vulkan vs open GL vs DX

وضعیت
گفتگو بسته شده و امکان ارسال پاسخ وجود ندارد.

progamer

کاربر سایت
Mar 31, 2008
199
سلام
دوستان یکی یک توضیح در مورد این 3 تا و تفاوتشون می شه بده؟
در حال حاضر کدوم عملکرد بهتری داره؟
 

PipBoy3000_v2

کاربر سایت
Mar 6, 2009
976
میتونستی گوگل کنی ولی بزار ساده بگم:
روزی روزگاری دو تا api گرافیک بودن:
dx و open gl
اینا کنار هم دیگه زندگی میکردن. dx تا آخرین ورژنش که 11 و خرده ای بود حداکثر با 4 هسته کار میکرد و open gl هم خیلی سخت بود که با بیشتر از یکی باهاش کار کنی (این دو تا گفته dev ها هست)
بعد nvidia اومد cuda core معرفی کرد و بیشتر این چیزا رو رفع کرد (یجورایی کلک رشتی زد به جفتشون) و amd هم تقریباً کار خاصی نکرد.
بعد amd اومد گفت زکی من الان میام با mantle که با کمک خودش و dice و چند تا دیگه ساختم میام یه اورهد کمتر از اون دو تا رو معرفی میکنم. رو هر چند تا هسته هم که بخوای کار کنه واست! البته میکنمش انحصاری خودم!!
چون mantle api اولین api ایی بود که خیلی به سخت افزار نزدیک بود (شاید هم اولین نبود چون شنیدم 3dfx قبلاً یه api داده بود که به سختافزار نزدیک بود ولی به هرحال...) کد نویسی باهاش خیلی سخت بود. نمونه اش بازی های bf4 و thief بودن که تقریباً خیلی mantle اشون داغون بود مخصوصاً اگه زیر 3 گیگ vram داشتی. همچنین کمتر کسی amd داشت که gcn 1.2 به بالا باشه برای همین کمتر کسی میتونست از mantle api استفاده کنه... خلاصه یه گی بازاری بود! (ببخشید دیگه واقعاً بود!!)
بعد یه گروهی اون vulkan رو معرفی کرد که دارن روش کار میکنن و گفتن که mantle رو به عنوان نمونه گرفتن (تا اونجایی که dev ها میگن فقط از mantle ایده گرفتن و هیچ کدی ازش بلند نکردن!) و گفتن ما یچی خفن میدیم به همه دستگاهایی که open gl 4.5 به بالا (فکر کنم) میخوردن کار کنن. (ویندوز لینوکس اندروید ماشین لباسشویی و...) و این چیز خفن خیلی خوب و مستقیم با cpu و gpu در ارتباط هستن و کارها رو موازی انجام میدن.
microsoft هم با dx اومد گفت منم بلدم اومد dx12 رو معرفی کرد. (تقریباً خوبی هاش با vulkan یکی هست و بدیش اینه که فقط رو ویندوز 10 و آخرین ورژن ویندوز 7 کار میکنه و رو ویندوز 8 و 8.1 کار نمیکنه!!)

عملکرد:
کار کردن با dx 12 و vulkan برای dev ها سخت تر هست و علم بیشتری میخواد برای همین اگه کار باهاش رو بلد نباشن گی میزنن به بازیشون... *اهم* division *اهم*
ولی وقتی درست کار کنه نتیجه اش بهتر از dx 11 و open gl هست نمونه اش هم doom و borderlands 3 که با vulkan و dx 12 رو cpu داغون من 60 فریم راحت میدن! (با open gl و dx11 40 فریم ان)
از طرفی هم بازی باید از پایه برای اینا ساخته بشه. خیلی ها اومدن یه کد های dx11 رو یک به یک کردن گفتن ما vulkan آوردیم به بازی ولی واقعاً از هیچ چیز خوبش استفاده نکردن مثل The Talos Principle و Dota 2

تا الان بزرگترین کاری که vulkan کرده این بوده که روح تازه ای به linux gaming بخشیده.

راستی یه api دیگه هم هست به نام metal که بچه لوس apple هست. میگن اونم چیز خوبیه ولی چون به زور باباش داره میکشتش بالا زیاد ملت دوسش ندارن! (وقتی vulkan هست اخه...)

راستی اگه مطلبی رو اشتباه گفتم بگید.
 
وضعیت
گفتگو بسته شده و امکان ارسال پاسخ وجود ندارد.

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر