rpg321

کاربر سایت
May 27, 2021
1,031
نظرم مشکل اصلی استدلالش اینه که هیچ تفاوتی بین تخته‌نرد، والیبال و بازی‌های کامپیوتری قائل نیست
دقیقا ایشون اصلا درکی از بازی ها نداره ولی اومده کلشو رد کرده.
به نظر من چیپ ترین حرکتش مربوط به اولین عکس توی این مقاله هست. منظورش از این عکس دقیقا چی بوده این که بازی ها بچه گانه هستن یا گیمر ها بچه ان یا هردو. آدم این حرکتشو میبینه یاد منتقد بزرگ حال حاضر ایران و جهان فراستی می افته.

videogame-thumb-260x204-19711.jpg

البته خوبه پر لایک ترین کامنت این مقاله که 10 سال پیش نوشته شده رو هم ببینیم.

1692561888794.png
 
آخرین ویرایش:

mohsen_mzh

کاربر سایت
Jun 15, 2008
875
نام
محسن
این بحثایی که الان اینجا شد یاد این مقاله معروف از مرحوم راجر ایبرت افتادم:
Video games can never be art | Roger Ebert | Roger Ebert

علی‌الخصوص این جمله ازش:

نظرتون چیه؟
یه سری کلیدواژه ها خیلی متعصبانه ست. این "هیچ وقت" در آینده هم از اون هاست. هرچند اولش اومده از این جواب جلوگیری کنه و خودش پیشاپیش گفته لغت سنگینیه و فلان
ولی حقیقتا چیزی که نشون میده، فاز دفاعی گرفتن جلوی تغییرات هست به خصوص سن که میره بالا
کلمات سیاه/سفید بسیار تصویر بدی از نظر و نقد ارایه میده!
 

Z-fan

▲‌ Triforce of Wisdom ▲
ناظم انجمن
Jul 10, 2013
12,403
نام
سید محمد حسین
این بحثایی که الان اینجا شد یاد این مقاله معروف از مرحوم راجر ایبرت افتادم:
Video games can never be art | Roger Ebert | Roger Ebert

علی‌الخصوص این جمله ازش:

نظرتون چیه؟

راجر ایبرت کسی نیست که تعیین کنه ویدیو گیم هنره یا نه

اونی که پول میده میره تو موزه
یا اونی که برای آیتم های هنری پول مزایده میذاره
تعیین می کنه چی هنره و چی نیست

اگه یه چی مثل کارتریج سربسته Super Mario Bros نزدیک سی سال بعد عرضه اش میگیره 2 میلیون دلار فروخته میشه (که البته روبروی برخی اثار هنری قدیمی رقم خاصی نیست ولی باز دو میلیون دلاره) یعنی یه ارزش هنری ای خارج از جنبه مصرفی اش داشته وگرنه که ROM اش ریخته تو اینترنت...
طبیعتا من دارم صرفا در مورد جنبه مادی ارزش یه اثر هنری صحبت می کنم.
جنبه های دیگه هم داره ولی تو هیچ کدوم من فکر نکنم ویدیو گیم حتی به عنوان یه مدیوم به نسبت جوون کم بیاره.
 

rpg321

کاربر سایت
May 27, 2021
1,031
بنده الان داشتم اخبار داخلی رو چک می کردم. خواستم بگم در زمانی که ما داریم سر هنری بودن یا نبودن ویدیو گیم بحث می کنیم انگار مسئولین سینما رو هم دیگه هنر حساب نمی کنن.

رشته سینما از دانشگاه تهران حذف شد!

در اقدامی عجیب ‏در دفترچه‌ی انتخاب رشته آزمون سراسری امسال (1402)، رشته‌های مجسمه‌سازی و سینمای "دانشگاه هنر" تهران حذف شده‌اند.
دانش آموزان زیادی یکسال درس خوانده و هزینه کرده اند، حالا به آنها می‌گویند رشته‌ها حذف شده!

IMG_20230820_235926_230.jpg
 

Sepi_60

کاربر سایت
Nov 25, 2009
2,321
بنده الان داشتم اخبار داخلی رو چک می کردم. خواستم بگم در زمانی که ما داریم سر هنری بودن یا نبودن ویدیو گیم بحث می کنیم انگار مسئولین سینما رو هم دیگه هنر حساب نمی کنن.

رشته سینما از دانشگاه تهران حذف شد!

در اقدامی عجیب ‏در دفترچه‌ی انتخاب رشته آزمون سراسری امسال (1402)، رشته‌های مجسمه‌سازی و سینمای "دانشگاه هنر" تهران حذف شده‌اند.
دانش آموزان زیادی یکسال درس خوانده و هزینه کرده اند، حالا به آنها می‌گویند رشته‌ها حذف شده!

View attachment 305087
برای دانشگاه تهران نیست، دانشگاه هنره. قضیه هم اینه که چون سال پیش خیلی از کلاس ها یا تشکیل نشدن یا نصف نیمه تشکیل شدن (بخاطر مسائلی که میدونید) امسال تصمیم گرفتن دانشجو نگیرن تا ورودی های سال قبل بتونن یجورایی از اول برن احتمالا.
و خب دودش هم رفت توی چشم اونایی که نشستن برای کنکور خوندن و دقیقه 90 تازه فهمیدن حذف شده! اطلاع رسانیشون ریده.
 

Alireza717

کاربر سایت
Aug 12, 2016
1,529
View attachment 305062
View attachment 305063

فراتر از انتظار ظاهر شد.
انتظار متا قرمز داشتم من :D
---
این سونی کی دست از مزخرف سازی از روی بازی ها بر می داره خدا داند.
چند تا ریویو توی یوتیوب دیدم همه خوششون اومده بود از فیلم
فیلم بیشتر ورزشیه تا ویدیو گیمی
امتیاز انیمیشن سوپر ماریو هم در همین حد بود
 

OceanSky

Kindred Blades
کاربر سایت
Aug 8, 2018
673
نه قبول ندارم چون کلا از تلوپ و این تیپ داستان‌ها خوشم نمیاد:D
ولی فرض کنم قبول دارم. پس تو هم قبول داری خوشه‌های خشم از ۹۰٪ فیلم‌های سینمایی داستان بهتری داره؟ پس نتیجه میگیریم کتاب از سینما خیلی بهتره. و تا روز قیامت داستان فیلم‌ها به داستان کتاب‌ها نمیرسن

اما قبول نداری چون میگی «تصویر» مهم‌ترین المان فیلم‌های سینمایی ـه.

اسکورسیزی و کوروساوا هم اگر تواناییش رو داشتن می‌رفتن نویسنده می‌شدن اما اومدن سمت صنعت سینما که نسبت به ادبیات پیش پا افتاده تره.

سینما بسته‌ای از داستان، بازیگری، فیلمبرداری، موسیقی، تبلیغات و ... است. همون طور که بازی‌ها هم بسته‌ای از گیم‌پلی، ارائه تصویری، موسیقی، داستان و ... هستن.
به نظر من داستان Inside از ۹۰ درصد سریال‌ها از جمله سریال The Last of Us بهتره و اصلاً امکان نداره بشه اون داستان رو در مدیومی غیر از گیم ارائه داد.
هر باری که کاراکتر می‌میره و تقلایی که گیمر در پیش برد بازی انجام میده هم بخشی از داستان اونه. اصلا خود گیمر هم بخشی از داستان بازی ـه. چه طور میشه چنین چیزی رو در یه مدیوم غیر تعاملی نشون داد؟
حتی نمیشه داستانش رو بدون این که چیزی ازش کم بشه روی کاغذ نوشت.
خب منم از اولش گفتم "کسایی که داستان براشون اولویت نداره"
به نظرت این مغلطه نیست وقتی که سینما و ویدیو گیم رو از منظر داستان مقایسه میکنیم بیای بگی چون رمان از فیلم بهتره....

تصویر مهمترین المان سینما هست ولی اینکه گیمپلی مهمترین المان ویدیوگیم هست هم نظر شماست. دقیقا چند درصد از بازیها به درستی از Environmental story telling استفاده کردن که بگیم "بله بدون گیمپلی داستان بازی X هم معنا نداره!؟

اینکه میگی کارگردان های مشهور نتونستن نویسنده بشن باز هم مغلطه ست و بازی باکلمات، خودت هم میدونی :D شما با منبع برای من نشون بده "اسکورسیزی و کوروساوا" میخواستن نویسنده بشن ولی نتوستن و اومدن سمت سینما، ولی Kojima و Levine که در وهله اول نتوستن برن، فکت هستش و فرضیه نیست. ( ویکیپدیا قسمت Early life هردو مطالعه شود)

شما میگی Inside و من هم قبول دارم بازی خاصی هست که بهترین شکل در گیمپلی داستانش رو تعریف میکنه، ولی چند درصد از بازیها به این شکل هستن!؟ چون چند بازی به این شکل داریم پس نتیجه بگیریم بدون گیمپلی بازیها، نمیشه درباره داستان شون بحث و مقایسه کرد!؟ :D

حتی همین Environmental Story Telling که شما میگی تو هیچ مدیومی دیگه ای نمیشه ارائه داد در سینما اسمش Visual narrative هست. که از بدو تولد سینما بوده. از فیلم های جدید میشه A Quiet Place 2018 رو مثال زد از قدیمی ها Eraserhead 1977 حالا باز احتمالا بگی، نه تجربه ویدیوگیمی من Interactive هست برعکس سینما، ولی وسیله انتقالش بازهم تصویری Visual هست مثل یه فیلم. حتی اسم Video-game روشه دیگه این رو نمیشه انکار کرد. خلاصه تفاوتش اینه شما دوتا دکمه فشار میدی اینجا ولی اونجا نه. :D

مردن کرکتر هم بسته به سختی بازی تغیر میکنه، پس جملتون درستی نیست. نمیشه که بگیم "بازیهایی که سخت تر هستن، داستان بهترین هم دارن چون گیمر رو بیش تر درگیر خودش میکنه."
 

OceanSky

Kindred Blades
کاربر سایت
Aug 8, 2018
673
ولی این سوالش رو خودم نمیتونم جواب درستی براش بدم: «چه بازی کامپیوتری در حد و اندازه Michelangelo's David یا Citizen Kane میتونه محسوب شه؟»
تقریبا هیچ بازی و برای همین میگیم سینما و ویدیوگیم تو یه لیگ دیگه ای هستن.

Citizen Kane یه سکانسی داره که پدر شخصیت اصلی داره با یه شخصی که میخواد Kane از پدرش جدا کنه حرف میزنه، در همون لحظه که این دو نفر دارن سرنوشت اون بچه Kane رو تعیین میکنن، خود Kane روهم تو همون فریم از پنجره نشون میده که بی خبر از همه چی داره بیرون برف بازی میکنه. حالا بماند این فیلم از این دست سکانس ها زیاد داره. و ما تو صنعت بازی همچین کارگردانی و ویژنی از هیچ کدوم از بازیسازا نداریم، در بهترین حالت شاید بشه تک و توک مثال زد.

همین سکانس آخر MGS 3 که خیلی از فنها میگن شاهکار دقیقا چه باری از نظر کارگردانی داره، صرفا یه ترکیب خوش رنگ هستش (حتی با سرچ ساده میبینین خیلی از MGS فنها دیالوگ های اون سکانس رو افتضاح میدونن) و خیلی صرفا درگیر اون حس نوستالژی که تو بچگی اولین بار این بازی رو تجربه کردن شدن.

بنظرم Psycho ساخته Alfred Hitchcock هم جز این دسته هستش که هنوز تو صنعت بازی مثلش رو هیچ وقت نمیبینیم و کلا کلمه Masterpiece رو برای چندتا بازی شاید بشه بکار برد. من حرف Roger Ebert کامل قبول ندارم ولی تازمانی که اولویت اول گیمر فشار دادن چندتا دکمه پشت سر هم باشه، ویدیوگیم رو نمیشه زیاد جدی گرفت (یعنی چون یکی کنترلر رو دستش گرفته به معنی Immerse شدن طرف نیست و این مدل از Interactive بودن تو خیلی از بازیها تاثیری رو داستان و کارگردانی اون بازی نداره)
 
  • Smile
Reactions: milad2mars

MrElectricWizard

The Hawk Is Howling
کاربر سایت
Nov 6, 2011
3,718
نام
Mehrdad
بحث جالبیه، با این که به نظر منم اساسا این قیاس اشتباهه(مثال موتور و ماشین خوب بود، به طور کل هم مقایسه جدی بین سینما و ویدئو گیم، به نظرم مثل این میمونه بیایم بین موتورسیکلت و ماشین و اتوبوس و کامیون مقایسه کنیم، صرفا به این دلیل که همگی وسیله نقلیه هستند، خب شاید همگی وسیله نقلیه باشند، اما ماهیت و کاربرد جدایی دارند، کامیون شاید گشتاوری به مراتب بالاتر از ماشین داشته باشه، اما در عین حال شتاب کمتر و و و...) یعنی میخوام بگم الان چرا باید این مقایسه انجام بشه؟ دقیقا چه فایده ای داره؟ البته قطعا بحث در این مورد و طبقه بندی اطلاعات و مفاهیم مهم و مفید و حتی واجبه، اما اگه قصد از مقایسه پیدا کردن یک "برتر" باشه، حقیقتا به نظرم مقایسه پوچی هست و فایده ای نداره... مثل این میمونه بیایم "سلیقه برتر" یا هر چیزی که مولفه های زیادی درش دخیل هستند رو با هم مقایسه کنیم و دنبال برترین باشیم، مثلا بگردیم ببینیم پروجکتایل سلاح برتری هست یا رایفل، خب بیهوده است دیگه، چون هر کدوم کاربرد و ماهیت و نیاز خاص خودش رو داره...

اما حقیقتا به نظرم 2 طرف لا به لای حرفاشون، نکات خوب و مهمی رو بیان کردید، مثلا از طرفی من میتونم بفهمم که عده زیادی، داستان ها و روایتشون رو در بازی ها رو جدی نمیگیرند، در مقایسه با کتاب که اصن شوخیه، اما حتی در مقایسه با پیش پا افتاده ترین فیلم ها هم خیلی ها بازی هارو قبول ندارند، مثلا نظر معروف جان کارمک تو این بحث مثال زدنیه، که معتقد بود "داستان" مهم ترین وظیفه اش این هست که در خدمت گیم پلی باشه، در واقع داستان هست که گیم پلی پیش بره، دروغ هم نمیگه، خب شاید در بخش عمده ای از بازی ها، همینم باشه، مخصوصا تا قبل از نسل 6 یا اواخر دهه نود، یعنی هسته اولیه شکل گیری بازی ها... همچنین بازی های به شدت گیم پلی محور...

اما از طرف دیگه، واقعا کسی میتونه تاثیر داستان (و نه حتی لور) در یک سری از بازی ها رو در نظر نگیره؟ نمیخوام از راک استار و ناتی داگ و بتزدا و اسکوئر اینکس و قدیمای کونامی مثال بزنم، خیلی از ایندی ها هم که دوستان بحثش رو کردند، میخوام از The Last Guardian بگم، اول این کلیپ رو ببینید: (حجم 22 مگ)
View attachment The Last Guardian™_20190226165126.compressed2.mp4

این رو خودم رکورد کردم، فکر کنم از پلی ترو سوم یعنی اشنا بودم با این بخش از بازی و دیگه بهترین حالت برخورد کردم، اگه دقت کنید تا "پسر" به هوش اومد و کنترل اومد دست ما، پشت هم شروع به دکمه زنی کردم (دکمه تعامل با تریکو یا صدا کردنش) چون به حدی هم ذوق داشتم که تریکو رو از نگرانی در بیارم، هم همین 4 5 دقیقه که کنترل در دستم نبود به معنای واقعی احساس خفگی بهم دست میداد، چون دیگه کنترلی رو بازی نداشتم، یک حالت پسیو که باید فقط نگرانی تریکو رو میدیدم، باید فقط نظاره میکردم که سازنده بازی چه چیزی رو برای من و تریکو در نظر گرفته، چه سرنوشتی، بدون اینکه کوچک ترین تاثیری داشته باشم (شبیه فیلم) فکر کنم همین جا تفاوت تا حد زیادی با یک مثلا انیمه روشن میشه، الان اگر یک نابغه ای مثل اقای میازاکی، 100 تا انیمه این تیپی شاهکار هم بسازه، انصافا میتونه همچین حسی رو به صورت "تعاملی" که در نهایت تاثیر گذاریش هم از "پسیو" به مراتب بیشتره، پدید بیاره؟ به نظرم نه، اگه انیمه بود، احتمالا هیچ وقت نمیتونست تا این حد رو ادم تاثیر بگذاره، اگه انیمه بود من به ذوق رسیدن به همین جا و تعامل دقیق تر برطبق میل خودم، چندین بار بازی رو تکرار نمیکردم، اگه انیمه بود، حتی در شاهکار ترین حالتش، شاید هیچ وقت نمیتونست اون قدری که چندین ساعت گیم پلی (تعامل) تونست یک Bond به شدت قوی بین من(گیمر) و تریکو ایجاد کنه، احتمالا هرگز نمیتونست این کار رو انجام بده، اخه 20 ساعت شما مستند حیوانات ببین، 20 تا انیمه با تم حیوانات و پت ببین، ایا باز هم میتونه یک تبلور از Bondی که در دنیای واقعی با حیوانات شکل میگیره رو بسازه؟ به نظرم هیچ وقت نیمتونه، اما بازی، گیم پلی، و تعامل، میتونه، TLG میتونه تا حد زیادی Bondی که در دنیای واقعی بین ما و گربه/سگ هامون برقرار میشه رو برامون تداعی کنه، چقدررررر من این بازی رو دوست دارم، چقدرررر تریکو رو دوست دارم و میفهممش...

خلاصه، با اینکه در مجموع این "قیاس" بحث منطقی شاید نباشه، اما به نظرم هر دو طرف درست میگین، هم در بخش مهمی از بازی ها "داستان" صرفا هست که ساختمان بازی شکل بگیره، هم در خیلی از بازی های یونیک و خاص، اگر داستان و روایت رو حذف کنی، عملا چیزی از اون بازی باقی نمیمونه، ضمنا من بعید میدونم این طوری که "ویدئو گیم" دست رو برای روایت و داستان پردازی باز میگذاره، فیلم و سریال توانش رو داشته باشند، بهترین دلیل هم وجود "گیم پلی" و تعاملی که میشه بر اساسش، یونیک ترین محتوا هارو ساخت و داستان پردازی هارو تحویل داد... از اخرین نگهبان بگیرید، تا باقی استوری محور های شاخصی که همه مون میشناسیم...
 

rpg321

کاربر سایت
May 27, 2021
1,031
سریالی که باز آفرینی فیلم معروف دهه نود A League Of Their Own کنسل شد بعد از یک فصل.
«ابی جیکوبسن» بازیگر و هم-پدیدآورنده «لیگ خودشان» (A League of Their Own) کنسل شدن سریال به بهانه اعتصاب بازیگران و نویسندگان هالیوود را «بزدلانه» خوانده است. این سریال سفارش ساخت فصل دوم را دریافت کرده بود اما چند روز پیش با تأیید آمازون پرایم ویدیو کنسل شد.
آمازون پرایم ویدیو مانند دیگر پلتفرم‌های استریم آمار دقیق بینندگان را منتشر نمی‌کند. این سریال با وجود تبلیغات گسترده موفق نشد به یک رویداد تلویزیونی تبدیل شود.
سریال grease rise of the pink ladies هم بعد از یک فصل کنسل شد.(این مال پارامونت+)
راجب دلیلش حرفی نمی زنم هر کس خواست بره سرچ کنه .مخاطب من افراد تروستفوبه(کسی که از حقیقت بیزار هست) که هالیوود همین الان هم طبق گفته یکی از سازندگانه همین نوع آثار داره یواش یواش داره تغییر می کنه و دنبال بهانه هست ولی بنده امیدوارم تا قبل از اکران لایو اکشن سفید برفی این اتفاق نیوفته .
بنده معتقد هستم که لایو اکشن سفید برفی مهم ترین فیلم قرن 21 هست که سینما بعد از 80 که از انیمیشن سال 1937 رسیده به کجا .این فیلم به نظر من درسی نه تنها برای هالیوود بلکه برای تاریخ خواهد شد جدال هنری که برای تمام مخاطبین دنیا بود و هنری که برای به اصلاح مخاطبین مدرن .کدام یکی پیروز و کدام یک رو سیاه خواهد شد بنده بی صبرانه منتظر این جواب هستم.
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: ce7en44

Irisviel Ackerman

کاربر سایت
Aug 26, 2011
3,350
نام
امیر
ریچل زگلر بازیگر لایو اکشن سفید برفی : این لایواکشن با داستان اصلی بسیار متفاوت خواهد بود دیگر سال 1937 زندگی نمیکنیم. او دیگر قرار نیست توسط شاهزاده نجات یابد و دیگر رویای عشق واقعی را داشته باشد. او رویای رهبر شدن دارد. جوانان در همه جا خود را در او خواهند دید."
___________________________________

احتمال حذف شخصیت شاهزاده در لایواکشن Snow White بالاست و هواداران از اینگه بازیگر فیلم عاشق شدن رو ضد فمینیست میدونه عصبانی هستند.

ریچل زگلر بازیگر سفیدبرفی : انیمیشن اصلی رو یک بار دیدم و ازش می ترسیدم شاهزاده در انیمیشن مزاحمی بودکه سفید برفی رو تعقیب میکرد عشقشون هم عجیب بود هیمنطور که گفتم تو لایو اکشن سفید برفی دنبال عاشقی نیست میخواد رهبر و مقتدر بشه و احتمالا شاهزاده حذف شود، کسی چه می‌داند؟ هالیوود است عزیزم!!

کاربران توییتر از دست ریچل زگلر عصبانی شدن و با اشاره به اینکه اصلا شبیه سفید برفی نیست گفتن عاشقی ضدزن بودن نیست، حرف های زگلر ضد زن است ، همه زن ها نمیخوان که مقتدر و رهبر باشن و این تصور که رویای عشق واقعی و ازدواج باعث کاهش ارزش زن‌ها میشود چیزی بجز یک توهین بزرگ به تمام زن‌ها نیست.

📅 اکران March 22, 2024 برابر با ۳ فروردین ۱۴۰۳
_____________________________

دیوید هند پسر کارگردان انیمیشن سفید برفی : تن پدرم و والت دیزنی برای لایواکشن Snow White در گور میلرزه ، هیچ احترامی به اثری که پدرم و والت خلق کردن قائل نیستن!

ریچل زگلر بازیگر لایو اکشن سفید برفی گفته بود: سفید برفی در لایواکشن دنبال عشق نیست، میخواد رهبر باشه، به علاوه عشق شاهزاده از نظرم عشق نیست ممکنه همه صحنه‌های شاهزاده حذف بشن، هیچ کی هم خبر دار نمیشه چون اینجا هالیووده عزیزم!
 

rpg321

کاربر سایت
May 27, 2021
1,031
اکران March 22, 2024 برابر با ۳ فروردین ۱۴۰۳
انگار روز وعده داده شده نزدیک هست :))
کاربران توییتر از دست ریچل زگلر عصبانی شدن و با اشاره به اینکه اصلا شبیه سفید برفی نیست گفتن عاشقی ضدزن بودن نیست، حرف های زگلر ضد زن است ، همه زن ها نمیخوان که مقتدر و رهبر باشن و این تصور که رویای عشق واقعی و ازدواج باعث کاهش ارزش زن‌ها میشود چیزی بجز یک توهین بزرگ به تمام زن‌ها نیست.
ظاهرا علاوه بر هالیوود مردم هم دارن تغییر می کنن و صداشون بلند شده
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر