ورود
ثبت نام
صفحه اصلی
اخبار بازی
بررسی بازی
حقایق بازیها
داستان بازی
بررسی سخت افزار
برنامههای ویدیویی
انجمنها
نوشتههای جدید
پرمخاطبها
جستجوی انجمنها
جدیدترینها
ارسالهای جدید
آخرین فعالیتها
کاربران
کاربران آنلاین
جستجو
جستجو فقط عنوان ها
توسط:
جستجو فقط عنوان ها
توسط:
ورود
ثبت نام
جستجو
جستجو فقط عنوان ها
توسط:
جستجو فقط عنوان ها
توسط:
Menu
Install the app
Install
فراخوان عضویت در تحریریه بازیسنتر | برای ثبت درخواست کلیک کنید
صفحه اصلی
انجمنها
گفتگو درباره بازیها و صنعت بازیهای ویدیویی
بازیهای کنسول و کامپیوتر
*SPOILER ALERT* گفتگو در مورد داستان The Last of Us Part II (پست اول با دقت خوانده شود)
ارسال پاسخ
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
متن گفتگو
<blockquote data-quote="stanley" data-source="post: 4795124" data-attributes="member: 103247"><p>منظور ادای دین نیست بلکه تعهدی هست که نویسنده نسبت به اون کارکترها داره. نمیشه شما رابطه بین ادم ها رو شکل بدی بعد بگی من دیگه هیچ تعهدی بهشون ندارم و هرطور دوست داشتم شخصیت ها رو خاتمه بدم؟! ببینید من با مرگ جول مشکلی ندارم ناتی داگ هم اولین استودیویی نیست که کارکتر محبوبش رو به کام مرگ فرستاده. منتها وقتی به قول خودت نقطه عطف داستان مرگ جول میشه باید برای این اتفاق توجیحی وجود داشته باشه که مخاطب این رو بپذیره. رد دد ٢ رو بازی کردی؟ (نخون اگه بازی نکردی!!) [ISPOILER]راک استار اونقدر پرداخت شخصیت ارتور رو زیبا انجام داده که با اینکه اخر بازی بعد از تمام اتفاق هایی که شما با او همراه میشید ، ارتور میمیره با اینکه مرگ ارتور بسیار هولناک غم انگیز و غیر منتظره است اما کاملا تعریف شده و مخاطب اون رو میپذیره چرا که در راستای روایت بازی بوده اما برای جول اینطور نیست[/ISPOILER]مرگ جول انچنان توجیح پذیر نیست چراکه بازی سعی داره شما به همین خاطر در قالب شخصیتی قرار بده که به هیچ وجه نمیتونه داستانش مرگ جول رو برای شما قابل پذیرش کنه. فلش بک ها هم بیشتر از اینکه روی کارکتر جول تمرکز داشته باشه روی الی تمرکز داره و دقیقا همون هدفی داره که برای ابی بعدا انجام میده یعنی نشون دادن دو سمت داستان رو و هیچ وقت نمیتونه اون رابطه ای که توی قسمت یک به زیبایی شروع شد و در انتها وارد فاز جدیدی شد رو ادامه بده.</p><p></p><p>این چیزی که شما گفتی توجیحی هست که خودتون دارید انجام میدید. من قبل از اینکه شماره دوم رو بازی کنم نسخه ی یک تموم کردم و کاملا خصوصیت شخصیت جول توی ذهنم وجود داشت. اما قسمت برخوردش با ابی با اونچیزی که توی شماره ی اول از شخصیت جول به نمایش میگذارن کاملا فرق میکنه. جول و تام به قول خودشون که توی شماره اول میگن اونها سوروایور هستن که ٢٠ سال تونستن توی همچون دنیای خشنی زنده بمونن چطور بعد از ۴سال همچی یادشون میره و تصور میکنن همه چی گل و بلبله! تازه توی این ۴سال قرنطینه هم که نبودن و با دنیای خارج کاملا ارتباط داشتن مثلا یاداوری میکنم صحنه ای که جول و الی با ماشین به یک فردی که درخواست کمک داره برخورد میکنن و چطور جول در همون نگاه اول تونست به نیت شخص پی ببره. یا جالبتر اینکه موقع برخورد با دو برادر سیاه پوست تو قسمت اول همینکه الی میاد اسمش رو به اونها میگه ناگهان جول با دستش فورا سعی میکنه جلوشو بگیره تا بهشون از خودش اطلاعات نده. تازه اونها یک بچه و یک جوون بودن حالا شما همین رو با صحنه ی ابی و رفقاش تو نسخه ی دوم مقایسه کنن که گروهی احاطه شون کرده بود تا متوجه بشی رفتار جول چقدر ساده لوحانه بوده.</p><p></p><p></p><p>من ایراد اصلی بازی رو همین روایت داستانی میدونم. مشکل اصلی داستان تاکید بر این موضوعه که شما باید رفتار ابی رو بپذیری ولی هیچ وقت همچون اتفاقی نمیفته! دلیل اصلیش هم اینه که ببین جول شخصیت پردازی بسیار قدرتمندی داشت خیلی سخت میشد حذف شدنش از داستان رو پذیرفت (حتی همون اوایل که یادمه میگفتن تنها کارکتر قابل بازی الیه کلی اینجا ما خورد تو ذوقمون!!) حالا بازی نتنها اون رو از داستان حذف کرده بلکه به یک شکل بسیار بی رحمانه ای این شخصیت محبوب رو کشته و حالا از شما میخواد که با قاتلش همراه بشید! این ایده هیچ وقت درست در نمیاد مگر زمانی که بازی بتونه اونقدر قاتله رو قوی شخصیت پردازی بکنه (حداقل در حد الی و جول) که ما مجاب بشیم که از "دید ابی جول رو مستحق همچون مرگ بی رحمانه ای بدونیم" (بهمون صورت که ما تو نسخه ی اول از دید جول فایرفلای ها رو مستحق مرگ دونستیم، بهمین صورت که در نسخه ی دوم از دید الی گروه wlf رو مستحق مرگ دونستیم) اما این موضوع با توجه به داستان و شخصیت های بسیار تاثیر گذار نسخه ی اول برای ابی نمیتونه شکل بگیره و مردود میشه. حالا شما هرچقدر که بخوای که به ابی حق بدی اما جول رو همیشه ترجیح میدی، الی رو همیشه ترجیح میدی درنتیجه نمیتونی در کالبد ابی رفتارهاش رو بپذیری. یک مشکل دیگه هم که روایت بازی داشت این بود که شما همون اول بازی میفهمی که ابی جول رو کشته و بعد از این موضوع کنترل کارکتر ابی رو در دست میگیری. شاید اگر نمیدونستیم ابی جول رو کشته و حداقل همون اوایل پیش زمینه ای از این شخص نداشتیم شاید باز موضوع جور دیگری بود.</p><p></p><p></p><p>متوجه ربط اش به موضوع چرخه ی خشونت نشدم، چرخه ی خشونت اینجا وقتی معنا میده که جول اعمالش از طرف ما مستحق همچون مرگی باشه، مرگی که با روایت و داستان بازی سعی داره اینبار "ما" رو جای ابی قرار بده و بگه حق داشته بدلیلی کاری که جول کرده اون رو بکشه این چیزیه که پذیرفتنش سخته چون در وحله ی اول توی نسخه ی یک اون کار رو "ما" انجام دادیم "ما" جول بودیم و اینبار سخت میشه "ما" جای ابی باشیم و اون کارهایی که "ما" در نسخه ی اول نجام دادیم رو نقض کنیم. </p><p>درکل جواب این پاراگراف رو همون توی پاراگراف بالایی که نوشتم هست داستان ابی به هیچ وجه به اندازه داستان جول و الی تاثیرگذار نیست که من حق رو به ابی بدم. ببینید وقتی من میگم همذات پنداری یکی از اصلی ترین شاخصه ی بازیه اینه که من تمام رفتارهای جول و الی رو با اینکه کاملا اشتباه بوده ظالمانه بوده خودخواهانه بوده اما کاملا میپذریم این یعنی شخصیت پردازی این دو انقدر عالی بوده که من میتونم رفتار جول رو بپذیرم وقتی بابای ابی رو میکشه من میتونم رفتار الی رو بپذریم وقتی مل یا owen رو میکشه اما هرگز نمیتونم همونقدر رفتار ابی رو بپذیرم وقتی جول رو میکشه یا وقتی جسی رو میکشه یا وقتی با الی درگیر میشه.</p><p></p><p>الان مشکل اصلی عدم همذات پنداری و درک کارکتر ابی هست و بیشتر نقد داستانی به همینه اگر با این موضوع مشکلی نداشته باشیم خیلی از مشکلات داستانی حل میشه. منظور از مکالمه ی تکراری جنس مکالمه هایی هست که به کار میبرن. فضای داستانی ای هست که شخصیت های دنیای ابی دارن و خود ابی داره. این اینه ی همدیگه بودن رو بیشتر برای من حالت فیک بودن و عدم خلاقیت توی داستان ابی رو به من میداد. ببینید من با جول 15 16 ساعت توی بازی قبلی بازی کردم نمیتونم با معرفی 10دقیقه ای از پدر ابی اون شخص برام اهمیت پیدا کنه. و دوباره اینکه این چرخه وقتی معنا پیدا میکنه که من بتونم دنیای ابی رو هم به اندازه ی الی بپذریم وگرنه توی چرخه ی مرحله ی الی خواهم موند و هیچ وقت وارد چرخه ی مرحله ی ابی نمیشم و هنوز هم انتقام الی برام ارجحیتش از ابی بیشتره در نتیجه اینکه توازن دو طرفه ای برای این چرخه وجود نداره و همیشه مخاطب جانب یک طرف (الی) رو بیشتر میگیره.</p><p></p><p>نتیجه ی جنگ دو گروه سرافایت ها و ولف ها انتقام خواهی نبوده تفاوت ایدعولوژیه که نمیتونستن باهم کنار بیان و همیشه بینشون جنگ وجود داشته. مثل گروه های متفاوتی که توی بازی بودن و همیشه باهم در نزاع بودن. مثل فدرا و ولف ها یا فایرفلاها و میلیتاری ها ... </p><p>ببین خودت میگی نباید رفتار کسی رو قضاوت کنیم ، حرکت ابی چطور میتونه یک ارزش باشه و حرکت جول ارزش حساب نشه. برای جول هم الی به اندازه ی یک دنیا مهم بوده و نجات اون به اندازه یک دنیا ارزشمند.</p><p></p><p>نحیف و سست عنصر از نظر شخصیتی، مرگ جول توی بازی دلیل قانع کننده ای نداره اما انتقام الی چرا. الی شخصیت مصمم و به قولی یک دنده ای هست.بطور مثال الی با اینکه جول اون رو نجات داده هرچند که سعی میکنه اما نمیتونه جول رو ببخشه یا توی صحنه ای که مسعول بار جکسون بهش توهین میکنه و بعد معذرت خواهی میکنه باز هم اون رو نمیبخشه اما در اخر بازی این شک و تردید ناگهان از کجا اومد؟ الی تا انتهای بازی میل به کشتن ابی در اون وجود داشت و تنها انتهای بازی بود که تصمیم گرفت بی خیال ابی باشه.</p><p></p><p>نمیتونم قانع بشم بازی الی رو به رستگاری و ارامش خاطری که دنبالش بود رسوند بلکه انگار در خلا تاریکی رها کرد (برخلاف ابی).یه فلش بک بزنیم به رابطه جول و الی، بعد از اینکه الی از نیت جول باخبر میشه رابطه ی این دوتا باهم کاملا خراب میشه اما دقیقا شب قبل از مرگ جول، الی برمیگرده و به جول میگه دوست داره اون رو ببخشه یعنی شروع ترمیم رابطه ای که تخریب شده بود اما همون زمانی که الی شروع میکنه این رابطه رو ترمیم کنه و یک فرصت دوباره به جول بده ، ابی میاد و جول رو دقیقا جلوی چشمش میکشه، یعنی این فرصت رو از الی میگیره و او هیچ وقت این فرصت رو پیدا نمیکنه که جول رو ببخشه. این غم و حسرت بزرگ همیشه دنبال الی خواهد موند (حتی اگر هم انتقام میگرفت). بازی سعی میکنه مفاهیم ارزشمندی رو بیان کنه اما تاثیرگذار نیست بنابر دلایلی که مطرح شد. بازی قطعا قصدش نکوهش چرخه ی خشونته و هر لحظه در صدد که این رو گوشزد کنه (حتی اخر بازی هم که الی دوباره میخواست انتقام بگیره ، دینا رو از دست میده). در انتها الی هیچ وقت نتونست به رستگاری برسه بلکه در پایان بازی که همه چیزش رو از دست میده (حتی انگشتانش رو و گیتار زدنش رو ، تنها رشته ای که اون رو به جول وصل میکرد) در نتیجه الی گیتار رو رها میکنه قدم ور میداره و سعی میکنه همه فقدان هایی که متحمل شده رو در خودش هضم کنه.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="stanley, post: 4795124, member: 103247"] منظور ادای دین نیست بلکه تعهدی هست که نویسنده نسبت به اون کارکترها داره. نمیشه شما رابطه بین ادم ها رو شکل بدی بعد بگی من دیگه هیچ تعهدی بهشون ندارم و هرطور دوست داشتم شخصیت ها رو خاتمه بدم؟! ببینید من با مرگ جول مشکلی ندارم ناتی داگ هم اولین استودیویی نیست که کارکتر محبوبش رو به کام مرگ فرستاده. منتها وقتی به قول خودت نقطه عطف داستان مرگ جول میشه باید برای این اتفاق توجیحی وجود داشته باشه که مخاطب این رو بپذیره. رد دد ٢ رو بازی کردی؟ (نخون اگه بازی نکردی!!) [ISPOILER]راک استار اونقدر پرداخت شخصیت ارتور رو زیبا انجام داده که با اینکه اخر بازی بعد از تمام اتفاق هایی که شما با او همراه میشید ، ارتور میمیره با اینکه مرگ ارتور بسیار هولناک غم انگیز و غیر منتظره است اما کاملا تعریف شده و مخاطب اون رو میپذیره چرا که در راستای روایت بازی بوده اما برای جول اینطور نیست[/ISPOILER]مرگ جول انچنان توجیح پذیر نیست چراکه بازی سعی داره شما به همین خاطر در قالب شخصیتی قرار بده که به هیچ وجه نمیتونه داستانش مرگ جول رو برای شما قابل پذیرش کنه. فلش بک ها هم بیشتر از اینکه روی کارکتر جول تمرکز داشته باشه روی الی تمرکز داره و دقیقا همون هدفی داره که برای ابی بعدا انجام میده یعنی نشون دادن دو سمت داستان رو و هیچ وقت نمیتونه اون رابطه ای که توی قسمت یک به زیبایی شروع شد و در انتها وارد فاز جدیدی شد رو ادامه بده. این چیزی که شما گفتی توجیحی هست که خودتون دارید انجام میدید. من قبل از اینکه شماره دوم رو بازی کنم نسخه ی یک تموم کردم و کاملا خصوصیت شخصیت جول توی ذهنم وجود داشت. اما قسمت برخوردش با ابی با اونچیزی که توی شماره ی اول از شخصیت جول به نمایش میگذارن کاملا فرق میکنه. جول و تام به قول خودشون که توی شماره اول میگن اونها سوروایور هستن که ٢٠ سال تونستن توی همچون دنیای خشنی زنده بمونن چطور بعد از ۴سال همچی یادشون میره و تصور میکنن همه چی گل و بلبله! تازه توی این ۴سال قرنطینه هم که نبودن و با دنیای خارج کاملا ارتباط داشتن مثلا یاداوری میکنم صحنه ای که جول و الی با ماشین به یک فردی که درخواست کمک داره برخورد میکنن و چطور جول در همون نگاه اول تونست به نیت شخص پی ببره. یا جالبتر اینکه موقع برخورد با دو برادر سیاه پوست تو قسمت اول همینکه الی میاد اسمش رو به اونها میگه ناگهان جول با دستش فورا سعی میکنه جلوشو بگیره تا بهشون از خودش اطلاعات نده. تازه اونها یک بچه و یک جوون بودن حالا شما همین رو با صحنه ی ابی و رفقاش تو نسخه ی دوم مقایسه کنن که گروهی احاطه شون کرده بود تا متوجه بشی رفتار جول چقدر ساده لوحانه بوده. من ایراد اصلی بازی رو همین روایت داستانی میدونم. مشکل اصلی داستان تاکید بر این موضوعه که شما باید رفتار ابی رو بپذیری ولی هیچ وقت همچون اتفاقی نمیفته! دلیل اصلیش هم اینه که ببین جول شخصیت پردازی بسیار قدرتمندی داشت خیلی سخت میشد حذف شدنش از داستان رو پذیرفت (حتی همون اوایل که یادمه میگفتن تنها کارکتر قابل بازی الیه کلی اینجا ما خورد تو ذوقمون!!) حالا بازی نتنها اون رو از داستان حذف کرده بلکه به یک شکل بسیار بی رحمانه ای این شخصیت محبوب رو کشته و حالا از شما میخواد که با قاتلش همراه بشید! این ایده هیچ وقت درست در نمیاد مگر زمانی که بازی بتونه اونقدر قاتله رو قوی شخصیت پردازی بکنه (حداقل در حد الی و جول) که ما مجاب بشیم که از "دید ابی جول رو مستحق همچون مرگ بی رحمانه ای بدونیم" (بهمون صورت که ما تو نسخه ی اول از دید جول فایرفلای ها رو مستحق مرگ دونستیم، بهمین صورت که در نسخه ی دوم از دید الی گروه wlf رو مستحق مرگ دونستیم) اما این موضوع با توجه به داستان و شخصیت های بسیار تاثیر گذار نسخه ی اول برای ابی نمیتونه شکل بگیره و مردود میشه. حالا شما هرچقدر که بخوای که به ابی حق بدی اما جول رو همیشه ترجیح میدی، الی رو همیشه ترجیح میدی درنتیجه نمیتونی در کالبد ابی رفتارهاش رو بپذیری. یک مشکل دیگه هم که روایت بازی داشت این بود که شما همون اول بازی میفهمی که ابی جول رو کشته و بعد از این موضوع کنترل کارکتر ابی رو در دست میگیری. شاید اگر نمیدونستیم ابی جول رو کشته و حداقل همون اوایل پیش زمینه ای از این شخص نداشتیم شاید باز موضوع جور دیگری بود. متوجه ربط اش به موضوع چرخه ی خشونت نشدم، چرخه ی خشونت اینجا وقتی معنا میده که جول اعمالش از طرف ما مستحق همچون مرگی باشه، مرگی که با روایت و داستان بازی سعی داره اینبار "ما" رو جای ابی قرار بده و بگه حق داشته بدلیلی کاری که جول کرده اون رو بکشه این چیزیه که پذیرفتنش سخته چون در وحله ی اول توی نسخه ی یک اون کار رو "ما" انجام دادیم "ما" جول بودیم و اینبار سخت میشه "ما" جای ابی باشیم و اون کارهایی که "ما" در نسخه ی اول نجام دادیم رو نقض کنیم. درکل جواب این پاراگراف رو همون توی پاراگراف بالایی که نوشتم هست داستان ابی به هیچ وجه به اندازه داستان جول و الی تاثیرگذار نیست که من حق رو به ابی بدم. ببینید وقتی من میگم همذات پنداری یکی از اصلی ترین شاخصه ی بازیه اینه که من تمام رفتارهای جول و الی رو با اینکه کاملا اشتباه بوده ظالمانه بوده خودخواهانه بوده اما کاملا میپذریم این یعنی شخصیت پردازی این دو انقدر عالی بوده که من میتونم رفتار جول رو بپذیرم وقتی بابای ابی رو میکشه من میتونم رفتار الی رو بپذریم وقتی مل یا owen رو میکشه اما هرگز نمیتونم همونقدر رفتار ابی رو بپذیرم وقتی جول رو میکشه یا وقتی جسی رو میکشه یا وقتی با الی درگیر میشه. الان مشکل اصلی عدم همذات پنداری و درک کارکتر ابی هست و بیشتر نقد داستانی به همینه اگر با این موضوع مشکلی نداشته باشیم خیلی از مشکلات داستانی حل میشه. منظور از مکالمه ی تکراری جنس مکالمه هایی هست که به کار میبرن. فضای داستانی ای هست که شخصیت های دنیای ابی دارن و خود ابی داره. این اینه ی همدیگه بودن رو بیشتر برای من حالت فیک بودن و عدم خلاقیت توی داستان ابی رو به من میداد. ببینید من با جول 15 16 ساعت توی بازی قبلی بازی کردم نمیتونم با معرفی 10دقیقه ای از پدر ابی اون شخص برام اهمیت پیدا کنه. و دوباره اینکه این چرخه وقتی معنا پیدا میکنه که من بتونم دنیای ابی رو هم به اندازه ی الی بپذریم وگرنه توی چرخه ی مرحله ی الی خواهم موند و هیچ وقت وارد چرخه ی مرحله ی ابی نمیشم و هنوز هم انتقام الی برام ارجحیتش از ابی بیشتره در نتیجه اینکه توازن دو طرفه ای برای این چرخه وجود نداره و همیشه مخاطب جانب یک طرف (الی) رو بیشتر میگیره. نتیجه ی جنگ دو گروه سرافایت ها و ولف ها انتقام خواهی نبوده تفاوت ایدعولوژیه که نمیتونستن باهم کنار بیان و همیشه بینشون جنگ وجود داشته. مثل گروه های متفاوتی که توی بازی بودن و همیشه باهم در نزاع بودن. مثل فدرا و ولف ها یا فایرفلاها و میلیتاری ها ... ببین خودت میگی نباید رفتار کسی رو قضاوت کنیم ، حرکت ابی چطور میتونه یک ارزش باشه و حرکت جول ارزش حساب نشه. برای جول هم الی به اندازه ی یک دنیا مهم بوده و نجات اون به اندازه یک دنیا ارزشمند. نحیف و سست عنصر از نظر شخصیتی، مرگ جول توی بازی دلیل قانع کننده ای نداره اما انتقام الی چرا. الی شخصیت مصمم و به قولی یک دنده ای هست.بطور مثال الی با اینکه جول اون رو نجات داده هرچند که سعی میکنه اما نمیتونه جول رو ببخشه یا توی صحنه ای که مسعول بار جکسون بهش توهین میکنه و بعد معذرت خواهی میکنه باز هم اون رو نمیبخشه اما در اخر بازی این شک و تردید ناگهان از کجا اومد؟ الی تا انتهای بازی میل به کشتن ابی در اون وجود داشت و تنها انتهای بازی بود که تصمیم گرفت بی خیال ابی باشه. نمیتونم قانع بشم بازی الی رو به رستگاری و ارامش خاطری که دنبالش بود رسوند بلکه انگار در خلا تاریکی رها کرد (برخلاف ابی).یه فلش بک بزنیم به رابطه جول و الی، بعد از اینکه الی از نیت جول باخبر میشه رابطه ی این دوتا باهم کاملا خراب میشه اما دقیقا شب قبل از مرگ جول، الی برمیگرده و به جول میگه دوست داره اون رو ببخشه یعنی شروع ترمیم رابطه ای که تخریب شده بود اما همون زمانی که الی شروع میکنه این رابطه رو ترمیم کنه و یک فرصت دوباره به جول بده ، ابی میاد و جول رو دقیقا جلوی چشمش میکشه، یعنی این فرصت رو از الی میگیره و او هیچ وقت این فرصت رو پیدا نمیکنه که جول رو ببخشه. این غم و حسرت بزرگ همیشه دنبال الی خواهد موند (حتی اگر هم انتقام میگرفت). بازی سعی میکنه مفاهیم ارزشمندی رو بیان کنه اما تاثیرگذار نیست بنابر دلایلی که مطرح شد. بازی قطعا قصدش نکوهش چرخه ی خشونته و هر لحظه در صدد که این رو گوشزد کنه (حتی اخر بازی هم که الی دوباره میخواست انتقام بگیره ، دینا رو از دست میده). در انتها الی هیچ وقت نتونست به رستگاری برسه بلکه در پایان بازی که همه چیزش رو از دست میده (حتی انگشتانش رو و گیتار زدنش رو ، تنها رشته ای که اون رو به جول وصل میکرد) در نتیجه الی گیتار رو رها میکنه قدم ور میداره و سعی میکنه همه فقدان هایی که متحمل شده رو در خودش هضم کنه. [/QUOTE]
Insert quotes…
Verification
پایتخت ایران
ارسال نوشته
صفحه اصلی
انجمنها
گفتگو درباره بازیها و صنعت بازیهای ویدیویی
بازیهای کنسول و کامپیوتر
*SPOILER ALERT* گفتگو در مورد داستان The Last of Us Part II (پست اول با دقت خوانده شود)
Top
نام کاربری یا ایمیل
رمز عبور
نمایش
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
مرا به خاطر بسپار
ورود
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی
همین حالا ثبت نام کن
or ثبتنام سریع از طریق سرویسهای زیر
Twitter
Google
Microsoft