شایعه تاریخ انتشار احتمالی پلی استیشن 5 پرو

MJ_KING

عضو تحریریه
Sep 14, 2023
358
نام
محمد جواد جعفری
شایعات ادعا می‌کنند که شرکت Sony می‌تواند کنسول پلی استیشن 5 پرو، که ورژن ارتقا یافته کنسول نسل نهمی آنها است، را در سال 2024 به بازارهای جهانی عرضه کند.

PS5-300x173.webp


جف گراب، خبرنگار مشهور رسانه Giant Bomb، گفت که او توانسته است ادعاهایی مبنی بر اینکه سونی درحال کار روی ارتقای میان نسلی پلی استشین 5 است را تایید کند.

نوشته های مشابه
او گفت: «لیک‌های PS5 Pro تقریبا درست هستند و باتوجه به آنچه (از منابعم) شنیده‌ام، بیشترشان واقعی‌اند. البته که من تنها کسی نیستم که این را می‌گویم اما من «سه مرتبه تائید» خودم را روی آن می‌گذارم.»

گراب همچنین این را هم گفت که کنسول میان نسلی جدید سونی، احتمالا در ماه سپتامبر 2024 مصادف با شهریور 1403 منتشر می‌شود.

طبق گفته‌های این فرد، پلی استیشن 5 پرو دارای ویژگی DLSS اختصاصی و یادگیری ماشینی برای بهبود کیفیت تصاویر و بالابردن نرخ فریم آن‌ها در هنگام بازی است؛ اگرچه گراب این را هم گفت که لیست دقیق مشخصات این دستگاه را در اختیار ندارد چرا که هنوز خود سونی هم در اینباره به جمع‌بندی نهایی نرسیده و چیزی مشخص نیست.

DLSS یک ویژگی منحصر به فرد برای کارت گرافیک‌های انویدیا است که از هوش مصنوعی برای ارتقای وضوح بازی‌ها استفاده می‌کند و به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا به تنظیمات گرافیکی بالاتر و نرخ فریم بهتر در سخت‌افزارهای ضعیف‌تر، دست یابند.
 

kourooshkabir25

کاربر سایت
Apr 4, 2017
5,357
من دو تا SS از صفحه خود انویدیا میگذارم در همین مورد AI TOPS البته این وسط فقط قدرت خام مهم نیست میان افزاری که انویدیا داره که از این قدرت استفاده کنه هم خیلی مهمه ولی خب صرف مقایسه قدرت سخت افزار طراحی شده توسط سونی

View attachment 331885View attachment 331886

یعنی بین 3090 و 3090ti قرار میگیره که در حد یه کنسول بشدت قوی هستش ولی بازم همون بحث پیش میاد که چطور و چقدر خوب ازش استفاده بشه
سونی همین الان هم بهترین AI اپ اسکیل صنعت TV ارائه میده
The Sony A80L OLED TV's AI-powered upscaling blew me away, and it's $600 off on Labor Day
سونی سالهاست روی AI اپ اسکیل کار می کنه ( مارک سرنی چندین پتنت در مورد AI اپ اسکیل ثبت کرده ) PSSR روی تمام بازی های که تا به حال روی PS5 عرضه شدن قابل استفاده است

Sony says that PSSR has a 250MB memory footprint, but interestingly, developer disclosures reveal that the technique can be backported to any existing PlayStation game. This is at odds with 'back compat plus' features bolted on to PS4 games running on PS5, which required games to run on modern development environments (SDKs). This could be of crucial importance in upgrading existing PS5 games that suffer from image quality problems
DF هم تایید کرد که استودیو ها با یه اپدیت چند مگابایتی می تونن FSR/TAA ,... با PSSR جایگزین کنن و کیفیت خروجی چند لول بهتر کنن
 

Vice City FM

کاربر سایت
Aug 2, 2021
2,455
همه بازیا قرار نیست CPU - intensive باشن
بجز این مورد اگه یه قابلیتی مثل FG انویدیا هم اضافه کنن میتونه تا حدودی به این مورد کمک کنه ولی در کل از یه کنسول با فضای محدود خیلی انتظار بیشتری نمیشه داشت اومدن روی zen3 هم کمک چندانی نمیکرد با توجه مصرف برق کنسول و خنک کردنش و …، ممکنه حالا مثلا کش بیشتری واسش در نظر بگیرن یا یه حرکت دیگه که یه مقدار کمک کنه ولی تو ابعاد چیپ یه کنسول خیلی خیلی بعیده در کل اوضاع این cpu به داغونیه اوضاع جگوار ps4/ps4pro نیست اون رسما یه چیز فراتر از افتضاحی بود، الان ولی با اینکار یه صرفه جویی تو قیمت واسه خریدارا و وقت و هزینه ساخت میشه، نظر من اینه با این صرفه جویی تو CPU مدل با درایوش یا همین قیمت ۵۴۹ یورو فعلی ریلیز میشه یا نهایت ۵۹۹، بالا این قیمت اکثر افراد skip میکننش
چیزی که خود DF هم با تمامی عدم میلی که داره اما بهش اعتراف کرد این بود که چیپست I/O در PS5 بیش از 100 درصد سریعتر از Xbox Series هستش (حتی چندبرابر با استفاده از تکنیک kraken oodle and textues) که این مزیت به آزاد سازی CPU، GPU و حافظه کمک می کنه.

مایکروسافت قبلا اعلام کرده بود که معماری Xbox Velocity معادل تقریباً 5 هسته Zen 2 پردازش اختصاصی هستش.
اما مارک سرنی تو کنفرانس معرفی PS5 گفت که PS5 I/O دارای 11 پردازش اختصاصی Zen 2 Cores، به علاوه دو پردازنده اختصاصی مشترک شده با Ram و موتورهای هماهنگی بین اینهاست.

Cerny then breaks down each component individually

He first talked about the custom Decompressor. That is the dedicated chip that will actually decompress the kraken format data coming off the SSD. Cerny then states that in terms of performance, the chip equates to 9 Zen2 cores worth of performance ( yes he said 9 Zen2 Cores ). He then says " that is what it would take to decompress the kraken data stream " So there is a specific unit, a very powerful one, that is there only for decompression. None of the other chips of the Complex have to worry about Decompression including the CPU. This chip handles that process. Step 1 of the bottleneck process has been addressed, and with force.
جالبه که بدونید یک پردازنده ویژه در PS5 برای کنترل صدا وجود داره که به طور قابل توجهی بار روی پردازنده اصلی را کاهش می ده.
حالا همه اینها را با یک API اختصاصی مبتنی بر Vulkan جمع ببندید که بهشت کد نویس هاست و بهترین خروجی ممکن رو از سخت افزار میگیره.
از اون طرف DF تایید میکنه که پردازنده Zen2 بکار رفته در PS5 Pro به دولوپرها اجازه دسترسی بیشتری به RAM میده که مجموعه اینها تاثیر قابل توجهی بر کاهش پردازش های اضافی بر پردازنده اصلی میگذاره. ضمن اینکه رسما هم اعلام شد اگر پردازنده تغییر میکرد سیستم بکوارد PS5 دچار مشکل میشد.

بقول اکانت معتبر Kepler در توییتر:

"نحوه ای که سونی از قابلیت بکوارد استفاده میکند بسیار پیچیده است که نیازه که سخت افزار جدید در سرعت کلاک یکسان یا سرعت کلاک بیشتری کار کند، حتی اگر پردازنده ی جدید در سرعت کلاک پایین، سریع‌تر باشد. اگر سونی از هسته های Dense معماری Zen6 برای PS6 استفاده کنه نمیتونن از سرعت 4GHz یا بیشتر استفاده کنند چرا که قابلیت بکوارد را از بین می‌بره"

بنابراین با افزودن یک چیپ I/O که فشرده‌سازی، مموری مپینگ، دسترسی مستقیم به حافظه، Cache Scrubbers و کنترل ورودی/خروجی SSD را انجام میده که همه اینها معادل اضافه کردن ۱۱ هسته Zen 2 به مجموعه همه این موارد کمک میکنه که باعث آزاد شدن پردازش میشه، مدیریت حافظه را بهبود می بخشه ،سیکل های تکراری و زمانبر و داده های غیر ضروری را در حافظه و همچنین Cache حذف می کنه ،بدین ترتیب اینطوری هم سیستم بکوارد دچار مشکل نمیشه و هم تا حد امکان پردازنده گلوگاهی برای GPU ایجاد نمیکنه.

کلا PS5 دارای سيستم مدیریت کش اختصاصیه که خود مارک سرنی قبلا راجبش مفصل توضیح داده که Cache Scrubbers اختصاصی و سریع تر منجر میشه به اینکه PS5 بتونه جئومتری یا triangles بیشتری ترسیم کنه که به دلیل کلاک gpu سریع‌تر، توان هندسی بیشتر نسبت به xsx داشته باشه.

IMG_20240320_151903_656.jpg

مطالبی در مورد Cache Scrubbers اختصاصی:

IMG_20240320_143559_487.jpg IMG_20240320_143559_205.jpg IMG_20240320_143559_772.jpg IMG_20240320_143559_552.jpg
به همه اینها که گفتم اضافه کنید سیستم اپسکیل فوق العاده و احتمالا فریم جنریشن.
 

1mohsen

کاربر سایت
Jun 20, 2022
56
نام
محسن
هیچوقت تمرکز بازیسازها از +50 میلیون کنسول بیس نمیره به 5 میلیون کنسول پرو
مطمئنی تعداد کنسول Pro ای که فروخته میشه یک دهمِ کنسول اورجیناله؟! حتی توی کشور ما که نود درصد مردم زیر خط فقر هستند من دیدم هرکی کنسول اروجینال رو قبلاً خریده آخرش وسوسه میشه که نسخه پرو رو بخره! حالا شاید تعداد کمی از اینها پولشون نرسه و منصرف بشن ولی قصد این کار تقریباً در هر گیمری پدید میاد. (همون حسرتی که در موردش توضیح دادم!)، در کشورهای خارجی به دلیل قدرت خرید بالا آمار مهاجرت از بیس به پرو از این هم بالاتره. فقط تعداد اندکی از گیمرها به نسخه pro مهاجرت نمیکنند که به نظرم اینها آدمای بسیار عاقلی هستند و با این کارشون یک بیلاخ بزرگ به کمپانی‌ها نشون میدن و بهشون میفهمانند که شما نمیتونید یک کنسول رو ۲ بار به ما بفروشید.
یک نکته منطقی رو بپذیرید: هرکسی در درجه اول به سود خودش می اندیشه، سونی و مایکروسافت هم اول به سود خودشون می اندیشند و در درجه بعد به رزولوشن و FPS من و شما. این بساط و این سیستمها رو در وحله اول برای سود خودشان طراحی کرده اند.
 
آخرین ویرایش:

Need-More-Speed

کاربر سایت
Jul 1, 2007
4,239
نام
یونس
مطمئنی تعداد کنسول پرو ای که فروخته میشه یک دهمِ کنسول اورجیناله؟! حتی توی کشور ما که نود درصد مردم زیر خط فقر هستند من دیدم هرکی کنسول اروجینال رو قبلاً خریده آخرش وسوسه میشه که نسخه پرو رو بخره! (همون حسرتی که در موردش توضیح دادم!)، در کشورهای خارجی آمار از این هم بالاتره.
یک نکته منطقی رو بپذیرید: هرکسی در درجه اول به سود خودش می اندیشه، سونی و مایکروسافت هم اول به سود خودشون می اندیشند و در درجه بعد به رزولوشن و FPS من و شما. این بساط و این سیستمها رو در وحله اول برای سود خودشان طراحی کرده اند.
داداش مثال بود :D جهت اطلاع آخرین آمار فروش از ps4 حدود 117 میلیون کنسول بوده که حدود 14 میلیونش مدل pro بوده
حسرت ی بحث دیگه اس، من اون بخشی که گفتی نسخه معمولی رو ول می کنن جواب دادم و گفتم به دلیل بازار خیلی بزرگتر همیشه نسخه بیس معیار همه می مونه و نسخه پرو صرفا میاد که رزلوشن / فریم بهتری بده
مگه ps4pro اومدن ps4 معمولی اتفاقی واسش افتاد یا کیفیت بازی هارو عمدا واسش خراب کردن؟ شما زیادی حساسی و کمالگرا
در مورد سود و اینا هم متوجه نشدم چه ربطی به بحث ما داره :D بازیسازی یک صنعته و مثل هر صنعت دیگه ایی سوددهی مهمترین دلیل وجودشه، در راستای تعالی انسان و رسیدن به منتهای انسانیت که بازی نمی سازن :D
من و شما چیزی جز منبع درامد واسشون نیستیم.
 

1mohsen

کاربر سایت
Jun 20, 2022
56
نام
محسن
داداش مثال بود :D جهت اطلاع آخرین آمار فروش از ps4 حدود 117 میلیون کنسول بوده که حدود 14 میلیونش مدل pro بوده

در مورد سود و اینا هم متوجه نشدم چه ربطی به بحث ما داره
الان این آماری که گذاشتی هم تقریباً میشه همون ده درصد در مثال خودت دیگه! در ضمن من این آمار رو قبول ندارم، کلاً به هر آماری نباید اعتماد کرد، اگه واقعا نسل قبل فروش پرو اینقدر کم بود تولیدش در این نسل کنسل میشد. اینا خل نیستن که برای ده درصد فروش کنسول رو Redesign کنند و خط تولید جدید و مخارج جدید برای خودشان بتراشند، با ادامه تولید مدل اورجینال هم میتونند نسل رو خاتمه بدهند و رکورد قابل قبولی ثبت کنند. اینکه میزان فروش نسخه پرو رو پایین اعلام میکنند از سیاستشونه. آمار رسمی فروش فقط دست خود تولید کننده است و میتونه آمار رو تغییر بده، کسی هم مدرکی نداره که آمار رو به چالش بکشه.
ربطش به بحث ما اینه که شما میگی نسخه پرو برای حال دادن به گیمر روانه بازار میشه و با هدف برد-برد هم برای گیمر هم برای تولید کننده (حداقل صحبت هات اینطور نشون میده) ولی من میگم در این پروژه حتی یک درصد هم رضایت گیمر در نظر گرفته نشده و از معدود پروژه های صنعت گیم هست که برد-برد نیست و صرفاً برای سود تولید کننده بوده (اشکالی هم نداره) ولی برای اکثر گیمرهایی که کنسول اورجینال رو خریدند نه تنها باعث خوشحالی نیست، اتفاقاً ضد حال هم هست. اینها اگه واقعاً صادق بودند میبایست در همان ابتدای نسل دو مدل معرفی میکردند (استاندارد و پرو) و انتخاب رو به عهده گیمر میگذاشتند که از همان اول تکلیف مشخص باشه، مثل کاری که مایکروسافت کرد. (خودم از قدیم فن سونی و پلی استیشن بودم و هستم.)
 
آخرین ویرایش:

king of north

کاربر سایت
Apr 5, 2012
6,038
نام
سهند
الان این آماری که گذاشتی هم تقریباً میشه همون ده درصد در مثال خودت دیگه! در ضمن من این آمار رو قبول ندارم، کلاً به هر آماری نباید اعتماد کرد، اگه واقعا نسل قبل فروش پرو اینقدر کم بود تولیدش در این نسل کنسل میشد. اینا خل نیستن که برای ده درصد فروش کنسول رو Redesign کنند و خط تولید جدید و مخارج جدید برای خودشان بتراشند، با ادامه تولید مدل اورجینال هم میتونند نسل رو خاتمه بدهند و رکورد قابل قبولی ثبت کنند. اینکه میزان فروش نسخه پرو رو پایین اعلام میکنند از سیاستشونه. آمار رسمی فروش فقط دست خود تولید کننده است و میتونه آمار رو تغییر بده، کسی هم مدرکی نداره که آمار رو به چالش بکشه.
ربطش به بحث ما اینه که شما میگی نسخه پرو برای حال دادن به گیمر روانه بازار میشه و با هدف برد-برد هم برای گیمر هم برای تولید کننده (حداقل صحبت هات اینطور نشون میده) ولی من میگم در این پروژه حتی یک درصد هم رضایت گیمر در نظر گرفته نشده و از معدود پروژه های صنعت گیم هست که برد-برد نیست و صرفاً برای سود تولید کننده بوده (اشکالی هم نداره) ولی برای اکثر گیمرهایی که کنسول اورجینال رو خریدند نه تنها باعث خوشحالی نیست، اتفاقاً ضد حال هم هست. اینها اگه واقعاً صادق بودند میبایست در همان ابتدای نسل دو مدل معرفی میکردند (استاندارد و پرو) و انتخاب رو به عهده گیمر میگذاشتند که از همان اول تکلیف مشخص باشه، مثل کاری که مایکروسافت کرد. (خودم از قدیم فن سونی و پلی استیشن بودم و هستم.)
یه مسأله رو در نظر نگرفتی اونم اینه که تولید کنسول پرو براشون اول نسل خیلی گرون درمیاد و مثل موبایل نمیتونه بازاری بوجود بیاد که از اولش طرف بره نسخه پرو رو بخره.
 

1mohsen

کاربر سایت
Jun 20, 2022
56
نام
محسن
یه مسأله رو در نظر نگرفتی اونم اینه که تولید کنسول پرو براشون اول نسل خیلی گرون درمیاد و مثل موبایل نمیتونه بازاری بوجود بیاد که از اولش طرف بره نسخه پرو رو بخره.
اپل هر سال موقع معرفی آیفون هاش همین کارو انجام میده و مشکلی نداره. ضمناً گیمر اونقدر میفهمه که وقتی یک کنسول در روز خاصی معرفی و عرضه میشه نمیتونه فیچر های آینده رو در خودش داشته باشه و چنین توقعی هم از کنسول نداره. گیمری که سمت کنسول رفته، ثبات و پشتیبانی خوب رو به فیچر های جدید ترجیح میده.
 

1mohsen

کاربر سایت
Jun 20, 2022
56
نام
محسن
اینکه مشخصه همیشه کنسول ارزونترین گزینه برای بازیه ، کسی با این مورد مخالفتی نداره.
یه زمانی اینطوری بود ولی متاسفانه اخیراً و خصوصاً در ایران ماجرا کمی متفاوت شده. الان مثل زمان ps2 نیست که کنسول رو با قیمت مفت بخریم و به هر تلویزیونی که در خانه هست وصلش کنیم و لذتش رو ببریم و اگر هم برق قطع شد هیچ اتفاقی براش نیفته. کنسول های امروزی حتماً UPS میخواد، مانیتور پیشرفته ای که فیچر های کنسول رو ساپورت کنه حتماً میخواد، کابل با کیفیت بالا که تکنولوژی روز رو ساپورت کنه حتماً میخواد، بازی ها هم کپی خور نیستند و باید هزینه شان را پرداخت کرد. (شاید یه راههایی برای کاهش هزینه بازی وجود داشته باشه ولی دیگه مفت نیستند). یعنی سرجمع حساب کنید پول یک سیستم جدیدِ رده متوسط درمیاد که چنین سیستمی از لحاظ قدرت چیزی از کنسول کم نداره، میماند بازی های اختصاصی، که این مورد هم در کنسولها بسیار ضعیف شده و اکثر اختصاصی ها مالتی پلتفرم شده اند، حالا یا از اول مالتی پلتفرم اند یا با یک سال تأخیر.
اگه بخوام حرفم رو خلاصه کنم: این روزها کنسول = کیس! کنسول های امروزی تمام متعلقات یک کیس رو نیاز داره و هزینه اش هم با یک کیس رده متوسط تقریباً برابری میکنه.
 
  • Like
Reactions: Rodan

Vice City FM

کاربر سایت
Aug 2, 2021
2,455
کارمند راکستار تکذیب کرد که بازی نمیتونه ۶۰ فریم بده روی PS5 PRO و گفت ۶۰ فریم یکی از اهداف راکستاره

خود IGN که از روی حرفهای DF گفت و DF هم صرفا نظر خودشون رو گفتن ولی هرگز رد نکردن که ۶۰ فریم نمیشه گفتن نیاز به یک بهینه سازی خوب داره .
که البته صددرصد از عهده راکستار برمیاد.

ضمنا همین DF فقط و فقط تو چند هفته اخیر و قبل از اینکه اطلاعات جدید راجب PS5 Pro بیاد چندبار گفت AI Upscaling تو PS5 Pro یک چیز مضحکی هست و امکان نداره‌.
برید تمام DF Clip هایی که قبل از منتشر شدن اطلاعات اخیر در مورد پرو رو ببینید این آقا یعنی الکس بتالیا با تمسخر میگفت که چنین چیزی امکان نداره روی کنسولها





این هم نظر لیکر معتبر و معروف در مورد بحث ۶۰ فریمی که DF گفته:

IMG_20240321_001315_226.jpg

IMG_20240321_001418_526.jpg
 

wave

کاربر سایت
Jun 27, 2007
775
بهترین حالت تجربه‌ی GTA VI (در صورت اینکه‌ بازی کاملا موفق پیش بره) برای نسل بعد هست. بخاطر یه بازی خیلی نباید سخت گرفت. منطقی هم فکر‌کنیم یه‌ کمپانی نمیاد بیخیال حدود ۹۰‌ میلیون‌ کنسول‌ فروخته شده بشه و تمرکز‌ کاملش رو‌ بذاره برای‌ کنسول‌ میان‌ نسلی، مگر اینکه‌ قراردادی از طرف سونی بسته بشه و‌ وقت بیشتری روش‌ بذارن.


۲۰۲۷-۲۰۲۸ نسخه‌ی نسل بعدی با کنسول نسل بعدی میاد خدمتمون.😁
 

Rodan

کاربر سایت
May 26, 2022
314
بهترین حالت تجربه‌ی GTA VI (در صورت اینکه‌ بازی کاملا موفق پیش بره) برای نسل بعد هست. بخاطر یه بازی خیلی نباید سخت گرفت. منطقی هم فکر‌کنیم یه‌ کمپانی نمیاد بیخیال حدود ۹۰‌ میلیون‌ کنسول‌ فروخته شده بشه و تمرکز‌ کاملش رو‌ بذاره برای‌ کنسول‌ میان‌ نسلی، مگر اینکه‌ قراردادی از طرف سونی بسته بشه و‌ وقت بیشتری روش‌ بذارن.


۲۰۲۷-۲۰۲۸ نسخه‌ی نسل بعدی با کنسول نسل بعدی میاد خدمتمون.😁
اون موقع پیر شدیم، دیگه کی حال گیم زدن داره...
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر