گزارش: ماجرای عجیب Cooking Mama Coockstar

Ehsan95_76

Let The Dawn Of Love Survive
کاربر سایت
Jun 3, 2010
2,239
نام
احسان
کرونا، رمز ارزها و سومدیریت همه به شکلی زندگی دور و اطراف ما را تحت تاثیر گذاشته یا به نحوی درگیر می‌کنند، اما اگر پای بازی انحصاری نینتندو به میان بیاید که هر سه موضوع فوق را در خود داشته باشد و در ضمن برای PS4 هم قرار باشد عرضه شود، آن موقع با داستانی تراژدی با ته مایه کمدی طرف هستیم که در هر نسل یکبار ممکن است به گوش برسد.

برای اینکه کمی با پیش زمینه ماجرا آشنا شویم، بهتر است اول با خود بازی آشنا شویم. سری بازی‌های Cooking Mama اولین بار در سال 2006 برای کنسول Nintendo DS عرضه شد و حتی در E3 2005 نیز عنوان بهترین بازی E3 را نیز از طرف IGN به خود اختصاص داده بود! از آن زمان تا کنون 5 سری اصلی روی DS و 3DS داشته و اسپین آف‌هایی برای Wii، DS و 3DS عرضه شده است. با اینحال ممکن است چیزی از آن نشنیده باشید، ولی جالب است بدانید که تا حالا نزدیک به 20 میلیون نسخه از این سری بازی فروش رفته! و بازی فن بیس تقریبا بزرگی نیز برای خود دارد و ناشرانی مانند اسکوئرانیکس و 505 بازی را پشتیبانی کرده اند. جالب است که سازنده بازی که با نام Office Create کار خود را شروع کرد، بعد از مدتی به Cooking Mama Ltd تغییر نام داد و بعد چند سالی دوباره به Office Create بازگشت(!) و در سال 2014 حق انتشار بازی را هم از شرکت Majesco پس گرفت. حالا که با بازی آشنا شده اید، برویم به اصل داستان برسیم.

Cooking-Mama-Cookstar-Controversy.jpg

بازی قرار بود اولین بازی از این سری باشد که برای کنسول نینتندو سویچ عرضه می‌شود و ششمین نسخه اصلی باشد. اولین بار در آگوست 2019 معرفی شد و قرار بود که در پاییز همان سال هم عرضه شود. در اقدامی جالب، در صفحه ثبت IP بازی خبری از نام Office Create نبود؛ در عوض وبسایتی استرالیایی ناشر بازی را Planet Entertainment معرفی و سازنده بازی را هم 1st Playable Productions نوشته بود! (چندساعت بعد نام 1st Playable برداشته شد و خبری از بازی هم در وبسایت شرکت نبود تا چند روز پیش که دوباره نامش برگشت (WTF!)). ناشر بازی (Planet Entertainment) زیر بازوی شرکتی به نام Planet Digital Partners هستند که با جستجویی در گوکل مقر آن را در منطقه ای روستایی اطراف ایالت کنتیکت نشان میدهد! و حساب تویتتر هم از اوایل 2019 در سکوت فرو رفته است. در وبسایت شرکت قبلا نیز پستی بود که هم اکنون پاک شده و در همان زمان معرفی بازی هم سر و صدا به کرده بود و بیان می‌کرد که:

این بازی اولین بازی خواهد بود که از تکنولوژی بلاک‌چین استفاده می‌کند و تجربه کسانی با این فرانچایز بزرگ شده اند را به سطح جدیدتر و بالاتری خواهد برد و به سرمایه گزاران هم این امکان را میدهد که در سیستم بلاک‌چین سودی خوبی ببرند، همچنین از نوعی از DRM جدید بر پایه بلاک‌چین استفاده میکند که امکان ثبت مشخصات بازیکن را دارد (!).

و در همین پست هم نام بازی را Coming Home to Mama معرفی میکند(!). جالب است که تاریخ ارسال پست هم فوریه 2019 است و به ظاهر بسیاری ویژگی های بازی از آن زمان تا تابستان تغییر کرده و فقط مد Vegetarian دست نخورده باقی مانده است.
به فوریه امسال می‌رسیم که ناگهان در فروشگاه اینترنتی نینتندو بازی با قیمت 40 دلار ظاهر میشود و تاریخ عرضه بازی هم 26 مارس اعلام می‌شود که هم شامل نسخه دیجیتالی و هم فیزیکی می‌شود و این تنها تبلیغ بازی از زمان معرفی تا آن زمان بود. البته که صفحه توییتری نیز وجود دارد ولی همان طور که حدس میزنید، کلا 7 توییت دارد و فعالیت خاصی هم ندارد. تا چند روز پیش که به طور ناگهانی از طرف ناشر توییتی منتشر می‌شود و منکر بودن سیستم بلاک چین می‌شود.

در توییتی دیگر، ناشر بازی مدعی شد که برداشته شدن بازی از Nintendo e-shop به خاطر بروز ویروس کرونا بوده و خودشان نیز درباره عرضه دیجیتالی بازی منتظر هستند (!). اما باز هم همان طور که میتوان حدس زد، موضوع فقط پیچیده و پیچیده تر میشود و در حرکتی محیرالعقول بازی در e-shop عرضه شده ولی چند ساعت بعد بدون توضیحی از طرف هیچ کدام از طرفین حذف می‌شود(!). با این حال نسخه های فیزیکی بازی در فروشگاه هایی مثل Target دیده شده و حتی IGN هم بازی را نقد کرده و نمره وزین 3/10 به بازی داده است.

Cooking-Mama-Mine.jpg

در همین حال بود شخصی در 4chan پستی داد که در آن گفته شده بود که سیستم بلاک‌چین بازی به طور مخفیانه (!) باعث فارم کردن بیتکوین میشود و در نتیجه باعث گرم شدن سویچ میشود. بعدا البته معلوم شد که تمام این حرف‌ها بی پایه و اساس بوده و در بهترین حالت پیش بینی شخصی بوده اند، زیرا نه سویچ نه اینقدر قدرتمند است که بتوان با آن بیت‌کوین فارم کرد و خود نینتندو هم در تست هایی هرگونه فعالیت های مشکوک را شناسایی و بلاک می‌کنند. از طرفی دیگر، قبلا هم مشخص شده که موتور Unity که بازی براساس آن ساخته شده، با سخت افزار سویچ مچ نبوده و در بازی هایی که روی آن قبلا عرضه شده، باعث گرم شدن دستگاه می‌شود.

پس چه بلایی بر سر بازی بیچاره آمد که به این روز افتاد؟ در مصاحبه با وبسایت Screenrant، یکی از سازندگان بازی (از شرکت 1P) به طوری که هویت او فاش نشود گفت:

بیانه درباره رمز ارز ها بیشتر تبلیغاتی بود. رییس شرگت Planet چیز زیادی در این باره نمی‌داند و برای اینکه سرمایه گزاران در این حوزه را جذب کند، از این نوع ادبیات استفاده کرد. هیچ جوره نمیشود رمز ارز ها را از تست های سونی (اسم سونی و PS4 می‌آید ولی هیچ کجا خبری از آن نیست!) یا نینتندو عبور داد.

او ادامه می‌دهد:

دعوای حقوقی بین سازنده و ناشر در میان است. ناشر بدون اجازه Office Create بازی را عرضه کرده و این در حالی است که سازنده می‌خواسته بازی را بیشتر پالیش کند یا حتی اصلا عرضه بازی را به طور کل کنسل کند. وقتی وکلای سازنده فهمیده اند که بازی بدون اجاره آنها عرضه شده، از طریق تماس با نینتندو، به آنان گفتند که بازی را از e-shop بردارند و جلوی ساخت کارتریدج ها را هم بگیرند.

او در ادامه به علاقه شرکت به بازی و سری می‌گوید:

در نهایت، همه در 1P فرانچایز Cooking Mama را دوست دارند و نهایت تلاش خود را برای بازی بر خلاف مداخله از طرف بالادستی ها کردند. فکر میکنم که بازی خیلی از کامل شدن فاصله دارد، اما باور دارم بدون دخالت ناشر، به این روز نمی افتاد.

درباره تبلیغات هم اینگونه می‌گوید:

تبلیغات بازی توسط Office Create جلویش گرفته شد. تبلیغات در یوتیوب و وبسایت ها وجود داشت، حتی در تیک‌تاک هم قرار بود بازی تبلیغ شود که هیچ کدام به ثمر نرسید. تا جایی که من میدانم، Planet، دعوای حقوقی علیه Office Create برای جلوگیری از عرضه و ضرر مالی که همراه خود داشته، کرده است. در این مقطع، اصلا عرضه بازی در حاله ای از ابهام است.

تا زمان نگارش این گزارش هیچ بیانه رسمی از طرف Office Create و یا Planet در خصوص اتفاقات اخیر نبوده است و فعلا باید منتطر ماند تا ببینیم این ماجرا تا کجا سر دراز پیدا خواهد کرد. چیزی که در میان مشخص است، حماقت تمام و کمال از دو طرف و خصوصا ناشر بوده که بازی که 20 میلیون از آن به فروش رفته دچار همچین گرفتاری می‌کند و در تاریخ بازی‌ها چنین داستانی را رقم می‌زند.

منابع:
Screenrant
Polygon
IGN
 

Ehsan95_76

Let The Dawn Of Love Survive
کاربر سایت
Jun 3, 2010
2,239
نام
احسان
با چه حوصله ای ترجمه کردی مرد
من دنبال می کردم قضیه رو سرم درد گرفت :))
مخم سوت کشید از این همه حماقت که تو یه جا جمع شده :D:| گفتم حیفه به اشتراک گذاشته نشه:D
اصلا بی سابقه است همچنین چیزی:D ماجرا هم فقط پیچ و تاب میخوره و پلات تویست پیدا میکنه :D
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر