شایعه تاریخ انتشار احتمالی پلی استیشن 5 پرو

MJ_KING

عضو تحریریه
Sep 14, 2023
359
نام
محمد جواد جعفری
شایعات ادعا می‌کنند که شرکت Sony می‌تواند کنسول پلی استیشن 5 پرو، که ورژن ارتقا یافته کنسول نسل نهمی آنها است، را در سال 2024 به بازارهای جهانی عرضه کند.

PS5-300x173.webp


جف گراب، خبرنگار مشهور رسانه Giant Bomb، گفت که او توانسته است ادعاهایی مبنی بر اینکه سونی درحال کار روی ارتقای میان نسلی پلی استشین 5 است را تایید کند.

نوشته های مشابه
او گفت: «لیک‌های PS5 Pro تقریبا درست هستند و باتوجه به آنچه (از منابعم) شنیده‌ام، بیشترشان واقعی‌اند. البته که من تنها کسی نیستم که این را می‌گویم اما من «سه مرتبه تائید» خودم را روی آن می‌گذارم.»

گراب همچنین این را هم گفت که کنسول میان نسلی جدید سونی، احتمالا در ماه سپتامبر 2024 مصادف با شهریور 1403 منتشر می‌شود.

طبق گفته‌های این فرد، پلی استیشن 5 پرو دارای ویژگی DLSS اختصاصی و یادگیری ماشینی برای بهبود کیفیت تصاویر و بالابردن نرخ فریم آن‌ها در هنگام بازی است؛ اگرچه گراب این را هم گفت که لیست دقیق مشخصات این دستگاه را در اختیار ندارد چرا که هنوز خود سونی هم در اینباره به جمع‌بندی نهایی نرسیده و چیزی مشخص نیست.

DLSS یک ویژگی منحصر به فرد برای کارت گرافیک‌های انویدیا است که از هوش مصنوعی برای ارتقای وضوح بازی‌ها استفاده می‌کند و به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا به تنظیمات گرافیکی بالاتر و نرخ فریم بهتر در سخت‌افزارهای ضعیف‌تر، دست یابند.
 

Los Galacticos

⚡️Rebel⚡️
Gold User
Feb 4, 2020
1,051
میخواستم بنویسم که این در اصل نصف ترافلاپس حساب میشه که دیدم خیلی تخصصی تر و کامل تر پاسخ دادی.
بنظرم اگه تمام این مشخصات و تکنولوژی PSSR درست باشه به راحتی نسخه پرو میتونه بازی ها رو با ری تریسینگ بصورت ۶۰ فریم و 4K اجرا کنه. هم سه برابر قدرتش بیشتر شده و هم تکنولوژی اپسکیل هوش مصنوعی بهش اضافه میشه.
اینطوری اگه باشه میشه خیلی کارها با این کنسول کرد و پلی استیشن ۶ رو حداقل یک یا دو سال دیرتر منتشر کرد که بنظرم تصمیم منطقی تری هم هست چون هم تکنولوژی پیشرفت بیشتری میکنه و هم عمر این نسل طولانی تر میشه.
اواخر نسل هم با آخرین بنچمارک گرافیکی ناتی داگ میتونن نسخه معمولی رو روی ۱۰۸۰ ۶۰ فریم تنظیم کنند و نسخه پرو روی ۶۰ فریم و 4K.
یه چی تو این مایه ها.
View attachment 331481View attachment 331482
پسر عجب چیزیه این. واقعا با واقعیت مو نمیزنه. ویدیویی چیزی ازش هست ببینیم؟ سونی این ویدیو رو معرفی کرده برای تکنولوژی جدیدش؟
 

graywolf

کاربر سایت
Jun 1, 2007
1,180
نام
احمد
پسر عجب چیزیه این. واقعا با واقعیت مو نمیزنه. ویدیویی چیزی ازش هست ببینیم؟ سونی این ویدیو رو معرفی کرده برای تکنولوژی جدیدش؟

اسم این بازی Lost Fragment هست که با انریل انجین ۵ ساخته شده، چند تا بازی دیگه هم مثل Bodycam و Unrecord تو همین سبک معرفی شدن ولی همشون در حد یه تریلر بوده و تا الان هیچ کدوم نه منتشر شدن و نه تونستن تاریخ انتشار یا جزئیات دیگه ای بدن.
 
  • Like
Reactions: Los Galacticos

m.d.makan

کاربر فعال
Apr 14, 2007
9,362
نام
مــاکــان
موضوع اینه که توسعه دهندگان ترد پارتی چطور با PSSR سازگاری پیدا می‌کنند در حالی که DLSS/FSR همین حالا هم در دسترس انها هست. ویژگی های داخلی تولید کنندگان کنسول بیشتر یه ویژگی تبلیغاتی هستند. چیزی که در سریز اکس و اس دیدیم.
درسته ولی این ویژگی آپسکیلر یا تولید کننده فریم بیشتر هر جا که باشه یکی از مهمترین هاست.
چه کنسول و چه pc .
برای کنسولها که واقعا در حال حاضر حیاتیه.

حالا باید دید راه حل سونی تو عمل چطور از آب در میاد.
از این حرفها و بازارگرمیها همیشه قبل انتشار کنسولها یا کلا هر سخت افزاری بوده.
 
آخرین ویرایش:

MrElectricWizard

The Hawk Is Howling
کاربر سایت
Nov 6, 2011
3,582
نام
Mehrdad
از همه قدرت همین 5 نمیتونن کامل استفاده کنن دیگه پرو میخواد چیکار؟
به صورت نسبی و حد افزایش پیدا میکنه، یعنی برای همه ی بازی ها در جهاتی بهتر میشه احتمالا در هر صورت،

اون "نهایت قدرت" کنسول استاندارد هم فکر کنم 2026 به بعد (تا 2030) دیگه استودیو ها مجبور شن استفاده کنن تا بازی های جدید بهینه باشن...

___

کلا PS5 PRO خیلی هیجان انگیزه و با توجه به قدرت بازی ها تو این روز ها، به نظرم واجبه، کاملا ارزش داره حتی اونایی که از قبل کنسول بیس رو داشتن هم اپگرید کنن، کسی که جدید میخره هم که اگر میتونه فراهم کنه واقعا به نظرم واجبه به جای استاندارد، پرو بگیره... امسال بیاد عالیه حتی اوایل سال بعد هم خوبه....
 

Vice City FM

کاربر سایت
Aug 2, 2021
2,455
موضوع اینه که توسعه دهندگان ترد پارتی چطور با PSSR سازگاری پیدا می‌کنند در حالی که DLSS/FSR همین حالا هم در دسترس انها هست. ویژگی های داخلی تولید کنندگان کنسول بیشتر یه ویژگی تبلیغاتی هستند. چیزی که در سریز اکس و اس دیدیم.
چون تو کنسول هسته های AI بکار رفته و هزینه سخت افزاری براش شده نمیشه بگیم یک چیز دکوری و تبلیغاتی هستش.

تام هندرسون دیشب میگفت از دولوپرها شنیده که کار با موارد مربوط به AI در PS5 PRO خیلی هیجان انگیز بوده براشون

IMG_20240316_131332_032.jpg


ولی حتی اگر PSSR در همه بازیها هم استفاده نشه همین که تو بازیهای فرست پارتی یا بازیهای مهم تردپارتی استفاده بشه هم کافیه.

اینکه سونی تصمیم گرفت برای اپسکیل از AI استفاده کنه بهترین خبر ممکن بود این حتی از اون ۳۳ ترافلاپس هم مهمتره.

دیگه همه از برتری های DLSS که بر مبنای AI هست نسبت به FSR که نرم افزاریه خبر دارید.
البته باید AMD توی FSR4 چیکار میکنه که احتمال زیاد اون هم رفته به سمت AI

اپسکیل کردن چیز خیلی پیچیده ای نیست که نیاز به کار زیاد داشته باشه. همین مودرها DLSS رو خیلی زودتر از اینکه بتسدا دست بکار بشه برای استارفیلد عرضه کردند از این دست مثالها زیاده.

بطور خلاصه این سیستم های اپسکیل احتمال زیاد میتوانند بازیها را از گلوگاهی که برای دیدن ویژوال خیلی خفن تو این نسل لازم داریم عبور بدهند. بنابراین واقعا یک چیز گیم چنجر هست و اینو سازنده ها بیشتر از ما گیمرها دنبالش هستند.

واقعا دیگه نیازی نیست بازیها رو رزولوشن 4k native رندر بشن با این سیستم‌ها براحتی میشه بازی رو 1080p رندر کرد و به 4k اپسکیل کرد بدون اینکه تفاوتی توی کیفیت تصویر و ایمیج کوالیتی حس کنید در عوض سازنده میتونه انواع افکتهای گرافیکی و ری تریس و تکسچرها با کیفیت تو بازیها استفاده کنه. اونهایی که الن ویک ۲ رو رو حالت DLSS Performance که رندر از 1080p و اپ به 4k هست بازی کردند میدونن منظورم از کیفیت تصویر عالی چیه. دوستان حتی از کیفیت dlss ultra performance که رندر از 720p هست هم راضی بودند.

همین Cyberpunk Overdrive که Path Tracing داره اگر DLSS یا Frame Generation نبود حتی احتمالا کارت 4090 هم قادر به اجرای درستش نبود چه برسه به بقیه کارتهای بالا رده و میان رده انویدیا که دارن بخوبی اجراش میکنند.
 
آخرین ویرایش:

PlayStationStudios

کاربر سایت
Sep 16, 2020
873
از همه قدرت همین 5 نمیتونن کامل استفاده کنن دیگه پرو میخواد چیکار؟
هدف از کنسول های پرو جذب افرادی که عاشق اعداد هستن یادش بخیر رفتم پلی ۴ پرو خریدم آوردم گذاشتم کنار فت بعد با ذره بین میگشتم فرقشون پیدا کنم ! ما الان تو دوره ای هستیم که گیما با نسخه پلی ۴ فرقی ندارن وای به حال پرو !
 

DoomedToKill

کاربر سایت
Oct 1, 2020
1,949
بشخصه رو سری 40 با DlSS 3 و Frame Generation حال نمیکنم و خاموش میکنم مخصوصا وقتی تو تنظیمات آن و آف می‌کنم و بین نیتیو و آپ اسکیل مقایسه میکنم، باید ببینیم این PSSR که AMD(؟) طراحی کرده چطور عمل می‌کنه
انتظار داشتم دیگه PS5 Pro رزولوشن نیتیو 4K هدف قرار بده ولی مثل اینکه همچنان 4K Upscaled خواهد بود و دوباره بین مد های Quality و Performance گیمر ها قراره انتخاب کنند

از زیبایی های این نسل هم که Series S با ۶ ترافلافل، PS5 Pro با ۳۳ ترافلافل، بعد میگن چرا بازیها پیشرفت نمی‌کنند و.. نمیخوام احساسی برخورد کنم بگم خب یکسری ها بودجه شون نمی‌رسه و خوبه که همه بازی کنند، از نظر منطقی Series S نصف خود Series X و یک پنجم PS5 Pro خواهد بود
بازی مثل GTA VI قطعا بخاطره Series S یکسری از ویژگی هاش حذف خواهد شد تا بتونه روی این کنسول اجرا بشه و این موضوع جالب نیست
 

Yasin_azh

کاربر سایت
Aug 11, 2020
133
دوستان من رشته ام سخت افزار نیست، ولی بنظر شما اینکه حافظه های ram و vram نسخه معمولی Ps5, یکپارچه هستن و در کل 16 گيگابايت حافظه بهشون اختصاص دادن، نیاز به ارتقا نداره؟ (در مقایسه با مثلا کارتهای گرافیک سری 40 انویدیا که الآن به تنهایی تا 24 گیگابایت vram دارن، ram هم که جدا)
به شخصه اگر یه همچین ارتقایی هم اون وسط اتفاق بیافته خرید نسخه پرو برام واجب میشه.
 

8030v2

کاربر سایت
Oct 23, 2019
686
چون تو کنسول هسته های AI بکار رفته و هزینه سخت افزاری براش شده نمیشه بگیم یک چیز دکوری و تبلیغاتی هستش.

تام هندرسون دیشب میگفت از دولوپرها شنیده که کار با موارد مربوط به AI در PS5 PRO خیلی هیجان انگیز بوده براشون

View attachment 331503


ولی حتی اگر PSSR در همه بازیها هم استفاده نشه همین که تو بازیهای فرست پارتی یا بازیهای مهم تردپارتی استفاده بشه هم کافیه.

اینکه سونی تصمیم گرفت برای اپسکیل از AI استفاده کنه بهترین خبر ممکن بود این حتی از اون ۳۳ ترافلاپس هم مهمتره.

دیگه همه از برتری های DLSS که بر مبنای AI هست نسبت به FSR که نرم افزاریه خبر دارید.
البته باید AMD توی FSR4 چیکار میکنه که احتمال زیاد اون هم رفته به سمت AI

اپسکیل کردن چیز خیلی پیچیده ای نیست که نیاز به کار زیاد داشته باشه. همین مودرها DLSS رو خیلی زودتر از اینکه بتسدا دست بکار بشه برای استارفیلد عرضه کردند از این دست مثالها زیاده.

بطور خلاصه این سیستم های اپسکیل احتمال زیاد میتوانند بازیها را از گلوگاهی که برای دیدن ویژوال خیلی خفن تو این نسل لازم داریم عبور بدهند. بنابراین واقعا یک چیز گیم چنجر هست و اینو سازنده ها بیشتر از ما گیمرها دنبالش هستند.

واقعا دیگه نیازی نیست بازیها رو رزولوشن 4k native رندر بشن با این سیستم‌ها براحتی میشه بازی رو 1080p رندر کرد و به 4k اپسکیل کرد بدون اینکه تفاوتی توی کیفیت تصویر و ایمیج کوالیتی حس کنید در عوض سازنده میتونه انواع افکتهای گرافیکی و ری تریس و تکسچرها با کیفیت تو بازیها استفاده کنه. اونهایی که الن ویک ۲ رو رو حالت DLSS Performance که رندر از 1080p و اپ به 4k هست بازی کردند میدونن منظورم از کیفیت تصویر عالی چیه. دوستان حتی از کیفیت dlss ultra performance که رندر از 720p هست هم راضی بودند.

همین Cyberpunk Overdrive که Path Tracing داره اگر DLSS یا Frame Generation نبود حتی احتمالا کارت 4090 هم قادر به اجرای درستش نبود چه برسه به بقیه کارتهای بالا رده و میان رده انویدیا که دارن بخوبی اجراش میکنند.
بحث انویدیا تو زمینه آپ اسکیل کلا جداست با amd و اینتل و کلا مکانیزم کاریشون تفاوت داره
انویدیا از هسته های اختصاصی Tensor استفاده میکنه برای آپ اسکیل که طبق محاسبات ماتریسی عمل میکنن تو زمینه آپ اسکیل ولی amd با معماری RDNA3 یه سری AI accelerators معرفی کرده که استفاده خاصی به جز Anti-Lag پلاس نداشته و قرار شده به امید خدا با fsr4 شاید از این AI accelerators ها استفاده کنه.
تو زمینه AI-enhanced upscaling همین الان xess اینتل رو داریم که روی معماری RDNA2 هم خیلی خوب عمل میکنه و سونی میتونست AI-enhanced upscaling خودش رو روی RDNA 2 اعمال کنه و روی ps5 هم بیاره منتها بخاطر بحث تبلیغات و فروش اون رو فقط روی pro میخواد رلیز کنه و این PSSR برای بازیهای ترد پارتی فکر نکنم استفاده بشه مگر اینکه سونی فشار بزاره که روی پورت pro حتما اعمال بشه چون ps5 معمولی و ایکس باکسها ساپورت نمیکنن.
تو زمینه RayTracing هم amd خیلی عقبه از NVIDIA و یه سری شایعه شده که قراره از rt cores های RDNA 4 استفاده کنه که معلوم نیست چقدر واقعیت داشته باشه و اصلا قدرت این هسته ها در چه حدی هست ولی اگر واقعیت نداشته باشه و همون RT های RDNA3 باشه کلا توقع خاصی نباید داشت تو زمینه path tracing

اگر همین مشخصات اعلامی درست باشه چیزی که من می تونم حدس بزنم در حد ارتقای رزولوشن هست و کیفیت upscaling و نهایتا شاید فریم ریت
 

Version 7

کاربر سایت
Dec 16, 2007
444
اگر PS5 Pro، بتونه بیشتر بازیهارو با نهایت کیفیت و 4K 60 اجرا کنه، ارزش خریدش بالاست. مخصوصا برای کسانی مثل من که صبر کردنو PS5 نخریدن. اگر ارتقا در حد PS4 Pro باشه نه.
بِیس بازیها که مسلما چیزیه که روی PS5 ها هم بتونن اجرا بشن اما همین 4K 60 قطعا گزینه‌ی خیلی مهمیه و میتونه باعث بشه که از نسل قبلی موفق‌تر عمل کنه.
 
آخرین ویرایش:

m.d.makan

کاربر فعال
Apr 14, 2007
9,362
نام
مــاکــان
دوستان من رشته ام سخت افزار نیست، ولی بنظر شما اینکه حافظه های ram و vram نسخه معمولی Ps5, یکپارچه هستن و در کل 16 گيگابايت حافظه بهشون اختصاص دادن، نیاز به ارتقا نداره؟ (در مقایسه با مثلا کارتهای گرافیک سری 40 انویدیا که الآن به تنهایی تا 24 گیگابایت vram دارن، ram هم که جدا)
به شخصه اگر یه همچین ارتقایی هم اون وسط اتفاق بیافته خرید نسخه پرو برام واجب میشه.
اینطوری که رسما میشه PS6.
این انتظار رو از نسل بعد کنسولها داشته باش که کارتهای انویدیا تا اونموقع شاید 70-60 گیگ رو هم رد کرده باشن.
بشخصه رو سری 40 با DlSS 3 و Frame Generation حال نمیکنم و خاموش میکنم مخصوصا وقتی تو تنظیمات آن و آف می‌کنم و بین نیتیو و آپ اسکیل مقایسه میکنم، باید ببینیم این PSSR که AMD(؟) طراحی کرده چطور عمل می‌کنه
انتظار داشتم دیگه PS5 Pro رزولوشن نیتیو 4K هدف قرار بده ولی مثل اینکه همچنان 4K Upscaled خواهد بود و دوباره بین مد های Quality و Performance گیمر ها قراره انتخاب کنند

از زیبایی های این نسل هم که Series S با ۶ ترافلافل، PS5 Pro با ۳۳ ترافلافل، بعد میگن چرا بازیها پیشرفت نمی‌کنند و.. نمیخوام احساسی برخورد کنم بگم خب یکسری ها بودجه شون نمی‌رسه و خوبه که همه بازی کنند، از نظر منطقی Series S نصف خود Series X و یک پنجم PS5 Pro خواهد بود
بازی مثل GTA VI قطعا بخاطره Series S یکسری از ویژگی هاش حذف خواهد شد تا بتونه روی این کنسول اجرا بشه و این موضوع جالب نیست
خب سری S همون نقشی رو داره بازی میکنه که کنسولها برای PC سالها بازی کردن.
همونقدر که کنسولها باعث شدن صنعت گیمینگ فروش و رشد بیشتری داشته باشه و بازی کردن در دسترس‌ تر باشه همونقدر هم به دلیل ضعف توان پردازشی باعث عقب نگه داشته شدن صنعت گیم طی طول عمر 8-7 ساله هر نسل شدن.
در تایید حرفت اگه محدودیتی نبود ما هنوز بعد 16-15 سال به دنبال رعایت کردن بخشی از استانداردهایی که یک بازی مثل کرایسیس تو سال 2007 ارائه داد تو بازیهای دیگه نبودیم.

حالا همین نقش رو S داره به نوعی برای کنسوها بازی میکنه.
خب حتما دلیل اصلی فروش کلی کنسولها روی دوش سری S نیست ولی تو مبحث در دسترس بیشتر قرار دادن این سرگرمی برای عموم حتما نقش عمده ای داشته.
در هر صورت کاریش نمیشه کرد.
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر