آموزش ساخت کیت استخراج کلید درایو Liteon همراه با برق

hoom

کاربر سایت
Jan 10, 2008
2,278
توجه: نگارش جدیدتر و کاملتری از این کیت را آماده کرده ام که آموزش آن را در اینجا خواهید دید.
آموزش ساخت کیت استخراج کلید درایو Liteon همراه با تغذیه برق خارجی (نگارش دوم)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

آموزش ساخت کیت استخراج کلید درایو Liteon همراه با تغذیه برق

چند وقت بود که خیلی دلم میخواست دستگاهی برای وصل درایو به کامپیوتر و استخراج کلید آن بسازم که برق خود درایو دیگه از XBox 360 تامین نشه، بلکه این وسیله قابلیت دادن برق درایو را به آن را هم داشته باشد.
همانطوری که میدانید Connectivity Kit به همراه Spear هم دقیقا همین کار را انجام میدهند، فقط این وسیله ای که من ساختم در مقایسه با قیمت حدود 40 دلاریی که CK3 دارد، بسیار ارزانتر درمیاید.

مقدمه:
درایوهای XBox360 به هر سه جریان 5 ، 12 و 3.3 ولت احتیاج دارند، متاسفانه اتصالات برق کامپیوتر که به این شکل هستند:

180px-Molex_female_connector.jpg


فقط جریانهای 5 و 12 ولتی را دارند (سیمهای قرمز و زرد)، به همین دلیل برای استفاده از کیتی که بتواند این منبع را استفاده کند، بایستی از یک تنظیم کننده جریان (Voltage Regulator) استفاده کرد که بتوان جریان 3.3v را با کاهش 12 و یا 5 به آن به دست آورد که وجود این قطعه همراه با دوعدد خازنی که احتیاج دارد، قیمت تمام شده را بالاتر میبرد. به همین دلیل من دنبال راهی بودم که بتوان ساخت کیت را هرچه ساده تر و ارزان تر تمام کرد.
خوشبختانه با آمدن اتصالات برق SATA این جریان 3.3v هم در کنار بقیه جریانها قرارداده شد، به همین دلیل کیت ما همانطوری که خواهید دید بسیار ساده و ارزان تمام خواهد شد.

مواد لازم:

1. یک عدد برد سوراخدار حدود 5 در 10 سانتی متر
2. یک عدد کابل برق درایو (این کابل را میتوانید از یک درایو و یا دستگاه خراب بدست بیاورید، من خودم یه کسی داشت و ازش خریدم)
3. یک عدد فیش مادگی برق SATA (متاسفانه من فیش مادگی به صورتی که میخواستم پیدا نکردم، برای همین همانطوری که توی عکس میبینید، یک آداپتور SATA به برق معمولی را برداشتم و سر SATAی آن را استفاده کردم)
4. یک عدد فیش مادگی سریال 9 پین
5. یک عدد کلید خیلی معمولی دو حالته (از اینهایی که توی هر اسباب بازیی هست)
6. یک عدد مقاومت 1 کیلو اهم، یک چهارم (قهوه ای، سیاه، قرمز، طلایی)
7. یک عدد مقاومت 10 کیلو اهم، یک چهارم (قهوه ای، سیاه، نارنجی، طلایی)
8. یک عدد ترانزیستور BC547 (البته بیشتر ترانزیستورهای NPN ی را که بخواهید میتوانید استفاده کنید)
9. یک عدد دیود نورانی (LED) معمولی سبز و یا آبی رنگ، 5 میلی متر
10. یکی عدد دیود نورانی قرمز، 5 میلی متر، با مقاومت پیش ساخته داخل آن که تا 5 ولت را تحمل کند (LEDهای معمولی فقط تا جریان 3.1 ولت را میگیرند و با وصل جربان بیشتر از آن حسابی روشن و داغ میشوند و بعدش میسوزند، من این LED را همینطوری شانسی پیدا کردم، همانطور که توی عکس میبینید، شکل آن مثل LED معمولی است فقط توی آن یک مقاومت کار گذاشته شده است که بتوان به آن تا 5 ولت هم برق داد، ولی اگر شما همچین چیزی پیدا نکردید، یک LED معمولی 3.1 ولتی را بردارید و سرراه آن یک مقاومت حدود 200 اهمی بذارید)
11. یک عدد سوزن خیاطی نازک
12. سیم نازک برای اتصال قطعات به یکدیگر.




نقشه مدار:
مدار وسیله ای که میخواهیم بسازیم به این شکل است: (من چون برنامه بهتری نداشتم، از برنامه Eagle استفاده کردم ولی زیاد هم بد نشده)

دقت کنید که جای قطعاتی که روی برد باید وصل کنید، تقریبا همین نقاطی هستند که روی مدار میبینید.

24bn478.jpg


آماده کردن سیم برق کیت:
مرحله بعدی تهیه کابل برق SATA ی ما است، همانطوری که گفتم، فیش های برق سفید معمولی، سیم جریان 3.3v را ندارند، برای همین باید کابل را باز کنیم تا به آن فیش برسیم، من برای اینکار اول یک پیچ گوشتی را کمی با فندک حرارت دادم و سپس با آن شروع به بریدن بدنه کردم، بعدش هم با استفاده از سیم چین و بازهم حرارت قسمت پلاستیکی آخر را باز کردم و به فیش 3.3 ولتی رسیدم. اگر شما فیش مادگی 5 سیمه پیدا کردید، که دیگر به این کارها احتیاجی ندارید.





و بعدش هم یک سیم به خروجی ای که سیم نداشت لحیم کردم، و اینطوری کابل SATA ی من درست شد.



این سیم را تقریبا جایی که توی مدار است به برد لحیم کنید.

درست کردن سیم سریال:
مرحله بعدی درست کردن سیم سریال است که یک سیم معمولی را بردارید (سعی کنید سیم نرمی باشد، من مثلا یه شارژر خراب موبایل داشتم که سیم نرم خوبی داشت و از همان استفاده کردم) و دو سیم آن را به پایه های 2 و 5 فیش سریال وصل کنید.



این سیم را هم به برد لحیم کنید.

سیم برق درایو
حالا نوبت به آماده کردن سیم برق درایو میرسد، یک سر سیم را ببرید و آن را طوری به سمت خود بگیرید که سر سیم ها به سمت شما و دو زائده فیش به سمت بالا باشد، اینطوری اولین سیم از سمت راست، سیم شماره 1 است.
این سیم ها را هم به برد وصل کنید و برای راحتی کار با ماژیک روی برد شماره آنها کنارشان بنویسید.




درست کردن سوزن Spear
یک تکه حدود 30 تا 40 سانتی متری از سیم نازک را بچینید، یک سر آنرا حدود 3 سانت لخت کنید و به دور سوزن بپیچید و با لحیم محکم کنید.



سیم را از توی یک خودکار رد کنید و با چسب محکم کنید




وصل بقیه قطعات
دیگه مورد پیچیده و خاصی وجود ندارد، بقیه قطعات را هم مطابق مدار به برد لحیم کنید و با سیم از زیر به هم وصل کنید تا مدار آماده شود.
یک بار تمامی اتصالات را چک کنید و با نقشه مطابقت کنید که چیزی اشتباه لحیم نشده باشد و یا جا نیفتاده باشد.













امتحان کیت

- کامپیوتر را خاموش کنید.
- کلید کیت را در وضعیت On قرار دهید (پایه 8 به پایه 9 وصل باشد)
- یک کابل SATA را به درایو وصل کنید و سر دیگر آنرا به کارت VIA و یا هر پورت SATAی دیگری که دارید بزنید.
- سیم برق درایو را به آن بزنید.
- یک سیم برق SATA را از توی کامپیوتر به فیش برق کیت وصل کنید، دقت کنید که سیم برق مستقیم از منبع تغذیه کامپیوتر آمده باشد و نه از تبدیل برق معمولی توسط آداپتوری که من اینجا استفاده کردم.
- کابل سریال را به پورت سریال کامپیوتر وصل کنید.
- کامپیوتر را روشن کنید.

حالا باید لامپ قرمز روشن شود و اگر سوزن را به محل 708 درایو وصل کنید، لامپ سبزرنگ هم روشن شود که نشاندهنده اتصال و درست بودن همه چیز است.



- کلید را به حالت Eject بزنید و دوباره به حالت On برگردانید، حالا باید در درایو شما باز شود.

- سیم برق درایو را بکشید و در آنرا تا نصفه بدهید داخل

- سیم برق را دوباره وصل کنید، سوزن را در محل 707 قرار دهید و با برنامه JunglerFlasher کلید را استخراج کنید.



پایان کار
حالا دیگر باید بتوانید کلید درایو را بخوانید، به دلیل وجود مقالات بسیار زیادی که در مورد چگونگی استخراج کلید در این سایت و بقیه سایتها وجود دارند، دیگر نیازی به آموزش آن بطور مفصل در اینجا نمیبینم.

~~~ آپدیت ~~~

شکل مدار را آپدیت کردم، با نصب یک کلید اضافه بین سیم شماره 8 و برق 3.3v امکان روشن و خاموش کردن درایو بدون کشیدن سیم آن فراهم میشود. همچنین اینکه کلید سیم 9 بین 3.3 ولت و زمین سوئیچ میکند، این امکان را به شما میدهد که در درایو را راحت تر باز و بسته کنید. (در مدار قبلی باید سوئیچ را میزدید و چند ثانیه صبر میکردید)
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: TOP Game

Police _ 110

ハリール
مدیر انجمن
Sep 29, 2005
7,008
نام
خلیل
تبریک و تشکر هومن جان...ساعت به وقت ایران 4:15 دقیقه بامداد هستش...فعلاً فرصتی برای خواندن دقیق آموزش وجود نداره...فردا صبح میخونم

میانبر هم میشه زد، فعلا...

P.S
فقط سایز تصاویر بالا هستش..اگر دو سایزه بشه، تاپیک راحتر لود میشه

حق نگهدار
 

Police _ 110

ハリール
مدیر انجمن
Sep 29, 2005
7,008
نام
خلیل
هومن جان یک سوال داشتم در مورد بخش سویچ Eject درایو

من دو مورد دیدم برای Eject (به توجه به شماره ی نقشه شما میگم)

روش اول: پین شماره 9 رو به صورت اتصال گذار به GND میزنند که باعث باز و بسته شدن در درایو میشه
روش دوم: اگر به پین شماره 8 ولتاژ 3.3 بدیم بدیم باعث باز شدن در میشه و اگر هم GND بدیم، در بسته میشه

شما از روش دوم استفاده کردید، درسته...؟

یک سوال دیگه هم داشتم...حالت نمیه باز بودن در درایو رو چی کار میکنید..؟ این چیزی که من متوجه شدم...ولتاژ 3.3 همیشه به پین 8 وصل هستش...!! کجای نقشه هست که ولتاژ 3.3 پین 8 قطع میشه که در درایو از حرکت بی افته..؟
 

hoom

کاربر سایت
Jan 10, 2008
2,278
هومن جان یک سوال داشتم در مورد بخش سویچ Eject درایو

من دو مورد دیدم برای Eject (به توجه به شماره ی نقشه شما میگم)

روش اول: پین شماره 9 رو به صورت اتصال گذار به GND میزنند که باعث باز و بسته شدن در درایو میشه
روش دوم: اگر به پین شماره 8 ولتاژ 3.3 بدیم بدیم باعث باز شدن در میشه و اگر هم GND بدیم، در بسته میشه

شما از روش دوم استفاده کردید، درسته...؟

یک سوال دیگه هم داشتم...حالت نمیه باز بودن در درایو رو چی کار میکنید..؟ این چیزی که من متوجه شدم...ولتاژ 3.3 همیشه به پین 8 وصل هستش...!! کجای نقشه هست که ولتاژ 3.3 پین 8 قطع میشه که در درایو از حرکت بی افته..؟


خلیل جان، من اینطوری کردم که پین 9 همیشه وصل هستش و کلید این پین رو بین پین های 8 و GND سوئیچ میکنه. راستش دقیقش این میشد که یه کلید فشاری سه حالته میذاشتم که فقط با یه فشار این سوئیچ رو انجام میداد، ولی چون میخواستم دستگاه ارزون دربیاد، کلید معمولی رو استفاده کردم.

در مورد حالت نیمه باز رو هم من راستش هنوز دنبال یه راه بهتری براش میگردم، فعلا کلید درایو رو من به روش سنتی استخراج کردم که درایو رو اول Eject میکنم و بعدش برقش رو از پشتش میکشم، درایو رو تا نصفه میدم تو و دوباره برقش رو وصل میکنم.
اگر میتونستم یه کلید پیدا کنم که حداقل سه تا سیم رو همزمان قطع و وصل کنه، میتونستم اون رو سر راه سیم SATA و برد بذارم که از روی خود برد بشه این عمل قطع و وصل کردن جریان برق رو انجام داد.
اینطوری که من توی CK3 دیدم، اونا با قطع کردن 5و 12 ولت، جریان رو قطع میکنن ولی برام جالبه که همینطوری که شما گفتید، بشه فقط با قطع برق پایه 8 این کار را انجام داد.
 

hoom

کاربر سایت
Jan 10, 2008
2,278
شکل مدار را آپدیت کردم، از خلیل جان بابت نکته اش متشکرم، حالا دیگر مشکلات باز و بسته کردن در درایو و خاموش کردن درایو با کشیدن سیم پشت آن وجود ندارند.
 

Gartall

کاربر سایت
Nov 30, 2006
7,804
نام
فرخ
1:اولا ميخواستم بدونم الان اگه اين كيت را بسازم به درد ميخوره ديگه ؟

2:دومين سوالم اينه كه شما تو شكل مداري كه كشيديد sata ي برق 4 تا خروجي داره ولي تو تصاويري كه زيرش گذاشتيد دقت ميكنم شما 5 تا سيم تو برد انداختين . با اينكه بالا توضيح داديد كه اين سيم پنجمي واسه چي هست ولي با شكل مدار كه فقط 4 تا سيم وجود داره مشكل به وجود مياره .
اينطوري بگم شما تو شكل سيم هاي سياه را با GND مشخص كرديد و در شكل برد يك عدد سيم gnd وجود داره ولي در عكسها شما دوعد سيم سياه ( GND ) را داخل مدار كرديد اينكه كه براي من سول به وجود اومده .

3: با اين كه شما هر سيم را با يك رنگ مشخص كرديد ولي تو يه قسمت امتداد يك سيم به دو رنگ در امتدادهاي ديگر نشون داده شده . بالا در شكل مدار مربوط به SATA برق يك سيم از شماره 3 (5V )با رنگ قهوه اي عبور كرده و در بالا به دو قسمت تقسيم شده كه يكي به طرف مقاوت يك كيلو اهم ميره و ديگري به رنگ سياه به طرف DVD POWER ميره . ميخام بپرسم اين رنگها معني خاصي داره ؟ چون شما سيم GND را در شماره 1 با رنگ سياه مشخص كرديد

4: سوال ديگه اينكه همون سيم شماره 3 با سيم زرد رنگ شماره 2 در تقاطع هست ايا بايد اونها را باهم تركيب كنيم ؟ البته ميدونم كه نبايد تركيب بشن فقط محض اطلاع ميپرسم كه اشتباهي نكنم .

5:فيش مادگي 9 پين در PC من نيست چگونه و از چه طريق ميشه به كامپيوتر وصل كرد ؟
 

hoom

کاربر سایت
Jan 10, 2008
2,278
1. بله، خیلی هم
2. توی عکس هم اسم سیمها رو نوشته ام، اگر دقت کنید میبیند که دوتا سیم GND داره که از هر دوی آنها میتوانید به عنوان GND استفاده کنید.
3. نه هیچ معنی خاصی ندارند، من فقط از رنگهای مختلف استفاده کردم تا دنبال کردن و پیدا کردن سیمها آسان تر بشه.
4. نه اونجا رو من برای همین دایره گذاشتم، باید سیمها از روی هم رد بشوند و نه اینکه بهم وصل باشند.
5. میتونید یک کارت IO قدیمی توی کامپیوترتان نصب کنید (اصلا گران نیست)
 

Gartall

کاربر سایت
Nov 30, 2006
7,804
نام
فرخ
ممنون ولي يه سوال ديگه به كليد خاموش روشن كه روش EJECT نوشتيد چندتا سيم وصله اصولا روي كليد ها معمولي 3 پايه دارند كه 3 تا سيم بهشون وصل ميشه و با بالاو پايين اوردن كليد پايه ها 1 و وسطي .....و......2 و وسطي را بهم وصل ميكنه . سيمي كه از فيش( 9 سرياله) شماره 5 مياد به كليد و پايه1 كليد وصل ميشه ؟ و پاييه ي وسطي به شماره 9 پاور DVD ميخوره ؟ و پايه شماره ي 2 كليد ميره طرف SATA ؟

سوال ديگه اينكه شما شماره هاي 1و 3 و 5 و 7 از POWER DVD روشون خط كشيديد . يعني اونا همشون به هم وصل هستند ديگه ؟ و همچنين شماره 2و 4 به هم ديگه؟


بالاخره ببخشيد اينا را من فقط براي احتياط ميپرسم كه يك اشتباه ممكنه باعث سوختگي درايو 360 بشه .
 

Gartall

کاربر سایت
Nov 30, 2006
7,804
نام
فرخ
بازم ممنون . كيت تقريبا امادست فقط يه سوال ديگه :d

كليد دومي ( POWER DRIVE ) پايه 1 به سيم4 كابل SATA برق وصل شده و پايه 2 به سيم شماره 8 POWER DVD . پس يعني پايه ي وسطي كليد استفاده نشده ؟! اخه اينطور كه كلا فرق نميكنه . چون فقط پايه وسطي هست كه ديگر پايه ها را به هم متصل ميكنه .


در ضمن من خودم با سليقه خودم كمي سيم كشي ها را عوض كردم . مثلا يه سيم از فيش سريال 9 ژين از شماره 5 كشيدم به پايه ي E ترانزيستور و از همون پايه ي E دوتا سيم كشيدم به طرف GND و طرف كليد EJECT و.... بالاخره فرقي نميكنه كه چطور بخوام سيم ها را تقسيم كنم ؟ چون در نهايت همشون به هم وصلا ديگه . فرقي نميكنه كه از خود ترانزيستو بخوام تقسيم كنم و يا سر ره بخوام تقسيمشون كنم ؟
 
آخرین ویرایش:

hoom

کاربر سایت
Jan 10, 2008
2,278
نه اون به پایه وسط وصل میشه.

من چند وقت پیش دو تا تغییر کوچک هم توش دادم که عملکرد اون خیلی بهتر شده، یکی اینکه با یک رگولاتور ولتاژ کل طرح رو طوری تغییر دادم که بشه از برق معمولی به جای SATA استفاده کرد.
تغییر بعدی هم اضافه کردن یک مقاومت 22 اهمی بود که با همین کیت بشه درایوهای سری 8 و 9 را هم دامپ کرد و احتیاجی به MRA نباشه. اگر وقت کردم نقشه مدار جدید رو میذارم.
 

Gartall

کاربر سایت
Nov 30, 2006
7,804
نام
فرخ
به خشكي شانس :d مگه با اين روش نميشه همه درايو هاي لايتون را دامپ كرد ؟ :d
الان من يكي دارم كه 8385 هست نميشه دامپ كرد ؟!:d
 

hoom

کاربر سایت
Jan 10, 2008
2,278
اولین هدف من از ساختن این کیت این بود که برق درایو رو نمیخواستم از کنسول بگیرم.

در ضمن نمیخواستم هم هربار برای در نیمه باز درایو کابل رو بکشم، وقتی ساختی اش میبینی که چقدر کارها رو راحت میکنه.

بقیه چیزها بعدا پیش آمدند و من به کیت اضافه اشون کردم.

این کیت همینطوری که اینجاست، برای سری 7xxx استفاده میشه، سری 8xxx V1 مثل Benq هست و اصلا به کیت و یا چیزی احتیاجی ندارن و همینطوری دامپ میشوند.
برای سری های 8xxx V2 و 9xxx هم به این کیت به این صورت احتیاجی نیست و فقط یک مقاومت 22 اهمی با یک کلید احتیاج دارند. اگر مثل من این دوتا رو هم بهش اضافه کرده باشی، مثل روش MRA به سیم کشی و لحیم کاری احتیاج نداری، دو قسمت از برد رو برش میدی، سوزن رو میذاری و درایو رو دامپ میکنی و اون دوتا برش رو دوباره با لحیم میبندی.
از این روشها آسانتر فعلا اصلا نیامده.
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر