تبلیغ های تلویزیونی کنسول ها و بازی های ویدئویی از دوران آتاری در کنار بازی ها بودند و در نبود اینترنت نقش مهمی برای معرفی بازی ها انجام داده اند.اگر بخواهیم این تبلیغ ها را تقسیم کنیم می توانیم آنها را به دو دسته خیلی خوب و خیلی بد تقسیم کنیم.مطمئن باشید که حد وسط نداریم!آنها یا شما را شدیداً مشتاق تجربه بازی می کنند یا تا ابد اسم بازی را برای شما خراب می کنند.
با این حال می توان تبلیغ های خوب را هم دوباره به دو دسته تقسیم کرد.یک گروه گیم پلی بازی را نشان می دهند و که یک چیز کاملا عادی و گاهاً خسته کننده است.گروهی دیگر چیزی شبیه به یک فیلم کوتاه می سازند که هیچ ربطی به بازی ندارد و شما ساعت ها با خودتون فکر می کنید "خدایا این دیگه چی بود؟" که همین عامل باعث می شود تبلیغ کنندگان به خواسته خود برسند.که ما اینجا بیشتر به دسته دوم میپردازیم.
کلیه تبلیغ ها رو هم در آپارات آپلود کردم با حجم کم (1-3 مگ) تا مشکلی نداشته باشید.فقط بدونید که لینک ها رو کوتاه کردم که واسه کپی کردن بهتر باشند.
10)Sega Dreamcast
We Got Her!
We Got Her!
مشاهده تبلیغ
سگا یک عادت خیلی بد در تبلیغات خود داشت و آن حمله همه جانبه به رقیب بود!مخصوصاً در مورد نینتندو با شعار معروف Genesis Does What Nintendon't.با این حال این تبلیغ در مورد Dreamcast و Playstation 1 است.
در دسته بندی ما،این تبلیغ جزو موارد "یا خدا این چی بود؟"قرار می گیرد!در این تبلیغ یک جاسوس از شرکت سونی تلاش می کند یک دریم کست را بدزد.جلوه های ویژه و تعقیب و گریز این تبلیغ فوق العاده اند و حتی می توان آنها را در یک فیلم جنایی جای داد!
9) Jam Sesseion
F***ing Spongecake!
F***ing Spongecake!
مشاهده تبلیع
وقتی به موسیقی راک فکر می کنید اولین چیزی که به فکرتان می رسد؟فضای تاریک و سیاه؟صدای بلند و کر کننده؟جیغ و داد خواننده؟سازندگان این تبلیغ موسیقی راک را نه در موارد فوق بلکه در فحش های رکیک دیدند!! در این تبلیغ یک پسربچه در تولد خود بازی Jam Session را هدیه می گیرد و هنوز 30 ثانیه نگذشته تبدیل به یک خواننده راک قهار می شود.چطور؟با فحش دادن!
شوکی که این تبلیغ به بیننده می دهد فوق العاده است; اما در کنار آن 2 تا نکته جالب در مورد این تبلیغ وجود دارد..اول اینکه این بازی برای رده سنی بالای 10 سال ولی تبلیغ آن حداقل بالای 16 سال است!اما نکته دوم و جالب تر:به نحوه باز کردن کادو دقت کنید!حس نمی کنید طرف آدمخوار باشه؟!!
8)The Legend Of Zelda : NES,SNES,Gameboy
Well Excuse Me Princess!
شما یک بازی فانتری در مورد یک هیرو و یک پرنسس و یک غول دارید.چه بهتر از اینکه برای تبلیغش آهنگ رپ بسازید!نه یک بار نه دو بار بلکه سه بار و برای سه ورژن مختلف از بازی.Well Excuse Me Princess!
NES Verseion : در این تبلیغ یک نفر می خواهد بازی زلدا را دیگری نشان دهد.لحظه ای که مجله به دست فرد دوم می رسد واقعاً جالب است.در کمتر از یک ثانیه داد می زند " عجب گرافیکی!!".یکی نیست بگه:بذار اول مجله برسه به دستت بعد ذوق زده بشو!آهنگ رپ کاملا هم مسخره یکی دیگر از نکات این تبلیغ عجیب است!
مشاهده تبلیغ
Gameboy : این بار تبلیغ کمی بالغ تر می شود و خبری از گیمرها و آهنگ رپ مسخره نیست.این بار ما یک رپر واقعی داریم.ولی من هرچقدر سعی می کنم نمی تونم بین رپ و زلدا ارتباط برقرار کنم.به خدا نمیشه!
مشاهده تبلیغ
SNES Version:این تبلیغ مربوط به ژاپن بود.از آنجا که ژاپن خانه زلدا به حساب می آید انتظار میرفت یکم قابل احترام تر باهاش رفتار بشه ولی فقط میشه گفت آهنگ رپ بود حالا رقص هم بهش اضافه شد!
مشاهده تبلیغ
6) Jaguar 64 Bit Atari
You Do The Math
به قول AVGN،برید تو فروم های خارجی بپرسید بگید آیا برای خرید Super Nintendo این مکالمه را با پدر خود داشته اند یا نه.بالای 90 درصد می گویند بله!You Do The Math
Dad!I want a Super Nintendo
You already have a Nintendo son
But it's 16 bit!
What's a Bit?
I don't know!
واقعاً Bit چیست؟هرچقدر فکر کنید به جواب نمیرسید.فوقش میتونید بگید که 16 بیت از 8 بیت بهتره و 64 بیت از 16 بیت.هیچ وقت معلوم نشد که این بیت لعنتی چی هست ولی هرچه بود نقش مهمی در دنیای گیم داشت.آنقدر که اسم کنسول و حتی شکل و ظاهر آنها هم با بیت ترکیب شده بود.برای اسم کنسول و بازی می توان Nintendo 64 را مثال زد که نصف بازیهاش یک عدد 64 به خر آنها اضافه شده بود.یا کنسول سگا مگا درایو که یک عبارت 16 Bit کاملا واضح روی آن حک شده بود و قبل از عرضه SNES مثل کف گرگی توی صورت صاحبان NES 8 بیتی بود!
حالا میرسیم به بحث شیرین آتاری.پس از عرضه یکی از موفق ترین کنسول های تاریخ (Atari 2600) آتاری هرکاری کرد نتوانست موفقیت آن را دوباره تکرار کند.پس از عرضه اتاری 7200 ،آتاری تصمیم گرفت از این به بعد کنسول هایش را با نام گربه سانان(!!) عرضه کند تا بلکه موفق تر باشد.
Jaguar با اینکه نام 64 بیت را یدک می کشید اما در واقع دو کنسول 32 بیت ترکیب شده بود و به دلیل معماری پیچیده آن اکثر سازندگان نتوانستند از قدرت آن استفاده کنند و بازی های آن در حد بازی های سه بعدی SNES (مثل Starfox) بود.با این حال نمی توان این تبلیغ زیبای جگوار را نادیده گرفت.
مشاهده تبلیغ
5) Alien Vs Predator
You Might Not Want To Play It Alone
مشاهده تبلیغ
4)PS3 Baby
Ma….ma
مشاهده تبلیغMa….ma
تبلیغ ها بر اساس یک گروه سنی هدف ساخته می شوند.مثلا شما نمی آیید برای یک تبلیغ بزرگسالان آهنگ های کودکانه به کار ببرید.پس با دیدن یک تبلیغ می توانید بفهمید که گروه هدف سازندگان چه کسانی بوده است.حالا این پیش فرض را در ذهن خود داشته باشد و برید تبلیغ PS3 Baby را ببینید.
حالا اینجا گروه هدف چه کسانی هستند؟؟بله،هیچ کس!
واقعاً سازندگان این تبلیغ لایق مدال هستند زیرا تبلیغی ساخته اند که مربوط به هیچ گروه سنی نیست.بزرگسالان که نمی دانند کنسول بازی چی هست.جوانان و نوجوانان هر چه فکر می کنند نمی توانند بین یک بچه و PS3 ارتباط برقرار کنند.بچه ها هم که تنها چیزی که از این تبلیغ نصیب می شود کابوس های شبانه است!انصافاً حرکات و صدا و مخصوصاً چشم های این بچه وحشتناک هست. ولی در عین حال هر وقت شما یک بچه ببینید نا خودآگاه به یاد این تبلیغ می افتید!
3) The Legend Of Zelda : Ocarina Of Time 3D
Dad?Are You Mixing Me Up With Princess Again?
Dad?Are You Mixing Me Up With Princess Again?
مشاهده تبلیغ
خوشبختانه بعد از آن رپ های مسخره بالاخره نینتندو سر عقل آمد و دنبال راه های بهتر برای تبلیغ رفت.چه کسی بهتر از کمدین معروف رابین ویلیامز که پس از تجربه نسخه NES بازی نام دخترش را زلدا گذاشت؟!
رابین و زلدا هر دو بازیگر هستند و خوب می دانند که چطور دیالوگ های خود را با حس در یک تبلیغ بیان کنند.همین باعث می شود که تبلیغ Ocarina Of Time 3D به دل مخاطب بشیند.
نینتندو یک مصاحبه جالب هم در مورد اینکه چرا رابین نام زلدا را برای دخترش انتخاب کرد انجام داده است که نکات جالبی را در مورد زلدا ویلیامز بازگو می کند.مثلا اینکه او در مدرسه ابتدایی بخاطر اسمش زیاد مسخره میشد برای همین میخواست در 18 سالگی اسمش را عوض کند!
2) Xbox 360
Jump in
Jump in
مشاهده تبلیغ
اگر بخواهم یکی از بهترین تبلیغ ها برای کنسول ها را انتخاب کنم یقیناً انتخاب من این تبلیغ خواهد بود.همه چیز این تبلیغ عالی و کامل است.گروه هدف کاملا مشخص است.جوانان و افراد بزرگسال.کاربرد محصول کاملا ً معلوم است.بازی و سرگرمی و ارتباط با دیگران.واقعاً باید به مایکروسافت گفت دست مریزاد!
و میرسیم به بهترین تبلیغ بازی های ویدئویی از نظر من که یک فن نینتندو هستم!
1)Halo 3
Believe
Believe
مشاهده تبلیغ
سورپرایز شدید؟:d
به عنوان یک فن نینتندو،هیچ وقت درک درستی از سری Halo نداشتم.برای من هیلو یک شوتر اول شخص خسته کننده مثل بقیه FPS ها بود.هربار هم از کسی می خواستم به من بگه چرا از هیلو خوشش میاد غیر از گرافیک و قابلیت آنلاین هیچ جواب دیگه ای بهم نمی دادند(البته بعد از کلی فحش خوردن که چرا از Halo خوشم نمیاد!).پس وقتی منی که هیچ چیز از هیلو نمی دونم و بعد از دیدن این تبلیغ میخوام به هر طریقی شده اون رو تجربه کنم،بهم حق بدین که این تبلیغ رو به عنوان بهترین انتخاب کنم!
این تبلیغ از آن تبلیغ هایی هست که در مورد آن فقط باید سکوت کرد و باید هر فرد خودش آن را ببیند.