مشاوره در امر خرید کارت گرافیک (VGA)

مولتی جنریشن dlss 4 فقط مخصوص سری 5 هزار هست و انویدیا چرت و پرت میگه که برای همه کارت ها هست
در واقع مهمترین قابلیت dlss 4 که مولتی فریم هست برای بقیه کارت ها نیست
منظورش مدل جدید AI (مشابه مدلهای Chatgpt) هست که همراه با DLSS4 میاد به اسم Transformer که برای همه کارتهای RTX میاد که منجر به بهبود کیفیت تصویر، رفع گوستینگ و شیمیرینگ و کیفیت بهتر ری تریسینگ میشه
 
این گارد گرفتن هارو درک نمیکنم! میگن Fake Frames، خب ایرادش چیه؟ حتما پدر سیستم باید دربیاد و کارت 550 وات مصرف کنه چون تو میخوای یکم رزولوشنو ببری بالاتر؟ :دی
اصلا 3 تا که هیچ 50 تا فریم فیک هم اون وسط بسازه تا موقعی که تجربه نرم تری از نیتیو ارائه بده و اینپوت لگ روی تجربه آدم تاثیر نگذاره ایرادی نمیبینم توش.
تجربه ای که من با DLSS 3.5 و فریم جنریشنش رو سری 4000 داشتم حداقل روی فریم های بالا خوب بود، فریمای پایین مثلا 20-30 چون تعداد خیلی کم میشه و تواناییش محدود میشه قطعا اینپوت لگ و مشکلات ویژوال به چشم میاد.


اینم که دسترسی زود هنگام بهش داشته (البته فقط به سایبرپانک، اجازه تغییر تنظیمات رو هم نداشتن) میگه تجربه بشدت نرمی هست فقط اگه خیلی دقت کنی میتونی یک سری بلر و jittering کنار تکستای UI ببینی، آبجکتای خیلی پر نور هم کمی گوستینگ دارن اما اینا درصورتیه که بدونی باید دنبالشون بگردی.

مشخصا قرار نیست تجربه نیتیو به شما تحویل بده اما قطعا 200 فریم فیک از 60 فریم نیتیو تجربه Smooth تریه دیگه! بماند 5090 که هیچ 6090 هم احتمالا نخواهد تونست 4k native + pt رو +240 فریم بده پس تنها راه حل فریم جنریشن هست.
یادمه قدیما که اصلا حرفی از AI نبود با یه نرم افزار که فریم بین فریم ها اضافه میکرد بعضی از فیلم و سریالای 24 فریم رو 60 فریم تماشا میکردم و واقعا هم اونقد فرقی احساس نمیکردم با 60 فریم واقعی، اما خب اون فیلم بود و خبری از اینپوت لگ نبود، اینجا چالشی که دارن اینه که اینپوت لگ نره رو اعصاب.
 
این گارد گرفتن هارو درک نمیکنم! میگن Fake Frames، خب ایرادش چیه؟ حتما پدر سیستم باید دربیاد و کارت 550 وات مصرف کنه چون تو میخوای یکم رزولوشنو ببری بالاتر؟ :دی
اصلا 3 تا که هیچ 50 تا فریم فیک هم اون وسط بسازه تا موقعی که تجربه نرم تری از نیتیو ارائه بده و اینپوت لگ روی تجربه آدم تاثیر نگذاره ایرادی نمیبینم توش.
تجربه ای که من با DLSS 3.5 و فریم جنریشنش رو سری 4000 داشتم حداقل روی فریم های بالا خوب بود، فریمای پایین مثلا 20-30 چون تعداد خیلی کم میشه و تواناییش محدود میشه قطعا اینپوت لگ و مشکلات ویژوال به چشم میاد.


اینم که دسترسی زود هنگام بهش داشته (البته فقط به سایبرپانک، اجازه تغییر تنظیمات رو هم نداشتن) میگه تجربه بشدت نرمی هست فقط اگه خیلی دقت کنی میتونی یک سری بلر و jittering کنار تکستای UI ببینی، آبجکتای خیلی پر نور هم کمی گوستینگ دارن اما اینا درصورتیه که بدونی باید دنبالشون بگردی.

مشخصا قرار نیست تجربه نیتیو به شما تحویل بده اما قطعا 200 فریم فیک از 60 فریم نیتیو تجربه Smooth تریه دیگه! بماند 5090 که هیچ 6090 هم احتمالا نخواهد تونست 4k native + pt رو +240 فریم بده پس تنها راه حل فریم جنریشن هست.
یادمه قدیما که اصلا حرفی از AI نبود با یه نرم افزار که فریم بین فریم ها اضافه میکرد بعضی از فیلم و سریالای 24 فریم رو 60 فریم تماشا میکردم و واقعا هم اونقد فرقی احساس نمیکردم با 60 فریم واقعی، اما خب اون فیلم بود و خبری از اینپوت لگ نبود، اینجا چالشی که دارن اینه که اینپوت لگ نره رو اعصاب.
در واقع تکنیک DLSS 3 & 4 میان AI-generated frame تولید می کنند که بهتر از گفتن fake frame هستش. :D
در حال سنتی قدیم، فریم ها اصولا توسط انجین خود بازی در render queue گذاشته می شد و از CPU به GPU برای رندر منتقل میشد. اما الان بخش عظیمی از فریم ها توسط خود GPU و تکنیک های AI تولید میشن.
من شخصا مشکلی با FG یا multi frame gen. ندارم و استفاده می کردم در عناوینی که path tracing دارن. اما تکنیک های FG بر پایه AI حداقل دو مشکل مهم دارند تا قبل از معرفی نسل 50. اول اینکه باعث ایجاد artifact های مصنوعی روی تصویر میشن. دوم اینکه input lag رو افزایش میدن که عملا قابل استفاده در بازی های انلاین competitive نیستن. حالا باید صبر کرد تا review های سری 50 بیاد بیرون تا ببینیم این دو تا مشکل تا چه حد حل شدند.
 
من نظرم به دوست قبلی @majidred2011 یجورایی نزدیکه. یعنی دارم فکر میکنم دلیل اینهمه تاکید روی فناوریهایی مانند DLSS این باشه که حداقل با امکانات فعلی شاید تقریبا به پایان خط عملکرد خالص (Raw Performance) در کارتهای گرافیک رسیدیم ، چراکه در غیراینصورت نتنها اندازه فیزیکی کارتها احتمالا بیشتر میشه ، بلکه میزان برق مصرفی و در کنارش حرارت بسیار بیشتری ایجاد میشه که احتمالا از حد پذیرش برای اکثر کاربران خانگی بالاتره. لذا شاید یه شکلی از انقلاب تکنولوژیک باید در این حوضه روی بده تا دوباره شاهد جهش در عملکرد خالص کارتها در هر نسلی باشیم.

* : بنده دانش چندانی درباره سخت افزار ندارم بنابراین دیدگاهم صرفا در حد یک شخص معمولی اما علاقمند هست
 
  • Like
Reactions: majidred2011
این گارد گرفتن هارو درک نمیکنم! میگن Fake Frames، خب ایرادش چیه؟ حتما پدر سیستم باید دربیاد و کارت 550 وات مصرف کنه چون تو میخوای یکم رزولوشنو ببری بالاتر؟ :دی
اصلا 3 تا که هیچ 50 تا فریم فیک هم اون وسط بسازه تا موقعی که تجربه نرم تری از نیتیو ارائه بده و اینپوت لگ روی تجربه آدم تاثیر نگذاره ایرادی نمیبینم توش.
تجربه ای که من با DLSS 3.5 و فریم جنریشنش رو سری 4000 داشتم حداقل روی فریم های بالا خوب بود، فریمای پایین مثلا 20-30 چون تعداد خیلی کم میشه و تواناییش محدود میشه قطعا اینپوت لگ و مشکلات ویژوال به چشم میاد.


اینم که دسترسی زود هنگام بهش داشته (البته فقط به سایبرپانک، اجازه تغییر تنظیمات رو هم نداشتن) میگه تجربه بشدت نرمی هست فقط اگه خیلی دقت کنی میتونی یک سری بلر و jittering کنار تکستای UI ببینی، آبجکتای خیلی پر نور هم کمی گوستینگ دارن اما اینا درصورتیه که بدونی باید دنبالشون بگردی.

مشخصا قرار نیست تجربه نیتیو به شما تحویل بده اما قطعا 200 فریم فیک از 60 فریم نیتیو تجربه Smooth تریه دیگه! بماند 5090 که هیچ 6090 هم احتمالا نخواهد تونست 4k native + pt رو +240 فریم بده پس تنها راه حل فریم جنریشن هست.
یادمه قدیما که اصلا حرفی از AI نبود با یه نرم افزار که فریم بین فریم ها اضافه میکرد بعضی از فیلم و سریالای 24 فریم رو 60 فریم تماشا میکردم و واقعا هم اونقد فرقی احساس نمیکردم با 60 فریم واقعی، اما خب اون فیلم بود و خبری از اینپوت لگ نبود، اینجا چالشی که دارن اینه که اینپوت لگ نره رو اعصاب.
من که خودم شخصا خیلی راضیم از DLSS 4 .ولی واقعا از وقتی جنسن گفت که 5070 عملکردی مشابه 4090 دارد کل اینترنت شده ترول درحالیکه خیلیا اصلا نمیدونند داستان چیه.
اولا اینکه سری RTX 50 قیمت خودشو نسبت به همرده های سری 40 کاهش داده و جهش نسلی هم به وضوح مشخصه. خب این مهم ترین نکته مثبت این نسل جدید هست.
اما یه فکت اینکه Ray Tracing هر چقدر هم که خوب باشه اما Path Tracing تو یه سطح دیگه ای هستش.
پث تریس به معنای واقعی نوعی رندرینگ که عملا همه ی منابع نوری را ردیابی می کنه نه مثلا موارد خاصی رو و حقیقت اینه که فقط با Path Tracing میشه گرافیک بازیها تا حد امکان به لایف لایک کامل نزدیک بشن.
بالا بریم پایین بیاییم بدون پث تریسینگ ما هرگز به گرافیک واقع گرایانه نخواهیم رسید. میگن پیکسار یک روز کامل طول کشید تا بتونه یک فریم را برای فیلم «هیولاها» را رندر کنه حالا ما داریم به کمک همین «فیک فریمها» گیم میزنیم و با Path Tracing حتی به 240 فریم بر ثانیه هم دست پیدا میکنیم.قطعا با روش‌هایی مثل دی نویز، اپسکیل از رزولوشن پایین‌تر و به کمک DLSS 4 که میتونه حداکثر 3 فریم فیک به ازای هر فریم واقعی جنریت کنه میتونیم یه تجربه نرمی داشته باشیم. این برای اولین بار هستش که می‌تونیم بازیهای Path Traced شده را با فیدلیتی بالا بازی کنیم، این بازی‌ها هرگز نمیتونن بدون کمک DLSS در رزولوشن‌های 4k native اجرا بشن. حداقل نه به این زودی ها . حقیقتش اینه اگر تکنیکهای اپسکیل نبودن ما هرگز به این زودی ها نمیتونستیم بازیهای با ری تریسینگ و پث تریسینگ بازی کنیم.
محدویت شدید لیتوگرافی هست . محدودیت در اندازه چیپ و افزایش دادن تعداد ترانزیستور ها هم هست. این یه فکته که دیگه به راحتی نمیشه سخت افزار رو بزرگ تر کرد .ما الان دیگه توسال 2005 نیستیم الان ۲۰ سال گذشته و دیگه نمی‌تونیم ترانزیستورهای بیشتری را برای دوبرابر کردن پرفورمنس جا بدیم داخل pcb.
به همین خاطر این فناوری ها راه را دارند باز میکنند که درجا نزنیم برای رسیدن به گرافیک های بالاتر.
چند وقت پیش تو همین فروم گفتم دوره 4k native و کلا native دیگه به سر اومده
فقط با وجود فناوریهای اپسکیل مثل DLSS میشه با حفظ همون ایمیج کوالیتی به فریم ریت های بالا رسید . بعدشم دیدیم که پشت بند DLSS تکنیکهای دیگه ای مثل XeSS و PSSR و FSR4 هم بوجود اومدند.
بهرحال الان میبینم که خیلی ها از این قضیه فیک فریم ناراحتن و میگن انودیا دروغ گفته و از این حرفها اما حقیقت اینه که بدون این فناوری ها تجربه این جهش های گرافیکی غیرممکنه.
بخوبی یادمه زمای که DLSS 1 برای اولین بار اومد زباله بود و کیفیت خیلی پایینتری نسبت به نیتیو داشت ، اما با گذشت زمان عالی شد .
مشکل فعلی فناوریهای فریم جنریت چه تو DLSS و چه تو FSR فعلا فقط زمان تاخیره .
اگر این مشکل هم برطرف بشه این فریم های جنریت شده از فریم های رندر واقعی قابل تشخیص نیستن. ولی در حال حاضر اگر هر کارتی بتونه بدون FG و به کمک DLSS به حدود 50fps برسه و بعدش از این مقدار FPS فریم جنریت بشه به بالا اون موقع دیگه زمان تاخیر واقعا اذیت نمیکنه . یعنی زیاد قابل حس نیست. ولی اگر مثلا بخواد از 30FPS تا 45FPS جنریت کنه زمان تاخیر بخصوص تو بازیهای شوتر ممکنه اذیت کنه.
 
آخرین ویرایش:
یک بحثی پیش اومد سر کامنت من در جواب خریدار بودن حال 4090 داران که کاملا خارج از صحبتی بود که من میکردم، با توجه به اینکه چندتا ریپلی هم گرفتم سعی میکنم کلی جواب بدم.
من به خودی خود با MFG مشکلی ندارم، ولی وقتی انقدر 4090 دارا حالشون خریدار داره میاد وسط که مثلا یک 5070 داره همون خروجی رو میده، این یک صحبت الکیه و اصلا این دو محصول باهام قابل مقایسه نیستن. مشخص هست که این AI generated frame ها خروج شاید حس روان تر بودن نسبت به مثلا یک سوم فریم رو دارند، ولی کسی که قدرت خام گرافیکش توان 90 فریم واقعی داره (یا 180 تا با FG) حالش گرفته نمیشه یکی 45 فریم رو بکنه 180 فریم بعد بگه گرافیک من که 550 دلار داره همونه رو میده که تو با 1600 دلار داری میگیری.
5070 یک گرافیک برای یک سری افراد تو یک سطح بودجه کاملا متفاوت اصلا هم نمیشه انتظار داشت خروجی نهایی بیاد مشابه پرچمدار نسل قبلش، هنوزم سر حرفم نسبتن هستم (البته با یک اصلاح کوچیک چون با 250 دلار عملا من دارم یک 5070Ti میدم با 50 دلارم روش، خیلی یکی فکر میکنه 4090 بده، بده من با 5070Ti براش جا به جا میکنم).
 
  • Like
Reactions: Persia Tech
یک بحثی پیش اومد سر کامنت من در جواب خریدار بودن حال 4090 داران که کاملا خارج از صحبتی بود که من میکردم، با توجه به اینکه چندتا ریپلی هم گرفتم سعی میکنم کلی جواب بدم.
من به خودی خود با MFG مشکلی ندارم، ولی وقتی انقدر 4090 دارا حالشون خریدار داره میاد وسط که مثلا یک 5070 داره همون خروجی رو میده، این یک صحبت الکیه و اصلا این دو محصول باهام قابل مقایسه نیستن. مشخص هست که این AI generated frame ها خروج شاید حس روان تر بودن نسبت به مثلا یک سوم فریم رو دارند، ولی کسی که قدرت خام گرافیکش توان 90 فریم واقعی داره (یا 180 تا با FG) حالش گرفته نمیشه یکی 45 فریم رو بکنه 180 فریم بعد بگه گرافیک من که 550 دلار داره همونه رو میده که تو با 1600 دلار داری میگیری.
5070 یک گرافیک برای یک سری افراد تو یک سطح بودجه کاملا متفاوت اصلا هم نمیشه انتظار داشت خروجی نهایی بیاد مشابه پرچمدار نسل قبلش، هنوزم سر حرفم نسبتن هستم (البته با یک اصلاح کوچیک چون با 250 دلار عملا من دارم یک 5070Ti میدم با 50 دلارم روش، خیلی یکی فکر میکنه 4090 بده، بده من با 5070Ti براش جا به جا میکنم).
ببین از این دیدگاه بهش نگاه کن:
لطفی که انودیا کرده اینه که کسی که 5070/4070 و حتی 5060 /4060 هم داره بتونه پث تریسینگ رو تجربه کنه.

 
مولتی جنریشن dlss 4 فقط مخصوص سری 5 هزار هست و انویدیا چرت و پرت میگه که برای همه کارت ها هست
در واقع مهمترین قابلیت dlss 4 که مولتی فریم هست برای بقیه کارت ها نیست
مولتی جنریشن یکجورایی جدای از DLSS شده دیگه و چرا کلی قابلیت جذاب توی نسخه 4 هست از گوستینگ کمترش تا شفافیت بیشترش بهش اضافه شدن
اما مولتی که خیلی فریم اضافه می کنه مختص نسل جدیده
 
  • Like
Reactions: ArefTheGreat
والا ما که سری 40 داریم مشکلی تو این فریم های dlss به عنوان کاربر نیمه حرفه ای ندیدیم
حالا میخواد یکم بغلاش smooth شه
به نسبت پولی که میدیم خیلی خوبه
اگه میلیاردری چیزی بودم اوکی میرم 2 تا 5090 میخرم کیف دنیا رو میبرم
-------------------------
فکر کنم زمانی که gta vi بیاد برای pc باید منتظر سری 60 باشیم
 
اگه میلیاردری چیزی بودم اوکی میرم 2 تا 5090 میخرم کیف دنیا رو میبرم
قابلیت SLI از نسل پیش به کل حذف شد خرید 2 تاش هیچ فایده ای نداره
تفاوت که داره و لذت فریم خام نداره اما به هر حال برای فریم های 30 40 قطعا گزینه ی بهتریه
 
  • Like
Reactions: VICE

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or