سلام دوستان،
اگه احیانا کرمش به جونتون افتاد که صدایی که از کیبورد مکانیکال خودتون میاد رو هزاران بار بهتر و آکوستیک تر کنید به باتلاق اعتیادآور ماد کردن کیبورد مکانیکال خوش اومدید !
اینجا من بهتون یاد میدم که چطوری با کمترین هزینه بیشترین تغییراتُ روی کیبورد مکانیکال خودتون اعمال کنید تا به اون صدای مد نظرتون برسید.
اول از همه شما به یه کیبورد مکانیکال احتیاج دارید که دارای سوییچ های مکانیکال باشه.
من از اولین کیبورد مکانیکال خودم یعنی Keypro از برند Sceptre شروع میکنم و احتمالا تجربه شما در این زمینه باید تقریبا مساوی باشه.
در ابتدا ابزارهایی که برای ماد کردن کیبورد خودتون نیاز داریم رو بررسی میکنیم :
Keycap Puller : برای جداسازی کیکپ ها (معمولا در 99% مواقع همراه با کیبورد مکانیکال داخل جعبه هستند.)
Switch Puller : برای جدا سازی سوییچ های مکانیکال (این هم در 99% مواقع همراه با بورد میادش.)
Mechanical Switch Lubrication : برای روان کاری سوییچ های مکانیکال نیاز به لوب مخصوص به خودش داریم که معمولاً krytox 205g0 توصیه میشه که به علت نایابی و گرون بودنش میتونید از مدل Redragon که داخل تصویر مشاهده می کنید استفاده کنید .( 180-200 هزار تومن) هر لوبی که پایه آب باشه(و قاعدتا خوراکی نباشه ) اوکیه، ولی اگر پایه نفت باشه مثل وازلین، پلاستیک رو طولانی مدت میخوره
فرچه سایز کوچیک : این رو کمترین سایز موجود رو از لوازم تحریری ها تهیه کنید (25 هزار تومن)
فوم پلیاتیلن (PE Foam) : این هم معمولا همراه با خود کیبورد میادش و کیبورد رو در همین فوم ها قرار میدن.
نوار چسب برق PVC : این چسب برق برای اتصال پشت PCB برد شما استفاده میشه (هر حلقه 20 هزار تومن)
نوار چسب پزشکی (Band-aid8) : این چسب هم برای اتصال به بورد و ماد کردن استبلایزر استفاده میشه (5 هزار تومن از داروخانه تهیه کنید)
پیش گوشتی چهار سو کوچک : برای باز کردن پیچ های که PCB و پلیت رو به برد ما متصل کردن.
موچین : برای نگه داشتن Stem های سوییچ های مکانیکال جهت روان کاری با لوب.
سرنگ پزشکی (اختیاری) : جهت افزایش ای کاهش میزان لوب در ماد کردن استبلایزر ها .
کاتر : جهت بریدن و ماد کردن استبلایزر ها.
چاقو و خلال دندان : برای باز کردن سوییچ های مکانیکال بدون نیاز به Switch Opener .
مرحله اول) باز کردن بورد و جدا کردن PCB :
شما در مرحله اول باید پیچ هایی که کیس رو برد اصلی متصل کردن رو باز کنید تا بتونیم کارمون رو شروع کنیم ولی قبلش نیاز هست که ما کیکپ ها و سوییچ ها رو جدا کنیم تا به پیچ ها برسیم.
مرحله دوم) بعد از جداسازی پیچ ها میتونید بورد رو از کیس اصلی جدا کنید.
اینجا به دو ماد اولی میرسیم که قراره رو کیبورد مکانیکال خودمون انجام بدیم. (Tempest Mod و PE foam Mod)
برای اینکار فوم PE خودتون رو به اندازه کف کیس برش بدین(ترجیحاً 2لایه باشه) و به صورت ابتکاری به کف کیس بچسبونید. (من توسط پایه های پیچها تونستم فوم رو ثابت نگه دارم کف کیس)
شما میتونید با استفاده از چسب های دو طرفه هم این فوم ها رو در جای خودشون مستحکم کنید. این ماد باعث میشه صدای تولید شده توسط تایپ کردن حالت اکوستیک تری ایجاد بشه.
مرحله سوم) همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید ماد دوم هم مربوط به زدن چسب برق (یا چسب نقاشی ولی چسب برق ایمن تر هست) به کف PCB هست که به Tempest Mod معروفه. اینجا بهتره که دو لایه یا بیشتر از نوار چسب رو سرتاسر قسمت پشتی PCB بکشید و با دست خودتون اونا رو تو جای خودشون محکم کنید فقط مراقب باشید که فشار زیادی وارد نکنید که به بورد و اتصالات PCB صدمه ای وارد بشه.
این ماد باعث میشه که صدایی که توسط کیبورد تولید میشه Poppy بشه و یه حالت باحالی پیدا میکنه که توصیف کردنش سخته ! (انجامش بدید این رو چون ساده ترین و کم هزینه ترینه روشه.)
مرحله چهارم) خوب حالا که کارمون با برد تموم شد میرسیم به سوییچ هایی که باز کردیم از رو کیبورد و استبلایزر هایی که داریم و نیاز داریم که ماد کنیم تا صداهای نا متعارف و rattling تولید نکنن.
اول میریم سراغ استبلایزر ، برای باز کردنش نیازه هست که یه قسمت برچسته ای که داره رو با سوییچ Opener ها یکم فشار بدید خودش کامل بیرون میاد. فقط این استبلایزر ها سایزهای مختلفی دارن و اون ها رو طوری قرار بدید که بدونید هر استبلایزر برای کدوم دکمه هست . (معمولا اسپیس ، شیفت ها، بک اسپیس و اینترها استبلایزر دارن)
همونطور که در تصویر مشاهده میکنید استبلایزر ها از سه قسمت تشکیل شدن : میله میانی، Stem و Stem Holder ها.
این ها رو باید از هم جدا کنید. (فقط کافیه میله ها رو نود درجه بچرخونید سپس اون دو قسمت باقی مونده خودشون جدا میشن.
حاال دو سمت میله ها رو با فرچه و با دست و دلبازی هرچه تمامتر لوب کاری کنید و اونها رو به وضعیت اولیه دوباره سروهم کنید و یه گوشه بزارید.(اینکار حقیقتش نیاز به ویدیو داره و تو تصویر نمیشه نشون داد پس به یوتیوب مراجعه کنید.)
حالا این وسط نیاز هست که این Stem ها ماد بشن. استم ها 4 تا پایه دارن که معمولا دوتا از این پایه حالت ارتجاعی دارن که با برخورد به PCB باعث ایجاد صدای Rattling میشن. برای حل این موضوع ما این دو پایه رو با کاتر برش میدیم و دوباره سرو هم میکنیم استبالیزر ها رو مثل تصویر زیر.
مرحله پنجم) اگه تا به اینجا رسیدید بهتون تبریک میگم ! رسیدین به طاقت فرسا ترین و وقت گیر ترین مرحله.
این مرحله ما میخوایم تک تک سوییچ های مکانیکی خودمون رو روان کاری کنیم.
برای این کار نیاز هست که ابتدا اونها رو باز کنیم که برای این کار نیازه به Swich Opener داریم که معمولا قیمت های فضایی دارن تو ایران و نیازی به تهیه اش نیست ولی برای Quality of Life توصیه میکنم که اگر مشکلی برای خریدش ندارید اقدام کنید ! من خودم با استفاده از کارد میوه خوری و خلال دندون سوییچ ها رو به آسونی هرچه تمام تر باز میکنم.
برای اینکار توصیه میکنم عبارت " How to Open _____ Mechanical switches without switch opener" رو داخل یوتیوب سرچ کنید و جای خالی رو با برند سوییچ مکانیکی خودتون پر کنید.( بسته به نوع کیبوردی که دارید میتونه Kalih, Gateron, MX Switch, Outmeu و ... باشه).
هر سوییچ شامل چهار قسمت هست که این اجزا رو نیاز هست جداگانه لوب کاری کنیم : قسمت پایینی، فنر، استم و قسمت بالایی
برای لوب کاری هم این رو در نظر بگیرید که باید با کمترین میزان ممکن از روغن مخصوص استفاده کنید و هرچقدر کمتر استفاده کنید نتیجه نهایی عالی تر خواهد شد. (پیشنهاد میکنم برای آموزش ویدویی این کلیپ رو دنبال کنید.)
برای اکثر قسمت ها یک لایه کوچیک از لوب که یه برقی روی قسمت ایجاد کنه کافی هست (جدا از فنر).
برای قسمت پایینی دوتا ریلی که استم داخل اونها رفت و برگشت دارن رو با یه لایه کوچک از لوب خودتون روان کاری کنید.
بعد از اون دو سمت فنر خودتون رو با مقداری به نسبت بیشتر از مرحله قبل لوب کاری کنید و داخل جای خودش داخل قسمت پایینی قرار بدید.
برای روان کاری استم هم موچین یا هر وسیله که بتونید پایه های استم رو با اون ثابت نگه دارید بردارید و چهار سمت استم رو با لایه ای نازک از لوب روان کاری کنید.
استم رو بر روی فنر قرار بدید و میریم سراغ مرحله آخر و لوب کاری قسمت بالایی سوییچ ها . اینجا هم با کمترین مقدار ممکن قسمت بالایی سوییچ رو لوب کاری کنید و تمامی 4 قسمت رو روهم دیگه اسمبل کنید.
فقط حواستون باشه که موقع بستن پایه های استم ها باید در قسمتی قرار بگیرن که قسمت پایینی اونجا قسمت فلزی داره.
در نهایت تک تک سوییچ ها رو روی برد سوار کنید و کیکپ ها رو روشون قرار بدید وVoila () کارمون تموم شد اینجا.
دوستان این مرحله لوب کاری سوییچ ها به شدت وقت گیر هست ولی مطمئن باشید هرچقدر با دقت بیشتری انجام بدید از نتیجه نهایی رضایت بیشتری خواهید داشت.
از صدایی که کیبورد شما با این ماد ها تولید میکنه لذت ببرید و از من تشکر کنید بعدش !
هر سوالی و پیشنهاد و انتقادی داشتید لطفا به اشتراک بزارید !
اگه احیانا کرمش به جونتون افتاد که صدایی که از کیبورد مکانیکال خودتون میاد رو هزاران بار بهتر و آکوستیک تر کنید به باتلاق اعتیادآور ماد کردن کیبورد مکانیکال خوش اومدید !
اینجا من بهتون یاد میدم که چطوری با کمترین هزینه بیشترین تغییراتُ روی کیبورد مکانیکال خودتون اعمال کنید تا به اون صدای مد نظرتون برسید.
اول از همه شما به یه کیبورد مکانیکال احتیاج دارید که دارای سوییچ های مکانیکال باشه.
من از اولین کیبورد مکانیکال خودم یعنی Keypro از برند Sceptre شروع میکنم و احتمالا تجربه شما در این زمینه باید تقریبا مساوی باشه.
در ابتدا ابزارهایی که برای ماد کردن کیبورد خودتون نیاز داریم رو بررسی میکنیم :
Keycap Puller : برای جداسازی کیکپ ها (معمولا در 99% مواقع همراه با کیبورد مکانیکال داخل جعبه هستند.)
Switch Puller : برای جدا سازی سوییچ های مکانیکال (این هم در 99% مواقع همراه با بورد میادش.)
Mechanical Switch Lubrication : برای روان کاری سوییچ های مکانیکال نیاز به لوب مخصوص به خودش داریم که معمولاً krytox 205g0 توصیه میشه که به علت نایابی و گرون بودنش میتونید از مدل Redragon که داخل تصویر مشاهده می کنید استفاده کنید .( 180-200 هزار تومن) هر لوبی که پایه آب باشه(و قاعدتا خوراکی نباشه ) اوکیه، ولی اگر پایه نفت باشه مثل وازلین، پلاستیک رو طولانی مدت میخوره
فرچه سایز کوچیک : این رو کمترین سایز موجود رو از لوازم تحریری ها تهیه کنید (25 هزار تومن)
فوم پلیاتیلن (PE Foam) : این هم معمولا همراه با خود کیبورد میادش و کیبورد رو در همین فوم ها قرار میدن.
نوار چسب برق PVC : این چسب برق برای اتصال پشت PCB برد شما استفاده میشه (هر حلقه 20 هزار تومن)
نوار چسب پزشکی (Band-aid8) : این چسب هم برای اتصال به بورد و ماد کردن استبلایزر استفاده میشه (5 هزار تومن از داروخانه تهیه کنید)
پیش گوشتی چهار سو کوچک : برای باز کردن پیچ های که PCB و پلیت رو به برد ما متصل کردن.
موچین : برای نگه داشتن Stem های سوییچ های مکانیکال جهت روان کاری با لوب.
سرنگ پزشکی (اختیاری) : جهت افزایش ای کاهش میزان لوب در ماد کردن استبلایزر ها .
کاتر : جهت بریدن و ماد کردن استبلایزر ها.
چاقو و خلال دندان : برای باز کردن سوییچ های مکانیکال بدون نیاز به Switch Opener .
مرحله اول) باز کردن بورد و جدا کردن PCB :
شما در مرحله اول باید پیچ هایی که کیس رو برد اصلی متصل کردن رو باز کنید تا بتونیم کارمون رو شروع کنیم ولی قبلش نیاز هست که ما کیکپ ها و سوییچ ها رو جدا کنیم تا به پیچ ها برسیم.
مرحله دوم) بعد از جداسازی پیچ ها میتونید بورد رو از کیس اصلی جدا کنید.
اینجا به دو ماد اولی میرسیم که قراره رو کیبورد مکانیکال خودمون انجام بدیم. (Tempest Mod و PE foam Mod)
برای اینکار فوم PE خودتون رو به اندازه کف کیس برش بدین(ترجیحاً 2لایه باشه) و به صورت ابتکاری به کف کیس بچسبونید. (من توسط پایه های پیچها تونستم فوم رو ثابت نگه دارم کف کیس)
شما میتونید با استفاده از چسب های دو طرفه هم این فوم ها رو در جای خودشون مستحکم کنید. این ماد باعث میشه صدای تولید شده توسط تایپ کردن حالت اکوستیک تری ایجاد بشه.
مرحله سوم) همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید ماد دوم هم مربوط به زدن چسب برق (یا چسب نقاشی ولی چسب برق ایمن تر هست) به کف PCB هست که به Tempest Mod معروفه. اینجا بهتره که دو لایه یا بیشتر از نوار چسب رو سرتاسر قسمت پشتی PCB بکشید و با دست خودتون اونا رو تو جای خودشون محکم کنید فقط مراقب باشید که فشار زیادی وارد نکنید که به بورد و اتصالات PCB صدمه ای وارد بشه.
این ماد باعث میشه که صدایی که توسط کیبورد تولید میشه Poppy بشه و یه حالت باحالی پیدا میکنه که توصیف کردنش سخته ! (انجامش بدید این رو چون ساده ترین و کم هزینه ترینه روشه.)
مرحله چهارم) خوب حالا که کارمون با برد تموم شد میرسیم به سوییچ هایی که باز کردیم از رو کیبورد و استبلایزر هایی که داریم و نیاز داریم که ماد کنیم تا صداهای نا متعارف و rattling تولید نکنن.
اول میریم سراغ استبلایزر ، برای باز کردنش نیازه هست که یه قسمت برچسته ای که داره رو با سوییچ Opener ها یکم فشار بدید خودش کامل بیرون میاد. فقط این استبلایزر ها سایزهای مختلفی دارن و اون ها رو طوری قرار بدید که بدونید هر استبلایزر برای کدوم دکمه هست . (معمولا اسپیس ، شیفت ها، بک اسپیس و اینترها استبلایزر دارن)
همونطور که در تصویر مشاهده میکنید استبلایزر ها از سه قسمت تشکیل شدن : میله میانی، Stem و Stem Holder ها.
این ها رو باید از هم جدا کنید. (فقط کافیه میله ها رو نود درجه بچرخونید سپس اون دو قسمت باقی مونده خودشون جدا میشن.
حاال دو سمت میله ها رو با فرچه و با دست و دلبازی هرچه تمامتر لوب کاری کنید و اونها رو به وضعیت اولیه دوباره سروهم کنید و یه گوشه بزارید.(اینکار حقیقتش نیاز به ویدیو داره و تو تصویر نمیشه نشون داد پس به یوتیوب مراجعه کنید.)
حالا این وسط نیاز هست که این Stem ها ماد بشن. استم ها 4 تا پایه دارن که معمولا دوتا از این پایه حالت ارتجاعی دارن که با برخورد به PCB باعث ایجاد صدای Rattling میشن. برای حل این موضوع ما این دو پایه رو با کاتر برش میدیم و دوباره سرو هم میکنیم استبالیزر ها رو مثل تصویر زیر.
مرحله پنجم) اگه تا به اینجا رسیدید بهتون تبریک میگم ! رسیدین به طاقت فرسا ترین و وقت گیر ترین مرحله.
این مرحله ما میخوایم تک تک سوییچ های مکانیکی خودمون رو روان کاری کنیم.
برای این کار نیاز هست که ابتدا اونها رو باز کنیم که برای این کار نیازه به Swich Opener داریم که معمولا قیمت های فضایی دارن تو ایران و نیازی به تهیه اش نیست ولی برای Quality of Life توصیه میکنم که اگر مشکلی برای خریدش ندارید اقدام کنید ! من خودم با استفاده از کارد میوه خوری و خلال دندون سوییچ ها رو به آسونی هرچه تمام تر باز میکنم.
برای اینکار توصیه میکنم عبارت " How to Open _____ Mechanical switches without switch opener" رو داخل یوتیوب سرچ کنید و جای خالی رو با برند سوییچ مکانیکی خودتون پر کنید.( بسته به نوع کیبوردی که دارید میتونه Kalih, Gateron, MX Switch, Outmeu و ... باشه).
هر سوییچ شامل چهار قسمت هست که این اجزا رو نیاز هست جداگانه لوب کاری کنیم : قسمت پایینی، فنر، استم و قسمت بالایی
برای لوب کاری هم این رو در نظر بگیرید که باید با کمترین میزان ممکن از روغن مخصوص استفاده کنید و هرچقدر کمتر استفاده کنید نتیجه نهایی عالی تر خواهد شد. (پیشنهاد میکنم برای آموزش ویدویی این کلیپ رو دنبال کنید.)
برای اکثر قسمت ها یک لایه کوچیک از لوب که یه برقی روی قسمت ایجاد کنه کافی هست (جدا از فنر).
برای قسمت پایینی دوتا ریلی که استم داخل اونها رفت و برگشت دارن رو با یه لایه کوچک از لوب خودتون روان کاری کنید.
بعد از اون دو سمت فنر خودتون رو با مقداری به نسبت بیشتر از مرحله قبل لوب کاری کنید و داخل جای خودش داخل قسمت پایینی قرار بدید.
برای روان کاری استم هم موچین یا هر وسیله که بتونید پایه های استم رو با اون ثابت نگه دارید بردارید و چهار سمت استم رو با لایه ای نازک از لوب روان کاری کنید.
استم رو بر روی فنر قرار بدید و میریم سراغ مرحله آخر و لوب کاری قسمت بالایی سوییچ ها . اینجا هم با کمترین مقدار ممکن قسمت بالایی سوییچ رو لوب کاری کنید و تمامی 4 قسمت رو روهم دیگه اسمبل کنید.
فقط حواستون باشه که موقع بستن پایه های استم ها باید در قسمتی قرار بگیرن که قسمت پایینی اونجا قسمت فلزی داره.
در نهایت تک تک سوییچ ها رو روی برد سوار کنید و کیکپ ها رو روشون قرار بدید وVoila () کارمون تموم شد اینجا.
دوستان این مرحله لوب کاری سوییچ ها به شدت وقت گیر هست ولی مطمئن باشید هرچقدر با دقت بیشتری انجام بدید از نتیجه نهایی رضایت بیشتری خواهید داشت.
از صدایی که کیبورد شما با این ماد ها تولید میکنه لذت ببرید و از من تشکر کنید بعدش !
هر سوالی و پیشنهاد و انتقادی داشتید لطفا به اشتراک بزارید !
Attachments
آخرین ویرایش: