PlayStation Move را بیشتر بشناسیم

Dinosaur

Loyal Member
سلام !
پارسال بعد از تموم شدن کنفرانس مایکروسافت , تاپیکی زدم در مورد Natal و توضیحاتی درباره این تکنولوژی جالب دادم.
حالا که اسم وسیله جدید سونی مشخص شده و اطلاعات بیشتری هم ازش بیرون اومده , بد نیست توضیحاتی هم در این مورد داده بشه.
playstation-move-20100310052959457-000.jpg


کنترلر جدید سونی که E3 پارسال معرفی شد , در طول این مدت اسامی زیاد و در عین حال عجیبی داشت. از Wand گرفته تا Gem و Arc . ولی بالاخره بعد از چند ماه اسم نهایی این وسیله مشخص شد : PlayStation Move . اسمی که هم زیباست هم کوتاه و ساده. قابلیتهای وسیله رو هم به بهترین شکل توضیح میده.
Move از نظر شکل و شمایل بیشترین شباهت ممکن رو با WiiMote داره و حتی قسمتی کاملآ شبیه Nunchuck هم در این وسیله دیده میشه. این موضوع جدا از کپی برداری از Wii چیزهای دیگه ای هم نشون میده :
1. تکنولوژی Wii و نحوه کنترل بازیها احتمالآ در نسل بعد به استاندارد جدید کنسولهای بازی تبدیل میشه. این نسل از ابتدا Wii رو داشتیم با کنترلر عجیبش. ولی سونی و مایکروسافت همون کنترلهای سنتی رو به کار میبردن تا اینکه به فکر افتادند از بازار Casual Gamer ها و None Gamer ها هم سود ببرن. مایکروسافت برای جذب اون بازار شروع به ساخت وسیله ای جدید و متفاوت با نام Natal کرد که همگی باهاش آشنا هستین. وسیله ای که هیچ کنترلری نیاز نداره. سونی هم دقیقآ راه نینتندو رو در پیش گرفت و با طراحی کنترلری شبه WiiMote در این مسیر قدم گذاشت.
2. موفقیت یا شکست Natal و Move از الآن معلوم نیست. از یک طرف Natal در ابتدا جذابیت بیشتری خواهد داشت و برای همه جالب و متفاوت خواهد بود. شرکتهای زیادی هم پشتیبانی خودشون رو از این محصول اعلام کردند.
از طرف دیگه الآن از جمع 3 کنسول , 2 تای اونها یک نوع کنترلر رو به کار میبرن و این موضوع برای شرکتهای بازیساز کمک خیلی بزرگیه. اونها به جای ساختن 3 بازی متفاوت برای 3 کنترلر متفاوت , میتونن نسخه Wii و PS3 رو با یک عملکرد (ولی در کیفیت های تصویری متفاوت و شاید اندک تفاوتهای گیم پلی) بسازن و هزینه ها رو کاهش بدن. از طرف دیگه مسلمآ طیف بازیهایی که برای Wii و PS3 ساخته میشه بیشتر خواهد بود چون به دلیل وجود کنترلر در دست بازیکن , خیلی از بازیهای سنتی رو هم میشه با روشی جدید انجام داد. در نقطه مقابل Natal میتونه تجربه های جدید و کاملآ متفاوتی رو رقم بزنه. تجربه هایی که مطمئنآ لذت بخش هستن و افراد زیادی رو جذب خودشون می کنن ولی از اون طرف شرکتهای بازیساز مجبور هستن هر نسخه رو مخصوص 360 بسازن و شاید با ریسک همراه باشند.
3. در اولین نگاه و مقایسه بین کنترلر Wii با Move چیزی جز کپی کاری نمیشه گفت. ولی تاریخ ثابت کرده این جور کارها بیشتر از اینکه کپی کاری به حساب بیان , استانداردسازی محسوب میشن. الآن یه نگاه ساده به کنترلرهای معمولی PS2 و X360 این موضوع رو ثابت میکنه. هر دو کنترلر از دو تا آنالوگ استفاده میکنن , یک D-Pad در هر دو به چشم میخوره , 4 تا دکمه دقیقآ با یک آرایش در کنار هم قرار دارن و حتی 4 دکمه بالایی کنترلرها (L ها و R ها) هم دقیقآ یک شکل و شمایل دارن. وقتی یک کنترلر استاندارد میشه و محبوبیت زیادی بدست بیاره , بقیه شرکتها هم به سمت ساخت کنترلرهای شبیه اون میرن. پس همون قدر که تبدیل کنترلرهای ساده در نسل NES به کنترلرهای تک آنالوگ بعدی و سپس کنترلرهای دو آنالوگ نسل PlayStation 1 انقلاب محسوب میشده و بقیه شرکتها هم عینآ از اونها استفاده کردن , کنترلر Wii هم انقلاب محسوب میشه و سونی سرعت رایج شدن این انقلاب و این استاندارد رو افزایش داده , حتی اگه به این کار کپی برداری گفته بشه.

PlayStation Move
Move از دو قسمت جدا از هم تشکیل شده. بخش اصلی که اون رو قبلآ در E3-2009 دیده بودیم , یک توپ درخشان در بالای خودش داره. این توپ توسط دوربین PlayStation Eye دیده شده و حرکات کنترلر رو تعقیب میکنه. روی این بخش از Move یک Trigger آنالوگ (مثل دکمه های L2 , R2) به همراه دکمه ای بزرگ در بالای کنترلر و البته دکمه های استاندارد PS یعنی (X , Circle , Square و Triangle) به چشم میخورند.
بخش دوم که Sub-Controller نامیده میشه , از یک آنالوگ به همراه D-Pad و البته یک Trigger و دکمه های استاندارد PS بهره میبره. Sub-Controller برخلاف Nunchuck بی سیم هست و نیازی به وصل شدن به Move نداره.

Move با نگاه اول کاملآ شبیه WiiMote به نظر میاد. از نظر آرگونومی و نحوه بدست گرفتن هم شباهتهای خیلی زیادی بین این دو وجود داره. ولی درجه حساسیت و نحوه انجام بازی تا حدودی متفاوت هست. به دلیل استفاده از سیستم پیشرفته Visual Tracking توسط PS Eye و همین طور به خاطر استفاده از تعداد زیادی سنسور داخلی , Move نه تنها توانایی مشابه سازی حرکات بازیکن رو با بهترین دقت ممکن داره , بلکه استفاده های بیشتری هم نسبت به WiiMote خواهد داشت.
IGN با امتحان کردن تعدادی از بازیهای ساخته شده بر اساس Move , ادعای سونی در مورد دقت فوق العاده زیاد این کنترلر رو تصدیق کرده و تنها مشکل تعدادی از این بازیها رو در Glitch ها و مشکلات نرم افزاری اونها (به دلیل اینکه در مراحل ابتدایی ساخت هستند) دونسته نه سیستم Move .
طبق گفته این سایت , هر دو بخش Move از نظر کیفیت و طراحی بسیار عالی و خوش دست هستند و وزن خیلی مناسبی دارند. دکمه های X , Circle , Square , Triangle در بهترین جای ممکن و زیر شست بازیکن قرار گرفته و از برخورد اتفاقی با اونها جلوگیری میشه. دکمه Home با فاصله ای زیاد از اونها قرار گرفته تا مشکل ساز نشه. دکمه Trigger هم کارایی عالی و سریعی داره. دکمه های D-Pad (مخصوصآ دکمه های بالایی و پایینی) گاهی اوقات سخت تر از سایر دکمه ها کار میکنن ولی آنالوگ حس لذت بخش و خوبی به بازیکن میده.
هنوز مشخص نیست که Sub-Controller چه کارایی هایی خواهد داشت ولی در امتحان های اولیه مشخص شده که توانایی های محدودی در شبیه سازی حرکت داره.

playstation-move-20100310052954910-000.jpg


شرکتهای پشتیبان

سونی اعلام کرده تا پایان سال مالی 2010 (که در تاریخ 31 مارس 2011 به اتمام میرسه) بیش از 20 بازی فقط توسط زیرمجموعه های خود سونی برای Move ساخته شده یا بهینه سازی میشن. یعنی یا از ابتدا برای Move طراحی شده یا بازیهای قبلی با این کنترلر جدید هماهنگ میشن.
علاوه بر خود سونی , تعداد زیادی بازیساز دیگه هم برای این کنترلر در حال ساخت بازیهای جدید هستند که در بین اونها اسامی چون Activision , Capcom , EA , Konami , Namco Bandai ,SEGA , Square Enix , Tecmo , THQ , Ubisoft و ... هم به چشم میخوره :

505 Games U.S.
Activision Publishing, Inc.
AQ INTERACTIVE Inc.
ARC SYSTEMS WORK CO.,LTD
ATLUS Co., LTD.
Bigben Interactive
CAPCOM CO., LTD.
CCP
Crave Entertainment
CYBERFRONT Corporation
Disney Interactive Studios
Electronic Arts Inc.
FromSoftware, Inc.
Game Republic, Inc.
GUST CO., LTD.
HUDSON SOFT CO., LTD.
IREM SOFTWARE ENGINEERING INC.
Koei Co., Ltd.
Konami Digital Entertainment Co., Ltd.
Majesco Entertainment
Marvelous Entertainment Inc.
NAMCO BANDAI Games Inc.
ONGAKUKAN Co., Ltd.
Oxygen Games
PAON CORPORATION
Q Entertainment Inc.
Q-GAMES, LTD.
SEGA CORPORATION
Sony Online Entertainment
Spike Co., Ltd.
SQUARE ENIX GROUP
TECMO, LTD.
THQ Inc.
UBISOFT
Warner Bros. Interactive Entertainment
Zoo Entertainment, Inc.

asdas333333move.JPG


اطلاعات درباره PlayStation Move با اینکه خیلی بیشتر از گذشته شده ولی هنوز کامل نیست. توانایی باتری این کنترلر , توانایی های Sub-Controller و ... هنوز اون طور که باید مشخص نشده. در E3-2010 علاوه بر نمایش بازیهای بیشتر و کامل تر برای Move , احتمالآ شاهد اخبار جدیدتری هم از این کنترلر خواهیم بود. کنترلری که قرار هست در باندل های متنوع با قیمتی کمتر از 100 دلار عرضه بشه.

Motion Fighter Hands-On از آرش عزیز

موفق باشین
 
آخرین ویرایش:
ممنون آریا جان برای مطلب . فقط امید وارم بازی کردن بقیه بازی ها مثل دموی که از SOCOM4 و بکس نشون دادن باشه به نظرم کلی حال میده .
 
این طوری یکم گرون تر در میاد! چون هم نتال و هم move جفتشون باید قیمتشون معقول باشه تا بتونن با wii رقابت کنن!
راستی تو اون یکی تاپیک در مورد اینکه چند تا باید بخری واسه هر بازی بحث بود جریانش چیه؟!
 
یک گیم پلی قدیم از re5 نشون دادن که با همین موشن کنترل بازی میکرد ولی اون موقع هنوز
Sub-Controller ش نبود باید دسته رو دستت میگرفتی واقعا جذاب بود ولی سخت
حالا تکمیل شده وای چه شود :love:ادم وادار میکن بخری یک بار دیگه re5 رو بری
 
این طوری یکم گرون تر در میاد! چون هم نتال و هم move جفتشون باید قیمتشون معقول باشه تا بتونن با wii رقابت کنن!

دقیقا همین طورهست .. من حدس می زنم 79 دلار قیمت بزارن یا حداقل یه مدل جدید PS-EYE عرضه کنن که قیمتش کمتر باشه

قیمت اگه بین 69 تا 79 باشه می تونه وارد رقابت بشه
 
خیلی عالی بود...
ولی باز هم ناتال جالبتر بود...:cool:البته اگه ازش پشتیبانی بشه...چون تو مقاله گفته که کنترلر WII و PS شبیه به هم هستن بازیسازها با این 2تا رحت ترن و برای ناتال باید جدا بازی بسازن...;)
 
این طوری یکم گرون تر در میاد! چون هم نتال و هم move جفتشون باید قیمتشون معقول باشه تا بتونن با wii رقابت کنن!
راستی تو اون یکی تاپیک در مورد اینکه چند تا باید بخری واسه هر بازی بحث بود جریانش چیه؟!

تازه...مثل اینکه هر پک یه دونه بستنی داره یه ps eye یه ساب کنترلر...
حالا بعضی بازی ها دو تا بستنی لازم دارن!
130-140 $ تو خرجیم:دی
 
تازه...مثل اینکه هر پک یه دونه بستنی داره یه ps eye یه ساب کنترلر...
حالا بعضی بازی ها دو تا بستنی لازم دارن!
130-140 $ تو خرجیم:دی
به همین خیال باش بالای 100 دلار باشه:دی
اگه این طور بشه رسما خودش رو بازنده کرده...!
شاید قیمت اصلیش این طوری باشه ولی با ضرر هم شده میدش بیرون تا بعدا بتونه به سودهی برسه...
 
به همین خیال باش بالای 100 دلار باشه:دی
اگه این طور بشه رسما خودش رو بازنده کرده...!
شاید قیمت اصلیش این طوری باشه ولی با ضرر هم شده میدش بیرون تا بعدا بتونه به سودهی برسه...
به هر حال اگه یه دونه بستنی داخل پک باشه حالا پک هر قیمتی باشه...باید یه بستنی دیگه هم تهیه کنیم:دی
 
به همین خیال باش بالای 100 دلار باشه:دی
اگه این طور بشه رسما خودش رو بازنده کرده...!
شاید قیمت اصلیش این طوری باشه ولی با ضرر هم شده میدش بیرون تا بعدا بتونه به سودهی برسه...
من فکر می کنم پک های مختلفی رو عرضه کنن
مثلا برای پارتی یه پک شامل دوربین یک Move و بازی رو به قیمت 69 دلار عرضه کنن
پک Socom4 یک دوربین یک Move و یک Sub و خود بازی به قیمت 89 دلار
پک ورزشی با یک دوربین و دو Move و بازی به قیمت 99 دلار

قیمت هر Move باید حدود 35 دلار باشه و Sub هم به قیمت 25-30 دلار عرضه می شه

---------------------------------------------------------------------------------------------
من معتقدم PS-Eye با کاهش قیمت عرضه می شه یا حداقل یک مدل جدید با قیمت کمتر عرضه خواهد شد تا قیمت کلی پک ها پایین بیاد
 
شما نمایشگاه رو ندیده دارین نظر میدن واقعا که گفته شده 1MOVE که دو دسته هستش با یک عدد بازی با PS eye با هم قیمتی زیر 100$ داره .
بعدشم 1باندل زیر 100$ش رو بگیری اگه بخوای 1دسته یش رو هم بگیری شاید 100 تا در باید این جوری که خودشون گفتن .
 
ممنون آریا جان

فکر کنم شباهتش با کنترلر Wii واسش خوب باشه . چون بازی ساز ها با تکنولوژی Wii آشنایی دارن و دیگه لازم نیست همین مراحل برای PS3 طی بشه.
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or