شیباتا کاگردان سری فاتال فریم در سال 2006 یه مصاحبه ای انجام داد که در مورد سری PZ و قسمت سوم اون ـه. به نظرم جالب بود. من خلاصه ای از این مصاحبه تهیه کردم که در پایین میبینید.
(قسمت های مربوط به داستان نسخه سوم رو در این خلاصه قرار ندادم.)
شیباتا در این مصاحبه میگه:
هر دو بازی رزیدنت اویل و سایلنت هیل, بازی های ترسناکی هستند. هر چند ماهیت این دو بازی با سری فاتال فریم متفاوته. فاتال فریم یه عنوان جی هارورـه و تماماََ بر اساس داستان های ارواح ژاپنی ـه. وقایع PZ3 در یک مانور متروکه در ژاپن رخ میده, سبک معماری این خونه به شکل خونه های سنتی ژاپنی ـه. در جی هارور, ترس تنها از طریق سوپرایز کردن بازیکن ایجاد نمیشه. سکوت و تعلیق بین هر مبارزه خیلی مهمه. سکوت باعث میشه که بازیکن ترس رو در ذهن و تخیل خودش بسازه. JH همیشه از این راه ساخته میشه. یکی دیگه از تفاوت های این بازی با دیگر بازی های ترسناک اینه که دشمنان شما ارواح هستند. همونطور که میدونید ارواح حضور فیزیکی ندارند و برای همین نمیتونید پیش بینی کنید که اونها کجا و کی ظاهر میشند. با PZ3 ما احساسی رو ساختیم که انگار زمانی که شما دارید بازی میکنید, کسی در حال تماشا کردن شماست و ترس رو در تخیل خود بازیکن میسازیم. خود ارواح زمانی انسان بودند. اونها خشم, غم اندوه, وسواس و شور و اشتیاق داشتند. اونها دلایل خودشون رو برای حضور در اونجا و حمله به شما دارند. دادن اطلاعات دقیق از گذشته این ارواح یکی دیگه از تفاوت های این بازی با بقیه بازی های ترسناکه. یکی از بزرگترین ویژگی های سری PZ اینه که شما برای مقابله با ارواح از دوربین باید استفاده کنید. این دوربین جادویه و ساخته شده تا روح اشباح رو به دام بندازه. مقدار آسیبی که بازیکن میتونه با این دوربین به ارواح وارد کنه بستگی به فاصله بین دوربین و ارواح داره. به عبارت دیگه, برای این که حملات موثر واقع بشه, بازیکن باید به صورت رو در رو با ارواح رو به رو بشه. این دوربین همچنین میتونه نمایی از گذشته رو نشون بده و بازیکن با استفاده از دوربین پرده از حقایق وقایعی که در این خونه رخ داده بر میداره و اسرار اون رو کشف میکنه. این اسرار و گذشته قهرمان داستان با هم دیگه تنیده میشند, و بازیکن در نهایت به راز این ارتباط پی میبره. من فکر میکنم که این سبک منحصر به سری PZ باشه. من اعتقاد دارم که ترس واقعی تبدیل به یک مسئله بسیار شخصی شده و هر فردی که ترس رو تجربه میکنه درک متفاوتی از اون داره. سری PZ تبلور فلسفه وحشت منه. یکی از کارهایی که ما برای ساخت بازی از اون الهام گرفتیم, فیلم حلقه بود. صحنه پایانی فیلم که در اون ساداکو از تلویزیون به بیرون میاد, الهام بخش ساخت سیستم مبارزه با استفاده از دوربین بود. همچنین سری مانگا Yōkai Hunter برای من خیلی الهام بخش بود. این مانگا به موضوع فولکور ژاپن میپردازد. قهرمان این مانگا زمانی که در حال تحقیق در مورد فولکور ژاپنی است به طور اتفاقی شروع به دیدن دنیای دیگر میکند. در ژاپن باستان, مردم اعتقاد داشتند که رویاها معنای خاصی دارند. لباسی وجود داشت که مربوط به شخصیتی به اسم Dream Buyer بود, که گفته میشد رویاهای خوب رو خرید و فروش میکنه. همچنین موجود خیالی به اسم باکو بود که مردم اعتقاد داشتند باکو کابوس ها رو میخوره. باکو در بعضی از معابد ژاپن محترم شمرده میشه. در زمیه فاتال فریم 3, Manor of Sleep به عنوان معبدی استفاده میشه که در اون مردم مراسم هایی رو که با کابوس هایی خاص ارتباط داره انجام میدند. ما برای به نهایت رسوندن لذت تجربه قسمت 3, خیلی بر روی خط داستانی و گیم پلی کار کردیم. در رابطه با خط داستانی, بازیکن اطلاعات جز جز به دست میاره و به اونها این اجازه رو میده تا این جز جز اطلاعات را در شکاف پس زمینه داستان بازی قرار بدند. ما عمداََ این نوع طراحی رو انجام دادیم تا بدین ترتیب بازیکن به دنیای PZ کشیده بشه و فانتزی های مختلف ترسناکی رو تصور کنه. این طراحی و رویکرد نسبت به عناوین قبلی سری متفاوته. با این حال من متعقدم که این طراحی متناسب با مفهموم بازی یعنی "بیدار کردن ترس در خوده تخیل بازیکن" هست. ما تنها چیزهای ترسناک نشون نمیدیم, بلکه در بازی اطلاعات را جز جز ارائه میدهیم و وضعیت را میسازیم که بازیکن مجبور شود این چیزهای هراسناک رو تصور کند. این ترسناک تره. من خودم شخصاََ این نوع ترس رو , Subtracting horror مینامم. من باور دارم که حتی بهترین گرافیک های کامپیوتری هم نمیتونند ترسی رو بسازند که بازیکن در تخیل خودش میسازه. این ایده در فاتال فریم 3 به حداکثر رسید. برای ساخت FF3 ما خیلی در مورد فرهنگ ژاپن باستان و کلمات کلیدی همچون خالکوبی, خواب, رویا, رنج, لالایی, قربانی کردن, عروسک و برف تحقیق کردیم. هرچه بیشتر تحقیق میکردیم, بیشتر میترسیدیم و جذب این موضوعات میشدیم. ما همچنین به تحقیق در مورد معنای کلمات کلیدی از نقطه نظر فولکور پرداختیم, و تمام ایده های جالبی رو که پیدا کردیم در بازی قرار دادیم. من معتقدم که این بازی تصویری درست از مرگ و زندگی در فولکور ژاپنی نشان میدهد.
Project Zero 3: Q & A with Makoto Shibata - ZeroWiki
==================
قسمت سوم فاتال فریم با قیمت $9.99 بر روی PSN قرار گرفت.
http://www.relyonhorror.com/latest-news/fatal-frame-iii-comes-to-psn/