درباره موتور گرافیک و فیزیک سری فیفا و باز یهای ورزشی این کمپانی یه توضیحاتی بدم برای دوستان : بازی هایی که با این موتور گرافیکی ساخته میشن به طور مثال سری بتلفلید ساخته استودیوی DICE این رو همه میدونیم که از موتور گرافیکی Frostbite استفاده میکنن ولی در بخش فیزیک و موتور فیزیک حتی استودیوی DICE هم از موتور فیزیک HAVOK تو بازی هاش استفاده میکنه و اکثر بازی های بتلفیلد هم از موتور فیزیک HAVOK استفاده میکنن . این رو به یاد داشته باشیم حتی DICE هم تو ساخت بازی Mirror's Edge Catalyst در کنار موتور گرافیکی Frostbite 3 از موتور فیزیک HAVOK استفاده کرده بود .
این موتور گرافیکی هم از روز اول استودیوی DICE این موتور گرافیک رو بر اساس بازی های اول شخص توسعه داده بود . اصلا این استودیوی بیچاره برنامه ای نداشت که Frostbite بر روی بازی های دیگه با سبک های دیگه ساخته بشه و این موتور گرافیکی اختصاصی این استودیو برای بازی های اول شخص بود . سران EA تصمیم گرفتن برای یکپارچه سازی و کمبود هزینه ها اکثریت بازی های این کمپانی با این موتور گرافیکی ساخته بشن . به جز استودیوی Respawn ( و همین طور EA Vancouver که درباره این استودیو در ادامه توضیحاتی میدم ) که بازی هاش رو با موتور های گرافیکی دیگه فعلا ساخته و توسعه داده ( بعدش رو نمیدونم که چی کار میکنن ) حالا یا موقعی که داشتن توسط EA خریده میشدن باهاشون قرار دادی ، چیزی داشتن که آزادی عمل در انتخاب موتور گرافیک و ... داشته باشن و یا دلایل دیگه ای هست ما خبر نداریم . Frostbite هم واقعا موتور گرافیکی قدرتمندی هستش ، ولی برای بازی های اول شخص و واقعا برای بازی های سبک های دیگه کلی دردسر و گرفتاری ایجاد کرده و مقاله ها و صحبت های سازنده ها و ... کلی در این سال ها منتشر شده از گرفتاری ساخت بازی روی استاروارز استودیوی تعطیل شده Visceral Games و ساخت بازی Anthem و mass effect andromeda و .... که صحبت های سازنده هاش هست که چه گرفتاری هایی سر ساخت بازی هاشون با این موتور گرافیکی نکشیده بودن . نکته جالب سر ساخت بازی Anthem این جا بود که از تیم سازنده فیفا میرفتن به BioWare سر ساخت بازی کمک میکردن و میگفتن تازه تیم سازنده فیفا با این موتور گرافیکی خیلی خوب آشنا شده و ... !!!
موتور فیزیک سری فیفا هم از نسخه فیفا 12 به بعد موتور فیزیک Impact Engine بود که موتور فیزیک توسعه داده شده بازی های ورزشی به صورت اختصاصی این کمپانی بود . اون زمان این موتور فیزیک انقلابی در بازی های ورزشی به پا کرد ولی زمان که گذشت و نسل هشتم اومد این موتور فیزیک هیچ توسعه و پیشرفت بزرگی نکرد . کمپانی سازنده هم به صورت مداوم داره از این موتور فیزیک استفاده میکنه . رفته رفته هم این موتور فیزیک منسوخ شده و فرسوده به نظر میرسه . فیزیک توپ و بسیاری موارد دیگه مربوط به بخش فیزیک یه بخشیش گرفتاری بزرگش مربوط به همین موتور فیزیک هستش .
فعلا هم با توجه به چیزایی که دیدیم یه سری موارد مثل کیفیت بهتر تماشاگران و بافت هاشون و رنگ بندی نمای دور تماشاگرا که جمعیت مثل فوتبال واقعی نشون داده بشه - تکون خوردن موی بازیکن ها - پرزنتیشن های بهتر - شیدر های روی پوست ( که میتونه خیلی بهتر از این بشه ) و یه سری موارد دیگه به طور کلی بازی رنگ و بوی یه بازی ورزشی نسل نهمی رو نمیده . حالا نمیدونم ، شاید بازم باید صبر کنیم و منتظر فیفا 22 باشیم که شاید تیم سازنده از موتور گرافیکی به روز شده تر Frostbite استفاده کنه و فیفا یه تکون اساسی بخوره و شاید هم نه و نظری هم فعلا ندارم و کلا مدیریت کلان EA مشکل داره . واقعا اون پیتر مور وقتی اومد به EA بازی های این کمپانی به شدت سطح بالا و با کیفیت شده بود .
دوستانی هم نظرشون اینه که موتور گرافیکی بازی به کل تغییر میکنه و به یه موتور گرافیکی دیگه سوییچ میشه من فکر نکنم این اتفاق بیفته . موتور گرافیکی همین Frostbite میمونه حالا شاید با ورژن جدید تر و به روز شده تری سری فیفا باهاش توسعه داده بشه و رفته رفته قابلیت های به روز شده تر موتور گرافیکی رو در فیفا های آینده ببینیم . تصمیم از بالا به تیم سازنده داده شده که باید به اجبار از این موتور گرافیکی استفاده کنن و نمیدونم ، شاید اتفاقاتی رخ بده و موتور گرافیکی تغییر کنه و من بعید میدونم . کلا این بازی داره با این موتور گرافیکی توسعه پیدا میکنه و ...
البته نکته عجیب اینه که سران EA به تیم سازنده بازی هاکی این کمپانی یعنی سری NHL دستور داده بودن که باید از موتور گرافیکی Frostbite استفاده کنن ولی تیم سازنده زیر بار نرفت ( عجیبه که چه جوری استودیوی EA Vancouver جلوی سران EA تونستن حرفشون رو به کُرسی بنشونن !!! ) و کارگردان این سری گفت Frostbite دست و پای ما رو برای توسعه بازی میبنده . William Ho مدیر خلاق سری NHL در مصاحبه ای در سال 2018 ( فکر کنم 2018 مصاحبه کرده بود ) گفته بود واقعا ما مدت هاست بر روی موتور گرافیکی Ignite سرمایه گذاری کرده ایم و در حال حاضر احساس می کنیم که واقعا قصد این کار رو نداریم که وارد یه سال انتقالی بشیم و مد ها و بسیاری از موارد دارن روی موتور گرافیکی Ignite به خوبی کار میکنن و همین طور گفته بود که کار با Frostbite سخت هستش و مفاهیم یادگیری با این موتور گرافیکی و ... به شدت سخت و پیچیده هستش .
"Really, we have so much invested in what's built in Ignite. And right now we feel that we don't really want to go into a transition year where... well, in our last transition year, a lot sort of had to be left on the cutting room floor, right? We didn't deliver to our fans expectations and so right now we've got a critical mass of different modes where people are investing in them, they're playing them. They want Threes. It runs in the current engine. We built our customization in it and so, right now, we're trying to deliver to more fans expectations. I'm not sure that transitioning to Frostbite right away would actually deliver what our fans expect," explained NHL 19 creative director William Ho to USG.
به طور مثال بازی UFC 3 داره از موتور گرافیکی فوق العاده با کیفیتی به نام RPM Tech استفاده میکنه که برای بازی های سبک فایتینگ و چنین سبک هایی توسعه داده شده و خودتون دیدید گرافیک و فیزیک فوق العاده این بازی واقعا چشم نواز و با کیفیت هستش .
EA میتونست برای بازی های ورزشی خودش یه موتور گرافیکی مخصوص به این سبک ها رو بسازه و توسعه بده ( یا از یه موتور گرافیکی تیرد پارتی قدرتمند که برای سبک های مختلف یشه ازشون استفاده کرد بهره ببره ) که در نسل هفتم دقیقا همین کار رو کرده بود . موتور گرافیکی که در بازی های ورزشیشون داشتن استفاده میکردن اختصاصی مربوط به این سبک ها بود و موتور فیزیکی هم برای بازی های ورزشیشون استفاده کردن که همون ایمکت انچین بود . اول در بازی Madden NFL مورد استفاده قرار گرفت و بعد دو سال این موتور فیزیک برای سری فیفا در حال توسعه بود و در فیفا 12 سر و کلش پیدا شد و بی نظیر بود در اون زمان واقعا . EA نسل هشتم رفت از موتور گرافیکی Frostbite استفاده کرد که اصلا برای بازی های ورزشی طراحی و توسعه نشده بود و موتور فیزیک Impact Engine هم دیگه رفته ، رفته قدیمی و کهنه به نظر میرسید . صنعت گیم مثل موشک داره رو به جلو حرکت میکنه و همین طور داره تکنولوژی های جدی و موتور های فیزیک به روز شده و قوی تر و سیستم های جدید نور پردازی و موتور های انیمیشن سازی و .... داره ساخته میشه و در بازی های مختلف به نمایش در میاد .
خلاصه این که موتور گرافیکی و موتور فیزیک و ... خیلی خیلی مهمه ولی از همه چیز مهم تر طرز فکر کمپانی و استودیوی مربوطه از همه چیز مهم تره و سیاست های کلانی که در رابطه با توسعه بازی ها در نظر میگیرن .
یه سری بررسی های سریع هم درباره نسخه نسل نهمی بازی و یه نگاه خیلی سر سری به نسخه نسل نهمی فیفا و ویدئو گیم پلی هایی که به نمایش در اومده میندازیم :
عکس اول قشنگ مشخصه نور پردازی در کات سن ها و پرزنتیشن ها به صورت واضح میشه دید . رنگ بندی تماشاگرا بهتر شده و به واقعیت نزدیک تر شده . محافظین و ... در کنار زمین و پله های استادیوم و .. تعدادشون بیشتر شده و حرکت بیشتر میکنن و ...
اما متاسفانه نسخه نسل نهمی هنوز در نمای گیم پلی در بخش نور پردازی اون چیزی که باید و شاید نیست و اصلا تیم سازنده فیفا من نمیدونم داستان چیه اصلا اهمیتی به گرافیک بصری در نمای گیم پلی نمیده . چمن هم نسبت به نسخه نسل هشتمی کمی سبز تر شده ولی کیفیت کلی چمن ها در نمای گیم پلی و کات سن ها تغییر محسوس و بزرگی نسب به نسخه نسل هشتمی نکرده . انیمیشن ها هیچ پیشرفت بزرگ و محسوسی درش دیده نمیشه .
مدلینگ بازیکن ها بازم مشکلات زیادی توش دیده میشه و تیم سازنده فیفا کلا تو بخش مدل سازی و .... مشکلات زیادی داره . تو نمای کات سن ها اصلا بذاریم کنار ، تو نمای گیم پلی هم این مدلینگ بازیکن ها اگر درست حسابی روش کار شده باشه به کیفیت بصری نمای گیم پلی بازی هم کمک بسیار زیادی میکنه . حتی باعث میشه انیمیشن هایی که در بازی اجرا میشه بهتر و طبیعی تر به نمایش در بیان .
امسال توپ وقتی برخورد میکنه به پای بازیکن کمی فرو میره و ... تیم سازنده رو این موارد کار کرده .
View attachment Deformação da bola PS5 FIFA21.mp4
البته هنوز فرو رفتن توپ در پای بازیکن ها دیده میشه در فیفا و باگ و گلیچ و ... در هر بازی به هر حال هست . ولی وقتی دیگه یه مشکل فنی بیش از حد در یه بازی دیده بشه به کیفیت کلی بازی صدمه میزنه . نسل نهم هم داره میاد و واقعا دیگه نباید این موارد رو ما در بازی های ورزشی به این واضحی ببینیم . فیزیک ( انیمیشن ها و محاسبات فیزیک و ... ) از اساس در این بازی مشکل داره و تیم سازنده باید این بخش ها رو از نو بازسازی کنه .
بازی هنوز تو بخش انیمیشن ها - فیزیک - مدلینگ - نور پردازی در نمای گیم پلی مشکلات اساسی داره و امیدوارم این فقط یه فیفای نصفه نیمه باشه که تیم سازنده نشون داده و نسخه فیفا 22 بازی یه تکون اساسی به خودش بده به خصوص در بخش هایی که ضعف های بسیار زیادی داره . پرزنتیشن ها و صدا گذاری و حواشی دور زمین و ... که از نقاط قوت این بازی هستن من شک ندارم تیم سازنده بازم روشون کار میکنه و در نسل نهم پیشرفت های زیادی میکنه ولی دقیقا بازی جاهایی که ضعف های زیادی داره ( داخل زمین و مشتقات گیم پلی و .. ) رو باید ببینیم چی کار میکنن و منتظر نسخه FIFA 22 میمونیم و امیدوارم نسل خوبی برای بازی های ورزشی باشه . واقعا الان سبک های دیگه در صنعت گیم رو داریم نگاه میکنیم بازی ها کلی پیشرفت کردن و امیدوارم این دو بازی ورزشی در نسل نهم امیدوار کننده و موفق ظاهر بشن .