملت میدید؟ :|
هورایزن اوکی...درست...محبوب...پرفروش... ولی اینو برا PC هم ریلیز کردن...آخه چرا باید ریمیک میشد واقعا:|

قبلا میگفتیم هرچی بخش بازی های سونی در میاره، بخش فیلم داره حروم میکنه...
الان همین بخش بازی ها با این همه پروژه GAAS شکست خورده داره حروم میکنه...
این پروژه هایی که بعضیاش حتی از دور هم مشخصه چقدر ایده نابودی بوده، همینا رو سرمایه گذاری نمیکردن و پول آتیش نمیزدن، نیاز به گدایی از ملت هم نداشتن:|

----

صفحات قبل به کپی چینی اورواچ ، بازی مارول اشاره شد...

حقیقتا سازنده اونا شعور داره "کاملا" و میدونه مخاطب چی میخواد، از همون استایل و طراحی اولیه ها حداقل مشخص بود قرار نیست فحش کش بشه!
صرفا هم بحث کاراکترهای زنش نیست، همون مردها هم طراحی های خوب و Coolی دارن!

بعد مثلا سونی با کنکورد میخواد بیاد تو این بازار؟ :|
بابا... بازی تو نگاه اول باید یه رنگ و لعاب درستی داشته باشه که چشم آدم رو بگیره که دنبالش کنه یا نه... ( نه اینکه فردا GOW بعدی رو بکنند این استایل کمیکی، بگیم عالیه ها... هرچیزی جای خود)
یه چیز هچل هفتی میسازن، انتظار دارن مخاطبا قربون صدقه برن...

خیلی خلاصه... با مخاطبا لج نکنید:|
مخاطب یه دلیلی داشته که مخاطبتون شده...
با بی راه رفتن و جدا شدن از مسیر قبل، مخاطب هم لازم باشه جدا میشه...
 
بی ربط نمیگه ،، تو ۱۵-۲۰ سال گذشته ،، هزینه ها در غرب ۳ الی ۴ برابر افزایش پیدا کرده ،، دستمزد ها حداقل دو برابر شده ... ولی از ۲۰۰۵ تا الان قیمت بازی ها فقط ده دلار گرون تر شده ....
دلیلش اینه که جدای اینکه این چند سال به طرز مشکوک و معجزه آسایی از 2019 به اینطرف بهره وری به شدت تو بعضی استدیو ها پایین اومده و هزینه نیرو انسانی بالا رفته. به طور کل از دهه هشتاد تا اوایل 2000 وضعیت اقتصادی تو کشورای مخصوصا توسعه یافته خیلی بهتر از الان بود و به دنبال اون از نظر من قیمت بازی ها اون موقع به شدت گرون بوده و اصلا توازن بین هزینه ساخت و فروش محصول برقرار نبوده. بازی هایی که بعضا تو چند ماه با کمتر از 5 ساعت تایم گیم پلی ساخته میشدن و 50-60 دلار فروخته میشدن با هیچ منطقی سازگار نیست.
از نسل 9 به اینور تازه میشه گفت یه توازنی بین هزینه ساخت و درآمد برقرار شده و اگرم هزینه ساخت چندین برابر شده جای اینکه به فکر افزایش قیمت باشن باید به فکر بهره وری بالاتر و کم کردن هزینه ها که به واسطه یه سری مزخرفات به وجود اومده باشن.
یه مسئله دیگه ام که هست اینه که صرفا هزینه ساخت و قیمت گذاری رو در نظر نگیر. از نسل 7 به اینور فروش بازی ها هم چندین برابر شده که تا حدی این افزایش کم قیمت رو پوشش میده.
اینکه PS سونی نیاز به پول داره چیزی بود بسیار واضح! واقعا همین اندک سود ریمستر ها و پورت ها کمک حال PS هست، اینکه می گفتیم اوضاع سودی پلی استیشن نسبت به درامدش فاجعه هست از همین جا بر می گرده!
سود پلی استیشن نسبت به درآمدش فاجعس چون بی عرضه و احمقه. دلیلش من و تو پلیر نیستیم. راه حلشم لایو سرویس و ریمستر و ریمیک ساختن نیست. نینتندو یه بازی نسبتا هاردکور مثل زلدا رو روی یه کنسول کژوال مثل سوییچ 30-40 میلیون از هر نسخش فروخته. به لایو سرویس باشه ماریو کارت ساخته 70 میلیون نسخه فول پرایس فروخته. لایو سرویس هایی جدیدی مثل اسپلتون خلق کرده که مثل چی میفروشه.

دو تا دلیلم بیشتر نداره. اول اینکه سونی شعور مارکتینگ بازی هارو نداره به طور کل. دلیل دومشم اینه که ساختار استدیو های سونی بر پایه تصمیمات مدیرای استدیو ها شکل گرفته که نتیجشم میشه این که اکثر آی پی های سونی اصلا پروژه های شخصی ـه یه نف تو استدیو هستن. من وقتی میگم این طرز فکر که نیم میلیارد دلار رو بذاری کنار دست دراکمن که هر چی عشقش کشید بسازه اشتباهه دقیقا سر همین قضیه میگم که پروژه های شخصی که هیچ هم پوشانی ای با خواسته فن ها نداره معلومه که در بهترین حالت 10 میلیون نسخه میفروشه. تازه همینم لطف بی بدیل و خارق العاده خریدارای پلی استیشن رو نشون میده.
 
آخه ریمستر و ریمیکش باید درست حسابی باشه که ارزش داشته باشه...
مگه ملت مخالف ریمیک Demon's Soul و SOTC بودن؟
مگه ملت خودشون رو سال ها برای کیلزون و بلادبورن و سه/شش گانه GOW و رسیستنس ( و حتی Legend of Dragoon و Syphon Filter و ..‌. ) نمیکشن؟
یه DLC والهالا برای GOW دادن، همه داشتن اشک شوق میریختن موقع بازی کردنش...این واکنش ها و یا درخواست ملت برای بلادبورن رو نمیبینند؟ :|

بعد ریمیک هورایزن و آنتیل داون تحویل ملت میدید؟ :|
هورایزن اوکی...درست...محبوب...پرفروش... ولی اینو برا PC هم ریلیز کردن...آخه چرا باید ریمیک میشد واقعا:|

قبلا میگفتیم هرچی بخش بازی های سونی در میاره، بخش فیلم داره حروم میکنه...
الان همین بخش بازی ها با این همه پروژه GAAS شکست خورده داره حروم میکنه...
این پروژه هایی که بعضیاش حتی از دور هم مشخصه چقدر ایده نابودی بوده، همینا رو سرمایه گذاری نمیکردن و پول آتیش نمیزدن، نیاز به گدایی از ملت هم نداشتن:|

----

صفحات قبل به کپی چینی اورواچ ، بازی مارول اشاره شد...

حقیقتا سازنده اونا شعور داره "کاملا" و میدونه مخاطب چی میخواد، از همون استایل و طراحی اولیه ها حداقل مشخص بود قرار نیست فحش کش بشه!
صرفا هم بحث کاراکترهای زنش نیست، همون مردها هم طراحی های خوب و Coolی دارن!

بعد مثلا سونی با کنکورد میخواد بیاد تو این بازار؟ :|
بابا... بازی تو نگاه اول باید یه رنگ و لعاب درستی داشته باشه که چشم آدم رو بگیره که دنبالش کنه یا نه... ( نه اینکه فردا GOW بعدی رو بکنند این استایل کمیکی، بگیم عالیه ها... هرچیزی جای خود)
یه چیز هچل هفتی میسازن، انتظار دارن مخاطبا قربون صدقه برن...

خیلی خلاصه... با مخاطبا لج نکنید:|
مخاطب یه دلیلی داشته که مخاطبتون شده...
با بی راه رفتن و جدا شدن از مسیر قبل، مخاطب هم لازم باشه جدا میشه...
من بازم میگم کنکورد رو باید بدن دست بانجی چهار تا کاراکتر معروف دستینی رو بذارن روش به اسم اسپین آف دستینی F2P ریلیز کنن چون هم با هزینه کم از شر و اون کج و کوله ها خلاص میشن هم میتونن فن دستینی جذب کنن :دی
Saint14Infobox.jpg ExoStrangerInfobox.jpg
 
  • Like
Reactions: Iman Shadow
ریاضی همه جا ریاضی هست، قوانین ثابت و فراگیر داره،

سونی اما یک پدیده خاص هست و شرایط خاص خودش رو داره، مثل هر پدیده خاص دیگری... بدیهیات...

یوشیدا اینجا در مورد "ریاضی" و شرایط ریاضی مانند، تئوری مانند، حرف نمیزنه، یوشیدا اینجا در مورد "سونی" و پلی استیشن و شرایط خاصش حرف میزنه،

یوشیدا و تخصص و سابقه اش موجب میشه که مورد اعتماد و اتکا ترین فرد در این بحث باشه... بحث اصلا یوشیدا به عنوان یک ادم باحال یک گیمر خفن نیست، بحث فقط در مورد سابقه تجربه احاطه و تخصص یوشیداست، که باعث میشه حرفش بیشترین اعتبار رو داشته باشه...
خود همین یوشیدا از مخالفان سرسخت Demon's Souls بود و به موفقیت بازی امیدی نداشت. خودشم بعدا به این اشتباه اعتراف کرده. از اونور از مدافعان Stellar Blade بوده که نتیجه کارشم دیدیم گرفت.
من خودم خیلی یوشیدا رو دوست دارم اما نمیشه سیاه و سفید نگاه کرد.
خود همین حضرت جیمبو شاید بعنوان رئیس بخش پلی استیشن گند زد، اما انصافا در مدیریت بخش اروپا جدا کارش درست بوده.

الان هم یوشیدا هرچقدرم صلاحیت داشته باشه، بنظرم حرفش مسخرست. همونطور که حرف جیمبو در مورد بازی کردن بازی های قدیمی احمقانه بود.
 
خود همین یوشیدا از مخالفان سرسخت Demon's Souls بود و به موفقیت بازی امیدی نداشت. خودشم بعدا به این اشتباه اعتراف کرده. از اونور از مدافعان Stellar Blade بوده که نتیجه کارشم دیدیم گرفت.
من خودم خیلی یوشیدا رو دوست دارم اما نمیشه سیاه و سفید نگاه کرد.
خود همین حضرت جیمبو شاید بعنوان رئیس بخش پلی استیشن گند زد، اما انصافا در مدیریت بخش اروپا جدا کارش درست بوده.

الان هم یوشیدا هرچقدرم صلاحیت داشته باشه، بنظرم حرفش مسخرست. همونطور که حرف جیمبو در مورد بازی کردن بازی های قدیمی احمقانه بود.
میدونم محمد، ولی اینجا بحث شناخت از نزدیکی هست که یوشیدا از تجارت و صنعت گیمینگ سونی داره...

برای همین، به نظرم بهترین کسی که میشه به نظرش در این مورد رجوع کرد، یوشیداست، یوشیدا از بیرون تحلیل نمیکنه، از درون و با دقت و ظرافت تحلیل میکنه،

دیمنز سولز فر کنم موقعیت متفاوتی داشت، یک بازی نیچ در زمان خودش و به شدت سخت با اکسسبیلیتی پایین، رو تایید نکنی، به نظرم فرق داره با توصیه و پیشنهاد نسبت به بازار پلی استیشن که عوامل مشخص دارند و یوشیدا یک عمر درون این عوامل زندگی کرده، بعد بازنشستگی و نهایت کوله بار تجربه، در موردشون توصیه میکنه...

حرف من اینه، ببین زشته ادم هر لحظه بره پست های قبلی رو بیاره، ولی همین عزیزانی که الان مسخره میکنند، یک زمانی خودشون همین حرفارو میزدند، من از این انتقاد کردم و همچنان به نظرم در مورد یک موضوع مشخص مثل تولید و نشر بازی های پلی استیشن، نظر یوشیدا قابل اتکا ترین هست...
 
خیلی سادست.
ریمستر عناوین نسل 6 و7 رو بساز باید دیوونه باشه که کسی نخره.
شرایطی که الان داره شبیه به اینه که ریمستر رو دوباره ریمستر میکنن و میخوان ملت براش پول بدن.
البته بخشی پول میدن ولی خب انتظار نداشته باشید که بیشتر از اون تعداد برای این بازیها به شما پول پرداخت کنن.

واقعا این نیاز نداره فیلسوف ، آنالیزور و تاریخدان باشی که درک کنی ، دو دوتا چهارتاست.

خبر خوب این میتونه باشه که ریمستر/ریمیک های نسل هشتی پلی استیشن رو به ته کشیدنه.
اگه بعدش همچنان بخوان این سیاست رو ادامه بدن شاید بشه امید داشت که بخوان برن از نسلهای قبل هم بازی ریسمتر/ریمیک کنن.

اونوقت یوشیدا میتونه بیاد و همچین نظری بده ، نه الان.
 
اینکه PS سونی نیاز به پول داره چیزی بود بسیار واضح! واقعا همین اندک سود ریمستر ها و پورت ها کمک حال PS هست، اینکه می گفتیم اوضاع سودی پلی استیشن نسبت به درامدش فاجعه هست از همین جا بر می گرده!
تا اینجا به یوشیدا حق می دم
ولی ایشون تمام حقایقو نمیگه!

اینکه سیاست زدگی مقر امریکا، و بی مدیریتیش بودجه بازی هارو حتی فراتر از تورم، بی خود چهار پنج برابر کرده، آیا من پلیر باید سه چهار بار یک بازی رو بخرم تا چرخه اون استدیو بچرخه؟!

خوب مدیران استدیو رو عوض کنید، هم می خوایید با قاشق تو حلقمون ایدئولوژی فرو کنید هم چند بار از ما پول بگیرید، که باز به ما عناوین شعار زده تحویل بدید؟
دوربین مخفیه؟!
حقوق اواداداشا... اواآبجی ها، اوا بی هویت ها، اوا ده هزار چیز گرا و اوا بی شمار مریض روانی رو هم من باید بدم؟!

استدیو هارو بازسازی کنید، نیاز نیست الکی برا پروژه های سیف سیکوئلتون این بودجه هارو فاکتور کنید!
چند تا مسئله هست
یکی اگه از هوش مصنوعی استفاده کنن و بازی باگ بیاره، خودتون اولین کسانی هستید که میکوبید،پس فعلا استفاده از هوش مصنوعی میره کنار.
دوم اینکه اگه از نیرو کم بزارن، این کیفیتو نمیدن و احتمالا بازم میرن سراغشون
سوم ریمستر نسل هفت جواب نمیده و نیاز به ریمیک داره، چون همون گرافیکش و دوربین و ... و ... عاملی میشه که استقبال ازش چشمگیر نباشه، باید ریمیک کنن و یه 3-4 سالی زمان میبره و اینجا این سوال پیش میاد که میتونن این ریمیکها بهتر از نسخه اصلی بفروشن، تو لیکهای اینسومنیاک مشخص شد چند تا فروختن.ریمیک اونا کار کم هزینه ای نیست ولی الان نیکسز با 60-70 تا کارمند (رسمی 2022 بوده 55) از ژوئن 2023 تا آوریل 2025 فقط عرضه شده هاش 4 تا پورت pc با یه ریمستر هورایزن برا دو پلتفرم بوده. یه هزینه حداکثر 40-50 میلیون دلاری و سود مناسب.
اگه گس سازیش که سیاست شتابزده جیمبو بود و عمدتا رو خریدهاش اعمال شده بود رو بزاری کنار، رو بقیه موارد سعی میکنه با حداقل هزینه و ریسک بره جلو.
________
اینکه گفته برید ریمیک و ریمستر بخرید تا بازی جدید بگیرید، از لحاظ اجتماعی و جامعه خوب نیست ولی از لحاظ اقتصادی حرف درستیه. شاید راه حلش شناور کردن قیمت بازیا باشه ولی اونم بازم جبهه گیری در مقابلش میشه، هزینه کرد سونی با چهار تا او ابجی و ... درست نمیشه،حقوق اونها در مقابل مارکتینگ هست و هزینه تولید چیزی نیست و اگه سونی از اونها بزنه، شورتشو میکشن سرش.
 
  • Like
Reactions: Big Band
یه نکته ای رو بگم نه فقط در خصوص پلی استیشن و یوشیدا به طور کل.
اصلا این تصور رو نداشته باشید که چون فلانی مثلا تو آمریکا رییس شرکت بزرگیه از شما بیشتر می‌فهمه و درک می‌کنه.
اصلا دنیا اینطوری کار نمیکنه.خیلی بیشتر از تصور شما این مدیر های کمپانی های بزرگ شبیه انسان های عادی هستن و چون اینکه مسئولیت بزرگی دارن اصلا به این معنی نیست که حتما لیاقت اون جایگاه رو دارن و تصمیمات درستی میگیرن همیشه.
دیگه نمونه کاملش اسپنسر.
خود جیمبو .
یا در زمینه های مدیرت فوتبال و موبایل و ....
یوشیدا مدیر بزرگیه اما این که چون یوشیدا این رو گفته پس بدون فکر قبول کنیم و بگیم حرف درستی زده ناشی از ذهن محدود یه آدمه که خودش استقلال تفکر نداره.
به قول اون دوستمون که مثال بنز رو زد همین قدر است جمله یوشیدا مسخره و بی سر و ته بو.
اگه من بازی خوب می‌خوام پس برم ریمستر هورایزن رو بخرم 😐😐
 
یه چیزی که خیلی وقتها من رو متعجب میکنه که بعضی وقتها خودم هم تو دامش میفتم و همچین نظرهایی ممکنه که بدم اینه که ماها چرا باید حساب کتاب و مسائل مالی کمپانیها برامون مهم تر از انتشار بازیها باشه؟

میخوام بگم متوجهم که سود شرکت و درآمدشون از گیمرها باعث میشه که بتونن در آینده بازیهای بهتر و بیشتری رو بسازن.

در مقابل این رو متوجه نمیشم که چرا گیمر باید مسئولیت تامین مالی کمپانی رو به دوش بکشه؟!

کمپانیها (تو این مورد سونی ) خودشون نمیتونن با مدیریت درست منابع مالی و کمتر کردن ضرر ، درشو و... اونها رو حیف و میل نکنن که در آخر محتاج نشن همچین حرفهایی بزنن؟
مثل یک کشوری میمونه که مشکل واردات بنزین داره و دنبال اینه که اون رو برای مردم گرون کنه ولی روزانه داره چندمیلیون لیتر از اون قاچاق میشه که اگه بتونن جلوی همون رو بگیرن واقعا نیازی به فشار آوردن بیشتر روی مردم نیست.
حداقل تو این دوره از تورم.

بچه ها یجوری از منطق اقتصادی حرف میزنن که انگار همین دیروز مدرک دانشگاهی از رشته اقتصاد رو گرفتن و یکی بهشون گفته برو تو این انجمن گیمینگ کمی بحث کن و دونسته هات رو تمرین کن!

میخوام بگم ما در آخرش گیمریم ، این یادتون نره.
در هر حالت باید از کمپانی محبوبمون فقط بازی با کیفیت بخوایم.

ایشون (سونی) خودش سرمایه گذاری رو لایوسرویس رو بدون در نظر گرفتن درخواست فنهای کنسول شروع کرد ، چند میلیارد دلار براش استودیو خرید.
چندین پروژه رو به طور همزمان استارت کرد و حتی استودیوهای اصلی خودش رو درگیر اونها کرد ، در آخر هم کلی پول رو آتیش زد و یکی یکی اون بازیها رو کنسل و... که همه در جریانیم.

البته این حرف رسمی از سمت خود سونی نیست ولی میخوام بگم نظر یوشیدا هم ــ که تو دوره مدیریتش محبوب همه بود ــ مزخرفی بیش نیست.
هیچ توجیهی نداره ، اونهم تو شرایط فعلی که خود سونی تو سیاست ساخت و انتشار بازیهاش گند زده.
 
من حس میکنم مخاطب یوشیدا فن های وفادار و افرادی هست که توی اکوسیستم پلی استیشن حل شدن.

به هر حال اونا هرکاری سونی بکنه ازش حمایت میکنن و از طرفداریش هم دست نمیکشن. تهش یکی دو ماه غر غر میکنن ولی وقتی سونی کنسول یا بازی جدید بده و چه خوب باشه چه بد حمایت میکنن و میخرن. حتی ریمستر هاش رو.

الان مخصوصا با توجه به اینکه ایکس باکس از رقابت رفته کنار و سوییچ و پی سی هم کلا توی یه لیگ دیگه هستن، هرکاری سونی بگه، مخاطبای کنسول مجبورن انجام بدن.

یادش بخیر نسل ۷. یادمه برای بازیای آنلاین اصلا پلاس هم نیاز نبود.
 
  • Like
Reactions: Love Console
بازی درست حسابی تهیه بکنند و فروش هم میکنه آخه این سرویس محور چیه مد شده؟
الان بودجه بازی استلار بلید چقدر بود؟ چقدر فروش کرد؟ چقدر سود داد؟
کنکورد و حالا گندش هم در اومده کلی بازی سرویس محور بوده که حذف شده و انتظار هم دارند فن بیس بیاد با خرید بازی تکراری هزینه این گَند کاری ها رو جبران بکنه براشون!!! خب این پول رو خرج چارتا بازی درست درمون میکردید سود هم میداد و مجبور نبودن کاسه گدایی دستشون بگیرن
 
ریاضی همه جا ریاضی هست، قوانین ثابت و فراگیر داره،

سونی اما یک پدیده خاص هست و شرایط خاص خودش رو داره، مثل هر پدیده خاص دیگری... بدیهیات...

یوشیدا اینجا در مورد "ریاضی" و شرایط ریاضی مانند، تئوری مانند، حرف نمیزنه، یوشیدا اینجا در مورد "سونی" و پلی استیشن و شرایط خاصش حرف میزنه،

یوشیدا و تخصص و سابقه اش موجب میشه که مورد اعتماد و اتکا ترین فرد در این بحث باشه... بحث اصلا یوشیدا به عنوان یک ادم باحال یک گیمر خفن نیست، بحث فقط در مورد سابقه تجربه احاطه و تخصص یوشیداست، که باعث میشه حرفش بیشترین اعتبار رو داشته باشه...
یوشیدا که هیچی شما خود حضرت حق رو هم بیاری همچین جفنگی بگه باز یاوه بودن حرفش عوض نمی شه :D
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or