Thief: عنوانی که باعث تحول سبک Stealth شد

Safety & Peace

ارباب مطلق سوزوران
کاربر سایت
مطلب زیر از سایت Gameinformer و جهت اطلاع عمومی نوشته شده و هیچگونه جنبه خبری ندارد.
======================================================================

ThiefRetro_610.jpg



1998 سالی بود که دو عنوان بزرگ در صنعت بازی های کامپیوتری در ژانر مخفی کاری (Stealth) را به خود دید.
مهم ترین و قابل توجه ترین آنها چیزی نبود جز Metal Gear Solid که به عقیده خیلی ها بهترین بازی تاریخ در سبک Stealth نامیده میشود. با این حال، عنوان دوم کمی بعد از MGS عرضه شد و نقش بسیار مهمی در سبک Stealth ایفا کرد و این بازی چیزی نبود جز Thief: The Dark Project که توسط استودیوی Looking Glass Studios ساخته شد.

بر خلاف دیگر بازی هایی که محتوای سنگین Stealth را دارا هستند، به عنوان مثال : Deus Ex، Tenchu و حتی Assassin's Creed، مخفی کاری تنها راه حل پیشبرد بازی در Thief: The Dark Project و دو ادامه آن Thief II: The Metal Age و Thief: Deadly Shadows بود.

با اینکه Square Enix و Eidos Montreal بر روی بازی جدیدی در سری کار میکنند و عناوینی همچون Dishonored نیز با الهام گرفتن از این عناوین در دست تولید است، به این نتیجه رسیدیم که برگه های تاریخ را ورق زده و نگاهی دیگر به این سری داشته باشیم.

در Thief: The Dark Project بازیکن در نقش Garrett ظاهر میشد که برای زنده ماندن در دنیای زیر زمینی Steampunk city و قلعه های به سبک ویکتوریایی و سیستم های خطر مجهز، به انواع و اقسام حیله ها و نیرنگ ها چنگ میانداخت.
Garrett فردی فرز بود اما یک فرد معمولی. نه قدرتمند و نه با مهارت های عجیب مبارزاتی، و چون بیشتر دشمنان بازی قدرتمند بودند و نمیتوانست به طور مستقیم با آنها درگیر شود، بنابراین Garrett میباست با مخفی کاری دشمنان را غافلگیر کند.
با این حال نگهبانان و تله ها تنها خطرات موجود نبودند. در Thief، نور و صدا هم به اندازه شمشیر مرگبار بود. نگهبانان هرگونه اختلال و مزاحمت را متوجه میشدند مگر اینکه بازیکن در تاریکی پنهان و کاملا سکوت میکرد.
هر چقدر که دشمنان نیرومند بودند، Garrett هم یک دزد ماهر بود که با استفاده از شیوه ها و ابزار هایی از قبیل تیر های آبی که باعث خاموش شدن مشعل ها میشد و یا تیر های خزه ای که صدای پا را خفه میکردند، برای پیشبرد مقاصد خود استفاده میکرد.
این بازی بود که نیاز به مهارت بالایی داشت و صبور بودن اولین قانون بازی بود و هر گام اشتباه منجر به کشته شدن میشد.

علاوه بر گیم پلی منحصر به فرد، Thief همچنین داستانی جذاب داشت. در ابتدا Garrett تنها یک هدف را دنبال میکرد: پولدار شدن به سریع ترین راه ممکن. مهارت او در دزدی و سرقت باعث توجه یک اشراف زاده مرموز به نام Constantine شد، که با تماس با Garrett از او خواست که یک الماس مرموز و جادویی به نام "EYE" را به دست آورد.
از آنجایی که این جواهر در دست یک فرقه متعصب به نام Hammers بود، این یک ماموریت آسان نبود. از این به بعد گیم پلی بازی از مخفی کاری و دوری از نگهبانان و Loot کردن، به مبارزات تغییر پیدا میکرد و با عمیق تر شدن داستان، Garrett میبایست با خدای شیطانی به نام Trickster مقابله میکرد قبل از اینکه او شهر را نابود کند.


ThiefRetro_2.jpg



در ادامه، دنباله ای در سال 2000 به نام Thief II: The Metal Age بر این بازی عرضه شد.

یکی از انتقادات وارده بر عنوان اول این بود که بازیکنان میبایست وقت بیشتری را صرف دزدی میکردند تا مبارزه با نیروهای ماورای طبیعه. در نتیجه، وقتی Looking Glass به ساخت Thief II روی آورد، در ابتدا به طراحی مراحل پرداخت و سپس داستان بازی را نوشت. این برای اطمینان پیدا کردن از این بود که بازیکنان وقت بیشتری را صرف نقش یه دزد ماهر بودن، بکنند.

علاوه بر این رویکرد جدید داستانی، Thief II مکانیزم عنوان اول را هم نیز بهبود بخشید.این تغییرات شامل ابزار های بیشتر همانند پرتاب یک دوربین جاسوسی و دشمنان باهوش تر که هنگام خاموش شدن ناگهانی مشعل به جستجو در محیط میپرداختند، میشد.

نگاه و احساس به بازی در اوایل یکسان به نظر میرسید اما پس از تجربه بازی، این عنوان بیشتر بر روی دزدی از ثروتمندان تمرکز داشت بر خلاف عنوان قبلی خود.

وقتی که Looking Glass Studios مدتی پس از عرضه Thief II از بازی سازی به کنار رفت، به نظر میرسید که این سری نیز به پایان خود رسیده است.
با این حال سازندگان بازی که به Warren Spector’s Ion Storm پیوستند، خاطر نشان کردند که Garrett همچنان زنده است.
Ion Storm در سال 2004 سومین قسمت از این سری را به نام Thief: Deadly Shadows برای PC و XBOX منتشر کرد.

این بازی شامل گرافیک بسیار به روز و مکانیک بهتری نسبت به عنوانین قبلی بود و آن ها را بهبود بخشید. به عنوان مثال سیستم اشاره کلیک دو عنوان اول برای lock picking با مینی گیمی همانند سری Fallout 3 جایگزین شد.
با اینکه این عنوان ساختاری داستان محور همانند نسخه اول داشت اما به اندازه نسخه دوم در ذهن طرفداران ماندگار نشد.

اما یک مرحله در این عنوان وجود داشت که همچنان در ذهن طرفداران حک شده است. در مرحله “Robbing the Cradle” ، گرت وارد یک پرورشگاه و تیمارستان میشد و در آنجا با ارواح زندانیانی که در آنجا محصور بودند مواجه میشد. این یکی از ترسناک ترین مراحل در تاریخ بازی های ویدویی بود.


ThiefRetro_1.png



با این همه، این به اندازه لازم، کافی نبود تا طرفداران را به اندازه دو نسخه اول علاقه مند کند. اما با این حال نظرات زیادی راجع به سومین قسمت وجود داشت. Deadly Shadows المان های قوی دو نسخه پیشین را با گرافیک بهتر، هوش مصنوعی بهتر و دیگر پیشرفت های تکنولوژی به روز کرد.

داستان Garrett هنوز تمام نشده است! با تشکر از Eidos Montreal، استودیویی که چندی پیش روح تازه ای در کالبد فرنچایز Deus Ex دمید.
تا کنون، تیم سازنده از دادن هرگونه اطلاعات پیرامون Thief 4 خودداری کرده و سکوت میکند. اگرچه اطلاعات کمی از این عنوان در دسترس است اما اطلاعاتی بر روی اینترنت منتشر شده است که گویا گواه بر ادامه مستقیمی بر داستان Garrett دارد. ناشر این عنوان یعنی Square Enix هنوز تاریخ عرضه ای برای این عنوان اعلام نکرده است.

صرف نظر از اینکه سری های بازی چگونه در این سال ها دچار تغییرات زیادی شده اند، گیم پلی اساسی در نسخه های اول هست که بازی ها را لذت بخش میکند.
در دنیای که مخفی کاری به عنوان یک گزینه انتخابی در بازی ها تبدیل شده است، این واقعا لذت بخش است که بازی داشته باشیم که به طرز محکمی بر روی گیم پلی Stelath خود متمرکز شده است.

منبع
 
آخرین ویرایش:
If I never see another glyph again, it'll be too soon


از همون موقعی که اخرین دیالوگ Deadly Shadows رو شنیدم منتظر ساخت قسمت بعدی این بازی بودم.خیلی حیفه که همچین عنوانی خاک بخوره.
 
اولین برخورد من با این بازی Deadly Shadows بود که واقعاً برام عجیب بود سبک بازی...
Stealth بازی کرده بودم اما این بازی یه چیزی بیشتر از تمام چیز هایی بود که تا الان رفته بودم؛ اصن یه وضعی...
بعدش رفتم شماره دوم رو بازی کردم ولی هنوز شماره اول رو نتونستم گیر بیارم، تو تورنت هم سید پایین بود نمی شد دانلود کرد...

کاراکتر Garret هم فوق العاده دوست داشتنی بود و برام جالب بود که Thieves Guild توی اسکایریم و آبلیویون چقدر وامدار این بازی هست...
کلاً حرف نداشت...
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or