Konami به دلیل ولخرجی Kojima را اخراج کرد.

Dante Never Cry

The Awakening Dragon
کاربر سایت
Oct 5, 2008
9,334
نام
Ali
uIEGI.jpg


خب به تازگی اطلاعات جدیدی از دلایل جدایی کوجیما از Konami منتشر شده که در ادامه براتون قرارش میدم. منبع اصلی این خبر Rika Muranaka یکی از Composer های سری MGS هست که قبلا در عناوین MGS1, MGS2 و MGS3 با Kojima همکاری کرده. Rika در یک سایت فرانسوی در مورد اخراج کوجیما و دلایل اون حرف زده که در این Podcast اومدن حرفای اون رو بررسی کردن.

به گفته Rika دلیل اخراج کوجیما از Konami ولخرجی بی اندازه اون بوده. ظاهرا برخلاف عُرف همیشگی صنعت که سازنده بر اساس میزان فروش بازی درصدی دستمزد دریافت میکنه، کوجیما یک حقوق ثابت (و گرون) در کونامی داشته و موفقیت یا شکست یک پروژه تاثیری روی درآمدش ایجاد نمیکرده. یعنی اگر بازی شکست میخورد هم کوجیما همون حقوق رو میگرفت و اگر هم بازی میلیونی میفروخت باز خبری از درصد بیشتر نبود و همون حقوق قبلی بهش داده میشد.

مشکل از اینجا شروع میشه که کوجیما بخاطر داشتن حقوق ثابت براش مهم نبوده که بازی پروسه ساختش طول میکشه یا چقدر خرجش میشه و تا دقیقا به اون چیزی که مد نظرش نبوده نمیرسیده اون مورد رو قبول نمیکرده. از این رو بازی بارها و بارها تاخیر خورده (و کلی هزینه اش شده).

همچنین یه سری کارهای غیر اقتصادی دیگه هم انجام میداده، مثلا کوجیما از Composer بازی خواسته تا یه عالمه آهنگ برای بازی بنویسه و بعد از هیچکدوم خوشش نیومده و هیچ یک رو توی بازی نزاشته، در صورتی که کونامی بابت این آهنگا به Composer پول داده بوده.

متن پادکست:
Daley: دلیل اصلی این جدایی، حداقل از دید Rika، اینه که کوجیما یه حقوق ثابت داره و در آمدش از میزان فروش بازی نیست. هر اتفاقی هم که بیوفته کوجیما پول خودش رو میگیره، و اون کلی پول خرج میکرد و بازی رو عقب مینداخت، یه عالمه امکانات به بازی اضافه میکرد (چون) میخواست مطمئن بشه که MGS V بهترین و بزرگترین عنوان ممکنه، و Konami از این موضوع ناراضی بود چون تاخیر بازی تاثیری روی Kojima نمیزاشت. کوجیما بودجه بازی رو خرج چیزای مختلف میکرد، Fox Engine رو آپگرید میکرد و بعد دوباره بازی رو عقب مینداخت چون هنوز انجین آماده نبود و Konami با این موضوع مشکل داشت چون Kojima مثل ژاپنی های سنتی و قدیمی حقوق ثابت خودش رو میگرفت و توی سود حاصل از موفقیت بازی شریک نبود. با این شیوه کوجیما دستمزد بیشتری نسبت به سازنده های دیگه در صنعت گیم داشت ولی خب در (صورت موفقیت خیلی زیاد پروژه) سود حاصل از فروش بازی شریک نبود و پاداشی نمیگرفت.

Yong: پس داری میگی این دعواها برای این شروع شد که کوجیما میخواست بهترین عنوان ممکن رو بسازه؟

Daley: آره. به نظر Rika کوجیما یه سازنده فوق العاده و احتمالا بزرگترین سازنده دوران خودشه، ولی کوجیما اونجوری که Konami دوست داره اقتصادی فکر نمیکنه. به عنوان مثال، بجای اینکه کوجیما بیاد با پایین آوردن Resolution شاخ و برگ ها (در جنگل) از خرجای بازی کم کنه، اون دلش میخواد همه چیز کاملا Polish شده و خوب به نظر بیاد. Rika میگفت اونا بهش پول دادن تا 30-40 تا آهنگ برای بازی بنویسه که نهایتا هیچکدوم توی بازی استفاده نشدن و کوجیما هی ازش میخواست تا یه آهنگ دیگه بنویسه، و یکی دیگه بعد از اون، و به همین صورت، چون کوجیما فقط به چیزی راضی میشه که دوستش داشته باشه و خوب میدونه که هوادارا از چه نوع آهنگی خوششون میاد.

Daley: ریکا پیشتر مستقیما با کوجیما کار کرده و در این مورد اطلاعات خوبی داره، و به شخصه فکر میکنه موسیقی MGS V نسبت به باقی سری یکم آسیب دیده چون Konami نتونست هزینه لازم برای استخدام کردن اون رو بده. پس بجای اینکه Konami بیاد به Rika پول بده تا بره آدم های کار بلدی که میشناسه رو برای نواختن موسیقی بازی انتخاب کنه، تصمیم گرفتن تا Rika رو از معادله حذف کنند و خودشون مستقیما برن و اون افراد رو انتخاب کنند.

منبع
 
آخرین ویرایش:

Akiba

king of the majestic oceans of the world
کاربر فعال
Jan 18, 2009
22,258
نام
امیر حسین
این MGSها هم تا قبل از عرضه شدنشون همچین بی سود نیستنا :-" دوتا آرت از بازی میاد،ازش 45نوع تی شرت و پوستر و ... برای فروش میزنند:-"
حتی همون MGR که بیشتر درگیر اخبارش بودم:-" یه سر برید ویکی ببینید چقدر خرت و پرت واسه فروش داشته! :d احتمالا چند برابر عکس هایی که از خود بازی و پک های مختلف بازی میبینید،از تیشرت و اکشن فیگور و ... میبینید :d فکر نمیکنم اینا سود دهی نداشته باشن برای کونامی!
 

Red Dead

کاربر سایت
Jun 16, 2010
1,659
نام
سیاوش
این کونامی با کوجیما داره همون کاری رو می کنه که اپل با استیو جابز یک زمانی انجام داد،بعدا به غلط کردن می افتن
 

Boss

ناظم انجمن
Jul 7, 2006
3,646
من همین اول قبل از اینکه بعضی از طرفداران جبهه گیری کنن بگم که هرقدر کوجیما وسواس بیشتری بخرج بده به نفع من گیمره و کاملا هم راضی هستم از این قضیه.
هیچ دفاعی هم از کار چیپ کونامی در مورد حذف اسم کوجیما از کاور بازی نمیکنم. کار از این چیپ تر و زشت تر نمیتونستن با خالق یکی از مهمترین سری های گیم بکنن و ضمنا قضیه به اینجا هم ختم نمیشه و خیلی کارهای زشت و ناجور کونامی برای خیلی ها هنوز ناشناخته مونده مثلا در e3 امسال انگری جو وقتی میخواست با مسئولین کونامی مصاحبه کنه قبلش بردنش یه گوشه و توجیهش کردن که هیچ سوالی در مورد کوجیما نباید بپرسه( با دوربین دوم فیلمبرداری شده). وقتی هم قبول کرد و شروع به پرسیدن سوالات معمولی کرد وسط یکی از سوالها ( بدون اینکه بخواد سوالی در مورد کوجیما بپرسه) فقط اسم کوجیما رو اورد و مسئولین کونامی بلافاصله مصاحبه رو قطع کردن و گیر دادن که چرا اسمش رو اورده. یعنی تا این حد کارهای چیپ و مزخرفی انجام دادن و میدن مسئولین کونامی

اما

عزیزانی که یکطرف دارن از کوجیما حمایت میکنن اونهم بخاطر ولخرجی و اوردن دلایلی مثل اینکه MGS چند برابر هزینه فروش میکنه تابحال یکبار از خودشون پرسیدن شرکت به این بزرگی چند تا مدیر حساب دان و چند حسابدار نداره بشینن همین محاسبه رو خودشون انجام بدن و اینده شرکتشون رو خراب نکنن؟ اصولا کیه که از سود بالای 200 درصدی فرار کنه ( چون به گفته دوستان حداقل 3 برابر هزینه میفروشه). کاملا مشخصه که در دنیای گیم اگه نگیم حداقل در شرکت کونامی از این خبرها نیست. یه مثال ساده اش باکس افیس فیلمهای هالیوودیه که میبینی 50 میلیون خرج فیلم شده 100 میلیون فروخته و شرکت هنوز در ضرره. اولا پول فروش گیم و فیلم و کتاب و محصولات مشابه کلش به جیب ناشر یا سازنده نمیره ثانیا یک سری هزینه های جانبی و زمانی وجود دارن که در محاسبات طرفداران به چشم نمیاد ولی در محاسبات سهامداران و مدیران شدیدا توی چشمه.
برگردیم به همین مثالی که در متن خبر هست. ظاهرا کوجیما 40 تا اهنگ رو نپسندیده و ریجک کرده. پیش خودتون حساب کنید این 40 تا اهنگ رو مثل ما از سایت های mp3 مفتکی دانلود نکردن. براشون پول دادن اونهم نه پول خرید اهنگ معادل چند دلار. پول امتیاز استفاده از اهنگ که نه چند دلار و چند صد دلار بلکه شاید ده ها هزار دلار و یا حتی شاید بالای صد هزار دلار چون اهنگ ساز, اهنگ رو البوم نکرده که بفروشه یا کنسرت بده قراره با هزینه این اهنگ ها چند سال خرج زندگیش رو تامین کنه و مشخصه هزینه و قیمت زیادی داره. این تازه فقط قسمت اهنگهای بازیه. ولخرجی در قسمتهای دیگه رو هنوز نمیدونیم.
حالا با واقع بینی خودتون رو بذارین جای مدیران. مسلمه هر پروژه ای ممکنه از حد بودجه تعیین شده چند بار عبور کنه و این طبیعیه. ولی ببینید اگر شما بودید میتونستید به هر قیمتی ولخرجی رو قبول کنید چون طرف اسمش کوجیماست. حتی نوع قرار داد کوجیما هم جای تامل داره و اصلا اشتباه از مسئولین کونامی بوده که از اول زیر بار همچین قراردادی رفتن.

باز هم میگم رفتارهای مسئولین کونامی قابل دفاع نیست ولی یکطرفه هم به قاضی نریم. مسئولین و سهامداران شرکت به اون بزرگی دیوانه نیستن که از سود چشم پوشی کنند.
البته همه نوشته بالا بر اساس این فرضه که مشکلات اینها فقط بخاطر ولخرجی کوجیما بوده نه مسائل دیگه.

مشکل سر این مسئله چیپ اسم برداشتن! واقعاً کار بچگانه ای کردن! شاید اگه اصلاً نه این حرکت های بچگانه ای مثل پاک کردن اسم کوجیما پروداکشن و خود کوجیما رو انجام نمی دادند و بعد از انتشار بازی و در ماه دسامبر خبر جدایی رو می دادند این همه اعتراض و واکنش نسبت به کونامی نشون داده نمیشد، بیشتر واکنش و تمامی واکنش های فرعی و حتی حرفهای از روی تعصب بخاطر بی مهری به شخصیتی که 25 سال ِ برای این کمپانی زحمت کشیده یعنی می تونیم از روی آمار بگیریم که از زمان MGS1 به این طرف این فرانچایز MGS نبوده که Konami رو همیشه روی بورس قرار داده این بودن Kojima بالای سر این سری بوده که باعث شده کونامی همیشه روی بورس باشه.

درسته شاید از لحاظ اقتصادی اینطوری باشه، اما این اولین بازی این سری ِ که جهان باز و حتی مولتی پلتفرم ِ واقعاً نمی دونم چطوری پیش خودشون حساب کردن که سودشون اونقدری لازم نیست البته حرف شما درسته و اون ها جسابدار و کارشناس های زیادی در این مورد دارن و اگه این مورد درست باشه حتماً پیش بینی هایی کردن، اما در کل اگه این قضیه درست باشه به نظر این قضیه قابل حل بوده و یکمکی هم به نظر بهونه میاد اونم برای شخصی که حتی مدیر کونامی هم می دونه چقدر تاثیر داره روی اسم و رسم کمپانی، اما از اونجایی که قرار برن سراغ بازی های موبایل و سودهای بدون دردسر این اتفاقات افتاده و قرار بلایی که سر خیلی از IP ها اومده سر سری MGS هم بیاد.
[MENTION=44840]DieDie[/MENTION]

بودن هیچ IP بحز مزخرفی به نام PES نبود یه MGS از سال 2010 به اینور باعث این نزول شده.
شاید کوجیما دوست داره هر سال این آمار بالا باشه و از اونجایی که کوجیما 4 سال یک بار بازی می سازه زیاد به مزاجشون خوش نمیاد و برنامه هایی برای عرضه سالانه و یا 2 سال یکبار فرانچایز متال گیر دارند.
 

Soheil

Set Free The Devil Inside
کاربر سایت
Sep 5, 2006
4,645
نام
سهيل
حرفت درسته، ولی به نظرم خود Konami هم توی این قضیه مقصر هست. یه کمپانی بزرگ مثل Konami نباید همه تخم مرغ هاش رو توی دو تا سبد MGS و PES بچینه که اگه مثلاً مخارج MGS بالا رفت، این همه درگیری پیش بیاد و کار به جدایی مهم ترین عضو کمپانی برسه. باید در حدی برنامه ریزی داشته باشن که بتونن پروژه های مختلف رو شروع کنن و توی بازه های زمانی مشخص منتشر کنن که مخارج بازی ای مثل MGS هم از این راه بدست بیاد. کاری که خیلی از کمپانی ها میکنن و کلی بازی در کنار هم میسازن و منتشر میکنن که بعضی ها خرج خیلی بالاتری نسبت به بقیه دارن، ولی هزینه ـشون از سود اون یکی پروژه ها بدست میاد. ولی الآن Konami رسماً تبدیل شده به MGS + PES. حدود 2 سال از شروع نسل جدید میگذره، ولی به جز این دو تا دیگه هیچی از Konami ندیدیم و قشنگ یه جوری هست که انگار بروبچ نشستن و بدون هیچ استرس و نگرانی ای فقط منتظرن نسخه های جدید این دو تا ساخته بشه و با سودش حال کنن! :D از اون طرف یه استودیوی ژاپنی دیگه مثل Capcom رو داریم که این نسل Dead Rising 3 ساخته، RE: Revelations 2 داشته، Strider همین طور، Monster Hunterهای رنگارنگ هم که دارن، در آینده Street Fighter V هم میاد (و Deep Down، اگه زنده باشه :D)، بازی Dragon's Dogma Online تو راه هست و حتی در زمینه ریمسترها هم عالی کار کرده. الآن اگه آقای X از Capcom بیرون بره، شاید مشکل خیلی خاصی برای کمپانی پیش نیاد و اگه یه پروژه داغون باشه، با یه چیز دیگه جبرانش میکنن. ولی Konami به کوجیما وابسته هست و تنها بازی های درست حسابی سال های اخیرش مستقیم و غیرمستقیم یه ربطی به کوجیما داشتن. حالا یا کارگردانشون بوده (MGS) یا انجین بازی زیر دست تیم کوجیما ساخته شده (PES) یا به نوعی توی ساخت بازی دخالت داشته (Lords of Shadow) به اضافه Silent Hill که نسخه جدیدش دست کوجیما بوده. برای همینه که میگم یه بازیساز معمولی نیست که بگیم از Konami خارج شد و حالا به جاش یکی دیگه میاد. :D
البته همه اینا در صورتی هست که دیگه شرایط در حدی نباشه که کمپانی در معرض ترکیدن باشه و واقعاً پول نگه داشتن کوجیما رو نداشته باشن. که این رو هم با توجه به فعالیت های Konami در بقیه زمینه ها و پولی که از راه های دیگه بدست میاره بعید میدونم.


ببینید ما باید اول اینجا قضیه رو به دو قسمت تفکیک کنیم.یک بحث مالی (نگاه کونامی)، یکی هم بحث گیمینگ (نگاه و خواسته ما).

اولش بگم که دوستانی که علاقه به مباحث مالی دارن به گزارش های مالی شرکت ها که معمولا سه ماه یکبار عرضه میشه دقت کنن.اتفاقا بر خلاف تصور عمومی وضعیت کونامی به لحاظ مالی خوب هستش و همچنین خیلی به MGS یا بازی های دیگه کوجیما هم وابسته نیست.

همونطور که خودت گفتی کونامی توی چند سال اخیر به جز PES و MGS بازی شاخص دیگه ای نداشته.خوب سوال اینجاست که پس چطوری سرپاست؟جوابش اینه که کونامی توی بخش های دیگه هم فعالیت داره که عمده درآمدش اونجاست.اتفاقا هم دلیل اصلی منحل شدن Kojima Production هم همینه.یعنی اینا اومدن حساب کتاب کردن و دیدن که درآمد به ازای سرمایه گذاری که روی کوجیما داشتن نسبت به سایر بخش هاشون کمه و تصمیم گرفتن که منابع مالی رو سوییچ کنن.

به طور ساده اینطوری توضیح میدم:

فرض کنید من یک سرمایه دار هستم (کونامی).بیست سال قبل اومدم یک مغازه باز کردم و کنترلش رو دادم به کوجیما و با اینکه این شخص آدم ولخرجی هستش ولی نهایتا این مغازه در عرض بیست سال گذشته برام سودآور بوده.اما در کنار این من یک سری سرمایه گذاری های دیگه هم داشتم.اخیرا متوجه میشم که مثلا وقتی 10 میلیون روی این مغازه سرمایه گذاری میکنم 2 میلیون سود میکنم سالانه، در حالی که اگر این 10 میلیونم رو توی تجارت دیگه ام انجام بدم 4 میلیون در سال بدست میارم.بنابراین تصمیم میگیرم که مغازه رو ببندم.الیته چون این مغازه کیفیت محصولاتش بالاس طبیعتا مشتری ها ناراضی هستن و خوب بهم خرده میگرن که چرا علارغم اون 2 میلیون سودی که هنوز دارم بازم تصمیم به بستن مغازه گرفتم؟غافل از اون 4 میلیونی که هدف درآمد زایی من هستش.

مشکل اصلی اینه که اکثر طرفدارا این بسته شدن رو به خصومت و غیره ربط میدن.در حالی که دلیل اصلیش تجارت و مسائل مربوط به اون هستش.جالب اینکه کونامی اعلام کرده که ساخته بازی های AAA رو کاهش خواهد داد و منابع مالیش رو به ساخت بازی های موبایل انتقال خواهد داد(به طور عمده) و بخش کوجیما هم زیرمجموعه از این تصمیم هستش.منتهی به دلیل محبوبیت بخش کوجیماش بیشتر توی چشم بوده.

اکثر مدیرای بلند پایه ی ناشرا همشون کارشناس های اقتصادی هستن تا گیمر.برای اونها اولویت در آمدزایی هستش.

در مورد Capcom و مقایسه اون با Konami هم باز یک سری تفاوت هایی وجود داره.اول اینکه لزوما بازی بیشتر و عناوین متعدد گرچه بر وقف مراد گیمرها هستش ولی دلیل بر سیاست مالی درست نیست.توی چند سال اخیر کونامی همیشه تراز مالی بهتری از Capcom داشته.دلیلش هم قطعا سیاست های مالی مدیرانش بوده.گذشته از این کونامی همونطور که گفتم توی کیلی زمینه فعالیت میکنه و به همین دلیل راحت منابعش رو انتقال میده.در حالی که Capcom چون درآمدش بیشتر از صنعت گیمینگ هستش مجبوره که بیشتر روی این صنعت تمرکز بکنه.

پ.ن : مقایسه Third Party ها با کنسول ساز ها از بیخ و بن غلطه.
 

Hodor

کاربر سایت
Sep 26, 2005
10,109
نام
محمد رضا
اینا بهونس کسیو برا ولخرجی اخراج نمیکنن! طرف درخواست میده که مثلا اینقدر نیاز دارم اونا همه یه بودجه ای بهش میدن! دیگه نمیتونه بیشتر خرج کنه که!
 

Ali Venom

کاربر سایت
Jul 2, 2013
6,703
نام
ali
کونامی دلیل خیلی مسخره ای رو برای اخراج استاد گفته . بازیسازی رو که همه عاشقشن و تا الان هرچی ساخته چیزی جز شاهکار نبوده رو به خاطر ولخرجی بیرون کردن کار عقلانی نیست . مشکل از جای دیگه آب میخوره .
من فکر میکنم چون بازی مولتی شده و حتی روی PC داره میاد ، استاد ناراحته . تا الان نسخه های بزرگ و شاهکار استاد تنها و منحصرا روی یه پلتفرم اومدن ( البته در زمان انتشار).


البته خوده کوجیما اعلام کرده بوده دیگه دوست نداره بازی انحصاری بسازه به این دلیل که بازیباز های بیشتری بتونن عنوان های شاهکاری که میسازه رو تجربه کنن .بچه دبستانی یا فن بوی سونی که نیستش اولین چیزی که یک بازیساز دوست داره اینکه افراد بیشتری بتونن بازی هاشونو انجام بدن.تاجایی که ما هم دیدیم از عکس العمل هاش خیلی خوشحال بوده برای عرضه روی PC

نمیخوام از کونامی دفاع کنم و حالم ازش به هم میخوره (به خاطر کاری که با تیم سایلنت کرد)، ولی قبل از اینکه فحش بدین بهش، بهتره یه کم فکر کنیم. شاید نمیتونسته این همه هزینه رو متقبل بشه. حالا میخواد کوجیما باشه یا یه نفر دیگه. کونامی یه پروژه که نداره. چندین پروژه داره که هر کدوم بودجه خیلی بزرگی رو میطلبن و نمیتونه بودجه یه پروژه رو خیلی زیاد کنه و از بودجه و کیفیت پروژه های دیگه-ش بزنه. کاری به کیفیت بالای بازی های کوجیما ندارم و میدونم که این هزینه ها رو به خاطر ساخت یه بازی با کیفیت فوق العاده برای راضی کردن طرفداراش ساخته (و همین تفاوتش رو با بقیه کارگردان ها میرسونه) اما کونامی نمیتونسته از پس این هزینه ها بر بیاد چرا که توی بخش های دیگه ممکن هست ضرر کنه.

اینکه الان بازی رو میسازه و بعدا سود دهی میده درسته، ولی توی بازه زمانی که پروژه استارت خورده و زمانی که تموم میشه چی؟ اون جا هم قراره سود کنه؟ به خاطرش باید بقیه پروژه ها رو کنسل کنه؟ از کجا معلوم که بعدا به خاطر همین خرج های اضافی، همین کونامی ورشکست نشد و کوجیما پروداکشنز هم سر به نیست نشد؟ این یه تجارته. بعضی مواقع باید به جای چندین پروژه، یکی رو قربانی کرد تا بقیه بتونن زنده بمونن و سود دهی داشته باشن. کونامی هم قبلا گفته که توی بخش های دیگه سود دهی بیشتری نسبت به بخش بازی ها داره. هزینه های این نسل هم به شدت بالاست و هر کی مدیریت درست نداشته باشه، باید غزل خداحافظی رو بخونه.

پ

حرف شما دوست عزیز کاملا درست هست ولی یک چیزی رو باید در نظر بگیرید در پروسه ساخت این بازی یک موتور فوق العاده به اسم فاکس انجین ساخته شده که تو بقیه بازی های کونامی از جمله PES که به لطف همین موتور از لحاظ گرافیکی و فنی از فیفا جلوتر افتاده. عملا بخشی از هزینه های بازی صرف ساخت موتوری شده که تا اخره نسل مسلما جواب گوی کونامی هست و اینکه یک سال و نیم پیش یک نسخه تک مرحله ای از بازی بیرون امدش که کونامی قیمت 40 دلاری روش گذاشت و مثل بنز فروش کرد اینطوری هم نیست که کاملا این پروژه فقط در حال گرفتن بودجه باشه بلکه با دستاورد هایی که داشته توانسته بخشی از هزینه ها رو برگردونه .


این بخش از کامنتم برای کسایی هست که میگن کوجیما چرا چهل تا اهنگ بازی ریخته دور و چرا میخواد کل بازی پولیش شده باشه صرفا باید به این دوستان یاد اوری کنم درباره یک بازی معمولی صحبتی نمیکنید دارید در باره متال گیر سالید صحبت میکنید بازی که با امدن هر نسخه اش استاندارد ها و مرز بندی های جدیدی برای سبک اکشن مخفی کاری تعریف کرده و هر نسخه از این سری تا سال های سال الگوی بقیه بازی سازان دنیا هست. به جرات میشه گفت اگر متال گیر نبود شاید صنعت بازی سازی از الان خود چند سالی عقب تر میبود حالا شما انتظار دارید کوجیما برای نسخه ای که اوج این فرانچایز و صنعت بازی سازی هست کم کاری به خرج بده ؟
 

Romell

عضو تحریریه
Sep 21, 2007
4,765
نام
امین
دلواپسان کونامی و خلاصه کسایی که میگن کونامی حق داشت کوجیما رو اخراج کنه و یا این که میگن کوجیما ولخرج بوده ، باشه این طور فکر کنیم که امثال شما ها میگن ولی فقط و فقط شما به نسل قبل نگاه کنین که کونامی چه بلایی به سر ، سری نسخه های Pro Evolution soccer آورد کونامی همین بلا رو سر تاکاتسوکا شینگو سازنده و خالق سری PES آورد و با کم کردن هزنیه ها و ندادن موتور گرافیکی جدید و امکانات جدید در نسل قبل به این سازنده ، سری PES رو در نسل قبل نابود کردن ، اونم عنوانی که زمانی بازی اول بازی های ورزشی صنعت گیم بود !!

تاکاتسوکا شینگو (لقبش سباس افسانه ای بود ) هم در سال 2007 کلی از کونامی گله مندی کرد و انتقاد کردکه بهش امکانات نمیدن و خلاصه دو سه سال بعد از ساخت نسخه 2008 اخراج شد و بعد ها هم رفت تو بخش آنلاین My Club مسئولیت پروژه ساخت اون قسمت رو بر عهده گرفت !!

خب از این به بعد شما شاهد نسخه های بعدی متال گیر خواهید بود و میبینین که چه فاجعه ای این سری از آب در میاد و شایدم کونامی میخواد این سری رو سالانه عرضه کنه =)) مثلا اسنیک و رفقا یه سال تو چین هستن و یه سال تو آمریکا و میرن شکار نهنگ و یه سال هم تو فرانسه و اسنیک و رفقا از برج ایفل میرن بالا و از اون جا مپ رو باز میکنه و یه هو از اون بالا میپره پایین و میفته تو کاه !!! یه سالم میره خاور میانه و بمب میبنده و انتحاری میره یه جا رو منفجر میکنه و ...............:|

بازی بزرگ باید روش خرج بشه و این قانون کاره همین ناتی داگ نبود که داشتن آنچارتد 4 رو میساختن ولی مثل این که 7 الی 8 ماه هم پروژه ساخت جلو رفته بود ولی اعضای تیم دیدین بازی اون جوری که میخواستن نشده و خلاصه مجبور شدن از دوباره شروع به ساخت آنچارتد 4 کنن ؟؟؟؟ سونی هم پشتیبانی کرد و خیالش راحته که بازی منتشر بشه چندین برابر این هزنیه هایی رو که کردن در میارن و به تیم سازنده بازی کاملا اعتماد دارن ..........

و بازی RDR که سه سال بازی ساخته شد و باز هم مسئولین راکستار دیدن بازی خوب در نیومده و کل بازی رو ریختن دور :| و بازی از دوباره ساخته شد و همه دیدن بعدش چه شاهکاری از آب در اومد حالا یه عده ای اومدن دارن به سی چهل تا آهنگ دارن گیر میدن که کوجیما خوشش نیومده و نخواسته تو بازی گنجونده بشن ؟؟؟!!!

بازی بزرگ باید هزینه های زیادی روش بشه اونم شخصی بزرگ مثل کوجیما که پشت ساخت این بازی هستش !! و بودجه دادن زیاد به چنین اشخاصی ریسک زیادی در بر نمگیره و خیالم آدم راحته که بازی در نهایت عالی و خوش ساخت از هر لحاظ در میاد ! کوجیما یه سازنده عادی و حتی خیلی خوب و عالی نیست که !!! این شخص کوجیما هستش و نیازی نیست بگم چقدر کارش درسته و ...............

این ها همه بهانه هستش که کوجیما ولخرج بوده و از این حرف ها کونامی میخواد از ساخت بازی های پر هزینه بکشه بیرون و میخواد سیاست هاش رو عوض کنه ! مثل روز روشنه این ماجرا ........

دوستان منتقد کوجیما همون بازی های سالیانه ای که کلی باگ و مراحل کپی پیست نسخه قبلی که با آب و رنگ جدید در نسخه جدید گذاشته میشن و گیم پلی تکراری و ......... خلاصه این جور بازی ها مثل این که به دردشون میخوره ......

سری متال گیر هم اگه باشه خواهید دید که در نسخه های بعدی چی از آب در میاد و اون موقع هستش که دوستان منتقد کوجیما پیداشون نیست و .............
 
آخرین ویرایش:

daxpax

کاربر سایت
Feb 27, 2009
1,285
خب مسلما کسی از کونامی دفاع نمیکنه بابت کاری که با کوجیما کردن همچنین من و ما ی گیمر دوست داریم بهترین بازی ممکنه دستمون برسه. ولی این شرکت ها سهامدار دارند و در خیلی از مواقع این سهام دار براشون قابل قبول نیستش 6 سال روی یک پروژه سرمایه گذاری کنی و در آخر سودش High margin نباشه . این اتفاق برای کن لوین و بایوشاک هم افتاد و دیدیم که T2 علی رغم فروش زیاد بازی بیخیال لوین شد.
 

Romell

عضو تحریریه
Sep 21, 2007
4,765
نام
امین
در آمد بخش Konami Digital Entertainment هر سال داره کمتر از سال قبل خودش میشه پس طبیعیه که یه فکری به حالش بکنن:

y45a_untitled.jpg


Financial Highlights - KONAMI
این به خاطر اشتباهات و کم کاری هایی هستش که از نسل قبل شروع شد و کونامی داره چوبش رو کم کم الان میخوره !! یه شرکت به یک باره که افت نمیکنه که ، اشتباهات و سیاست های غلط این شرکت هستش که در سالیان گذشته کم کم داره یقه اینا رو میگیره از افت سری PES بگیر و کم شدن فروش این بازی سال به سال و مسابقات جهانی که سری PES داشت و کونامی کلی از این بابت سود میکرد !! افت سری سایلنت هیل !!! و خیلی موضو عات دیگه و تمامی این ها به خاطر سیاست های غلط کونامی بود که داستان زیاد داره ..........
 
آخرین ویرایش:

The Fade

Winds Howling
کاربر سایت
Jul 6, 2011
1,434
نام
David
بعضی ها میگن سونی از ناتی داگ حمایت کرد که پروسه U4 طول بکشه و کیفیت کار افزایش پیدا کنه.شکی هم نیست که کیفیت کار بالا میره ...
اما حرف اینجاست ... این سونی همونی نبود که 2 سال قبل یه استدیو رو بست و خیلی ها رو اخراج کرد برای اینکه اون استدیو یک بازی ساخته بود که به طور اتفاقی شبیه Destiny بود؟چرا؟چون دیگه نمی تونست بودجه بیشتری برای اون استدیو بزاره ...
یا مایکرو که خبرهای Phantom Dust رو خوندیم چند وقت پیش ...
منظورم اینه که از هیچ شرکتی محبوب دل ها نسازید ... در وهله اول سود چشمگیر مهمه و اصلا هیچ کمپانی ای فکر نمیکنه که این سود الزاما باید با نهایت کیفیت همراه بشه.حالا میخواد مایکرو باشه یا سونی یا کونامی یا ایکس و غیره و ذلک!کونامی این وسط کار معقولانه ای رو به طریق زشتی انجام داد ... و چوب فردگرایی رو خورد که خیلی از شرکت های شرقی گریبان گیر اون هستن ...
 

Boss

ناظم انجمن
Jul 7, 2006
3,646
بعضی ها میگن سونی از ناتی داگ حمایت کرد که پروسه U4 طول بکشه و کیفیت کار افزایش پیدا کنه.شکی هم نیست که کیفیت کار بالا میره ...
اما حرف اینجاست ... این سونی همونی نبود که 2 سال قبل یه استدیو رو بست و خیلی ها رو اخراج کرد برای اینکه اون استدیو یک بازی ساخته بود که به طور اتفاقی شبیه Destiny بود؟چرا؟چون دیگه نمی تونست بودجه بیشتری برای اون استدیو بزاره ...
یا مایکرو که خبرهای Phantom Dust رو خوندیم چند وقت پیش ...
منظورم اینه که از هیچ شرکتی محبوب دل ها نسازید ... در وهله اول سود چشمگیر مهمه و اصلا هیچ کمپانی ای فکر نمیکنه که این سود الزاما باید با نهایت کیفیت همراه بشه.حالا میخواد مایکرو باشه یا سونی یا کونامی یا ایکس و غیره و ذلک!کونامی این وسط کار معقولانه ای رو به طریق زشتی انجام داد ... و چوب فردگرایی رو خورد که خیلی از شرکت های شرقی گریبان گیر اون هستن ...

شما اون استدیو رو با ND یا کوجیما مقایسه می کنید؟ معلوم هر شرکت و کمپانی حواسش هست و همینطوری روی هوا روی هر استدیو یا شخصی الکی سرمایه گذاری نمی کنه، و مشخص که استدیو یا شخصی که کارنامه قابل قبولی نداره رو زیاد براش خرج نمی کنه و در صورت لزوم درش رو تخته می کنه.

مثل این می مونه جیمز کامرون بگه من 200 میلیون دلار می خوام یه فیلم بسازم معلومه هر تهیه کننده ای بهش سرمایه میده تازه بیشترم میده چون می دونه بالای 1 میلیارد دلار فروش داره! اما اگه یه کارگردان تازه کار یا نا آشنا درخواست این پول و کنه معلوم ِ با شک و تردید هزارتا بند در قرار داد حاضر میشن این پول رو بهش بدن.

اما می دونن هر چقدر به پای امثال ND ـها بریزین بجاش یه خروجی فوق العاده میگیرین و می دونن اعتبارشون تو بازی های انحصاری زیر سایه ND ـه بعد استدیو های دیگه پس معلوم که پول خرح می کنن و وقت می دن نه اینکه بگن بریزو به پاش زیاد همه رو اخراج کنن، نه بخاطر پول بخاطر اینکه به گیمرهای هاردکور احترام می زارن اگه قرار باشه همه مثل سوپر مارکت به صنعت گیم نگاه کنن پس شاهکارهای بازی چی مشین؟ GTA و خیلی از سری های دیگه که سال های سال عرضه نمیشه اما وقتی میان نشون میدن که این صنغت چه حرف هایی برای گفتن داره. این نشون میده که چقدر براشون مهمه رضایت کسانی که از برندشون استفاده می کنند برای همین هم هست که ساپورتشون می کنن، اما اگه قرار باشه آشغال تحویل ملت بدن آخر سر هم به آشغالدونی تبدیل میشن.
 

mhdt199

کاربر سایت
Mar 15, 2010
110
فکر نمی کنم قصه اخراج همش همین باشه یعنی فقط بحث مالی نیست این می تونه یکی از علل اصلیش باشه که چیزهای دیگه اتونو شعله ور کرده

خود این که اگه بازی پروفروش باشه هم هیچ تاثیری تو دستمزد سازنده نداشته باشه خودش اعصاب خورد کنه برای سازنده شاید این قرار داد مال خیلی وقت قبل بوده باشه

یا این که جایی خوندم وقتی رئیس کونامی وقتی اومده به استودیوی کوجیما سر بزنه ایشون اعتراض کرده که چرا حالا بعد از این همه مدت سر می زنی یا اصلا چرا سرزدی ( قریب به این مضمون دقیقا یادم نیست )
وقتی زیر دست خیلی بزرگ ومعروف بشه تعامل روسا با اون خیلی سخته اگه نتونن هضمش کنن اخراجش می کنن و کسی مثل کوجیما هم حاضر نمی شه چشم و گوش بسته بله قربانگو باشه مخصوصا در موردی که به زیر پا گذاشتن اصولش تو بازی سازی منجر بشه که کار به اینجا می کشه

خوب می شه اگه سونی یا مایکروسافت این استاد بزرگ رو دعوت به همکاری کنن و یه استودیوی اختصاصی بدن با بودجه و وقت نا محدود تا این استاد بزرگ بتونه شاهکارهای چه بسا بزرگتری رو به دنیای بازی ارائه کنه ، ظاهرا تو کونامی اوضاع اونجور ها هم بر وفق مراد نبوده اما علی رغمش این شاهکارها خلق شده ( قابل توجه بازی سازهای وطنی )
آنچه قطعی است جدایی کونامی و کوجیماست و این که توانایی های این استاد بزرگ در شرکت کوچک و رو در سرازیری کونامی به هرز می رود حال همای سعادت بر سر کدام یک از این دو کنسول سایه خواهد افکند و بازیهای انحصاری کوجیما در آن به نمایش در خواهد آمد ؟ قطعا هر کنسولی این شانس رو پیدا کنه ،یک برگ برنده رو به دست گرفته
آیا کوجیما دست به مایکروسافت می ده شرکتی که چند سالی هست روابط دوستانه ای با اون داره و بودجه و امکانات قابل توجهی داره
یا این که دوست داره با سونی همکاری کنه تا بازیهاش با کیفیت بالاتری درps4 بشه ؟
یا قصد داره در شرکتی غیر از این دو وفارغ از وابستگی به پلتفورم خاصی بازی هاشو بسازه ؟
آینده اینو مشخص می کنه؟ اما بعید نیست بعد از این جدایی سران سونی ومایکروسافت برای داشتن رابطه انحصاری با کوجیما نقشه بکشن و یا حد اقل بهش فکرکنن
که فکر بودن انحصاری شاهکارهای کوجیما در یکی از این دو کنسول برای صاحبان اون شیرینه.
 
آخرین ویرایش:

Behrooz

کاربر سایت
Apr 14, 2006
3,009
لول. کونامی هیچوقت سر Metal Gear ضرر نکرده، بلکه همیشه سود آور بوده اما ایندفعه سودآوری MGS V کمتر بود که مدیران کونامی خوششون نیمده. از طرفی کونامی سیاست جدیدی در پیش گرفته که دیگه نمیخواد واسه بازیهاش خرج های چند صد میلیونی کنه و منتظر برگشت پولش باشه در دراز مدت باشه. (بازی های خیلی کوچیک در مدت زمان کم برای ژاپن فقط). فکر میکنید کی دستور ریلیز GZ رو داده بود که همه ناراحت شدند؟ کونامی یا کوجیما؟بعد اونایی که میگن چرا 40 تا آهنگ رو قبول نکرده. تا حالا آهنگ های MGS رو شنیدید جدا؟ بلا استثنا همشون شاهکار بودند. هر 5 نسخه تا حالا.در هر صورت هیچوقت نباید حق رو به کونامی بدیم حتی اگه بخوایم اقتصادی فکر کنیم. مشکل اصلی به نظرم تنها یه چیز بود. قدرت و استقلال زیادی که کوجیما و کوجیما پروداکشن داشت که کونامی از این موضوع ناراحت بوده.
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر