از نقد ماریو میکر پیدا بود که آقای جیریایی این بازی انجام ندادن و احتمالا باتوجه به مطالبی که جسته گریخته از سایتهای دیگه خوندن، این مطلب رو نوشته بودن. ولی جدای از اون، چیزهایی به عنوان نکات منفی نوشته شده بود که بیشتر این فکر به ذهن میرسید که نویسنده کلا با سری بازیهای ماریو آشنایی نداره!
مثلا جایی گفتن نمیشه کاری کرد که دشمنان دنبال ماریو راه بیفتند! خب توی هیچ یک از بازیهای ماریو، دشمنی به جز موشهای جور پیدا نمیشن که دنبال ماریو راه بیفتن. و این موشهای کور توی ماریو میکر هم حضور دارن.
یا اینکه گفتن نمیشه رنگ دشمنان رو تغییر داد. البته اگر نویسنده این بازی رو تجربه کرده بودن، قطعا میدونستن که با تکون دادن دست روی صفحه ی گیم پد، میشه تغییراتی توی بعضی از آیتنها ایجاد کرد. از جمله تغییر رنگی بعضی از دشمنان که این تغییر رنگ هم با توجه به رنگهای مختلف اون دشمن در سری بازیهای ماذیو انجام میشه و قطعا نمیشه دشمن جدیدی ساخت.
راستش اون قضیه ی چک پوینت رو کلا نفهمیدم یعنی چی. اگه منظور چک پوینت وسط مراحل هست، که باید بگم چنین قابلیتی توی بازی وجود داره و میشه وسط مرحله پرچم کوچیکِ چک موینت رو گذاشت. ولی اینکه چک موینت چه ارتباطی با قطعی برق کنسول داره، من نفهمیدم!
یا جای دیگه گفتن باز شدن آیتم ها با توجه به روزهای انجام بازیه درصورتی که اگر بازی رو تجربه میکردن، میدونستن که فقط کافیه روز 5 دقیقه با وسایل موجود، به ساخت مراحل بپردازن تا روزِ بعد، سریِ جدید وسایل آزاد شود و بطور کلی در 9 روز میشه کل وسایل رو آزاد کرد و این ربطی به گذشت روزها نداره!
به هر حال همیشه بازینما نه بازیهای نینتندو رو نقد کرده و نه بازیهای ایرانی رو و بنظرم بهتره تا وقتی امکان بازی کردن این دو گروه از بازیها رو پیدا نکرده، هیچ وقت سراغ نقد این بازیها نره. وقتی علاقه ای به بازیهای نینتندو بین گروه بازینما وجود نداره، لزومی هم نداره مطلبی در این مورد بنویسن.
سلام بر دوست عزيز و ممنون از اين كه نقد بازي را مطالعه كرديد.
من متاستفانه مجله را فعلا تهيه نكردم و نقدمو نخوندم. اما من بازي را انجام دادم ولي فكر ميكنم كه شما منظور منو از بخشهايي از نقد شايد اشتباه متوجه شده باشيد و به خاطر همين يه توضيحاتي را در اين مورد ارايه ميدم.
نكته اول در مورد هوش مصنوعي دشمن ها، درسته حق با شما هستش و تو نسخههايي از ماريو كه داراي چنين استايلي هستند ، دشمنها هميشه يه مسير پيش فرض را طي ميكنن و منم كاملا اين نكته را ميدونم. ولي خوب اون نسخههاي قبلي را از قبل خود سازنده ها طراحي كرده بودن و من توقعم اين بود كه حالا كه چنين قابليتهاي گسترده ساخت و ساز وجود داره، نحوه هوش مصنوعي دشمنها هم در اختيار خود بازيباز قرار بگيره و مثلا بشه تعيين كرد كه لاكپشتها هم مثل همون موشكورها دنبال ماريو بيفتن يا نه تا بازي چالش برانگيزتر بشه.
كلا من اصلا اشاره نكردم كه در قسمتهاي قبلي دشمنها دنبال ماريو ميفتادن و اتفاقا در ادامه نقد هم گفتم كه وجود چنين قابليت
جديدي باعث ميشد كه بازي از مرزهاي هميشگي عنوانهاي قبلي فراتر بره.
تو بخش تغيير رنگ دشمنان هم من از كلمه
پالت رنگ دشمنان استفاده كردم. يعني منظورم رنگهاي جديدي هستش كه خود بازيباز بتونه بسازه. البته شايد اين كلمه پالت تو نقدي كه منتشر شده جا افتاده باشه. چون مطالبي كه منتشر ميشه همراه با ويرايش هستن، ولي من دقيقا از كلمه پالت رنگ استفاده كرده بودم. كه مشخص بشه منظور اصليم چي هستش.
در مورد باز شدن آيتمها هم منم دقيقا همين نكاتي كه گفتيد را نوشتم و اصلا نگفتم كه فقط بايد روزها بگذره تا آيتمهاي جديدي باز بشن و به اين نكته اشاره كردم كه بايد براي مدتي بازي را انجام داد تا آيتمي جديدي براي روز بعد در دسترس قرار بگيره. تو اين بخش نقد دقيقا به اين نكته اشاره كردم:
این باز کردن آیتمهای بیشتر، ارتباطی به چند ساعت بازی کردن شما ندارد و بر پایه گذشت روزها برنامهریزی شده است. برای مثال پس از مدتی بازی کردن ابزارهای جدیدی در اختیار شما قرار میگیرد و سپس پیغامی بر روی صفحه نمایش نقش میبندد که خبر از باز شدن یک آیتم جدید را برای روز بعد میدهد، روز بعد هم دقیقا چنین شیوه ای دنبال شده و باید با گذشت روزها تمامی اقلام بازی را باز کنید.
كليت متن بالا هم دقيقا اشاره ميكنه كه بايد براي باز شدن آيتمهاي جديد، هر روز بايد براي مدتي بازي را تجربه كرد و بعد در ادامه نوشتم كه تمامي آيتمها را ميشه در عرض يك هفته باز كرد. ( البته اشتباه از من هم بوده كه نوشتم بر پایه گذشت
روزها برنامهریزی شده است. در حالي كه بايد به جاي گذشت روزها، گذشت روز مينوشتم كه منظورم اشتباه برداشت نشه. چون شايد استفاده از كلمه روزها اين برداشت را ايجاد كرده باشه كه يعني خيلي طول ميكشه. كليت منظور من از استفاده از كلمه روزها يجور جمع بندي از مدت زماني هستش كه تمامي آيتمها باز ميشن )
بعد دوست من، در مورد چك پوينـتها واقعا زود قضاوت كرديد.
بازي اصلي به هيچوجه چك پوينت وسط مرحله نداره و من اصلا تو بازي چنين چيزي را نديدم. حتي تو بيشتر نقدهاي خارجي هم به اين نكته اشاره شده و واقعا اگه زماني برقها بره يا كلا Game Over بشيد، بايد از اول مرحله را تجربه كنيد.
اما دليل اين كه كلمه بازي اصلي را پر رنگ نوشتم بخاطر اينه كه چك پوينت هاي بين مرحله تقريبا يك ماه هستش كه با آپديت جديد، به بازي اضافه شده و بدون آپديت بازي چك پوينتي نداره و منم اون موقعي كه بازي كردمش، چنين آپديتي براش نيومده بود. اينم لينك خبر براي صحت ماجرا:
Super Mario Maker Gets Mid-Level Checkpoints and More in Upcoming Update - Nintendo Life
در كل بازم ممنون كه نقد را مطالعه كرديد. ولي من فقط اين شفاف سازي را براي اين انجام دادم كه مشخص بشه بازي را انجام دادم.