آخه این بحث من الان Retrospective محسوب میشه، نه Review
برای همین باید برای بازیهای ستایش شده سخت گیرانه انجام بشه و برای بازیهای شکست خورده تلاش بشه جنبه های مثبتشون مطرح بشه.
یکی از مشکلات اصلی گیمینگ ژورنالیسم اینه که رسانه های بزرگ و شناخته شده خیلی رو Retrospective مانور نمیدن، خیلی دیگه تلاش کنن یه مطلب میدن که 10 سال یا 20 سال پیش این بازیها مهم بودن و ... . البته اینکه بازیهای رایانهای تاریخ کوتاهی دارن و بازی کردن بازیهای قدیمی سخته هم مزید بر علته
در كل مطلب جالبى گفتى و خيلى هاش چارچوب دار و منطقى بود ولى يك سرى ايراد هايى كه گرفته بودى بحدى عجيب بود كه من تا پاراگراف دوم فك ميكردم راجع به بازى ديگه اى حرف ميزنى
فاكتور اتمسفر براى من از مهمترين ويژگى هايى هست كه توى مديوم گيم بطور كلى دنبالش هستم و علت اصلى كه اينفينيت و چند بازى ديگه جزء بهتريناى عمرم هستن همين اتمسفر و طراحى محيطشون هست .
اصلا نميتونم و نبايد دليل بيارم كه چرا اتمسفر اينفينيت فوق العاده هست ، چيزيه كه فقط بايد ديده و تجربه بشه ... و اگه با سليقه شخصى شما اختلاف داره نبايد بعنوان ايراد عينى بازى مطرح بشه .
ايرادايى كه راجع به انحصارى بودن جادو ها به بازيكن يا قتل عام كردن و ... كه گرفتيد همش مصداق هاى
Ludonarrative dissonance
هست كه از خيلى بازيهاى بزرگ ديگه هم ميشه گرفت .
راجع به تناقض هاى رفتار كاراكتر ها درست ميگيد اما بالاخره شخصيت پردازى بحدى بوده كه مثلا منِ مخاطب بعد از چهار بار تموم كردنش حس عدم باورپذيرى نداشته باشم نسبت به كاراكتر اليزابت و ... پس طبيعيه كه زمان عرضه همچين ايراداى ريزى گرفته نميشه و امتيازى از عنوان كم نميكنه .
منم روى باورپذيرى داستان و اينكه بزور پيام اخلاقى و ... نچپونن توش حساسم اما اينفينيت اصلا همچين ويژگى نداشت ، چرا ؟ چون اون تِم هايى كه ميگيد ( كاپيتاليسم ، برده دارى ، نژاد پرستى و ... ) نود و نه درصد بصورت ديالوگ نيست ( و كات سين هم كه نداره) . يك سرى صحنه هايى هست كه بازيكن توى محيط بهشون برخورد ميكنه (مثل اولين بارى كه كارگران Fink درحال كار رو ميبينه و يا عروسك هاى دوك و ديمويت و ده ها مورد ديگه) و پوستر ها و شعار هاى روى ديوار ها و ... اگر به اين موارد كه به اين ظرافت و هنرمندى توى بازى قرار داده شده ميگيد چپوندن من نميدونم چى بگم .
اين هم كه تم ها مال صد و پنجاه سال پيش هست خيلى حرف عجيبيه پس ميشه گفت ديگه سازنده ها سِتينگ تاريخى تو آثارشون استفاده نكنن چون موقعش گذشته و الان مشكلات ديگه اى هست . جدا از اين تاريخ تكرار ميشه و خيلى از مواردى كه تو بايوشاك ميبينيم مثل حكومت هاى توتاليتر يا اختلاف شديد طبقاتى و ... الان هم تو خيلى قسمت هاى جهان هويداست.