Release Date2022 GenreFirst-Person Action Adventure / Open World Developer(s)Massive Entertainment, Ubisoft Düsseldorf, Ubisoft Shanghai Platform(s) PlayStation 5 / Xbox Series X|S / PC / Stadia / Luna
بالاخره بعد از کلی انتظار یوبی سافت از اولین تریلر پروژه دردست ساخت از سری فیلم اواتار رونمایی کرد. Avatar: Frontiers of Pandora یک بازی اکشن ادونچر اول شخص جهان باز خواهد بود که توسط استدیو Massive Entertainment و با همکاری دیزنی در حال ساخت هستش.
[بازی توسط جدیدترین ورژن موتور Snowdrop ساخته خواهد شد و برای نسل بعدی کنسول ها در نظر گرفته شده]
[شما در نقش شخصیتی به نام Na’vi در بازی نقش ایفا خواهید کرد]
[وقایع بازی به صورت Standalone و در مرز غربی سرزمین Pandora اتفاق خواهد افتاد]
[Avatar: Frontiers of Pandora طبق گفته یوبی سافت برای عرضه در سال 2022 در نظر گرفته شده]
امین جان تو این مورد خاص دیگه مشخصه باید حرف کیو باور کنی
از ۲تا رسانهی هم سطح که حرف نمیزنیم. رزومه و کیفیتشون مشخصه
ضمن اینکه خودت میتونی بری چک کنی گرافیک رو. یعنی یوبی هیترترینها هم تو یوتیوب میگن گه گرافیک بازی خیلی خوبه و بازی شدیدا خوشگله.
من تا الان 12 ساعتی بازیش کردم اگه بخوام تو یه جمله دربارش بنویسم اون اینه که بازی به شدت مایوس کننده هستش.
اول بگم که من برخلاف اکثریت تو این سایت خیلی هم از یوبی سافت خوشم میاد و با بازیهاش حال میکنم و بهترین بازی امسالمم کرو موتورفست از همین ناشر بوده .وقتی متای بازی را دیدم شوکه شدم ولی الان که خودم بازیش کردم می بینم کاملا درسته.
از تنها نکته مثبت بازی بخوام بگم گرافیک خارق العاده بازی هستش وقتی میگم خارق العاده یعنی دوش تا دوش فرست پارتی های سونی قدم برمیداره .واقعا بی نظیره و باعث میشه لذت گشتن و اکتشاف تو محیط بازی را چند برابر کنه.
اما نکات منفی اول از همه نقشه به شدت گنگ بازی هست .بازی مینی مپ نداره و مثلا یه ایتمی که لازم دارید کلی باید تو نقشه بگردید .یا تو یه مقری که هستید میخواید پیش یه بابایی برید باید انقدر حافظتون قوی باشه یادتون باشه مثلا اون یارویی که اسلحه میفروخت فلان طبقه و فلان جای نقشه هستش.تا الان اوپن ورلد با این مپ افتضاح ندیده بودم.
داستان و شخصیت پردازی بازی افتضاحه و ماموریت ها اصلا جالب نیستن این اواخر انقدر حوصله سر بر بودن که منی که عاشق کات سین هستن همه را اسکیپ میکردم.
و از همه مهمتر گیم پلی بازی که شما مسلسل و شات گان نیزه و کلی چیزه دیگه دارید ولی عملا بازی را باید به صورت مخفی کاری برید مثلا یه ماموریت داستانی یا فرعی که میرید و باید اون منطقه را ازاد کنید کافیه یک نفر ببینه شما رو کارتون تمومه شونصد هزار نفر از کل مپ میریزن سرتون حتی تو درجه سختی اسون هم شانسی ندارید و اگر هم قبل دیدنتون یه مسلسل شلیک کنید بازم همون بلا سرتون میاد.یعنی بازی شما را وادار به مخفی کاری میکنه .من دیسک بازی را گرفتم تا الان چند بار تا یه قدمی این رفتم که بازی را بفروشم بدم بره بازم گفتم بزار یکم دیگه بازی کنم شاید بهتر بشه .کلا تا الان بازی رو اعصابی بوده برام
اولش بگم بازی جوریه که هر کسی باهاش حال نمیکنه! کسایی که با فارکرای پریمال حال کردن به شدت هم از آواتار جدید لذت میبرن! موتور بازی به نظرم آپگیر شده همون پریمال هست.
دوم اینکه نقشه بازی به شدت یعنی به معنای واقعی کلمه بزرگه بخام با ذکر مسافت بگم از قسمت جنوب شرقی بازی منطقه waterway valley که حالت مجمع الجزایر داره تا قسمت شمال غربی نقشه 28 کیلومتر راهه! ( کل مسافت فار کرای پریمال نهایت 5 کیلومتر بود)
نقشه بازی شامل سه قسمت میشه! قسمت اول کینگلور فورست به شدت سرسبز و زیبا با طبیعت بکر. قسمت دوم آپر پلینز که شامل دشت های وسیع هست و قسمت سوم کلدودد فورست که شمال مناطق کوهستانی و مه آلود و مرتفع تر هست.
نکته جالب اینجاست که هر سه این منطق زمین تا اسمون با هم فرق دارن. یعنی گیاهان و درختان و جزییات و میوه ها و حیواناتشون هم تفاوت داره! بازی از نظر چنین جزییاتی به شدت عالی عمل کرده!
کلا نسل قبلی رو فراموش کنید! بازی به شدت نسل بعدیه از هر لحاظ که فکرشو کنید شیدر ها و بافت ها و سیستم فیزیک آب و... بهترین حالت خودشون هستن و به قول یکی از دوستان کرایسی زمانه رو باید با آواتار بشناسی بازی یک نمونه کامل از Draw Distans معرکه هست جوری که وقتی سوار Ikran هستید و در بالای ابرها پرواز میکنید فقط میتونید wow! طراحی پاندورا خارق العاده اس! به معانی واقعی کلمه زیباترین طراحی محیطی هست که تو بازی های یوبیسافت میتونید ببینید!
وقتی شب در پاندورا فرا میرسه دنیای بازی کلا عوض میشه! گیاهانی که در طول روز شکل دیگه داشتند حالا طبق اکوسیستم پاندورا تغییر میکنن و نورانی میشن! جنگل های بازی در شب فوق العادس و واقعا نظیرش رو کمتر در بازی دیدم!
در مورد گرافیک حرف و سخن زیاده ولی بدونید بهترین چیزی هست که میتونید روی PS5 ببینید و در رده های بالا کنار عناوین انحصاری جای میگیره!
در مورد گنگ بودن نقشه ام اصلا قبول ندارم این حرف رو برای ابتدای بازی بله واقعا بعضی جاها به شدت سخت میشه اما کم کم با پیشروی در بازی و استفاده از قابلیت های Ikran آپگرید کردن خودتون میشه گفت قلق بازی دستتون میاد و دیگه مپ هیچ چیز گنگی واستون نداره. پیشنهادم اینه که حتما در تمامی مناطق Tarsyu Sapling و Ancestor Skill ها رو بگیرید که سریعا اسکیل ها رو آپگرید کنید.
در مورد گیم پلی هم متاسفانه همان فرمول قدیمی یوبیسافت تکرار شده یعنی تمام مناطق بازی پر شده از outpos ها که این بار به جای آدم روبات ها ام از خجالتتون در میان و به شدت هم سگ جون هستن. روبات های بازی به شدت تکراری هستن یعنی من تا انتهای بازی منتظر بودم روبات های جدید یا مدل های مختلف پدیدار بشن ولی خب خبری نشد
هوش مصنوعی ام شبیه فارکرای های قبلی هست و کسایی که بازی کردن میدونن چخبره! من همیشه از این فرمول که با تیر کمان باید به جنگ روبات بری مشکل داشتم و خداروشکر اینجا شات گان با قدرت تخریب صد درصد موجوده وگرنه مسخره بازی میشد
در مورد داستان هم هیچ پیچیدگی در کار نیست همون فرمول همیشگی اول بازی اسیر آزمایشگاه های RDA هستیم بعد دوستامون میان در اصلی آزمایشگاه رو میکشنن ما هم روبات ها رو میکشیم میریم بیرون و بعد میریم یادمون میاد چقدر دوستان زیادی داشتیم و کمک میکنیم آدم بدا رو شکست بدن و همین
بازی زیابیی های زیادی داره ولی شاید این داستان ابکی و این فرمول تکراری ول دادن هزارتا outpost در نقشه و کپی پیست کردن صد تا روبات داخلشون به متا بازیشدیدا صدمه زده!
من آواتار رو به دلیل زیبایی های خیره کننده و پرواز به شدت فوق العاده با Ikran که بعد یک مدت احساس دل بستگی و پت گونه باهاش خواهید داشت را هنوز سرگرم کننده و عالی میدونم. البته در کنار پرواز کردن اسب سواری هم داخل بازی هست که در نوع خودش فان و باحال بود ولی جای پرواز کردن رو نمیگیره
در انتها بازی رو به همه طرفداران آواتار صد درصد پیشنهاد میکنم و به سخت گیر تر ها هم میگم اکانت هکی بازی رو تهیه کنید که حداقل از سیاحت یک جنگل فوق زیبا لذت ببرید!
موتور آواتار Snowdrop هست که قبل این فقط توی دیویژن یک و دو استفاده شده و بعد اینم هم قراره موتور Star Wars Outlaws باشه. موتور سری فارکرای اسمش Dunia (همون دنیای خودمون) هست.
اولش بگم بازی جوریه که هر کسی باهاش حال نمیکنه! کسایی که با فارکرای پریمال حال کردن به شدت هم از آواتار جدید لذت میبرن! موتور بازی به نظرم آپگیر شده همون پریمال هست.
دوم اینکه نقشه بازی به شدت یعنی به معنای واقعی کلمه بزرگه بخام با ذکر مسافت بگم از قسمت جنوب شرقی بازی منطقه waterway valley که حالت مجمع الجزایر داره تا قسمت شمال غربی نقشه 28 کیلومتر راهه! ( کل مسافت فار کرای پریمال نهایت 5 کیلومتر بود)
نقشه بازی شامل سه قسمت میشه! قسمت اول کینگلور فورست به شدت سرسبز و زیبا با طبیعت بکر. قسمت دوم آپر پلینز که شامل دشت های وسیع هست و قسمت سوم کلدودد فورست که شمال مناطق کوهستانی و مه آلود و مرتفع تر هست.
نکته جالب اینجاست که هر سه این منطق زمین تا اسمون با هم فرق دارن. یعنی گیاهان و درختان و جزییات و میوه ها و حیواناتشون هم تفاوت داره! بازی از نظر چنین جزییاتی به شدت عالی عمل کرده!
کلا نسل قبلی رو فراموش کنید! بازی به شدت نسل بعدیه از هر لحاظ که فکرشو کنید شیدر ها و بافت ها و سیستم فیزیک آب و... بهترین حالت خودشون هستن و به قول یکی از دوستان کرایسی زمانه رو باید با آواتار بشناسی بازی یک نمونه کامل از Draw Distans معرکه هست جوری که وقتی سوار Ikran هستید و در بالای ابرها پرواز میکنید فقط میتونید wow! طراحی پاندورا خارق العاده اس! به معانی واقعی کلمه زیباترین طراحی محیطی هست که تو بازی های یوبیسافت میتونید ببینید!
وقتی شب در پاندورا فرا میرسه دنیای بازی کلا عوض میشه! گیاهانی که در طول روز شکل دیگه داشتند حالا طبق اکوسیستم پاندورا تغییر میکنن و نورانی میشن! جنگل های بازی در شب فوق العادس و واقعا نظیرش رو کمتر در بازی دیدم!
در مورد گرافیک حرف و سخن زیاده ولی بدونید بهترین چیزی هست که میتونید روی PS5 ببینید و در رده های بالا کنار عناوین انحصاری جای میگیره!
در مورد گنگ بودن نقشه ام اصلا قبول ندارم این حرف رو برای ابتدای بازی بله واقعا بعضی جاها به شدت سخت میشه اما کم کم با پیشروی در بازی و استفاده از قابلیت های Ikran آپگرید کردن خودتون میشه گفت قلق بازی دستتون میاد و دیگه مپ هیچ چیز گنگی واستون نداره. پیشنهادم اینه که حتما در تمامی مناطق Tarsyu Sapling و Ancestor Skill ها رو بگیرید که سریعا اسکیل ها رو آپگرید کنید.
در مورد گیم پلی هم متاسفانه همان فرمول قدیمی یوبیسافت تکرار شده یعنی تمام مناطق بازی پر شده از outpos ها که این بار به جای آدم روبات ها ام از خجالتتون در میان و به شدت هم سگ جون هستن. روبات های بازی به شدت تکراری هستن یعنی من تا انتهای بازی منتظر بودم روبات های جدید یا مدل های مختلف پدیدار بشن ولی خب خبری نشد
هوش مصنوعی ام شبیه فارکرای های قبلی هست و کسایی که بازی کردن میدونن چخبره! من همیشه از این فرمول که با تیر کمان باید به جنگ روبات بری مشکل داشتم و خداروشکر اینجا شات گان با قدرت تخریب صد درصد موجوده وگرنه مسخره بازی میشد
در مورد داستان هم هیچ پیچیدگی در کار نیست همون فرمول همیشگی اول بازی اسیر آزمایشگاه های RDA هستیم بعد دوستامون میان در اصلی آزمایشگاه رو میکشنن ما هم روبات ها رو میکشیم میریم بیرون و بعد میریم یادمون میاد چقدر دوستان زیادی داشتیم و کمک میکنیم آدم بدا رو شکست بدن و همین
بازی زیابیی های زیادی داره ولی شاید این داستان ابکی و این فرمول تکراری ول دادن هزارتا outpost در نقشه و کپی پیست کردن صد تا روبات داخلشون به متا بازیشدیدا صدمه زده!
من آواتار رو به دلیل زیبایی های خیره کننده و پرواز به شدت فوق العاده با Ikran که بعد یک مدت احساس دل بستگی و پت گونه باهاش خواهید داشت را هنوز سرگرم کننده و عالی میدونم. البته در کنار پرواز کردن اسب سواری هم داخل بازی هست که در نوع خودش فان و باحال بود ولی جای پرواز کردن رو نمیگیره
در انتها بازی رو به همه طرفداران آواتار صد درصد پیشنهاد میکنم و به سخت گیر تر ها هم میگم اکانت هکی بازی رو تهیه کنید که حداقل از سیاحت یک جنگل فوق زیبا لذت ببرید!
کیفیت آب بازی کلا تو دیواره نسبت به باقی موارد. ولی کلیت بازی به حدی چشم نوازه که قشنگ انگار داری داخل دنیای جیمز کامرون قدم میزنی. آبو فاکتور بگیری یه چیز عجیبیه گرافیکش
این بازی گرافیک خیلی خیلی خوبی داره.
کاملا میشه بهش گفت یه نسل نهمی.
بخصوص از لحاظ گرافیک فنی..
دیگه وقتی همزمان داره بهت RT Reflection و RTGI و RT Shadows میده میشه انتظار نورپردازی قوی از بازی داشت .من نسخه PC را بازیش کردم.
ولی بازی همونطور که دوستان گفتند سیستم هدایت فاجعه ای داره. برای پیدا کردن یه ماموریت جون آدم در میاد . فقط حقشه برای این کارشون سه نمره از ۱۰ نمره کم بشه. داستان و شخصیت پردازی افتضاح بازی که به کنار.
نقطه قوت این بازی اول گرافیک بعدشم شوتینگ بازی هست.
اما برگردم به بحث گرافیک:
گفتم از نظر فنی گرافیک عالیه ولی آرت دایرکشن بازی گنگه. یعنی مثال بزنم تو بازی Horizon Forbidden West شما آرت دایرکشن فوق العاده بازیو میتونید ببینید. انواع محیط های جنگلی ، برفی ، کویری، دریایی ، آتشفشانی و خلاصه شما میتونید جاهای مختلف بازی رو بخاطر بسپارید چون همه جا شبیه هم نیست ولی تو آواتار غیر ممکنه ،انقدر درهم و برهم و شلوغه که اینکار شدنی نیست که بتونی مکان های مختلف بازی رو بخاطر بسپاری. کیفیت ابرها در آواتار اصلا خوب نیست. در حالیکه تو هورایزن کیفیت امواج و ابرها یه چیز ماورایی هست.
خلاصه من تو اپن ورلدها و تو زمینه گرافیک که خیلی بر محور پوشش گیاهی تاکید داشته باشه داخلش ،هنوز هیچ بازی رو نزدیک به هورایزن ندیدم. تازه هورایزن هیچ RT هم استفاده نکرده.
من چندتا شات از آواتار و بعدش از هورایزن میذارم. کیفیت اصلی خود عکس نیستن ولی احتمالا گویای مطلب مورد نظرم هست
.......
یه توضیحی هم در مورد FSR3 Frame Generation در این بازی بدم. از نظر پرفورمنس خوبه و مثلا فریم ریت ۵۰ رو برای شما به ۸۵ میرسونه ولی ولی هنوز جای کار داره. هنوز نوشته های HUD بازی در حالت فریم جنریشن لرزش دارند در حالیکه این مشکل توی فریم جنریشن انودیا اصلا ندیدم.
بالاخره تموم شد بازی! واقعا داشت کلافم میکرد در حدی که میخواستم نصفه و نیمه ولش کنم بره پی کارش!
هرچقدر که گرافیک و محیط و نقشه زنده و چشمنواز و شاهکاره و تا حدی شوتینگ لذت بخشه (مخصوصا کار با کمانها) ولی مابقی بازی رسما تو دیواره. این وسط فقط سواری با Ikran و تعاملی که باهاش داره قطعا یکی از بهترینای ویدیو گیمه به حدی که ترجیح میدین ۲ قدم راهو هم با ایشون طی کنین.
داستان که به حدی کشکیه که از یجا به بعد فقط اسکیپ میکردم کاتسینارو که رد شه (لامصب نسبت کاراکترهای زن به مرد ۸۰ به ۲۰ بود!حالم بهم میخورد دیگه که هر NPC وارد بازی میشد یه زن بود نمیدونم موقع ساخت بازیشون پاندورا با فقر جنس مذکر همراه بوده یا چی!). هوش مصنوعیم که یه مشت یابو ریختن جلوت هیچ منطقی نداره حمله کردنشون و بارها سر هیچی کشته میشی!
بزرگترین مشکل بازیم که قبلا گفته بودم همون سیستم مپ و رابط کاربریه که به حدی شلوغ و الکی پیچیدس که تا آخرای بازی همچنان گاهی گیج میزدم و خستم میکرد دیگه. این قضیه ربطی به گرفتن Skill و آپگرید نداره برخلاف گفته یکی از دوستان و بازی واقعا مشکل داره تو این زمینه.
یوبیسافت هرچی امسال با کرو موتورفست و اساسین میراژ گل کاشت ولی آواتار اگه محیط و طبیعتشو ازش بگیری رسما هیچی برای ارائه نداره (که البته باز فرسنگها از فاجعهای مثل فارکرای ۶ بهتره). ای کاش وسعت مپو عین ۲ تا بازی دیگش کم میکرد و بجاش بخشای دیگه بازیو سر و سامون میداد.
در کل اگه تونستید با اشتراک یماهه یوبیسافت پلاس بشینید بازیش کنید وگرنه حالت عادی ارزش خرید نداره. حتی داستان و شخصیت پردازی خود فیلمای آواتار فرسنگها از بازیش بهتره عجیبه این حجم از کلیشه و حماقت.
هرچقدر بازی تو یسری المانهای کلیدی لنگ میزنه ولی گرافیک و طبیعتش یه چیزیه که نه تا حالا تو عمر گیمریم دیده بودم و نه فکر کنم حالاحالاها چیزی بیاد رو دستش (به حدی که بارها کلا ماموریتارو ول میکردم و برا خودم تو طبیعت بکرش میچرخیدم). لااقل ای کاش بخشهایی که جیمز کامرون تو فیلماش نشون داده (مخصوصا فیلم دوم و اون دنیای زیر آبش) رو بیشتر اینجا میتونستیم خودمون تجربه کنیم. احتمالا نگه داشتن برا دنباله یا منحصر به خود فیلما قراره باشه.