سایلنت هیل، قربانی اصلی اتفاقات بین کونامی و هیدئو کوجیما

وضعیت
گفتگو بسته شده و امکان ارسال پاسخ وجود ندارد.

Astiak

کاربر سایت
May 27, 2007
4,017
نام
آرش
Silent-Hills-790x527.jpg

شاید باورش سخت باشد اما از Silent Hill جدیدی که قرار بود با همکاری کوجیما و دل تورو ساخته شود، حالا چیزی جز خبر لغو شدن و حسرت باقی نمانده است. لغو شدن این پروژه را شاید بتوان قربانی اصلی اتفاقات افتاده بین کوجیما و کونامی قلمداد کرد.
لغو شدن پروژه Silent Hills را می‌توان یکی از بدترین اتفاقات سال ۲۰۱۵ برای جامعه بازی‌های ویدیویی دانست. اتفاقی ناگوار که اگر نمی‌افتاد، می‌توانستیم آینده‌ای روشن برای این سری محبوب در سبک ترسناک متصور شویم اما واقعیت این است که دیگر بازی با نام Silent Hills وجود ندارد. بازی که قرار بود با همکاری دو کارگردان معروف و خبره در دو حوزه محبوب سرگرمی یعنی بازی و سینما ساخته شود تا باز هم نام تپه خاموش را بر سر زبان‌ها بیندازد و جان تازه‌ای به سبک ترسناک ببخشد. اگرچه ما از پشت پرده خبر نداریم اما در اثنای درگیری بین کوجیما و کونامی یکی باید قربانی می‌شد و دست بر قضا این قربانی چیزی نبود جز پروژه جدید Silent Hills.

من خیلی نگران کونامی نیستم. یعنی اصلا نگران کونامی نیستم، واضح است که این شرکت در حال خانه‌تکانی آن هم در مقیاسی بزرگ است. کونامی اسم کوجیما را حذف می‌کند، بازی لغو می‌کند، فروش اوراق قرضه خود در بورس نیویورک را متوقف می‌کند و اگر بخواهم کونامی امروز را به کسی تشبیه کنم، این شرکت درست شبیه قماربازی شده که برای نباختن، همه چیزش را به قمار می‌گذارد. کونامی شروع به قماری کرده که به نظر می‌رسد قصد ندارد از سر میز بلند شود. مسلم‌ترین امکان هم این است که این شرکت قصد دارد از توسعه بازی‌های کنسولی فاصله گرفته و تمرکز خود را روی بخش موبایل بگذارد. ما نیز چاره‌ای نداریم جز این که با این واقعیت روبه‌رو شویم و باز هم مثل همیشه نیمه پر لیوان را نگاه کنیم.این‌که کونامی هنوز سری بازی با نام Metal Gear دارد که می‌تواند به راحتی چرخ‌های این شرکت را بچرخاند. فقط امان از روزی که کونامی بخواهد با این بازی نیز قمار کند!

من مطمئنم که کوجیما نیز به خوبی به کار خود ادامه خواهد داد و اتفاقی برایش نخواهد افتاد. کوجیمای مستقل با روحی بزرگ که حالا می‌تواند از زیر سلطه کونامی خارج شده و در فضایی آزادتر به ساخت و توسعه بازی بپردازد. نمی‌دانیم پشت پرده جدایی این دو چه بوده است اما سناریویی که من در ذهن خود ترسیم کرده‌ام، کوجیما را نابغه‌ای لقب داده که در چنگ ظالمی بی‌رحم و دو رو گرفتار شده بود.

شاید این وسط باید کسی یا چیزی قربانی می‌شد تا بالاخره یک اتفاق خوب بیفتد. بیایید به جای این‌که جلوی پایمان را نگاه کنیم، کمی آینده نگر باشیم و ورای احساسات را ببینیم. این جدایی می‌تواندحامل فرصتی باشد که شاید کوجیما سال‌ها بود به دنبال آن است. این‌که در فضایی کار کند که بیشتر با علایق او سازگار است. علاقه زایدالوصف او به غرب و به خصوص هالیوود بر کسی پوشیده نیست. این را به راحتی می‌توان از نگاه او به بازی‌های ویدیویی به عنوان یک ژاپنی و همچنین آثار او فهمید. نمی‌توان بازی‌های ویدیویی را بدون کوجیما تصور کرد ولی شاید او پس از انتشار آخرین نسخه از سری Metal Gear Solid با ظاهر و باطنی متفاوت برگردد و تکانی به بازی‌های ویدیویی دهد.

بی‌هیچ شکی،‌ سایلنت هیل قربانی شد تا شاید در آینده اتفاقات بهتری بیفتد. سایلنت هیل همه چیزی دید، از عرش به فرش رسید و درست در نقطه‌ای که می‌توانست به اوج برسد، رها شد. البته این ضربه، ضربه خلاص بر پیکره این سری بود زیرا سایلنت هیل زمانی هویت خود را از دست داد که تیم اصلی سازنده آن در سال ۲۰۰۴ به سمت غرب و استودیو‌های غربی کوچ کردند اما دل تورو و کوجیما می‌توانستد در نقش ناجی ظاهر شوند و این سری را آن‌قدر ترسناک و خوب بسازند تا شاید باقی استودیو‌های بازی‌سازی نیز به خود بیایند و نیم‌نگاهی به بازی‌های ترسناک داشته باشند. مانند همان کاری که اکتیویژن و اینفینیتی‌وارد با سری ندای وظیفه کردند و با تغییر خط زمانی سری، آن را به جنگ‌های مدرن و خاورمیانه آوردند و باعث شدند باقی استودیو‌ها نیز به ساخت بازی‌های اول شخص با پیش‌زمینه‌ای نظامی بپردازند. اما این‌گونه نشد و شهوت خواستن یک بازی ترسناک در نطفه خفه شد.


silent-hills.jpg


سایلنت هیلی که دل تورو و کوجیما قصد ساختنش را داشتند، همان تجربه ترسناک و کلاسیکی بود که طرفداران این سری و سبک ترسناک می‌خواستند. همان دلهره‌ای که در روزهای قدیمی این سری وجود داشت و حالا جز خاطره چیزی از آن باقی نمانده است. این ادعا که سایلنت هیل می‌توانست موفق باشد از روی شوق و علاقه به شخص با سبک خاصی نیست. از روی تیزر تعاملی بود که سال گذشته با نام .P,T برای پلی‌استیشن 4 عرضه شد و نگاهی کلی و تمام ‌نما از آینده سایلنت هیل بود. تیزر قابل تعاملی که توانست به سرعت همه را جذب خود کرده و با وجود کوتاه بودنش، چند روزی تمام نشریات و محافل حوزه بازی‌های ویدیویی را تسخیر کند.

همه از در و دیوار و اشیای درون .P.T حرف می‌زدند، از صدای جیغ‌ها و نجواهای مرموزی که درست باب میل طرفداران سبک ترسناک بود. اما این تیزر فقط ترسناک نبود بلکه از نقطه نظر فنی و هنری نیز قوی و چشم‌نواز بود و در واقع یک قدم محکم و قابل اطمینان برای گذار سایلنت هیل از دوران کلاسیک به مدرن محسوب می‌شد. همان روزها را به خاطر دارم که طرفداران سایلنت هیل و آن فلسفه‌های عمیق‌اش راجع به این تیزر چه می‌گفتند. ,P,T درست مانند نوش‌دارویی بود که توانست امید را در دل طرفداران این سری و این سبک زنده کند، این‌که اگرچه ۱۰ سال صبر کردند ولی این همه سال ارزشش را داشت.

اما آخر قصه، این ایده زیبا به آگهی ترحیمی ختم شد که کونامی زیر آن را امضا کرد. حالا دیگر مشخص شده که سایلنت هیلز هیچ‌گاه به مراحل اولیه تولید هم نرسید.

این اتفاقات چه معنایی برای سری سایلنت هیل دارد؟ کونامی عنوان کرده که آن‌ها همچنان به این سری وفادار خواهند بود اما چیزی که مشخص است این است که نمی‌توان این لکه ننگ و خاطره تلخ را از ذهن تاریخ و آن همه طرفدار مشتاق این سری پاک کرد. وقتی زیر سایه آن همه امید، این‌گونه تیر خلاص به پیکره بازی آن هم با حضور بزرگانی مانند دل تورو و کوجیما زدند، چگونه می‌خواهند به سایلنت هیل وفادار باشند؟ حالا موقع آن است که اعتراف کنیم. اعتراف کنیم که روزهای خوب سایلنت هیل پایان یافته و با خود فرض کنیم که روزی رنسانس بازی‌های ترسناک فرا خواهد رسید و همه چیز را دگرگون خواهد کرد. این‌که سازندگان بازی‌های مستقل و طراز اول در فکر این باشند که چگونه ما را دوباره بترسانند. شاید ما اصلا نیازی به سایلنت هیل کونامی نداشته باشیم!

شاید این پایان تلخ، نقطه عطف یک اتفاق خوب باشد.

------

این مطلب رو خودم تو وب‌سایت زومجی نوشتم و گفتم بد نیست به صورت کامل اینجا هم بزارم تا دوستان خوبم تو انجمن بازی‌سنتر هم اون رو مطالعه کنند.

 
آخرین ویرایش:

P.O.P

کاربر سایت
May 15, 2008
714
نام
Davood
شاید این پایان تلخ، نقطه عطف یک اتفاق خوب باشد.
امیدوارم ....
 

z2s sas

Fear Inoculum
کاربر سایت
Jun 15, 2008
1,773
کمپ اعتراضی چیزی درست نکردن واسه اینکار کونامی؟؟
شاید صدای اعتراض هوادارا به گوششون برسه و اتفاقی بیوفته
 

WCW

کاربر سایت
Nov 5, 2007
4,810
نام
کثافت
بهتر نبود بجای اخبار تو بخش مقالات و مباحث میزدی دوست عزیز
 

NaViiDii

God Of War
کاربر سایت
Jan 4, 2009
14,924
نام
نـــــــویـــــــــد
قشنگ گند خورد به آمال و آرزوهاي قشر زيادي از گيمرها !
 

655

کاربر سایت
Sep 27, 2012
2,368
نام
RZA
کونامی داره میشه کپکام :| فرقش اینه که کپکام داره درست میشه ولی کونامی.... :|
 

Wąnda

Sacred Spirit
کاربر سایت
Dec 31, 2009
2,173
نام
حسین
ما نیز چاره‌ای نداریم جز این که با این واقعیت روبه‌رو شویم و باز هم مثل همیشه نیمه پر لیوان را نگاه کنیم.این‌که کونامی هنوز سری بازی با نام Metal Gear دارد که می‌تواند به راحتی چرخ‌های این شرکت را بچرخاند. فقط امان از روزی که کونامی بخواهد با این بازی نیز قمار کند!
بعد فانتوم پین، آن هم بدون کوجیما، برای کُمپانی شبیه به کونامی، میشه یه چیزی فراتر از قمار ! :-j
self destruct system has been activated
پ.ن: بعد از عرضه Phantom Pain و تمجید و تحسین های بسیاری برای این نسخه از بازی، کونامی تازه شاید، کمی به این حماقت ها و خریت هاش فکر کنه !
روز عرضه فانتوم پین/1سپتامبر/آخرین روز کاری کوجیما، مصادف با اولین روز نابودی این کمپانی ! :d
 
آخرین ویرایش:

Inquisitor

Righteous Armors Me
کاربر سایت
Dec 6, 2007
3,636
نام
کامیار
مشکل اینجاست که دیگه ناشرا و سازنده‌ها پی بازی‌هایی با جو سنگین و هنری نمیرن.. چون متاسفانه فروش نمیرن و الان هم هزینه‌ها بالاست... کونامی هم احتمال زیاد این مشکل رو داره چون خبرش اومده بود به صورت خودخواسته از بورس نیویورک رفته بیرون. همکاری سنگینی بود با دل تورو که اگر نتیجه نمیداد فکر کنم بساط کل کونامی جمع می‌شد
 

ashkanhsj

کاربر سایت
Sep 18, 2007
249
من فکر می کنم که بازی کنسل نشده. طبق گفته ی کوجیما، اون دموی قابل بازی فقط یک آزمایش برای ساخت یک بازی ترسناک با Fox Engine بود.
 

Donger

کاربر سایت
Apr 14, 2015
1,576
من فکر می کنم که بازی کنسل نشده. طبق گفته ی کوجیما، اون دموی قابل بازی فقط یک آزمایش برای ساخت یک بازی ترسناک با Fox Engine بود.

خود Konami رسما گفته کنسل شده ، کار از فکر و اینا گذشته
 

P.O.P

کاربر سایت
May 15, 2008
714
نام
Davood
مشکل اینجاست که دیگه ناشرا و سازنده‌ها پی بازی‌هایی با جو سنگین و هنری نمیرن.. چون متاسفانه فروش نمیرن و الان هم هزینه‌ها بالاست... کونامی هم احتمال زیاد این مشکل رو داره چون خبرش اومده بود به صورت خودخواسته از بورس نیویورک رفته بیرون. همکاری سنگینی بود با دل تورو که اگر نتیجه نمیداد فکر کنم بساط کل کونامی جمع می‌شد
دقیقا ....
 

Void Knight

کاربر سایت
Jan 12, 2014
313
نام
Yoshi
افسوس با این همه امیدی که داشتم ... تازه کوجیما گفته بود یه شلوار هم با بازی عرضه میشه (دزست یادم نیست ولی همچنین چیزی بود) .
 
وضعیت
گفتگو بسته شده و امکان ارسال پاسخ وجود ندارد.

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر