چندی پیش فیلمی با نام Wanted توسط Universal Pictures به نمایش در آمد که به جرات میتوان گفت از بهترین فیلم های اکشن با مایه های تخیل و سرشار از تحرک و هیجان بود. این فیلم که بر گرفته از داستان های مصور فرانک میللر است داستان پسر جوانی، به نام Wesley Gibson را نقل می کرد که به دنبال پدر خود و هویت اصلی اش وارد باندی بزرگ و البته عجیب و متمایز از دیگر انسان ها می شود. این باند که با نام اتحادیه قاتلین سرنوشت شناخته می شدند در موردی با دیگر اشخاص معمولی فرق داشتند. ضربان قلب بالا؛ که این اجازه یا بهتر بگوییم، این قابلیت را به آنها میداد که سریع تصمیم بگیرند، سریع حرکت کنند، و از همه مهمتر سریع ببینند که در نتیجه این کار ها، قادر به شلیک گلوله آن هم به نوع کات دار بودند.
حالا بعد از گذشت مدت زمانی (نه زیاد) این قاتلین در قالب بازی ویدئویی بازگشته اند تا به کشتار خود ادامه دهند. بازی نیز همانند فیلم به دنبال داستان Wesley Gibson خواهد بود اما اینبار به داستان پدر ویسلی و مادرش می پردازد و شما را با فصلی جدید از زندگی این جوان همراه خواهد کرد.
در بازی شما کنترل دو گیبسون ها یعنی خود ویسلی و پردش را بر عهده دارید. سبک بازی اکشن سوم شخص است و در بازی قابلیت هایی تیراندازی، در گیری تن به تن، حرکات اکروباتیک و کمی مخفی کاری گنجانده شده است. گیم پلی را میتوان ترکیبی از GeOW و DarkSector دانست؛ یعنی حرکت، سنگر گیری و تیر اندازی. همانند فیلم بازیکن قادر به کات دادن گلوله خواهد بود که می توان افراد پشت سنگر را به راحتی هدف قرار داد، بدین گونه که با تعیین فرد مورد نظر خط انحنای گلوله نشان داده می شود که باید با تغییر حالت آن، مقدار مورد نظر برای برخورد با هدف را مشخص کنید و بعد شلیک. اما این را هم خاطر نشان شوم که از این قابلیت بصورت مداوم نمی توان استفاده کرد و همانند دیگر بازی های هم سبک به مقدار آدرنالین خون بستگی دارد که با کشتن افراد و انجام بعضی حرکات پر خواهد شد. در طول بازی می توان با مایه های مخفی کاری که به آن اضافه شده افراد دشمن را از پشت سر گرفته و به عنوان سپر استفاده کرد. به نظر می رسد سیستم کاور گیری کمی پیچیده و کامل باشد، چون تقریبا در تمام مکان ها می توان کاور گرفته و به حالت های مختلف از کاور خارج شده یا موقعیت را تغییر داد. اما احساس میشود بازی بیش از حد به سمت کاور گیری تمایل دارد و امیدواریم این کار باعث خسته کنندگی بازی نشود. مبارزات تن تن تقریبا خوب کار شده اند اما نمیتوان گفت جالب و کامل است، می توان در مواجه با دشمن با حرکات مختلفی آنها را از پای در آورد. در بعضی مواقع نیز به سبک دکمه زنی باید از شر دشمنانی که به شما چسبیده اند راحت شد.
در ادامه به بررسی 3 مرحله ای که در دمویی که اخیرا از بازی منتشر شد می پردازیم:
مرحله اول بازی با نام When the Water Broke آغاز شد و ما شاهد درگیری کراس برای دیدن شخصی به نام Alyse هستیم. Alyse در ساختمانی که با دشمنان محاصره شده گیر کرده و با داشتن نوزادی در بقلش (شاید خود ویسلی) سعی در یافتن مکانی امن برای خود میگردد. و این لحظه شما باید با به نوعی کاور دهی به فرار Alyse کمک کنید. نکته جالب توجه در این قسمت از دمو این بود که زمانی که Alyse در حال فرار است دشمنان هیچ توجی به او نداشته و با تمام قدرت فقط به سمت شما حمله میکنند. در این جا باز هم حرکات آهسته و کات دادن گلوله آغاز میشود.
مرحله بعدی در نقش ویسلی و در شیکاکو اتفاق می افتد. ویسلی به دنبال نابودی باند قاتلین وارد محوطه شده و به آرامی نگهبانی را از پشت می گیرد. می توان با زدن دکمه B (دایره در PS3) نگهبان را کشت یا از اون به عنوان یک سپر گوشتی استفاده کرد. در این مرحله نیاز مبرهن به استفاده از کاور گیری احساس می شود و باید با کاور گیری و تعویض بین کاور ها با دشمنان مقابله کنید. بعد از مدتی افرادی سپر دار وارد میدان می شوند که تا حدی برای شما مشکل ساز خواهند بود. دو راه برای مقابله با این افراد چندین راه وجود دارد. 1) مستقیم به سمت او هجوم ببرید و امیدوار باشید که بتوان با ضربات تن به تن او را از پای در آورد. 2) کاور گرفته و با تکنیک Blind Fire یا شلیک کو کورانه او را بکشید. 3) با روش کات دادن گلوله با او مقابله کنید که زیاد هم امیدوار به این روش نباید باشید. بعد از ترک محوطه حیاط ویسلی وارد محیط بسته شده و در اینجا سکانس های صحنه آهسته شروع می شود که شما فقط نقش تیر انداز را بازی خواهید کرد و با آهسته شدن زمان باید به نقاط حساس شلیک کرده و یا مستقیما دشمنان را نابود کنید.
مرحله آخر که به نظر من جذاب ترین مرحله بود، در یک هواپیما که در شرایط بدی قرار دارد اتفاق می افتد. می توان از صندلی ها به عنوان کاور استفاده کرد و با شلیک به کپسول ها باعث انفجار افراد کنار آنها و جزئیات محیطی بود. بعد از مدتی مبارزه، هواپیما به حالت عمودی و سقوط در می آید و باید در این حالت به فکر نجات جان خود و نیز درگیری با دشمنان بود.
گرافیک بازی از موتور استفاده شده در بازی Bionic Commando بهره می برد و می توان لقب خوب و قابل قبول را برای آن انتخاب کرد. نور پردازی خوب کار شده و بلور استفاده شده در مواقع خاص چشم را نوازش می دهد. صدا گذاری نیز در سطحی خوبی است، هر چند در دچار نوسان است. یعنی در بعضی مواقع پر چزئیات و پر سرو صدا و در موقع دیگر بسیار ساکت و بی صدا است.
در کل بازی Wanted: Weapons of Fate می تواند برای دوستداران کامیک و علاقه مندان به این فیلم جذاب باشد، اگر المان های کاور گیری و کات دادن گلوله دچار خستگی بیش از حد برای آن نشود و داستان بازی به خوبی روایت شود. امیدواریم که اینگونه باشد و شاهد یک فیلم بازی تاسف بار نباشیم. جواب تمام این سوالات در 24 مارچ همین سال معلوم خواهند شد.