دوست عزیز همین خود نقش اول داستان تا حدودی باعث ضعف داستانی شماره سوم میشه، برای مثال Origin شخص اول کاملا بی هدف و گنگه، حسی رو به مخاطب میده که یه فردی هست که نه گذشتش معلومه و نه ریشش، انگار از وسط ناکجا آباد یهو پیدا شده تا ناجی دنیا باشه، از طرف دیگه انتخاب شخص منفی هم بسیار ضعیف بوده، از این همه پتانسیل Lore یکی از بی شخصیت ترین افراد انتخاب شده، البته همین انتخاب هم شخصیت پردازی مناسبی نداره و سازنده ها میتونستن با وارد کردن مستقیم یا غیر مستقیم OLD GODSَ یا پرداخت بیشتر به خدایان الف و آرلاتان جذابیت داستانی را چندین برابر کنن
در da : i هم مثل اکثر بازی های نقش افرینی انتخاب کردن background وجود داره که تاثیر به سزایی هم در روند بازی دارن ، درسته که توی da : i هر background ، بخش prologue مربوط به خودشو نداره ، اما لزومی هم نداره که داشته باشه .
پروتاگونیست da : o در مقایسه با پروتاگونیست da : i بیشتر شبیه به یک ماشین پذیرش و اتمام quest میمونه تا یک فرد . این که پروتاگونیست بازی انگار از وسط نا کجا اباد اومده بیشتر به نظر من یک ضعفه تا نقطه ی قوت . پروتاگونیست بازی da : o یکی از تعداد زیادی grey warden موجود در دنیای بازیه ، این موضوع این سوال رو برای مخاطب به وجود میاره " که چرا از بین این همه فرد ، من باید این کار رو انجام بدم ؟ از بین این همه فرد ، چرا من باید به blight پایان بدم ؟ و ... " ، در واقع میشه گفت که پروتاگونیست da : o انگیزه ی انجام دادن ماموریتی رو که داستان بازی براش در نظر گرفته رو نداره ، اما توی da : i بازی وضعیت متفاوته ، پروتاگونیست بازی کسیه که بقیه herald of andraste میدوننش و همین انگیزه ی کافی رو برای انجام دادن ماموریتش فراهم میکنه .
در مورد شخصیت منفی یا انتاگونیست بازی با شما موافقم ، گزینه های بهتری وجود داشتن . ولی باز همین انتاگونیست هم از انتاگونیست های دو شماره ی قبلی بهتره .
در مورد پتانسیل بالای lore بازی هم با شما موافقم ، مسلما اگه به مسائلی مثل golden city / black city و old gods و سقوط arlathan و ... بیشتر پرداخته میشد ، من هم لذت بیشتری میبردم ، اما خط اصلی داستانی da : i در مورد شکل گیری و رشد inquisition هست و بسیار خوب هم به این مورد پرداخته میشه .
از حرف های شما میشه این طور برداشت کرد که داستان این بازی براتون ناامید کننده بوده ، پس میتونید به جای کلمه ی " فاجعه " از کلمه ی " ناامید کننده " استفاده کنید . وقتی کسی میگه داستان da : i فاجعه بود ، نشانگر اینه که یا درک درستی از داستان و داستان پردازی نداره و یا قصدش تروله و یا توی انتخاب کلماتش دچار اشتباه شده !