جدید ترین اخبار سخت افزار و نرم افزار بازار PC

amd برای سری پردازندهای گرافیکی نسل بعدی خود با معماری udna و سری پردازنده های zen6 از لیتوگرافی n3e استفاده خواهد کرد
سری unda دارای پرچمدار خواهد بود
و نیمه دوم سال آینده میلادی (2026) عرضه خواهند شد

https://videocardz.com/newz/next-ge...gship-gpu-line-on-tsmc-n3e-node-claims-leaker
1737120306189.png
 
نمیدونم خبر جدیده یا نه ولی ظاهرا انویدیا گفته مدل Transformer DLSS چهار برابر سنگین تر از مدل قبلی هست.
احتمال میدم این مدل روی کارت های جدید پرفورمنس مطلوب تری نسبت به نسل های قبل ارائه بده.
 
  • Like
Reactions: m.a.t
نمیدونم خبر جدیده یا نه ولی ظاهرا انویدیا گفته مدل Transformer DLSS چهار برابر سنگین تر از مدل قبلی هست.
احتمال میدم این مدل روی کارت های جدید پرفورمنس مطلوب تری نسبت به نسل های قبل ارائه بده.
من شنیدم برای ۴۰۹۰ حدود ۵ درصد تاثیر گذار بوده. اینجا کامل راجبش صحبت کردند:
https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/1i2g92t/here_are_some_early_visual_benefits_of_dlss_4s/

اون چیزی که متوجه شدم Transformer Model حدود چهار برابر محاسبات پیچیده تری را انجام میده تا CNN Model که سایت Techpowerup هم بهش اشاره کرده:

DLSS4 introduces a significant leap in computational power, utilizing four times the compute of previous DLSS models. This increase enables new trade-offs between smoothness, responsiveness, and image quality.
 
9070xt اگر 450 تا 500 دلار باشه و fsr4 هم عملکردش خوب باشه کمی شانس داره
مگر نه با این هایپی که nvidia برای 5070 به راه انداخت عمرا بتونه فروش کنه
از اونجایی که msrp کارتی مثل 7800xt فقط 499$ بود میشه حدس زد قیمت این کارت هم از این محدوده تجاوز نکنه.
عدم عرضه کارت‌های 9080 و 9090 تمرکز رو بازار میان رده و همین کارت بوده که نشون میده AMD براش برنامه ریزی کرده و باید منتظر بود و دید چیکار میتونه بکنه.
حواشی مصنوعی 5070 رو هم انویدیا دقیقا سر همین موضوع راه انداخت.

درکل وجود رقابت درنهایت به سود مصرف کننده و نبودش مستقیما به ضرر مصرف کننده هستش!

مثلا همین 9070 لیک شده که تا 45 درصد در ری تریس بهتر از کارتی مثل 7900xtx عمل میکنه که این نشون دهنده تلاش AMD برای نزدیک شدن به انویدیا س ولی از اون طرف انویدیا چون رقیبی برای خودش نمی بینه دلیل زیادی برای جهش نداره و مثلا کارت ها رو با همون اندازه وی رم (میان رده) میده ولی در عوض هر نسل dlss رو ارتقا میده! :D کسی که میان رده انتخاب میکنه تمام قطعاتش میان رده س! قدرت خام 60~90 فریم ثابت براش کاربردی تره تا 180~240 فریم آپ سکیل، چون مانیتورش بیشتر از ۶۰ رو درک نمیکنه :D
 
9070-RUMOR.jpg

شایعه منطقی هست، amd سر قیمت گذاری مشکل خورده و میخواد بیاره پایین و مثل اینکه از خرده فروشا پرداختی گرفته
و الان اولا با این کاهش قیمت، سود خرده فروشا میاد پایین و بنظر با آفرهایی میخوان اینو درست کردن
و ثانیا میگن پروسه بازپس گیری مابه التفاوت زمانبره.
بنظر میاد انتظار قیمت گذاری بالا از انویدیا داشتن که انویدیا جفت پا زده تو آمالها و آرزوهاشون
و الان سر همین موضوع معرفی کارتی که قراره 4 روزه دیگه ریلیز بشه، اینقدر عقب افتاده
 
IMG_20250120_135103_329.jpg


در جریان نمایشگاه CES 2025، دیجیتال فاندری درباره DLSS 4 و پیشرفت‌های بسیار آن در Super Resolution و Ray Reconstruction و Frame Generation با برایان کاتانزارو، معاون تحقیقات Deep Learning انودیا، مصاحبه کرد.

کاتانزارو در مورد مدل‌ Transformer جدیدی صحبت کرد که جایگزین CNN برای Super Resolution و Ray Reconstruction می‌شوند.

IMG_20250120_135533_200.jpg

این مدل بسیار باهوش‌تر است که می‌تواند روی مجموعه داده‌های بزرگ‌تر آموزش داده شود و در نتیجه انتخاب‌های بهتری انجام دهد و کاستی‌های تاریخی NVIDIA DLSS مانند شیمرینگ یا گوستینگ را بهبود ببخشد.
به عنوان مثال، مدل جدید Super Resolution، چهار برابر محاسبات بیشتری نسبت به مدل قبلی دارد.

کاتانزارو درباره هزینه پرفورمنس این مدل اطلاعات بیشتری ارائه نکرد، اما گفت که انویدیا معتقد است که این بهترین راه برای بازی کردن روی کارت‌های گرافیک جدید GeForce RTX 50 مجهز به Blackwell است که اواخر این ماه عرضه می‌شوند.


کاتانزاور گفت:

وقتی در سری RTX40 انودیا DLSS 3 Frame Generation را ساختیم، چون بر اساس الگوریتم کار میکرد به محاسبه Optical Flow توسط شتاب دهنده سخت افزاری نیاز داشت.
ما در این سری( RTX40) هسته های تنسور کافی نداشتیم و فقط قادر به استفاده از الگوریتم توسط Optical Flow بودیم.

IMG_20250120_135103_982.jpg

بنابراین در سری RTX40 ما از شتاب‌دهنده Optical Flow استفاه کردیم که انویدیا سال‌ها آن را به‌عنوان تحولی در فناوری رمزگذار ویدیویی استفاده کرده بود و همچنین بخشی از شتاب‌دهنده بینایی کامپیوتر برای خودروهای خودران بود‌.

که خب برای ما منطقی بود که Optical Flow برای DLSS 3 Frame Generation استفاده کنیم. اما بخش سخت در مورد هر نوع پیاده سازی سخت افزاری الگوریتمی مانند Optical Flow این است که اپتیمایز کردن آن واقعاً دشوار است.

ما مشکلات استفاده از سخت افزار Opical Flow را نمی‌توانستیم با یک شبکه عصبی هوشمندتر جبران کنیم تا زمانی که تصمیم گرفتیم آن سخت افزار را بطور کامل جایگزین کنیم و آن چیزی نبود به جز استفاده از هسته های Tensor.

حال نیاز داشتیم یک راه‌حل کاملاً مبتنی بر هوش مصنوعی جدید بر مبنای Chatgpt ایجاد کنیم که از Tensor استفاده میکند و نه شتاب دهنده Optical Flow.

بدین ترتیب DLSS 4 خلق شد که مدل جدید Frame Generation روی Tensor Cores فرایند پذیر تر می‌شود که کمی سنگین‌تر است، اما در عوض از VRAM کمتری استفاده می‌کند و کیفیت تصویر بهبودیافته‌ای را ارائه می‌دهد (که Catanzaro آن را حیاتی می‌داند، به ویژه برای نسل جدید Multi Frame موجود در پردازنده‌های گرافیکی جدید RTX 50) و همچنین کارآمدتر است و طبق ادعای او هزینه پرفرمنس آن به چند فریم بیشتر محدود نمی‌شود.

سپس DF سپس پرسید که آیا مدل جدید می تواند به سخت افزارهای قدیمی مانند GeForce RTX 30 Series منتقل شود یا خیر، و رئیس NVIDIA DLSS این گزینه را رد نکرد.

کاتانزارو گفت:

من فکر می کنم این در درجه اول یک مورد کاملا مربوط به تیم بهینه سازی و همچنین تیم مهندسی و سپس تجربه نهایی کاربر است. ما فعلا در حال راه‌اندازی فریم جنریشن در سری RTX50 هستیم و خواهیم دید که آیا در آینده می‌توانیم روی سخت افزار های قدیمی تر بررسی هایی داشته باشیم یا خیر.

به عنوان یادآوری، زمانی که انودیا فریم جنریشن را با کارت‌های گرافیک RTX 40 معرفی کرد، خود کاتانزارو توضیح داد که این ویژگی منحصر به GPUهای جدید آن زمان است زیرا سری RTX40 شتاب‌دهنده سخت‌افزاری Optical Flow بسیار بهبود یافته‌ای نسبت به سری RTX 30 داشت. در آن زمان، او همچنین گفت که از نظر تئوری امکان پورت آن به سخت‌افزار قدیمی‌تر وجود دارد، اگرچه احتمالاً این کار چندان سودمند نخواهد بود.

با حذف شتاب‌دهنده سخت‌افزاری Optical Flow و استفاده از هسته های Tensor در مدل جدید RTX50، به نظر می‌رسد درها برای استفاده از فریم جنریشن بر روی سری RTX30 نیز باز باشد.

با این حال، کاتانزارو همچنین گفت که در مدل فریم جنریشن جدید میزان استفاده از Tensor بالاتر میرود و بدیهی است که معماری Tensor های قدیمی‌تر عملکرد بدتری دارد. خواهیم دید که آیا انودیا واقعاً می تواند آن را محقق کند یا خیر.

در جای دیگری از مصاحبه، برایان کاتانزارو اهمیت جداسازی فلیپ مترینگ به روز شده از CPU را برای کاهش تغییرپذیری فریم تایم (و در نتیجه بهبود سرعت فریم) با ضرایب پنج تا ده نسبت به قبل را برجسته کرد.

در آخر او ادعا کرد که انجام یک بازی با Reflex 2 (که همچنین مبتنی بر هوش مصنوعی است) بسیار بیشتر حس "ارتباط" را القا میکند و او معتقد است که گیمرهای حساس به زمان تاخیر بسیار آن را دوست خواهند داشت.

IMG_20250120_135533_284.jpg
 
View attachment 364383
در آخر او ادعا کرد که انجام یک بازی با Reflex 2 (که همچنین مبتنی بر هوش مصنوعی است) بسیار بیشتر حس "ارتباط" را القا میکند و او معتقد است که گیمرهای حساس به زمان تاخیر بسیار آن را دوست خواهند داشت.

View attachment 364385
داره منو می‌گه!😃
امیدوارم بتونن تاخیرو کمتر کنن. حتی قبل از اینکه کارت RTX بگیرم، تلاش می‌کردم به هر روشی شبح و تاخیرو روی Native کاهش بدم. تاخیر و تاری کم، شـــدیــــدا لذت بازی رو افزایش می‌ده. یادمه قدیما مانیتور رو برای تاخیر کمتر اورکلاک می‌کردم!😃 چِش و چالم حساس شده رو این مورد😃 برای همین، روی کارت 4000 هرگز DLSS و فریم‌جنریشن رو روشن نمی‌کنم. تجربه افتضاحیه.

گذشته از این ها، من از Optical Flow روی کارت 4000 برای دیدن فیلم استفاده می‌کنم و صحنه ها رو به شدت روون و دیدنی می‌کنه. بی‌نظیره.
 
گذشته از این ها، من از Optical Flow روی کارت 4000 برای دیدن فیلم استفاده می‌کنم و صحنه ها رو به شدت روون و دیدنی می‌کنه. بی‌نظیره.
پس حواست باشه اگر خواستی سمت سری RTX50 بری دیگه Optical Flow نداره :)
 
  • Like
Reactions: Dr.Trax

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or