مایکروسافت، مخترعی که دیگران اختراعاتش را تکمیل کردند

Terova

No Trolls
Gold User
Dec 1, 2007
13,021
نام
محمد امین
با حضور پرقدرت رقبا در سال های اخیر، یکی از انتقادات رایج به مایکروسافت، عدم نوآوری از سوی این شرکت بوده. نقدی که تا حدود زیادی غیر منصفانه به نظر می رسد. اگر دست روی هر یک از فناوری های مدرن امروزی بگذاریم، اثری از مایکروسافت را در طول مسیر تکاملی آن خواهیم دید و جالب این جاست که نقش مایکروسافت در اغلب این موارد، به عنوان مخترع آن فناوری ها، پر رنگ است.

به هر حال، از ایده تا عمل، راه بسیار دشواری وجود دارد و مایکروسافت نتوانسته به عنوان یک تمام کننده قهار، بازی هایی را که خود شروع کرده به سرانجام مطلوب برساند.

در ادامه با نارنجی همراه باشید تا به مرور چند مورد از این ایده های بکر مایکروسافت بپردازیم.

گوگل تی وی


گوگل در سال ۲۰۱۰ با شعار "تلویزیون، وب را ملاقات می کند؛ وب، تلویزیون را ملاقات می کند"، وارد عرصه تلویزیون های اینترنتی شد و سر و صدای زیادی به پا کرد. این پروژه همچنان تحت عناوین دیگری نظیر "اندروید تی وی" در جریان است. باید توجه داشت که مایکروسافت ۴ سال پیش تر یعنی ۲۰۰۶، "ام اس ان تی وی" یا "وب تی وی" خود را راه انداخته بود، اولین دستگاهی که این امکان را به مصرف کنندگان می داد تا بدون نیاز به کامپیوتر به اینترنت متصل شوند، به عبارت دیگر وب تی وی اولین مرورگر مبتنی بر تلویزیون بود. در حال حاضر، تجربه و فناوری مایکروسافت در این زمینه در قالب بخشی از ایکس باکس ۳۶۰ خلاصه شده.

آیپد


قابل توجه افرادی که اعتقاد دارند دنیای تبلت ها دنیای پی سی ها را نابود خواهد کرد، باید عرض شود که خود مایکروسافت ایده اولیه تبلت ها را مطرح کرده. "تبلت پی سی" محصولی بود که مایکروسافت در سال ۲۰۰۲ یعنی حدود ۸ سال قبل از اپل، برای افزودن قابلیت حمل و نقل به پی سی ها، وارد بازار کرد. اما در نهایت این محصول به علت گران بودن، حجیم بودن، و یک سری تصمیمات اشتباه نتوانست نبض بازار را به دست بگیرد و شکست خورد، تا این که اپل توانست به خوبی و با دیدی درست این بازار را به دست گرفته و از آن سربلند بیرون بیاید.

تلفن های هوشمند


مایکروسافت حدودا ۶ سال پیش از دیگران، فکر تلفن های هوشمند را در سر داشت. سال ۲۰۰۰ بود که مایکروسافت، سخت مشغول ایده دستیار دیجیتال شخصی یا PDA بود، دستگاهی که هم تلفن بود، هم پخش کننده موسیقی و ویدیو، و هم ابزاری کاربردی برای کارهای روزمره و اداری. مایکروسافت با پلتفرم "پاکت پی سی" شروع کرد و به "ویندوز موبایل" رسید. اما زمانی که بحث تلفن های هوشمند جدی تر شد، مایکروسافت ناگهان عقب افتاد. رقبا با استراتژی کاملا متفاوتی وارد شده بودند. آن ها به مفهوم سادگی می اندیشیدند و خود را از قید سیستم عامل های رایج پی سی ها آزاد کرده بودند، و در نهایت هم گوی سبقت را ربودند.

Siri و Google Now


شاید خیلی ها این قبول نکنند، ولی ایده اولیه Siri یا Google Now ریشه در "مایکروسافت باب" و "کلیپی" ویندوز دارد. خیلی از ما هنوز کلیپی را فراموش نکرده ایم که همیشه می خواست قدم بعدی ما را در مایکروسافت آفیس را حدس زده و به ما کمک کند، گرچه اغلب کمکی هم از دستش ساخته نبود! ولی به هر حال ایده ای بود بسیار جلوتر از زمان خودش.

فیسبوک


سال ۱۹۹۵ بود که مایکروسافت، به سبک آمریکن آنلاین، یک سرویس شخصی طراحی کرد که در آن سرویس ها و محتواها به طور اختصاصی به افراد ارائه می شد. این سرویس بعدها به "ام اس ان" تغییر نام داد. خطای بزرگ مایکروسافت این بود که محتوای تولیدی اش با سرعت اینترنت آن دوران که اغلب به صورت دایال آپ بود، انطباق نداشت. بعدها و با رونق ناگهانی پرتال یاهو، مایکروسافت هم تصمیم گرفت در آن مسیر قدم بردارد و ام اس ان را بیشتر تحت عنوان یک پرتال معرفی کند.

ساعت های هوشمند


سِیکو اولین شرکتی بود که ساعت هوشمند ساخت. اما باید بدانیم که این مایکروسافت بود که برای اولین بار توانست ساعتی بسازد که قادر به دریافت داده ها از طریق "اف ام" بود. مایکروسافت این محصول را "فناوری شیئ شخصی هوشمند" یا SPOT نام نهاد. شاید علت واقعی شکست این پروژه مایکروسافت را در زمان حاضر بهتر درک کنیم: نبود حتی یک کاربرد واقعی برای این ساعت ها، حداقل در موقع ارائه به بازار.

تلویزیون های هوشمند


از سال ۲۰۰۰ به بعد، مایکروسافت در این حوزه قدم گذاشته: از ویندوز ایکس پی مدیا سنتر تا ویندوز 8 پرو. مایکروسافت همیشه این ایده را در سر داشت که بتواند پی سی ها را تبدیل به قطب تفریح خانگی کند. محیطی اختصاصی که در آن بتوان به تماشای ویدیو پرداخت، از ویدیوهای آنلاین استفاده نمود، عکس تماشا کرد، و یا تصاویر تلویزیونی را ضبط کرد. ولی این ایده درخشان مایکروسافت هیچ گاه مورد استقبال عمومی قرار نگرفت. گویی همه بازار در تمام این مدت منتظر سرویس های شرکت دیگری به نام نتفلیکس بودند. در حال حاضر مایکروسافت سرویس هایی مشابه نتفلیکس را در پی سی، تبلت، و کنسول ایکس باکس خود ارائه می کند.

کتابخوان ها


از سال ۲۰۰۰ یعنی زمانی که هنوز خیلی ها از وجود چیزی تحت عنوان کتاب الکترونیکی خبر نداشتند، مایکروسافت ایده کتابخوان ها را در سر داشت. مایکروسافت ریدر که در ویندوز، پاکت پی سی، و ویندوز فون اجرا می شد، موفقیت زیادی کسب نکرد تا اینکه چند سال بعد آمازون وارد گود شد و مفاهیم را دوباره از نو تعریف کرد.

iOS 7


شاید این جا کمی متهم به زیاده روی شویم، ولی کدام شرکت بود که برای اولین بار مفهوم ساختار مسطح و رویکرد مینیمالیستی را مطرح کرد: مایکروسافت با ویندوز فون، یا اپل با iOS 7؟ البته مخالفان این عقیده می گویند که ساختار iOS 7 اصلا هم تخت نیست و سیستم عاملی لایه لایه به شمار می رود که فقط طراحی تختی دارد.

کنسول های بازی آنلاین


سگا شرکتی بود که اولین کنسول بازی آنلاین، یعنی "دریم کست"، را وارد بازار کرد، آن هم در دوران دایال آپ. اما در عصر اینترنت پرسرعت این ایکس باکس لایو بود که برای اولین بار خوش درخشید و امروزه بسیار محبوب به شمار می رود.

غلتک روی ماوس


شاید شوخی به نظر برسد، اما جالب است که بدانید، غلتک روی ماوس هم از ابداعات مایکروسافت است. در ابتدا هدف از وجود آن، امکان بزرگنمایی در سلول های اکسل بود، و بعدها امکان اسکرول کردن، به خصوص در صفحات وب نیز به آن اضافه شد.

نظر شما در مورد این ابداعات مایکروسافت چیست؟ علت عقب افتادنش چطور؟ مایکروسافت کند عمل کرده یا سرعت حریفان برق آسا است؟

منبع
 

mostafa_cpp

کاربر سایت
Jan 29, 2006
977
نام
مصطفي
اگه به نویسنده مقاله فرصت میدادن میگفت خالق کامپیوتر هم مایکروسافت بوده
خیلی جالبه مایکروسافت خودش اعتبارش رو از یک نرم افزار میگیره که خودش نساخته (DOS) با dos بود که مایکروسافت تونست پا بگیره که اون هم توسط یک برنامه نویس دیگه نوشته شده بود و توسط بیل گیتس خریداری شد

اکثر این موارد هم مربوط به مایکروسافت نیست و با یک سرچ به راحتی میتونید در قسمت History ویکی پدیا ببینید که مایکروسافت خالق این محصولات نبوده

اولین تبلت مال اپل بوده به نام نیتون

404px-Apple_Newton-IMG_0454-cropped.jpg


در مورد تلفن های هوشمند هم همه میدونن که مایکروسافت هیچ نقشی توی این تکنلوژی نداشته ، جالبه کا نویسنده میخواسته همه اینها رو به پای مایکروسافت بنویسه

Smartphone - Wikipedia, the free encyclopedia

مقایسه Siri و مایکروسافت باب هم بیشتر شبیه یه جکه . آخه یه رابط کاربری به یک برنامه هوشمند چه ربطی داره ؟!!!!
این مایکروسافت باب هستش که یک دسکتاپ منیجر برای ویندوز بود ، حالا چه جوری چسبونده شده به Siri دیگه از هنرهای نویسنده مقالس

Bob_home.png



اولین موس اسکرول دار هم یک موس جنیوس بود به نام Genius EasyScroll

geniuseasyscroll.jpg



این هم تاریخچه شبکه های اجتماعی ، اصلن اسمی هم در حد پاورقی از مایکروسافت برده نشده !

The History of Social Media | Digital Trends

سیستم عامل ویندوز هم کپی برداری ای از Mac شرکت اپل بود که اپل حتی از مایکروسافت شکایت هم کرد

کینکت هم که مال یک شرکت اسرائیلی بود

.
.
.
باقی موارد رو هم خودتون سرچ کنید ببینید
 

Adam

عضو تحریریه
Jun 27, 2009
4,605
نام
alireza
@mostafa_cpp

ببینید دوست عزیز منظور نویسنده خبر (احتمالا) محصولی بوده که واسه اولین بار تولید شده واسه بازار و نسبتا کاربری و تعریف محصولات الان رو داره. والا که 80-90% ایده هارو قبل تر از این شرکتها (اپل و مایکرو و..) شرکتهای قدیمی تر مثل ibm داشته و (ممکنه) چند نمونه اولیه درست کرده که تو اون زمان کارایی نداشتن (تکنولوژی پایین)...مثلا همین تبلت اول اگه بخونید توسال 1968 توسط آلن کی ساخته شده ولی چون تکنولوژی اون زمان و بطبع فرهنگ استفاده هم به اندازه الان نبوده.
History of tablet computers - Wikipedia, the free encyclopedia

در مورد تبلت اپل هم اون زمان واسه کارهای جزیی بوده (تکنولوژی پایین در 1987)
Most Newton devices were pre-loaded with a variety of software to help in personal data organization and management. This included such applications as Notes, Names, and Dates, as well as a variety of productivity tools such as a calculator, conversion calculators (metric conversions, currency conversions, etc.), time-zone maps, etc
Newton (platform) - Wikipedia, the free encyclopedia

در مورد تلفن هوشمند مایکروسافت میشه گفت که قبل از آیفون و شروع تب تلفن هوشمند شرکتی بود که ویندوز موبایلش واسه پاکت پی سی هایی مثل i-mate میومد و کارهای می کرد که موبایهای اون زمان قادر به انجامش نبودن و یه عده خاصی مشتریش بودن.

در مورد (باب) هم تو اون زمان همین کار سیری رو میکرده: یعنی به اصطلاح دستیار شخصی که برنامه های مایکرو رو واست تنظیم می کنه.

در مورد اسکرول هم چون مایکرو آفیسرو داشته ...به همه معرفیش کرده و همه از اون استفاده کرن یعنی همه گیرش کرده (مثل کاری که اپل با آیفون و آیپد کرد) {بله اختراش نکرده}

The scroll wheel was popularized by the Microsoft IntelliMouse in 1996 along with support for the mouse wheel in Microsoft Office 97
Scroll wheel - Wikipedia, the free encyclopedia

در مورد ویندوز:

شما میتونید تاریخچه کامل ویندوزو سرچ کنید و ببینید بین مایکروسافت و ibm و اپل چه اتفاقی افتاد.
History of Microsoft Windows - Wikipedia, the free encyclopedia (یکه از منابع)
(از سایت مایکرو سافت لینک ندادم که بعد حرفو حدیث نشه)

کینکت: خوب مایکروسافت خرید شرکتو!!!! یعنی با این منطق سونی هم تکنولوژی گای کای رو دزدید..همینطور گوگل واسه یوتیوبرو و....
 

unloved

کاربر سایت
Sep 10, 2009
640
نام
Hamid Anahid
در مورد اولین کنسول آن لاین که به دریمکست سگا اشاره شد بد نبود به این مسئله اشاره می کردی که بحث سیستم عامل و مباحث مربوط به شبکش با همکاری و مشاوره مایکروسافت انجام شده بود و از Windows CE بهره می برد که این مطلب قسمت راست جلوی کنسول درج شده..
41PFNVFABZL.jpg
 
آخرین ویرایش:

unloved

کاربر سایت
Sep 10, 2009
640
نام
Hamid Anahid
کلا تمام تکنولوژی های روز دنیا رو قبلا ماکروسافت اختراع کرده بعدا شرکتای دیگه ازش کپی کردن/:)
من کاری ندارم که شما با نویسنده مطلب چه تاریخچه ای دارید ولی تیتر راجب مایکروسافت بوده قرار نیست از سونی یا نینتندو صحبتی بشه جاهایی که فکر می کنید اقرار شده تصحیح کنید بقیه هم استفاده کنند..
 

amin_irt

کاربر سایت
Jun 4, 2009
1,510
نام
ali
به نظر من بخش زیادی از این مقاله درسته و من قبولش دارم
یه جورایی خیلی از ایده ها از مایکروسافت بود ولی توسط این شرکت به سرانجام نرسید
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر