طرفداران ژانر JRPG

Oakenshield

Fire and Cold Ashes
کاربر سایت
Jan 23, 2015
2,969
نام
محمد
الان Ni no Kuni و کل سری Tales و بازیای دیگه مثل Digimon و Nier و Kingdom Hearts و FF هایی مثل تایپ 0 و Crisis Core و هزار تا بازی JRPG دیگه که نوبتی نیستن افتضاحن؟
فرشاد 15 یه استثنا شاهکار بود:D یکی از بیخود ترین گیمپلی های غیر نوبتی را داشت. خیلی تصمیم گیری ها و پیاده سازیا اشتباه داشتن.
 

Katsura

کاربر سایت
May 25, 2011
1,111
نام
پرهام
12 رو بازی کردی؟ :| وقتی میگم هیچ کاری لازم نیست بکنی واقعا منظورم اینه که هیچ کاری لازم نیست بکنی :| من شده ساعت ها اصلا به دکمه های سمت راست کنترلر دست نزدم و فقط کاری که میکردم زاویه دوربین رو عوض میکردم و شخصیت رو راه میبردم :| تو 15 یکم جَو میدین وگرنه دقیقا جوریه که یه بازی اکشن باشه دکمه میزنی کومبو میزنه دیگه :| ولی این دکمه نمیخواد اصلا بزنی :|


والا من زجر دادن پلیر رو چیز خوبی نمیدونم مخصوصا اینکه تعداد NPC ها زیاده و یه سری لوکیشنا بزرگن و خیلی خیلی خیلی چیزای مهمی میشه از این ساید کوئست ها گرفت :| آخه حتی وقتی هم یه ساید کوئست رو شروع میکنی جایی نیست تو بازی بنویسه مثلا تو الان فلان کوئست رو داری برا همین اگه یکی رو شروع کنی و بزاری برا بعد یادت بره راهی نیست ببینی چیا رو داشتی میرفتی

بعد ساید کوئست ها میتونن آیتم های خیلی خاص رو بدن یا Dungeon های مخفی باز بکنن که Esper های دیگه توشون هستن و . . .

بعد بقیه ایراد هاش رو چی میگی؟ :| کلا بازی تعداد ایراد هاش خیلی بیشتر از نقاط مثبتشه. نقاط مثبتش هم درست و حسابی کامل تازه نیستن :\
بنظر من به جای زجر دادن پلیر بگیم سختی بیخود یا کاذب بهتره .یعنی یه کسانی مثله من که عادت دارن بیشتر کوئست های فرعی رو برن حتما دیوانه میشن .اینا به جای اینکه بشینن روی سختر کردن بازی از جهات معقول کارکنن اومدن ر..دن تو بازی :D ! فرضا من بیام بگم کسی نمیتونه تا پایان بازی سیو کنه این چه حرکتیه الان ؟ چه عمدی باشه چه نباشه فقط اعصاب خوردی داره !
 
آخرین ویرایش:

vayne solidor

کاربر سایت
Jan 12, 2007
1,966
نام
حسین
الان Ni no Kuni و کل سری Tales و بازیای دیگه مثل Digimon و Nier و Kingdom Hearts و FF هایی مثل تایپ 0 و Crisis Core و هزار تا بازی JRPG دیگه که نوبتی نیستن افتضاحن؟
نه اتفاقا بازی هایی که نام بردی جزو بهترین هاست و با خیلیاشون خاطره دارم اما بحث فاینال ۱۵ جداست یکی از اشغال ترین بازی هایی بود که بازی کردم .از سر لجبازی هم نمیگم زیاد jrpg بازی میکنم اما ۱۵ اصلا بهم نچسبید.کلا بازی سلیقه ای هستش شما خودت الان از ۱۲ راضی نیستی اما از ۱۵ راضی هستی به نظرم گیم پلی ۱۲ شبیه ترین فاینال نسبت به ۱۵ هستش البته فاینال ۱۱ و ۱۴ را حساب نمیکنم چون انلاین بازی نمیکنم اطلاعاتی هم ازش ندارم.
مثلا خود من بهترین فاینال یا بهتر بگم بهترین بازی عمرم تا الان فاینال ۱۰ بود شاید تو این سایت ۲ نفرم با من هم عقیده نباشن.کلا من با نوبتی بیشتر حال میکنم اکثر jrpg های شاخم مثل فاینال ۷ تا ۱۰ یا سری دراگون کوئست یا شین مگامی یا اسپین افش سری پرسونا شادو هارتس لجند اف دراگون همه نوبتی بودن در ضمن نی نو کونی هم که گفتی شماره اولش کاملا نوبتی بود الان تو این شماره جدید عوضش کردن
 
آخرین ویرایش:

NoctisSasuke

کاربر سایت
Sep 24, 2011
5,016
نام
Farshad
نه اتفاقا بازی هایی که نام بردی جزو بهترین هاست و با خیلیاشون خاطره دارم اما بحث فاینال ۱۵ جداست یکی از اشغال ترین بازی هایی بود که بازی کردم .از سر لجبازی هم نمیگم زیاد jrpg بازی میکنم اما ۱۵ اصلا بهم نچسبید.کلا بازی سلیقه ای هستش شما خودت الان از ۱۲ راضی نیستی اما از ۱۵ راضی هستی به نظرم گیم پلی ۱۲ شبیه ترین فاینال نسبت به ۱۵ هستش البته فاینال ۱۱ و ۱۴ را حساب نمیکنم چون انلاین بازی نمیکنم اطلاعاتی هم ازش ندارم.
مثلا خود من بهترین فاینال یا بهتر بگم بهترین بازی عمرم تا الان فاینال ۱۰ بود شاید تو این سایت ۲ نفرم با من هم عقیده نباشن.کلا من با نوبتی بیشتر حال میکنم اکثر jrpg های شاخم مثل فاینال ۷ تا ۱۰ یا سری دراگون کوئست یا شین مگامی یا اسپین افش سری پرسونا شادو هارتس لجند اف دراگون همه نوبتی بودن در ضمن نی نو کونی هم که گفتی شماره اولش کاملا نوبتی بود الان تو این شماره جدید عوضش کردن

اول اینکه حرف شما اون بالا خیلی کلی بود به همه بازیای JRPG اکشن :D یعنی همه بازیای JRPG اکشن رو کوبیدی :D

من هیچ جای حرفم نگفتم از 15 راضیم :D
 

BoxBox

کاربر سایت
Jun 16, 2014
3,141
نام
آریا
به نظر من همه ی سریهای final fantasy عالین ولی واسه زمان خودشون
XII رو باید همون روز اولی که اومد بازی میکردین الان سالها ازش گذشته
اون زمان فکر نکنم اصن بازی بود که جای side quest هاش رو نشون میداد یا اگرم بوده انقدر مسخره بوده که من بازیش نکردم الان دارین ff XII رو با بازی های جدید مقایسش میکنین که با اینکه تمام نکته های مهم و محل دقیق quest هاش رو کامل نشون میده انقدر مسخره و خسته کنندس که حتی حاضر نیستیم تا قسمتی که نشون داده رو بریم...
 

NoctisSasuke

کاربر سایت
Sep 24, 2011
5,016
نام
Farshad
به نظر من همه ی سریهای final fantasy عالین ولی واسه زمان خودشون
XII رو باید همون روز اولی که اومد بازی میکردین الان سالها ازش گذشته
اون زمان فکر نکنم اصن بازی بود که جای side quest هاش رو نشون میداد یا اگرم بوده انقدر مسخره بوده که من بازیش نکردم الان دارین ff XII رو با بازی های جدید مقایسش میکنین که با اینکه تمام نکته های مهم و محل دقیق quest هاش رو کامل نشون میده انقدر مسخره و خسته کنندس که حتی حاضر نیستیم تا قسمتی که نشون داده رو بریم...

XII با استاندارد زمان خودش بدتر هم بوده 3: چون اون زمان دیگه اینترنت درست و حسابی نبوده که بتونیم راحت تو نت ببینیم چی به چیه

منی که اینترنت رو جوییدم برا این و تک تک قدم هام با گاید بوده (اولین بازیه که از اول با گاید رفتم چون بازی رسما توضیح دادنش آشغاله و هر اشتباهی جبرانش غیر ممکنه) بازم همچین موردای مسخره ای بهم میخوره

بازی اگه در حد فقط تموم کردن بخش داستانی بخوای بگی آره بازی بدی نیست. بازی عالی نیست

ولی بخوای وقت بزاری برا هرچیزی و تهش رو در بیاره گند کاریاشون معلوم میشه برا همینم هست که مطمعنم نمره هاش انقدر بیش از لیاقتش بالا شده فکر نکنم هیچ منقدی سعی کرده درست و حسابی چندتا کار خفن جدای بخش داستانی بکنه
 

BoxBox

کاربر سایت
Jun 16, 2014
3,141
نام
آریا
XII با استاندارد زمان خودش بدتر هم بوده 3: چون اون زمان دیگه اینترنت درست و حسابی نبوده که بتونیم راحت تو نت ببینیم چی به چیه

منی که اینترنت رو جوییدم برا این و تک تک قدم هام با گاید بوده (اولین بازیه که از اول با گاید رفتم چون بازی رسما توضیح دادنش آشغاله و هر اشتباهی جبرانش غیر ممکنه) بازم همچین موردای مسخره ای بهم میخوره

بازی اگه در حد فقط تموم کردن بخش داستانی بخوای بگی آره بازی بدی نیست. بازی عالی نیست

ولی بخوای وقت بزاری برا هرچیزی و تهش رو در بیاره گند کاریاشون معلوم میشه برا همینم هست که مطمعنم نمره هاش انقدر بیش از لیاقتش بالا شده فکر نکنم هیچ منقدی سعی کرده درست و حسابی چندتا کار خفن جدای بخش داستانی بکنه
اصن نیاز به اینترنت نداشتیم خودمون کشف میکردیم که چی به چیه 3:
 

NoctisSasuke

کاربر سایت
Sep 24, 2011
5,016
نام
Farshad
اصن نیاز به اینترنت نداشتیم خودمون کشف میکردیم که چی به چیه 3:

الکی جَو خود اکتشافی بر ندار که این بازی رسما بدترین بازی تو این زمینست :D

اتفاقا یه فن XII هست که باهاش حرف میزنم (اون زمان همون انتشار بازی اون موقع ها بازی کرده بود و خیلی خوشش میاد) وقتی میگم چیا تو بازی هست خودش میمونه چون اون زمان اصلا هیچ اثری نبود که همچین چیزایی تو بازی هست چون بازی به هیچ وجه زحمت به خودش نمیده بگه

اینکه بازیا موارد Hidden داشته باشن خیلی خوبه ولی نه به صورت این بازی

بازی رسما همه چیزش Hidden و هیچی نمیگه

ماموریت فرعی؟ هیچی نمیگه

Dungeon های غیر داستانی؟ هیچی نمیگه

Recipe ها؟ هیچی نمیگه

کارکرد درست و حسابی لایسنس بورد؟ هیچی نمیگه

ترکیب جاب ها؟ هیچی نمیگه

اینکه چه آیتمایی از Recipeت رو تاحالا تحویل دادی؟ هیچی نمیگه

تو وقتی هیچی از بازی نمیدونی بازی هم هیچی نمیگه چجوری کشف میکردی؟ 3: مطمعن باش یک دهم بازی هم اونموقع ندیدی

اینکه این همه محتویات داره عالیه ولی روش نشون دادن و استفاده ازش گند زده به همه چیز و همه زحمتاشون رو خراب کرده

من وقتم از سر راه نیاوردم بخوام بالا 100 ساعت برم (تازه اگه این 4 برابر سرعت نبود که خیلی خیلی بیشتر) بعد ببینم عه جاب هارو اشتباه انتخاب کردم راهی هم برا دوباره انتخاب کردن نیست پس از اول برم

یا عه لایسنس هارو همرو درست انتخاب نکردم اونایی که میخوام نیستن (احمقانست که نتونی همه گزینه های لایسنس بوردت رو انتخاب کنی همینجوریش از نسخه اصلی تا اینجا محدودت کردن و دیگه نمیتونی همه جاب هارو به یه شخصیت بدی ولی بازم با این حال تو خود بورد محدودت میکنه نمیتونی همه لایسنس هارو داشته باشی)

و . . .

خداییش بازی ایراداش خیلی خیلی بیشتر از نقاط قوتشه :D
 

NoctisSasuke

کاربر سایت
Sep 24, 2011
5,016
نام
Farshad
تا جایی که میدونم باز گذاشتن دست پلیر تو بازیا یه نقطه قوته نه محدود کردنش اونم محدود کردن تو همه چیز و همه جا و غیر قابل جبران یا بازگشت

بازیش با استاندارد زمان خودش هم اعصاب خورد کن وحشتناک بوده

من خودم توصیه میکنم کسی میخواد اعصابش در آرامش باشه یا بازی رو انجام نده یا انجام داد فقط بخش داستانی بره هیچ فعالیت اضافی نکنه
 

vaan 2

کاربر سایت
Dec 20, 2009
16,033
نام
مازیار
خیلی ایراد داره اون یکی از ایرادای احمقانه بازیه

الانم یه ایراد دیگه بازی بهش برخوردم یعنی واقعا سازنده هاش احمق به تمام معنا هستن

بدون شک هر منتقدی هم که بازی رو نقد کرده از اول تا آخرش سریع بخش داستانی رو رفتن و فوقش یه Dungeon اضافی رفتن و تمام

بخوای وقت برا بازی بزاری رفته رفته میفهمی بازی چه فاجعه مسخره ایه

اگه کسی هیچ ارزشی برا وقتش نداره و براش مهم نیست 100-200 یا بیشتر براش وقت بزاره و بار ها و بار ها وقتش تلف بشه بازی ممکنه براش خوب باشه
با نهایت احترام داری مثل نوبا و کژاوال گیمرا حرف میزنی

اکثر کسایی هم که همون زمان هم هیتر این بازی بودن کسایی بودن که نتوستن سر از مکانیزم ها و ریزه کاری های بازی در بیارن ! و مشکل خودشون رو به عنوان مشکلات بازی معرفی کردن ! این نظر منه ! کسی که یاد بگیره ffxii بازی کنه غیر ممکنه عاشقش نشه !

تمام لطف ffxii تو گیم پلیشش خوابیده و اتفاقا ماجراجویی توی اون دانجئون ها و شکار قوی ترین مانستر ها لذت بخش ترین قسمتشه ! بازی اگه ایراد داره چه فرقی میکنه بخش داستانیش با مراحل فرعیش ؟؟


بماند که سیستم گمبیت یه جوری شمشیر 2 لبست

از طرفی میتونه فارم کردنارو خیلی خیلی برات راحت کنه ولی از طرفی اکثر بازی رو برات خسته کننده میکنه چون هیچ کاری لازم نیست بکنی خود شخصیتا برات میجنگن

بعد سیستم لایسنس بازی مسخره ترین سیستم Skill Tree مانندیه که تو عمرم دیدم

تو تقریبا همه بازیای RPG که Skill Tree دارن شما یا هر کلاس و Jobی رو میتونی انتخاب بکنی و تمام Skill هاش رو بگیری یا اگه همه کلاس هارو نمیتونی بری اونایی که برمیداری رو باز میتونی همرو آزاد بکنی

ولی این بازی اینجوری نیست. اول اینکه همون اوایل بازی شما میتونی هر 2 جاب رو انتخاب بکنی و بازی هیچ توضیح و کمکی نمیکنه برا همین اگه مثلا به فکر این باشید که یکی رو هم Black Mage هم White Mage بکنید خیلی خفنه (که واقعا هم باید خفن بشه) کاملا در اشتباهید چون همه Mage ها HP کمی بهشون میخوره و لایسنس HPی کمی دارن برا همین خیلی خیلی به ضررتون میشه ولی بازی اصلا اینارو نمیگه. هیچ کمکی نمیکنه

همه اینا وقتی بدتر میشه که بدونید به هیچ وجه راه برگشت ندارین بعد انتخاب یعنی انتخاب بکنید Job هارو بعد 100-200 هزار 10 هزار ساعت یا هرچقدر بعد بفهمید ترکیب Job بندیتون خوب نیست (که وحشتناک هم مهمه وگرنه در حد Game Breaking شدن میشه بازی) هیچ جوره نمیتونید دوباره انتخاب بکنید Job هارو مگر اینکه دوباره از اول بازی رو برید

تازه به اینجا تموم نمیشه شما همه گزینه های لایسنس بورد Job خودتون رو هم نمیتونید داشته باشید :| برای مثال Shikari یا همون هانتر 4 تا لایسنس استفاده از Ninja Sword هارو داره ولی شما فقط 3 تای اونارو میتونید بهشون دسترسی داشته باشی و به هیچ وجه نمیتونی 4 تارو باهم داشته باشی :| فکرشو بکنید هانتر باشید نتونید از همه سلاح هاتون استفاده بکنید :| و باز هم اینجا هیچ راه برگشتی ندارین :| بازی که خودش هیچ توضیح خاصی نمیده بعد اگه شما به اشتباه 3 تارو انتخاب بکنی بعد ببینی اون یکی سلاح ها خیلی گولاخ ترن دیگه هیچ جوره نمیتونی اونارو آزاد بکنی حتی راهی نیست که دوباره مثلا لایسنس هارو انتخاب بکنی :|

مثل دفعه اولی که من رفتم تا چند روز پیش :| از اول بازی عشق اینو داشتم که Yagyu Darkblade رو بگیرم که گولاخ ترین سلاح Shikariئه و بعد 30-40 ساعت بازی و بدبختی مخصوصا گرفتن خود سلاحه اومدم استفاده بکنم ازش که فهمیدم همون اول بازی من اون 3 تا لایسنس دیگه رو گرفته بودم و لایسنس استفاده از این سلاح رو دیگه نمیتونم داشته باشم :|

بازی رو دوباره انجام دادم :|

و اما سیستم بازار بازی.

تو نگاه اول جالبه. اینجوریه که شما هر Lootی که از دشمنا میگیری و به هر فروشنده ای بفروشی بسته به آیتم هایی که فروختی بازار یه سری آیتم هارو آماده میکنه برا فروش که یه سریاش خیلی خوبن مثل قوی ترین کاتانای بازی که خیلی خفنه فقط از این راه میشه گرفت

ولی مشکلش اینه که Recipe هییییییچ کدوم از آیتمای بازار رو بازی بهتون نمیگه :| فقط مجبورید تو اینترنت ببینید :| مثلا هیچ جوره خودتون تو بازی نمیفهمید که همین کاتانا رو با فروش چه Loot هایی میشه گرفت

بعد حالا بماند اینا من امروز خودمو کشتم گفتم همه آیتمای لازم برا اون کاتانا رو میگیرم و بعد کلی ساعت وقت گرفتمشون و فروختمشون ولی به بازار هیچ چیزی اضافه نشد :| گفتم شاید حالا یدونه از یه آیتم رو کم دادم برا همین از هرچیزی که میخواست یکی دیگه فارم کردم (که وحشتناک وقت گیره) و فروختم بازم هیچی اضافه نشد :|

حتی History هیچی نداره که ببینی چه کوفتی رو فروختی و چیا کم داری که بدی :| با اینکه من مطمعنم همه آیتمای لازم برا اون کاتانا رو دادم ولی بازم هیچ راهی نیست که ببینم چیا تاحالا فروختم مخصوصا برا این جوری چیزا که لازمه :| اگه مثل بقیه بازیا فرقی نداشت چی میفروشی و فقط برا گرفتن پول بود اشکالی نداره لازم نیست ببینی چیا تاحالا فروختی ولی برا همچین سیستم بازاری واجبه :|

کلا شرط میبندم خود سازنده های بازی تاحالا یه بار به صورت کامل بازی رو انجام ندادن

بازی خیلی خیلی ایراد داره اونم ایرادای بزرگ و وحشتناک وقت تلف کن :|

مشکلای به نسبت این فاجعه ها کوچیکتر هم داره مثل چجوری نشون دادن Map بازی و . . .

نگاه تمام ایرادات فقط این نتیجه گیری رو میده که من نتونستم از بازی سر در بیارم ! تو سیستم بازار که گفتی هفت هشت تا فرگمنت داره ! شما تا فرگمنت ها رو ازاد ننکرده باشی هیچ چیز جدید تو بازار برات باز نمیشه !

شما میتونی گامبیت رو off کنی و کل لحظات بازی رو خودت بجنگی و تک تک کارکتر ها رو کنترل کنی! این کاملا انتخابیه در اختیار خود گیمر

در مورد اون جاب ها ! من یه روز قبل عرضه بازی اومدم با نهایت تاکید گفتم که بزرگترین اشتباه ممکن اینه که دو تا جاب جادو رو بدین به یه کارکتر! انقدر بد که شاید مجبور شید بازی رو نیو گیم کنید و گند میخوره تو بازی !
ذر مورد بهترین جاب ها طبق تجربم گفتم ! خود شما اومدی یه حرف عجیبی زدی درباره چیزی که از نت خونده بودی! به نظر میاد متاسفانه مرجع اشتباهی برای راهنمایی تو بازی انتخاب کرده بودی !

ارزش وقت ؟ داریم در مورد یه jrpg اوپن ورلد حرف میزنیم ! 100 ساعت؟؟ ! میخوای بگم بازی رو20 ساعته میساختن ؟؟؟ خوبه ما بیشتر از 50 بار تو تاپیکش گفتیم بازی 250-300 ساعت وقت لازم داره تا ته توش رو دربیارید !

ششما عزیزم پولت اضافه کرده بود بازی که اصلا مناسبت نبود خریدی ! بازی که نه به محدودیت زمانی و نه به حوصله و نه به سلیقه شما میخورد

این کسی که الان اینجا نشسته بازی رو 100 درصد کرده روی ps2 (فکر میکنی این تو 40 -50 ساعت مثل فاینال 15 ممکنه (اگه ممکن بود که این بازی ریمسترشم تو استاندارد های نسل هشتم نقدها و متاش بهتر از اون نمیشد) خود من نزدیک 1200 ساعت وقت گذاشتم تا از کل ریزه کاری های بازی سر در بیارم ! قلم کاغذ کذاشته بودم بقل دستم هر کاری که میکردم یادداشت میکردم که یادم نره! شما اگه مجبور بودید تمام موجودات بازی رو بکشید (یکی از جوایز اسکای پایرت که حذفش کردن تو ریمستر) چی کار میکردید! اخرین کاری که تو بازی بود یه گروه هانتر یه سری ماموریت بهتون میدن که یه سری مانستر کمیاب رو بکشید ! هیچ هینتی از اینکه از چه دسته ایه ... کجاست و چطور میشه پیداش کرد بهتون نمیدن و شما باید تک تک مپ های بازی رو دنبالشون بگردید و هر جنبنده ای دیدید بگشید ! تازه شاید بعضی هاشون ظاهر نشن بار اول !

برادر من اینا ایراد نیست ! اینا نشونه های یه rpg هاردکوره که هر کسی از پس چالش هاش بر نمیاد تازه اون موقع نت و اینها هم در دسترس ماها نبود که بریم توش دربیارم
______________________________________

مثلا پرسونا 5 سوالاتی که تو مدرسه میپرسه ! دسته گل هایی که باید سر کار درست کنی ! هدایایی که به باید به بقیه بدی هیچ توضیحی نمیده ! و برای جواب درست بری تو نت ! مثلا من چه میدونم که چه کسی تو ژاپن لقب دزد جوانمرد رو داره !!! الان اینن یعنی پرسونا هم بد و افتضاحه ؟؟؟

این ایرادات شما دقیقا مثل ماجرای من بود تو فاینال فانتزی 9 که قویترین سلاح بازی تو یه جزیره ای بود که یه بار هم گذرت بهش نمی افته و حدود 70 درصد بازی که میگذره اون جزیره نابود میشه و دیگه اون سلاح هم در دسترس نیست هیچ راهنمایی و توضیح و اینکه چه کار باید کرد تا گرفتش هم درموردش نیست! خوب چون من حتی نرفتم درست حسابی اون جزیره رو چک کنم تقصیر بازیه ؟؟؟
 
آخرین ویرایش:

Oakenshield

Fire and Cold Ashes
کاربر سایت
Jan 23, 2015
2,969
نام
محمد
اخرین کاری که تو بازی بود یه گروه هانتر یه سری ماموریت بهتون میدن که یه سری مانستر کمیاب رو بکشید ! هیچ هینتی از اینکه از چه دسته ایه ... کجاست و چطور میشه پیداش کرد بهتون نمیدن و شما باید تک تک مپ های بازی رو دنبالشون بگردید و هر جنبنده ای دیدید بگشید ! تازه شاید بعضی هاشون ظاهر نشن بار اول !

برادر من اینا ایراد نیست ! اینا نشونه های یه rpg هاردکوره که هر کسی از پس چالش هاش بر نمیاد تازه اون موقع نت و اینها هم در دسترس ماها نبود که بریم توش دربیارم
______________________________________

مثلا پرسونا 5 سوالاتی که تو مدرسه میپرسه ! دسته گل هایی که باید سر کار درست کنی ! هدایایی که به باید به بقیه بدی هیچ توضیحی نمیده ! و برای جواب درست بری تو نت ! مثلا من چه میدونم که چه کسی تو ژاپن لقب دزد جوانمرد رو داره !!! الان اینن یعنی پرسونا هم بد و افتضاحه ؟؟؟

این ایرادات شما دقیقا مثل ماجرای من بود تو فاینال فانتزی 9 که قویترین سلاح بازی تو یه جزیره ای بود که یه بار هم گذرت بهش نمی افته و حدود 70 درصد بازی که میگذره اون جزیره نابود میشه و دیگه اون سلاح هم در دسترس نیست هیچ راهنمایی و توضیح و اینکه چه کار باید کرد تا گرفتش هم درموردش نیست! خوب چون من حتی نرفتم درست حسابی اون جزیره رو چک کنم تقصیر بازیه ؟؟؟
این چیزایی که داری میگی نه تنها نشون دهنده نقش افرینی هارد کور و این چیزا نیست، بلکه صد در صد از مشکلات یه بازیه. یه بازی بالفرض اگه قراره یه ماموریت را به بازیکن بده موظفه حتی اگه نمیخواد مستقیما به ابجکتیو، لوکیشنش، دیتیلش و... اشاره کنه، باید حداقل در قالب هینت های پراکنده بهش اشاره های دور و نزدیکی بکنه. حداقل باید امکان این باشه که مخاطب با صحبت با npc ها یا جست و جوی محیط ها و استنباط از صحبت ها و وقایع به نتایجی برسه که به لوکیشن حدودی ابجکتیو دست پیدا کنه. اینکه یه بازی چنین چیزایی را نداشته باشه و شما مجبور باشی متر متر بازیو بگردی و هر کاری که به فکرت میرسه را بکنی تا به نتیجه دلخواه برسی اصلا نشون دهنده هاردکور بودن نیست. و کم کاری سازنده را نشون میده. مثل این میمونه که تو ویچر فلان مانستر را ماموریت پیدا کنی بزنی، اما لوکیشنو خودت مجبور باشی پیدا کنی، از npc ها هم نتونی اطلاعات خاصی بدست بیاری. خب این رسما میشه زجر دادن مخاطب.
________________________________________
نه کی گفته برا این چیزا باید بری تو نت؟
مثلا سوالایی که پرسیده میشه را اگه نمیدونی میتونی جوابشو توی تیوز گیلد ببینی.

این چیزی که داری میگی با چیزی که فرشاد داره میگه زمین تا اسمون فرق داره! اینجا این تو بودی که نرفتی بگردی تا بتونی فلان ایتم خفن که هیدن هست را پیدا کنی. در واقع اون ایتم را سازنده گذاشته بوده برای بازیکنایی که اهل جست و جو کامل محیط های بازی هستن. اینجا اگه مثلا توی 30% اولیه بازی برسی به مکان اون سلاح و بیخیال باشی از دستش میدی و سازنده هم دوست داره که امکان دستیابی بهشو با پیشروی در بازی ازت بگیره.(البته اینجا فاکتور شانس هم تا حدودی دخیله)
اما چیزی که فرشاد میگه کم کاری سازندست که تو بازیش هیچ راهی نیست که بفهمی چی به چیه. و حتی وقتی تموم محیطارو شخم میزنی نتونی یه ابجکتیو را بهش دست پیدا کنی.
 

vaan 2

کاربر سایت
Dec 20, 2009
16,033
نام
مازیار
این چیزایی که داری میگی نه تنها نشون دهنده نقش افرینی هارد کور و این چیزا نیست، بلکه صد در صد از مشکلات یه بازیه. یه بازی بالفرض اگه قراره یه ماموریت را به بازیکن بده موظفه حتی اگه نمیخواد مستقیما به ابجکتیو، لوکیشنش، دیتیلش و... اشاره کنه، باید حداقل در قالب هینت های پراکنده بهش اشاره های دور و نزدیکی بکنه. حداقل باید امکان این باشه که مخاطب با صحبت با npc ها یا جست و جوی محیط ها و استنباط از صحبت ها و وقایع به نتایجی برسه که به لوکیشن حدودی ابجکتیو دست پیدا کنه. اینکه یه بازی چنین چیزایی را نداشته باشه و شما مجبور باشی متر متر بازیو بگردی و هر کاری که به فکرت میرسه را بکنی تا به نتیجه دلخواه برسی اصلا نشون دهنده هاردکور بودن نیست. و کم کاری سازنده را نشون میده. مثل این میمونه که تو ویچر فلان مانستر را ماموریت پیدا کنی بزنی، اما لوکیشنو خودت مجبور باشی پیدا کنی، از npc ها هم نتونی اطلاعات خاصی بدست بیاری. خب این رسما میشه زجر دادن مخاطب.
________________________________________
نه کی گفته برا این چیزا باید بری تو نت؟
مثلا سوالایی که پرسیده میشه را اگه نمیدونی میتونی جوابشو توی تیوز گیلد ببینی.

این چیزی که داری میگی با چیزی که فرشاد داره میگه زمین تا اسمون فرق داره! اینجا این تو بودی که نرفتی بگردی تا بتونی فلان ایتم خفن که هیدن هست را پیدا کنی. در واقع اون ایتم را سازنده گذاشته بوده برای بازیکنایی که اهل جست و جو کامل محیط های بازی هستن. اینجا اگه مثلا توی 30% اولیه بازی برسی به مکان اون سلاح و بیخیال باشی از دستش میدی و سازنده هم دوست داره که امکان دستیابی بهشو با پیشروی در بازی ازت بگیره.(البته اینجا فاکتور شانس هم تا حدودی دخیله)
اما چیزی که فرشاد میگه کم کاری سازندست که تو بازیش هیچ راهی نیست که بفهمی چی به چیه. و حتی وقتی تموم محیطارو شخم میزنی نتونی یه ابجکتیو را بهش دست پیدا کنی.

محمد ، دادا به این میگن چلنج ! این که جز بخش های اصلی بازی هم نیست که (تازه تو نسخه ریمستر هم این بخش رو بی اثر کردن !) یعنی من هیچ تروفی بابت کشتن همه مانستر ها و100 درصد کردن بازی و حتی تروفی گرفتن تمام سلاح ها و زره های بازی ندیدم ! ساید کوئست های اصلی بازی دقیقا مکان و نحوه رسیده به هانت رو بهت میگن !!!! پس بی خود ندیده و نشنیده انگ نندازید رو بازی ! این اون زمان هم فقط مال کسایی بود که دوست داشتن به چالش کشیده بشن (شاید اگه من و دوستم هم سر 100 درصد کردن بازی با هم کل کل نداشتیم شاید همچین دیوانگی مرتکب نمیشدیم ) این چیزی که من بهش اشاره کردم فقط شاید اتاکو ها سمتش برن ! این چیزی که من ازش حرف زدم به طور یقین 99 درصد کسایی که بازی رو بازی کردن حتی شاید ندونن همچین بخش جانبی هم تو بازی وجود داره !این از این!
ضمن اینکه نمیدونم احتمال اینکه 10 سال پیش زبانمون خیلی داغون بود و متوجه خیلی چیزا و راهننمایی ها تو بازی نمیشدیم یکی از دلایلش بوده !

اون قسمت دوم هم دیگه این چیزایی که تو فاینال 12 از دست میدی بدتر از فاینال فانتزی 7 نیست که حتی ممکنه چند تا از شخصیت های فوق العاده بازی مثل جنسیس رو حتی باهاشون برخورد نکنید تو بازی ! و حتی سکرت اندینگ داره یا حتی کارکتر های خفنی مثل وینسنت و یوفیه پارتی ممبر نشن ، بازی نکردید اینها رو نمیدونید دیگه ! قابل مقایسه نیست با یکی دو تا شمشیر

در مورد بازی کردنم درباره همه چیز حتی لور های اصلی کارکتر ها هم بهت خودش میگه ! وقتی فران همون اول باری ارچره ! و بالتیر تپانچه داره و واان شمشیر ! نیاز نیست تابغه بازی تا حداقل یه کلاس مناسب برای کارکتر هات انتخاب کنی ! اون قضیه جاب ها هم من قبل عرضه بازی یه توضیح کامل دادم در موردش !

اون جزیره رو اصلا راهی نداری بهش برسی ! یه قلق مخفی خاصی داره تا بتونی تو یکی دو دقیقه ای که مهلت داری اون شمشیر رو بگیری ! هیچ توضیحی هم هیچ جای بازی در موردش نمیگیری ! همیشه این جور چیزا المان های اصلی فاینال های کلاسیک بوده ! حالا تو 12 هم بزرگتره هم پیچیده تر ! احیانا فکر نکردی که قویترین شمشیر بازی همون اول بازی در دسترسه و من حوصله نکردم برم برش دارم !

فقط همین رو خواستم بگم که خیر بازی بدون رفتن تو نت هم میشه به همه چیزش پی برد و سندش هم خودم اینجام ! فقط باید وقت حوصله پای بازی بزاری ولی وقتی رسما میگید کی حوصله 100 ساعت بازی رو داره دیگه هیچ حرفی اضافه ای برای زدن باقی نمیمونه !! اینکه برای پیدا کردن یه ایتم مخفی یا راه مخفی باید توی شهر ها بگردی ادمایی که اطلاعات دارن رو پیدا کنی اینا ضعف نیست اینا سرگرمیه یه ادونچره ! میخواید روی یه نقشه یه ستاره چشمک زن بزاره هی منی که دنبالش میگردید اینجام ! بیاید برم دارید برید یا شکارم کننید ، اصلا خودم بمیرم چطوره ! خوبه بازی اوتو سیو هم داره و احتمالا زودیارک و اون خدای اعماق ridorana که مثل اب خوردن میزدن گیم اور میکردن و مجبور میشدید چند ساعت دوباره تو بدیترین دانجئون های بازی راه پیمایی کنید مواجه نشدید ! این دومی که همه جا تاریکه دو متریتونم تو بازی نمیبنید ! حتی مینی مپ هم غیر فعال میشد و بارها و بارها توش گم میشدی

حالا تو که اصلا بازی نکردی ! از باقی گفته های دیشب موضوع جالب و سرگرم کننده برام اینه که تازه با هیچ کدوم از چالش های واقعی بازی مواجه نشدید و بخش های ساده و اصلی بازی رو به خاطر متوجه نشدن و درک نکردن ازشون گلگی میکنید ! شما هنوز نمیدونید چه عذابی کلافگی و چه ماموریت غیر ممکن و عجیب غریبی پشت پیدا کردن یکی از ابر باس های بازی hell wyrm هست ! هنوز نمیدنید جنگ های چند ساعته با باس ها یعنی چی (به جز گیم اور شدن ها انی و ناگهانی جلوی بعضی هاشون ) بعد میان از ابتدایی ترین چیزای بازی گله میکنید ادم حس میکنه به تمام اون روزایی که میشستیم فرضیه میبافتیم که چطور بازی رو پیش ببریم به اون همه زحمتی که پای بازی کشیدیم داره بی احترامی میشه !

من اگه جایی تو فاینال فانتزی ها قرار باشه شاکی باشم اون فاینال 13 ه که تموم کردن بازی و کل ساید کوئست هاش 80-90 ساعت بیشتر طول نمیکشه ! ولی برای یه تروفی باید 150-100 ساعت به طرز تهوع اوری فارم کنی ! (ایا اینم تقصیر بازیه ! بازی منو مجبور کرده بازیش کنم ؟ با اینکه تازه اینجا حتی جز تروفی هاست ) به این میگن چالش ! واقعا متوجه نمیشم چطور متوجه این موضوع نمی شید!

بعد در مورد بازی و نقد کردن منتقدا هم قضاوت میکنید ! بیانیه و فکت هم میدید!

در مورد پرسونا هم من بازی رو افلاین میرفتم ! البته شاید اینم تقصیر بازی باشه که من افلاین میرفتم !

همون ویچر 3 هم با اینکه همه چیزش برای گیمر ها رو بود و مثل خوردن یه تیکه کیک توت فرنگی راحت به همه چی میرسیدی ! ولی همونم کلی چیز مخفی داشت که باید برای پیدا کردنش کل نقشه رو میجویدی و بعضا شانسی پیداشون میکردی مثل دیاگرام سلاح ها ! نکنه اینم از مشکلات بازی بود ؟؟؟

کلا سخت بودن و طولانی بودن بازی دلیل بد بودنش نیست ! بازی رو برای هر کسی نساختن !

یه چیزم که چند بار شنیدم و رو اعصابم رفته ! قبلا هم گفتم نسخه ps2 بازی نه جاب سیستم داشت و لیسانس بوردشم به شکل زیر برای همه کارکتر ها یکسان و در دسترس بود

f97w_ff12_full_license_board.png

(کدوم اسکلی بوده 9 تا اسپر رو گزاشته برای یه کارکتر)
این ایراد خود فن ها و متقدین به بازی بود که کلاس و چالش نداره و حوصله سر بر میشه برای همینم تیم سازنده اومد زودیاک سیستم رو طراحی کرد تا ایراد هایی که به بازی گرفته میشد برطرف کنه ! الانم که میبینی چه تو نقد ها چه تو واکنش گیمر ها اینور و اونور مثل گاف اکثرا از این تغییرات راضی بودن ! چیزی بودن که ملت از نسخه اورجینال انتظار داشتن و بهش رسیدن! بالاخره هیچ چیزی تو دنیا نیست که 100 درصد همه رو راضی کنه ! پس خواهشا این جمله بازی در هز زمانی فلان بوده رو تکرار نکنید چون حاکی از بی اطلاعیه!

اتفاقا خودمم دوست داشتم بازی زودیاک سیستم رو تحمیل نکنه و مثل گذشته تو نسخه معمولی بتونم به تک تک کارکترام یه نیزه زودیاک(قویترین سلاح بازی) و یه گراند ارومور تن تک تکشون بکنم ! که با این سیستم غیر ممکنه
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر