kaizershauze :
البته اون دو بازی مذکور هم نوآوری هایی داشتن، خب Halo : CE که بیشتر موفقیتش عملکرد عالی روی کنسول بود که در حقیقت FPS ها رو برای اولین بار اپتیمایز شده برای کنسول ها ساخت(تازه بماند که قبل از اون هم Golden eye 007 این سبک رو روی کنسول ها آورده بود) البته هر چند که من اصلا با بازیش حال نکردم( همین چند وقت پیشا Halo ce رو بازی کردم، باور کنید اصلا دغدغه ی گرافیک ندارم، چون گیمر قدیمی هستم ولی کلا از استایل بازی خوشم نیومد:d) ولی با این حال هیچ وقت منکر قابلیت ها و نو آوری هاش نیستم.
COD هم روند داستان محوری سینمایی رو با کاتسین های کارگردانی شده همراه با سرعت گیم پلی و انیمیشن های زیبا رو به این سبک اضافه کرد، همه ی اینا تاثیر گذار بودن و من منکرش نیستم ولی وقتی حرف از انقلاب میشه باید یه جهش بزرگ شکل بگیره، همون Quake و HL و Doom حتی از لحاظ تنوع enemy و چالش بازیباز هم کاملا رو به جلو حرکت دادن این ژانرو.
با اینکه بحث AI اونقدر مطرح نبود توی این ژانر اون زمان، ولی تنوع دشمن و به طبع اون سیستم Gunning و تنوع اسلحه هم توی این سه عنوان هنوزم نظیر نداره و سبک مبارزه رو پر از چالش میکنه برای گیمر، مثلا همین Quake 1 بیشتر از 20 نوع دشمن داشت Doom هم به همین شکل، HL 1 هم تنوع فوق العاده ای داشت، از یه جایی به بعد کلا سبک مبارزاتش عوض میشد به علاه اینکه تا اونجایی که حضور ذهن دارم قابلیت شلیک جایگزین یا Second shot برای اولین بار توی HL1 ساخته شد. ولی عنوانی مثل COD با تمام علاقه ای که بهش دارم(خیلی ها میدونن تو این سایت:d) ولی اگه روند سینمایی بازیرو ازش بگیری شاید خیلی کسل کننده بشه، چون مبارزات و Enemy و میزان تنوع سلاح توش خیلی محدودتر از عناوینی مثل HL یا Quake هست.
نظر شخصی من اینه که بعد از اون 3 بازی تو دهه ی 90 تاثیگذارترین شوتر تاریخ HL2 هست و بعد از اون هم Bioshock :d.