به پیشنهاد مدیر سایت ، قسمت بررسی بازیهای قدیمی از توپیک تبادل بازی بین اعضای بازی سنتر در این توپیک جدید به کار خود ادامه خواهد داد.
برای اینکه روند بررسی بازیهای کلاسیک و قدیمی را در این توپیک شروع کنیم ، بهتر دیدم که اول از همه سراغ شاهکار The Neverhood Chronicles برویم.قبل از شروع همه چیز اعلام می کنم که شماره ی دومی برای این بازی ساخته نشده و اگر هم شده توزیع محدودی داشته است.این موضوع را همین ابتدای بررسی گفتم به دلیل اینکه فروشنده ای که رفته بود ازش این بازی را بگیرم خودش پرسید شماره یکش را می خواهی یا دویش !؟ من هم که تعجب کرده بودم ، گفتم : یک شماره بیشتر نیست اون Chronicles نام دارد.با خنده گفت : بله درست گفتی...ولی عادت داریم چند هفته ای یکبار جواب خریدارانی را بدهیم که شماره ی دوم این بازی را می خواهند !
خب ، حاشیه کافی است.برویم سر اصل مطلب...
نورهود در سال 1997 توسط دریم ورکز اینترکتیو ( Dream Works Interactive ) ساخته شد.آن موقع این استودیوی دریم ورکز شامل چند طراح با استعداد بود و هنوز بطور اختصاصی به Dream Works Pictures تبدیل نشده بود تا بعد از هر انیمیشن که این شرکت فیلمسازی می سازد یک بازی هم برای آن بیرون بدهد ( مانند Finding Nemo و Madagascar ) ، درست مانند تیم اولیه ی Lucas Arts که در زمان سابق اسمش Lucas Films بود و استعداد های درخشانی مانند Tim Schafer در آن حضور داشتند که باعث شدند شاهکارهایی مانند Full Throttle ، Day of Tentacle ، Grim Fandango ، سری Monkey Island و ... برای PC ساخته بشوند.فعلا" از تیم شافر و لوکاس فیلمز بگذریم ، در مورد تیم شافر و لوکاس فیلمز که نقش اساسی در ابتلای صنعت بازیهای ویدئویی داشتند در بررسی بازی The Curse of Minkey Island بیشتر حرف خواهیم زد .البته شایان ذکر است دریم ورکز پیکچرز سال پیش ورشکست شد.
گفتیم که داخل دریم ورکز اینترکتیو بازیسازان با استعدادی حضور داشتند.یکی از همین بازیساز ها ، آقای داگ تن نیپل ( Doug TenNapel ) بود که در تهیه ی نورهود نقش اساسی را ایفا کرد.البته شاید برایتان جالب باشد که ایشان قبلا" سازنده ی بازی « جیم ، کرم خاکی » در کنسول Genesis سگا هم بودند که در مورد این بازی هم بعدا" مفصل صحبت خواهیم کرد.شاید روند تهیه ی نورهود برایتان جالب باشد ، پس بصورت کوتاهی به تشریح نحوه ی ساخت بازی می پردازم.صحنه ها و تمامی انیمیشن های نورهود توسط روشی که در تهیه ی فیلم های پویانمایی فانتزی مرسوم است انجام شد.روش کار بدین ترتیب بود که کلیه ی مکان ها ، وسایل و شخصیتهای بازی توسط خمیرهای رنگی بر روی یک صفحه ی نسبتا" متوسط مدل سازی یا بعبارت ساده تر ماکت شده بودند.البته طرحهای اولیه برای ماکت از روی نقاشی های کمیک که طراحان این استودیو نقاشی کرده بودند ، ساخته شده بود.برای جان گرفتن صحنه های بازی از تمامی مناظر این شهر و نماهای ثابتی که برای دوربین در اتاق ها درنظر گرفته شده بودند ، عکس برداری صورت گرفت.می بینید که شیوه ی جدیدی برای ساخت این بازی درنظر گرفته شده بود و این موضوع استعداد و تخیل بی نظیر آقای Doug TenNapel را به اثبات می رساند.
در مورد خود نورهود صحبت کنیم.شخصیت اصلی این بازی Claymen نام دارد و در شهر سوت و کور نورهود زندگی می کند.توصیف خصوصیات ظاهری « کلی من » واقعا جالب است.کلی من موجودی است به بیان کلی خمیری ، دارای سه دگمه روی لباسش و خنگ بازی هایی بیش از حد خنده دار ، مهیج و سرگرم کننده ... بین دوستانم ، من آدم بسیار بد اخلاقی هستم ولی بعید می دانم شما از من بداخلاق تر باشید و به مانند من در حین انجام این بازی از خنده روده بر نشوید ! یکی از خصوصیات این شاهکار این است که صحنه های طنز هیچوقت تمامی ندارند.حتی اگر خرچنگ سبزی که کلی من دائما" از دستش فراری است هم در صحنه وجود نداشته باشد ، خود جناب کلی من با خنگ بازیهایش بار طنز این بازی را به دوش می کشد.
چیزی که در بازی فراوان است معماهایی هستند که اغلب نه خیلی آسان هستند و نه خیلی منطقی ... به نظرم اگر قرار بود کارهای کلی من منطقی می بود ، نورهود دیگر این نورهود نبود.در داخل اتاق ها ، دوربین نمای ثابتی اختیار کرده بطوریکه هیچوقت جزئیات صحنه بر شما پوشیده نیست.اما در موقع قدم زدن کلی من در شهر نورهود ، نمای دید به اول شخص تغییر پیدا می کند که جا دارد بگویم نمای اول شخص این چنینی در این بازی نسبت به زمان عرضه اش واقعا شاهکار است.
خوشبختانه نکات خوب بازی فقط به این مقوله خلاصه نمی شوند.اگر بخواهم از دیگر نکات اصلی بازی که باعث می شوند شما حداقل یکبار هم که شده این بازی را تمام کنید نام ببرم باید به گرافیک بسیار زیبا و هنری ، موسیقی های شاد و مختلف موجود در بازی ، صداگذاری بسیار جذاب و چندین نکته ی دیگر اشاره کنم.من یک جمله در مورد این بازی شنیدم که فکر کنم برای جمله ی پایانی متن کاملا" خوب باشد :
نورهود حسابش از تمام بازیهای ماجرایی عمو جورج جداست !
The Neverhood Chronicles
برای اینکه روند بررسی بازیهای کلاسیک و قدیمی را در این توپیک شروع کنیم ، بهتر دیدم که اول از همه سراغ شاهکار The Neverhood Chronicles برویم.قبل از شروع همه چیز اعلام می کنم که شماره ی دومی برای این بازی ساخته نشده و اگر هم شده توزیع محدودی داشته است.این موضوع را همین ابتدای بررسی گفتم به دلیل اینکه فروشنده ای که رفته بود ازش این بازی را بگیرم خودش پرسید شماره یکش را می خواهی یا دویش !؟ من هم که تعجب کرده بودم ، گفتم : یک شماره بیشتر نیست اون Chronicles نام دارد.با خنده گفت : بله درست گفتی...ولی عادت داریم چند هفته ای یکبار جواب خریدارانی را بدهیم که شماره ی دوم این بازی را می خواهند !
خب ، حاشیه کافی است.برویم سر اصل مطلب...
نورهود در سال 1997 توسط دریم ورکز اینترکتیو ( Dream Works Interactive ) ساخته شد.آن موقع این استودیوی دریم ورکز شامل چند طراح با استعداد بود و هنوز بطور اختصاصی به Dream Works Pictures تبدیل نشده بود تا بعد از هر انیمیشن که این شرکت فیلمسازی می سازد یک بازی هم برای آن بیرون بدهد ( مانند Finding Nemo و Madagascar ) ، درست مانند تیم اولیه ی Lucas Arts که در زمان سابق اسمش Lucas Films بود و استعداد های درخشانی مانند Tim Schafer در آن حضور داشتند که باعث شدند شاهکارهایی مانند Full Throttle ، Day of Tentacle ، Grim Fandango ، سری Monkey Island و ... برای PC ساخته بشوند.فعلا" از تیم شافر و لوکاس فیلمز بگذریم ، در مورد تیم شافر و لوکاس فیلمز که نقش اساسی در ابتلای صنعت بازیهای ویدئویی داشتند در بررسی بازی The Curse of Minkey Island بیشتر حرف خواهیم زد .البته شایان ذکر است دریم ورکز پیکچرز سال پیش ورشکست شد.
گفتیم که داخل دریم ورکز اینترکتیو بازیسازان با استعدادی حضور داشتند.یکی از همین بازیساز ها ، آقای داگ تن نیپل ( Doug TenNapel ) بود که در تهیه ی نورهود نقش اساسی را ایفا کرد.البته شاید برایتان جالب باشد که ایشان قبلا" سازنده ی بازی « جیم ، کرم خاکی » در کنسول Genesis سگا هم بودند که در مورد این بازی هم بعدا" مفصل صحبت خواهیم کرد.شاید روند تهیه ی نورهود برایتان جالب باشد ، پس بصورت کوتاهی به تشریح نحوه ی ساخت بازی می پردازم.صحنه ها و تمامی انیمیشن های نورهود توسط روشی که در تهیه ی فیلم های پویانمایی فانتزی مرسوم است انجام شد.روش کار بدین ترتیب بود که کلیه ی مکان ها ، وسایل و شخصیتهای بازی توسط خمیرهای رنگی بر روی یک صفحه ی نسبتا" متوسط مدل سازی یا بعبارت ساده تر ماکت شده بودند.البته طرحهای اولیه برای ماکت از روی نقاشی های کمیک که طراحان این استودیو نقاشی کرده بودند ، ساخته شده بود.برای جان گرفتن صحنه های بازی از تمامی مناظر این شهر و نماهای ثابتی که برای دوربین در اتاق ها درنظر گرفته شده بودند ، عکس برداری صورت گرفت.می بینید که شیوه ی جدیدی برای ساخت این بازی درنظر گرفته شده بود و این موضوع استعداد و تخیل بی نظیر آقای Doug TenNapel را به اثبات می رساند.
در مورد خود نورهود صحبت کنیم.شخصیت اصلی این بازی Claymen نام دارد و در شهر سوت و کور نورهود زندگی می کند.توصیف خصوصیات ظاهری « کلی من » واقعا جالب است.کلی من موجودی است به بیان کلی خمیری ، دارای سه دگمه روی لباسش و خنگ بازی هایی بیش از حد خنده دار ، مهیج و سرگرم کننده ... بین دوستانم ، من آدم بسیار بد اخلاقی هستم ولی بعید می دانم شما از من بداخلاق تر باشید و به مانند من در حین انجام این بازی از خنده روده بر نشوید ! یکی از خصوصیات این شاهکار این است که صحنه های طنز هیچوقت تمامی ندارند.حتی اگر خرچنگ سبزی که کلی من دائما" از دستش فراری است هم در صحنه وجود نداشته باشد ، خود جناب کلی من با خنگ بازیهایش بار طنز این بازی را به دوش می کشد.
چیزی که در بازی فراوان است معماهایی هستند که اغلب نه خیلی آسان هستند و نه خیلی منطقی ... به نظرم اگر قرار بود کارهای کلی من منطقی می بود ، نورهود دیگر این نورهود نبود.در داخل اتاق ها ، دوربین نمای ثابتی اختیار کرده بطوریکه هیچوقت جزئیات صحنه بر شما پوشیده نیست.اما در موقع قدم زدن کلی من در شهر نورهود ، نمای دید به اول شخص تغییر پیدا می کند که جا دارد بگویم نمای اول شخص این چنینی در این بازی نسبت به زمان عرضه اش واقعا شاهکار است.
خوشبختانه نکات خوب بازی فقط به این مقوله خلاصه نمی شوند.اگر بخواهم از دیگر نکات اصلی بازی که باعث می شوند شما حداقل یکبار هم که شده این بازی را تمام کنید نام ببرم باید به گرافیک بسیار زیبا و هنری ، موسیقی های شاد و مختلف موجود در بازی ، صداگذاری بسیار جذاب و چندین نکته ی دیگر اشاره کنم.من یک جمله در مورد این بازی شنیدم که فکر کنم برای جمله ی پایانی متن کاملا" خوب باشد :
نورهود حسابش از تمام بازیهای ماجرایی عمو جورج جداست !