Bioshock 2 Hands-On

Bone Crusher

کاربر سایت
Dec 27, 2008
3,872
نام
امیرحسین
سلام




این هم یک Hands-On که سایت VG247 آن را تهیه کرده . امیدوارم مورد پسندتون قرار بگیرد .





1dqd.jpg



بعد از گذشت ده سال از وقایع شماره اول بازی این بار اوضاع رپچر به مراتب بدتر به نظر می رسد . این شهر دیگر آن شهر روبزوال رفته گذشته به همراه معماری های شیک دهه 30 نیست بلکه در جای جای آن فرسایش , ویرانی و جای گلوله دیده می شود . همین طور پرسه زدن دشمنان در راهروهای شهر که به نظر اوضاعشان از قبل هم وخیم ترشده ویرانی محیط را بیشتر نمایان می سازد . دشمنان بازی از قبل وحشی تر و درنده تر شده اند جهش ژنتیکی آنها به سرعت در حال روی دادن است . که این باعث شده ارزش ماده مصرفی آنها در طی این ده سال روز به روز بیشتر شود .



آدام , یک ماده عجیب که از یک نوع حلزون دریایی استخراج میشد . این ماده باعث می شود که DNA افراد دستکاری شود و به آنها قدرت های فوق العاده ای دهد . ابتدا ً از این ماده برای درمان افراد افسرده و نا امید رپچر استفاده میشد که آنها را از دیگر افراد رپچر متمایز می کرد و تبدیل به انسان هایی نیرومند و خاص می کرد . ولی بعد ها این ماده اثرات سو خود را نمایان ساخت . اگر نسخه ی اول بازی شهر را به یک ویرانه تبدیل کرد هدف این نسخه این است که آن را برای شما تبدیل به جهنم کند . در نسخه اول بازی ما در نقش جک تنها بازمانده سانحه ی هوایی ظاهر شدیم که در حقیقت آرزو می کرد که ایکاش هیچ وقت قدم به این شهر بیرحم نمی گذاشت که در آن به وفور اسپلایسرهای معتاد و دانشمندان روانی پیدا می شود.





3zvz.jpg


طراحی هنری زیبای بازی.



با توجه به جو بازی و موارد گفته شده در این شماره بهترین حالت برای شما این است که اوضاعتان با نسخه قبلی برابری کند . این بار شما در نقش یک بازمانده از سانحه هوایی نیستید که سهوا وارد این شهر شده بلکه در نقش اولین بیگ ددی هستید آنها موجوداتی درشت , مجهز به لباس قواصی بزرگ و درلی وهم آور هستند که اغلب اوقات در شبکه ها و تونل های زیر آب فعالیت می کنند . شخصیت اول بازی با نام Subject Delta معرفی شد . کاراکتر شما از Little Sister اش جدا شده یا بهتر بگوییم او را گم کرده ( Little Sister ها همان دختر های هستند که معمولا به همراه بیگ ددی ها دیده می شوند و مشغول جمع آوری آدام از جسد ساکنین شهر هستند ) . Subject Delta دارای قدرت درک و فهم و احساس است و یک بیگ ددی آزاد محسوب می شود که از هیچ کس دستور نمی گیرد . او تنها نمونه باهوش و با احساس از بین بیگ ددی ها هست . با توجه به خصوصیاتش او موجودی کاملا آزاد است و نیازی ندارد تا مانند یک روبات مشغول جمع آوری آدام باشد . برای ما آزادی به این مفهوم است که به هرکسی دوست داری تبدیل شو , که اگر 2k Marine هم با ما هم عقیده باشد مطمئنا بازی جالبی را پیش رو خواهیم داشت .



بایوشاک 2 هدفی ثابت را دنبال می کند و آن هم این است که مکان Little Sister که به دنبالش هستید را شناسایی کنید , کسی که بعد از اتفاقات نسخه اول بازی توانسته بود از رپچر فرار کند , و سپس زمینه را فراهم سازید تا بتوانید به او دست پیدا کنید . اما باید این را هم مشخص کنم که بین شما و هدفتان موانع سختی قرار دارد مانند : ارتشی از اپلایسرها و بیگ ددی های وحشی که عمدتا به دشمن جدید بازی یعنی دکتر Sophia Lamb خدمت می کنند . دکتر Lamb یک نوع دوست مصمم است که با نظریات آندرو رایان سازنده شهر رپچر مخالف بود . دکتر Lamb بعد از اتفاقات نسخه اول کنترل شهر را در اختیارش در آورده و سعی می کند با هر روشی که شده آن را به روزهای آرمانی خود بازگرداند . در حالی که این هدف او قابل تحسین به نظر می رسد ولی او از سرکوب تهدیدات هیچ هراسی ندارد حال می خواهد تفکراتی مخالف افکار کمونیستیش باشد یا بیگ ددی مزاحمی که با داشتن قدرت احساس و تفکر در بند هیچ کس و هیچ چیزی قرار نمی گیرد . با استفاده از این مقدمه متوجه مواردی که بازی بر روی آنها تمرکز کرده است می شوید که یکی از مزایای آن لذت بردن از بازی از همان ابتدای آن است .




2aha.jpg


به نظر یکی از مناطق آشنای نسخه اول است .



از دید فنی اگر بخواهم نگاهی به بازی بیاندازم باید این نکته را بگویم که بایوشاک به شایستگی توانست تجربه ای دراماتیکی را در قالب یک بازی اول شخص ارائه دهد . شما می توانید بازی را از طریق دو قابلیت پیش ببرید . قرار داشتن تفنگی در دست راستتان و پلازمید در دست چپتان ( یکی از قابلیت های مخصوص بازی ) . تصمیمات در مورد چگونگی استفاده از قابلیت هایتان برای مثال استفاده به موقع از آنها یا حتی ترکیبیشان باعث به وجود آمدن مبارزات نرم و زیبا می شود . برای نابودی دشنان نیاز دارید ابتدا تصویر را نگه داشته و بعد , از منوی ظاهرشده , اسلحه یا قابلیت مورد نظرتان را انتخاب کنید و سپس به مبارزه ادامه دهید . یا اینکه با زدن دکمه ای شاهد عوض شدن اسلحه یا پلازمیدهایتان باشید که دارای ترتیب خاصی هستند که مثلا امکان دارد مجبور شوید برای رسیدن به اسلحه یا پلازمید مورد نظرتان چهار بار دکمه را بزنید . همچنین می توانید ابزارهایتان را به گونه ای تنظیم کنید که بیشترین آسیب را به دشمنانتان وارد سازند که مسلما با توجه به نقطات ضعف متفاوتی که هر یک از دشمنانتان دارند نحوه آسیب دیدنشان نیز متفاوت است . برای مثال برای شما خیلی راحتتر است بدن دشمنانی را که به طرف شما جهش می کنند ابتدا خشک کنید و سپس با زدن تیری به آنها شاهد خرد شدن بدنشان و ریختن اجزایشان بر روی زمین باشید . اسپلایسر ها در این نسخه باهوش تر شده اند آنها پشت دیوار ها و ستون ها در ارتفاعی مناسب پناه می گیرند تا از تیرس شما خارج شوند . با اضافه شدن این قابلیت به آنها جنب و جوش شما بیشتر می شود در نتیجه تیم سازنده مجاب شده است تا حرکت های شما را طبیعی تر , هماهنگ تر و نرم تر طراحی کند . در حالی که درجه بازی لزوما بالا نرفته ولی , مبارزات نسبت به گذشته نفسگیر تر و باور پذیر تر شده است .



تغییرات در سیستم پلازمید تا حدی است که می توان به آن بازسازی گفت . قابلیت های زیادی در بازی وجود دارد که می بایست آنها را آزاد کنید و سپس استفاده کنید . که آزاد کردن پلازمید هم از این قاعده مستثنی نیست . یکسری از پلازمید ها را می توانید در Plasmid Stations ها ابداع کنید و یکسری از آنها را باید آزاد کنید . مثلا آپگرید کردن قابلیت Security Man باعث می شود که یک دستگاه امنیتی را احظار کنید تا در مبارزات به کمکتان بیاید . همچنین , هر اسلحه در بازی چهار برابر اسلحه های Farcry 2 بهتر عمل می کند ( جمله اغراق آمیز ) که می توانید آنها را از نظر تکنیکی مورد تغییر قرار دهید . حتی خلاقیت در استفاده و بهینه کردن اسلحه ها از این هم فراتر است تا جایی که می توانید از طریق آنها مانعی برای یک گروه از دشمنانتان ایجاد کنید . مثلا به جای اینکه با استفاده از اسلحه پرچ کن دشمنانتان را به دیوار چهار میخ کنید , می توانید با شلیک کردن میخ ها به زمین مانعی درست کنید که از دسترسی دشمنان به شما جلوگیری کند . بایوشاک 2 به نظر خیلی انعطاف پذیرتر نسبت به نسخه قبلی خود می رسد و دست گیمر ها را تا حدی باز گذاشته است . اما سوال مهم اینجا این است که آیا این امکانات و انعطاف پذیری ها به روند کلی و تجربه نابی که قبلا ما در نسخه اول بازی امتحان کردیم آسیبی نمی رساند ؟




14_19.jpg



در این نسخه می توانید از هر 2 قابلیتتان به طور همزمان استفاده کنید.



دردسرهای همیشگی در نسخه اول در این نسخه هم حضور دارند . بله باز هم دوربین های امنیتی !!! . دوربین ها که معمولا به یک تیر بار وصل بودند در نسخه اول همیشه ایجاد مزاحمت می کردند . در حالی که در نسخه اول بازی هرزگاهی مینی گیم های هک کردن هر چند تکراری ولی لذت بخش باعث متوقف شدن اکشن بازی برای مدتی میشد در این نسخه هم می توانید ترمینال ها , اسلحه ها و دوربین ها را نیز هک کنید . اگر بخواهید دستگاهی را هک کنید ابتدا یک مینی گیم در صحنه نمایان می شود و سپس به شما زمانی مشخص داده می شود تا آن را هک کنید در این حالت باید با زدن دکمه در زمان مناسب سوزنی که در حال حرکت است را در ناحیه درست متوقف سازید . متوقف ساختن سوزن در مکان سبز رنگ باعث می شود که آن دستگاه را در اختیار خود در آورید و متوقف ساختن آن در ناحیه آبی ( ناحیه کوچکی را تشکیل می دهد که قرار دادن سوزن در آن سخت تر است ) باعث می شود که علاوه بر در اختیار گرفتن آنها قدرت و قابلیت هایشان را نیز افزایش دهید . مثلا مدت زمان فعال بودن آنها یا صدمه رسانیشان به دشمنان بیشتر می شود .



مانند نسخه اول در این نسخه هم بازی تاکید زیادی بر Little Sister ها دارد . مکانیزم اینگونه است : کشتن بیگ ددی رقیب و بار دیگر قرار گرفتن بر سر دو راهی پناه دادن به Little Sister ها یا سلاخی کردن آنها برای بدست آوردن مقدار بیشتری آدام ؟ انتخاب گزینه همراهی کردن باعث می شود که آنها از شانه شما بالا روند ( با همه ی این وجود باز هم شما بیگ ددی هستید و قرار گرفتن در کنار شما امن ترین جا برای Little Sister ها است ) . بعد از فشار دادن دکمه ای مانند آنچه در بازی Fable 2 مشاهده کردید , ردی نورانی جهت رسیدن به نزدیکترین جسد برای بدست آوردن آدام نمایان می شود . در حالی که از Little Sister ها می توانید برای رسیدن به جسدهایی حاوی آدام استفاده کنید , همچنین شما می توانید در قبال محبت و عشق ورزیدن های فرزند گونه آنها خیانت کنید و سلاخیشان کنید یا اینکه از سلاخی کردن آنها منصرف شوید و هر یک از آنها را یکبار برای همیشه آزاد کنید . اگر این بار از سلاخی کردن Little Sister ها منصرف شوید بازی کمی عرصه را بر شما تنگ تر می کند و نسبت به نسخه قبلی ادامه دادن کار مشکل تر می شود . در بایوشاک 2 قدرتمند ترین دشمنان شما را Big Sister ها تشکیل می دهند . بعد از آزاد کردن تعدادی Little Sister همیشه منتظر مواجه شدن با Big Sister باشید . آنها مستقیما از هر جای شهر که باشند به سوی شما حرکت می کنند . پس این اتفاق می تواند عرصه را برای کسانی که همیشه دوست دارند نقش آدم خوبه را در بازی ها ایفا کنند تنگتر و تنگتر کند تا جایی که در انتها بازی عنوان ضد قهرمان کاملا برایشان شایسته به نظر می رسد .



5zmz.jpg


بخشی از مدت زمان گیم پلی زیر آب سپری می شود ولی به هیچ وجه مورد هجوم قرار نمگیرید.



همین طور که بازی را پیش می برید به موجودات گوناگون و دستگاه های امنیتی که از بین بردن آنها از گذشته هم مشکل تر شده بر می خورید . 2K Marine در طول این ملاقات خیلی سعی می کرد تا نکاتی مبهم از داستان بازی را شرح دهد و همچنین تاکید زیادی بر این داشتند که بسیاری از محدودیت ها در رابطه با قدرت تصمیم گیری و آزاد بودن گیمرها را برداشته اند . آیا این کنایه ها نشان از این است که بازی چند خط داستانی دارد ؟ یا اینکه تصمیمات گیمرها تاثیر فراوانی در روند بازی دارد ؟ اینها سوالاتی هستند که تا به الان جوابی رسمی به آنها داده نشده است .



در حالی که ما مشغول تست کردن بایوشک 2 بودیم ولی با این وجود دیدن یکسری از مکان های نسخه اول در این نسخه برای ما خوشایند بود . همچنین مکان های زیادی در این شهر جاه طلبانه وجود دارد که کاملا جدید و نوظهور هستند . از منطقه ممنوعه ای در خیابان Siren گرفته تا خیابانهایی شبیه به خیابان های New Orleans که محل زندگی روح های افراد ه ر ز ه است و موزه هایی به ظاهر سالم . پس می توان نتیجه گرفت که باز هم می توانید از بایوشاک انتظار مکان های مختلف با جو عالی و سنگینی را داشته باشید . مکان هایی که ما مشاهده کردیم به نظر مکملی برای محیط نسخه اول می آمد . البته محیط بازی بسیار زیبا بسط پیدا کرده و وسیع تر نیز شده است . نا همواری و شکاف ها در جای جای محیط به چشم می خورد و طراحی محیط برای کسانی که اهل جست و جو و کاوش هستند عالی کار شده است . هر منطقه از بازی با توجه به یکسری از مسائل تاریخی یا مذهبی طراحی شده است . به عنوان مثال کلیسا موقتی که در ناحیه ی Father Wales واقع شده است مانند تفکرات کاتولیک ها که نگه داشتن سرنگ هایی در شیشه ها و قرار دادنشان در قفسه هایی را مقدس می شماردند دراین بازی نیز می توانید این عقیده را مشاهده کنید یا اینکه نوشته هایی را بر دیوار آنجا ببینید که آیین و مذهب افراد آنجا را شرح می دهد .



در حالی که هر لحظه به زمان عرضه بازی نزدیک تر می شویم , این موضوع بیشتر نمایان می شود که 2K Marin در این مدت سعی کرده تا داستانی غنی تر و بهتر نسبت به نسخه اول و همچنین تجربه ای نابتری از شوتری به سبک نقش آفرینی را ارائه دهد . این بازی به افرادی که با وجود علاقه شدید به ایده های Ken Levineولی به علت مخالف بودن با نظر سازنده که می خواست نسخه قبلی را سرگرم کننده تر بسازد بازی را رها کرده بودند فرصتی مجدد می دهد تا بار دیگر آنها را مجاب کند که بازی را امتحان کنند . ولی نکته ای که غیر قابل انکار این است که این نسخه بیشتر نقش مکمل نسخه قبلی را دارد تا اینکه بخواهد آن را متحول کند . این نسخه به گونه ای طراحی شده است که کلیه طرفدارانی بازی را که از ایده های ناب نسخه اول لذت برده بودند را هیجان زده و دلشاد کند . این نسخه به احتمال زیاد مشکلات جزیی نسخه اولی را برطرف خواهد کرد ولی سوال بزرگ اینجاست که آیا این ترمیم ها و نوآوری های جسورانه به قدری بزرگ و زیبا هستند که ورق را بر گردانند و تمام این بدگمانی ها را که تا حدی هم غیر منصفانه هست را از بین ببرد ؟ جواب دادن به این سوال زود است پس باید برای رسیدن به جواب کمی حوصله کرد .



پایان





 
آخرین ویرایش:

Dragon

کاربر سایت
Jan 5, 2006
1,749
نام
آریا
بسیار عالی و جالب بود......ممنون از ترجمه خوبت . ;)
امیدوارم این بازی بتونه حداقل جایگاه شماره یکش رو بدست بیاره..... چون اگه رونده تکراری گونه ای از شماره اولش باشه (منهای قسمت مولتی پلیرش که جدیده ) میتونه به یه شکست بزرگ برای این عنوان تبدیل بشه :smile:
 

Transylvania

کاربر سایت
May 1, 2009
756
نام
شهریار
شماره اولضش که خیلی خوب بود فقط یه مشکل داشت اونم اواسط بازی بود که یه کم خسته کننده میشد ... امیدوارم شماره ی دومش با سورپرایز های جالب مانع خسته کننده شدن بازی بشه ...
 

maapor

کاربر سایت
May 16, 2009
1,502
این بازی جالب است اما تغییرات کم بازی فکر نکنم امتیازی بالا تر از 8 بیاره کلا دمو هایی که دیدم بیشتر شبیه نسخه اول بازی بود حالا ببینیم چه می شود و لی من فکر می کردم این بازی در بیرون اتفاق می افتد
 

gavelock

کاربر سایت
Dec 23, 2005
242
نسخه ی اول این بازی به همراه نسخه ی اول AC از معدود بازیهایی بودند که تو این نسل واقعا چسبیدن!!
ولی معمولا وقتی نسخه ی بعدی با فاصله ی کمی ساخته بشه خوب از آب در نمیاد. حالا باید ببینیم.
 

Bone Crusher

کاربر سایت
Dec 27, 2008
3,872
نام
امیرحسین
از لطف همه دوستان متشکرم .
به نظر خودم این شماره پتانسیل این را دارد که از نسخه قبلی بهتر شود ( گفته سایت ها و مجلات نیز این مسئله را تایید می کند ) . یکی از دوستان به نکته خوبی اشاره کرد بازی در نسخه قبل شروع طوفانی داشت ولی متاصفانه در ادامه هی تکراری تر و تکراری تر میشد . امیدوارم سازندگان این نکته را فهمیده و در صدد رفع آن قدم برداشته باشند .
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر