سوالی که برای بسیاری از طرفداران سری pes پیش امده بود این بودکه ایا طبق گفته های کونامی بالاخره این بازی به دوران طلایی خود باز خواهد گشت یا خیر.چندی پیش توانستم دموی نسخه ی 2010 سری بازی محبوبم pes را تهیه کنم و هم اکنون پس از ساعتها بازی می خواهم جواب این سوال را مورد بررسی قرار دهم .
پس از ورود به بازی نشان pes به همراه تاج طراحی شده بروی ان صحبت های کونامی در رابطه با " بازگشت سلطان " را به شما یاداوری می کند . پس از لودینگی کوتاه میتوانید اولین تغییر را در منوی اصلی بازی مشاهده کنید.منوی اصلی بازی کاملا متفاوت از نمونه های پیشین خود طراحی شده . دموی بازی تنها اجازه ی ورود به قست exhibition را میدهد.منوی مربوط به این قسمت اگرچه از نظر بصری بسیار زیباست اما نحوه ی چیدمان گزینه های ان ممکن است مورد طبع همگی قرار نگیرد .بدین صورت که دیگر خبری از صفحات پیاپی نسخه های پیشین بازی برای انتخاب ورزشگاه , تیم و ... نیست و به جای ان شما مجبور هستید به صورت جداگانه وارد هر بخش شده و پس از تنظیم موارد دلخواه دوباره به منوی اصلی بازگشته و دوباره برای تغییر قسمتهای دیگر همین کار ار تکرار کنید . اما محتوای منوها همانند قبل می باشند و تغییر خاصی در این بخش اعمال نشده است.
در دموی بازی 6 تیم بارسلونا لیورپول ایتالیا اسپانیا المان و فرانسه به همراه دو ورزشگاه anfield و villa rea برای انتخاب موجود می باشند. همه ی تیم های بالا لیسانس شده هستند بدین معنی که اسامی بازیکنان وطراحی پیراهن انان دقیقا مشابه واقعیت خواهد می باشد . پس از لودینگی که به طور قابل ملاحظه ای نسبت به گذشته کوتاهتر شده وارد بازی میشوید . این بار قبل از بازی بازیکنان رامی توان در راهروی ورودی در حال انتظاربرای ورود به زمین بازی مشاهد کرد . از همینجا می توانید به طراحی بی نقص چهره های انها پی ببرید . پس از اغاز بازی اولین موردی که نظر شما را به خود جلب خواهد کرد طراحی بسیار بهتر زمین و ورزشگاه بازی نسبت به دو شماره ی قبل می باشد . زمین بازی در ورزشگاه های مختلف دیگر یکنواخت نیست و هر ورزشگاه طراحی و هویت مخصوص به خود را دارد . نورپردازی نیز نسبت به قبل بسیار بهتر شده که البته این مورد را میتوان بالاخص در ورزشگاه انفیلد مشاهده کرد. کنتراست چمن وکیفیت بافت های مورد استفاده در پیراهن و چهره ی بازیکنان بسیار بالاتر از گذشته کار شده واگر در نسخه های نسل پیش این بازی تنها از فاصله های دور زیبا به نظر میرسید این بار برای درک گرافیک بازی بایستی تا می توانید دوربین را به بازیکنان نزدیک کنید. چهره ی اکثریت بازیکنان موجود در دمو همانطور که در اسکرین شات های منتشر شده قبل از بازی دیده میشد بسیار نزدیک به چهره ی واقعی انان طراحی شده است .در این میان می توان به طراحی بدون نقص چهره ی مسی اشاره کرد . به طور کلی می توان گفت که کونامی بالاخره در این زمینه قدم بزرگی برداشته است و دیگر نمی توان گرافیک بازی را مورد سرزنش قرار داد.
انیمیشن های بازیکنان نیز نرم تر از سال پیش به نظر می رسد . اقای seabass خالق این سری در مصاحبه ای گفته بود که بازی امسال چیزی در حدود 300 انیمیش جدید خواهد داشت . اما به سختی می توان انیمیشن های جدید را تشخیص داد . تعدادی از انها را می توان در شادی پس از گل و اعتراض بازیکنان به داور یافت و انیمیشن های مربوط به گیم پلی نیز به سختی تفاوتی در بازی نسبت به سال گذشته ایجاد می کنند . برخی از انها نیز عجولانه در بازی تعبیه شده اند به گونه ای که در باعث لو رفتن توپ می شوند . انیمیشن های جدید مربوط به دریبل از این جمله اند.در صحنه ای ابراهیمویچ در حرکتی اضافی می خواست تا توپ را با پای عقبی خود از میان پای جلویی خود رد کند که توپ چند متر از پای او جدا شد و به دست تیم لیورپول افتاد !( عکس پایین ). شکل رباتیک دویدن بازیکنان نیز همچنان پابرجاست مخصوصا هنگامی که برخلاف جهت دوربن مستقیم به سمت بالا میدوید حتی خنده دار هم به نظر میرسد !و بالاخره به نظر میرسد انیمیشن دوزاره بان ها این بار بیشتر از گذشته است.
قضاوت در مورد سرعت بازی کمی سخت است. از طرفی کونامی response time را کاهش داده و سرعت چرخش بازیکنان نیز کمتر شده اما عملا تغییر سرعت بازی نسبت به قبل محسوس نیست. همچنان بازیکنان به سرعت به این طرف و ان طرف میروند و اگرچه این بار نیاز به پاس کاری بیشتر احساس می شود اما سیستم گیم پلی بازی نیز برای پاس کاری انچنان بهینه نشده است به طوری که پاسها دقیق نیستند و بازیکنان نیز که کنترل درست و حسابی روی کنترل توپ ندارند ان را براحتی از دست می دهند . شاید بهترین بازی pes که اصل ان بر پاسکاری نهاده شده بود نسخه ی پنجم این بازی باشد و کونامی نیز قول داده بود تا سبک بازی را به ان دوران بازگرداند اما متاسفانه چنین چیزی در بازی مشاهده نمیشود .اگرچه برای دروازه بان ها حرکات جدیدی اضافه شده اما همچنان مشکلات مربوط به انها در بازی اعصاب خورد کن است. مخصوصا در دفع توپهای بلندی که به سمت دروازه فرستاده میشود بسیار اسیب پذیر می باشند و به راحتی توپ رو دوضرب دفع و در اختیار تیم حریف قرار میدهند . در تصویر زیر می بینید که والدس دروازه بان بارسا قبل از اینکه تورس توپ را حتی لمس کند دست به شیرجه زده است !من این مشکل را در نسخه ی قبلی بازی نیز به خوبی به یاد دارم و به نظر نمی رسد که کونامی برای رفع ان کاری کرده باشد.
نحوه ی ضربه های ایستگاهی نیز بدون تغییر باقی مانده اما در این بین زدن پنالتی دچار یک دگرگونی اساسی شده است. اگر در تمامی نسخه های پیشین از به دست اوردن پنالتی هیجان زده میشدید و ان را مساوی گل می دانستید این بار چندان از گرفتن پنالتی خوشحال نخواهید شد . پنالتی زدن دیگر همانند گذشته تنها به انتخاب جهت و فشار یک دکمه بستگی ندارد بلکه میزان زمانی که شما جهت مورد نظر را فشار میدهید در موفقیت شما در زدن توپ درون چارچوب بسیار حیاتی خواهد بود . اگر کمی بیش از حد جهت را فشار دهید توپ شما با اختلاف به بیرون خواهد رفت و در این رابطه هیچ نشانگری نیز برای تنظیم شدت پنالتی شما وجود ندارد . زاویه دوربین نیز دیگر در پشت بازیکن قرار ندارد و شما مجبور به زدن پنالتی خود از زاویه دوربین بالا هستید . در کل به نظر میرسد برای اولین بار زدن ضربات ایستگاهی اسانتر از پنالتی زدن خواهد بود !
هوش مصنوعی حریف نسبت به قبل بهتر شده است .اگرچه که هنوز به سختی می توانند توپ را به محوطه ی جریمه ی شما نزدیک کنند و با کمی دقت می توانید جلوی این کار انها را بگیرید اما از نظر دفاعی در حالت top player براحتی نمی توانید به گل برسید و بازیکنان مقابل با سماجت بسیار شما را دنبال می کنند و با انجام استراتژي پرسینگ چند نفره برای گرفتن توپ به شما حمله ور میشوند البته در بیشتر مواقه این کار را به صورت مضحکی انجام میدهند بدین صورت که حتی با پنج شش نفر شمار را محاصره می کنند که این خود باعث خالی شدن دفاع تیم مقابل و ایجاد فرصت برای شما میشود . امسال کونامی برای عقب نیافتادن از رقیب خود فیفا سیستم چرخش 360 درجه را در بازی خود به کار گرفته است و شاید این بالاخره دلیلی برای گیمرها برای استفاده از انالوگ به جای d pad شود .به نظر میرسد که طراحی این قابلیت نیز عجولانه صورت گرفته است چرا که استفاده از ان تغییر محسوسی در گیم پلی ایجاد نمی کند و هوش مصنوعی نیز همچنان به صورت قدیمی هشت جهته کنترل میشود. منوی مربوط به تغییر در ترکیب بازی نیز دچار تغییراتی شده است. طراحی ان با گذشته متفاوت است و در این نسخه برای نشان دادن قابلیت های بازیکنان از کارت های گوناگون استفاده شده بدین صورت که هر کارت نشان دهنده ی قابلیتی خاص است و بوسیله ی همین کارت ها میتوان تدافعی یا تهاجمی بودن بازیکن را تنظیم کرد . بخش استراتژي ها و تاکتیک های بازی هم به لطف استفاده از انیمیشن برای گیمرها قابل فهم تر از گذشته شده است.
صدای تماشاگران در بازی نسبت به گذشته interactive تر به نظر میرسد .به طور مثال اگر شما تیم میزبان هستید و توپ را از حریف در محوطه ی جریمه خود بگیرید انها برای شما دست می زنند.نحوه ی شعار دادن تماشاگران هر شش تیم موجود در دمو با یکدیگر متفاوت است اما تکراری بودن انها پس از مدتی ازاردهنده میشود.
در پایان مقاله نیز باید به این نکته اشاره کنم که دمو اشکالات دیگری نیز داشت . از جمله نداشتن یک سیستم collision detection درست و حسابی که باعث میشود سرو دست و پای بازیکنا دائما به شکل مضحکی در هم فرو رود . همچنین داور نیز بسیاری از تکل های از پشت را خطا نمی گرفت که البته احتمالا این باگ ها در نسخه ی نهائی بازی برطرف خواهد شد.
در پایان این سوال دوباره مطرح می شود که ایا pes 2010 را بایستی " بازگشت پادشاه" خواند ؟ و جواب صرفا خیر می باشد . اینجانب از طرفداران سرسخت این سری بازی از اولین نسخه های ان در ps1 تا به کنون بوده ام که در این مدت تنها یک بار در سال 2004 فیفا را برای اولین بار تجربه کردم که به علت گیم پلی ضعیف ان بازی را برای همیشه کنار گذاشتم . البته من تا به کنون موفق به تجربه ی نسخه ی جدید فیفا در نسل جدید نشده ام و این نظر من نیز تنها در رابطه با نسخه ی نسل قبلی این بازی صدق می کند اما به هرحال pes مدتهاست که راه خود را گم کرده است و دیگر خبری از ان گیم پلی لذت بخش و بدون رقیب نیست . چندی پیش مصاحبه ای از اقای seabass خالق این بازی را با videogamer خواندم که در ان جو مصاحبه بسیار غمگین بود و دائما seabass به جای تبلیغ از بازی خود از کارهایی که می خواسته انجام دهد ولی نتوانسته ابراز تاسف میکرد . حالا پس از تجربه ی دموی بازی می توانم بگویم که دلیل انرا یافته ام: در واقع به نظر میرسد ایده های کونامی برای زیبا نگه داشتن pes دیگر به پایان رسیده است .
پس از ورود به بازی نشان pes به همراه تاج طراحی شده بروی ان صحبت های کونامی در رابطه با " بازگشت سلطان " را به شما یاداوری می کند . پس از لودینگی کوتاه میتوانید اولین تغییر را در منوی اصلی بازی مشاهده کنید.منوی اصلی بازی کاملا متفاوت از نمونه های پیشین خود طراحی شده . دموی بازی تنها اجازه ی ورود به قست exhibition را میدهد.منوی مربوط به این قسمت اگرچه از نظر بصری بسیار زیباست اما نحوه ی چیدمان گزینه های ان ممکن است مورد طبع همگی قرار نگیرد .بدین صورت که دیگر خبری از صفحات پیاپی نسخه های پیشین بازی برای انتخاب ورزشگاه , تیم و ... نیست و به جای ان شما مجبور هستید به صورت جداگانه وارد هر بخش شده و پس از تنظیم موارد دلخواه دوباره به منوی اصلی بازگشته و دوباره برای تغییر قسمتهای دیگر همین کار ار تکرار کنید . اما محتوای منوها همانند قبل می باشند و تغییر خاصی در این بخش اعمال نشده است.
در دموی بازی 6 تیم بارسلونا لیورپول ایتالیا اسپانیا المان و فرانسه به همراه دو ورزشگاه anfield و villa rea برای انتخاب موجود می باشند. همه ی تیم های بالا لیسانس شده هستند بدین معنی که اسامی بازیکنان وطراحی پیراهن انان دقیقا مشابه واقعیت خواهد می باشد . پس از لودینگی که به طور قابل ملاحظه ای نسبت به گذشته کوتاهتر شده وارد بازی میشوید . این بار قبل از بازی بازیکنان رامی توان در راهروی ورودی در حال انتظاربرای ورود به زمین بازی مشاهد کرد . از همینجا می توانید به طراحی بی نقص چهره های انها پی ببرید . پس از اغاز بازی اولین موردی که نظر شما را به خود جلب خواهد کرد طراحی بسیار بهتر زمین و ورزشگاه بازی نسبت به دو شماره ی قبل می باشد . زمین بازی در ورزشگاه های مختلف دیگر یکنواخت نیست و هر ورزشگاه طراحی و هویت مخصوص به خود را دارد . نورپردازی نیز نسبت به قبل بسیار بهتر شده که البته این مورد را میتوان بالاخص در ورزشگاه انفیلد مشاهده کرد. کنتراست چمن وکیفیت بافت های مورد استفاده در پیراهن و چهره ی بازیکنان بسیار بالاتر از گذشته کار شده واگر در نسخه های نسل پیش این بازی تنها از فاصله های دور زیبا به نظر میرسید این بار برای درک گرافیک بازی بایستی تا می توانید دوربین را به بازیکنان نزدیک کنید. چهره ی اکثریت بازیکنان موجود در دمو همانطور که در اسکرین شات های منتشر شده قبل از بازی دیده میشد بسیار نزدیک به چهره ی واقعی انان طراحی شده است .در این میان می توان به طراحی بدون نقص چهره ی مسی اشاره کرد . به طور کلی می توان گفت که کونامی بالاخره در این زمینه قدم بزرگی برداشته است و دیگر نمی توان گرافیک بازی را مورد سرزنش قرار داد.
انیمیشن های بازیکنان نیز نرم تر از سال پیش به نظر می رسد . اقای seabass خالق این سری در مصاحبه ای گفته بود که بازی امسال چیزی در حدود 300 انیمیش جدید خواهد داشت . اما به سختی می توان انیمیشن های جدید را تشخیص داد . تعدادی از انها را می توان در شادی پس از گل و اعتراض بازیکنان به داور یافت و انیمیشن های مربوط به گیم پلی نیز به سختی تفاوتی در بازی نسبت به سال گذشته ایجاد می کنند . برخی از انها نیز عجولانه در بازی تعبیه شده اند به گونه ای که در باعث لو رفتن توپ می شوند . انیمیشن های جدید مربوط به دریبل از این جمله اند.در صحنه ای ابراهیمویچ در حرکتی اضافی می خواست تا توپ را با پای عقبی خود از میان پای جلویی خود رد کند که توپ چند متر از پای او جدا شد و به دست تیم لیورپول افتاد !( عکس پایین ). شکل رباتیک دویدن بازیکنان نیز همچنان پابرجاست مخصوصا هنگامی که برخلاف جهت دوربن مستقیم به سمت بالا میدوید حتی خنده دار هم به نظر میرسد !و بالاخره به نظر میرسد انیمیشن دوزاره بان ها این بار بیشتر از گذشته است.
قضاوت در مورد سرعت بازی کمی سخت است. از طرفی کونامی response time را کاهش داده و سرعت چرخش بازیکنان نیز کمتر شده اما عملا تغییر سرعت بازی نسبت به قبل محسوس نیست. همچنان بازیکنان به سرعت به این طرف و ان طرف میروند و اگرچه این بار نیاز به پاس کاری بیشتر احساس می شود اما سیستم گیم پلی بازی نیز برای پاس کاری انچنان بهینه نشده است به طوری که پاسها دقیق نیستند و بازیکنان نیز که کنترل درست و حسابی روی کنترل توپ ندارند ان را براحتی از دست می دهند . شاید بهترین بازی pes که اصل ان بر پاسکاری نهاده شده بود نسخه ی پنجم این بازی باشد و کونامی نیز قول داده بود تا سبک بازی را به ان دوران بازگرداند اما متاسفانه چنین چیزی در بازی مشاهده نمیشود .اگرچه برای دروازه بان ها حرکات جدیدی اضافه شده اما همچنان مشکلات مربوط به انها در بازی اعصاب خورد کن است. مخصوصا در دفع توپهای بلندی که به سمت دروازه فرستاده میشود بسیار اسیب پذیر می باشند و به راحتی توپ رو دوضرب دفع و در اختیار تیم حریف قرار میدهند . در تصویر زیر می بینید که والدس دروازه بان بارسا قبل از اینکه تورس توپ را حتی لمس کند دست به شیرجه زده است !من این مشکل را در نسخه ی قبلی بازی نیز به خوبی به یاد دارم و به نظر نمی رسد که کونامی برای رفع ان کاری کرده باشد.
نحوه ی ضربه های ایستگاهی نیز بدون تغییر باقی مانده اما در این بین زدن پنالتی دچار یک دگرگونی اساسی شده است. اگر در تمامی نسخه های پیشین از به دست اوردن پنالتی هیجان زده میشدید و ان را مساوی گل می دانستید این بار چندان از گرفتن پنالتی خوشحال نخواهید شد . پنالتی زدن دیگر همانند گذشته تنها به انتخاب جهت و فشار یک دکمه بستگی ندارد بلکه میزان زمانی که شما جهت مورد نظر را فشار میدهید در موفقیت شما در زدن توپ درون چارچوب بسیار حیاتی خواهد بود . اگر کمی بیش از حد جهت را فشار دهید توپ شما با اختلاف به بیرون خواهد رفت و در این رابطه هیچ نشانگری نیز برای تنظیم شدت پنالتی شما وجود ندارد . زاویه دوربین نیز دیگر در پشت بازیکن قرار ندارد و شما مجبور به زدن پنالتی خود از زاویه دوربین بالا هستید . در کل به نظر میرسد برای اولین بار زدن ضربات ایستگاهی اسانتر از پنالتی زدن خواهد بود !
هوش مصنوعی حریف نسبت به قبل بهتر شده است .اگرچه که هنوز به سختی می توانند توپ را به محوطه ی جریمه ی شما نزدیک کنند و با کمی دقت می توانید جلوی این کار انها را بگیرید اما از نظر دفاعی در حالت top player براحتی نمی توانید به گل برسید و بازیکنان مقابل با سماجت بسیار شما را دنبال می کنند و با انجام استراتژي پرسینگ چند نفره برای گرفتن توپ به شما حمله ور میشوند البته در بیشتر مواقه این کار را به صورت مضحکی انجام میدهند بدین صورت که حتی با پنج شش نفر شمار را محاصره می کنند که این خود باعث خالی شدن دفاع تیم مقابل و ایجاد فرصت برای شما میشود . امسال کونامی برای عقب نیافتادن از رقیب خود فیفا سیستم چرخش 360 درجه را در بازی خود به کار گرفته است و شاید این بالاخره دلیلی برای گیمرها برای استفاده از انالوگ به جای d pad شود .به نظر میرسد که طراحی این قابلیت نیز عجولانه صورت گرفته است چرا که استفاده از ان تغییر محسوسی در گیم پلی ایجاد نمی کند و هوش مصنوعی نیز همچنان به صورت قدیمی هشت جهته کنترل میشود. منوی مربوط به تغییر در ترکیب بازی نیز دچار تغییراتی شده است. طراحی ان با گذشته متفاوت است و در این نسخه برای نشان دادن قابلیت های بازیکنان از کارت های گوناگون استفاده شده بدین صورت که هر کارت نشان دهنده ی قابلیتی خاص است و بوسیله ی همین کارت ها میتوان تدافعی یا تهاجمی بودن بازیکن را تنظیم کرد . بخش استراتژي ها و تاکتیک های بازی هم به لطف استفاده از انیمیشن برای گیمرها قابل فهم تر از گذشته شده است.
صدای تماشاگران در بازی نسبت به گذشته interactive تر به نظر میرسد .به طور مثال اگر شما تیم میزبان هستید و توپ را از حریف در محوطه ی جریمه خود بگیرید انها برای شما دست می زنند.نحوه ی شعار دادن تماشاگران هر شش تیم موجود در دمو با یکدیگر متفاوت است اما تکراری بودن انها پس از مدتی ازاردهنده میشود.
در پایان مقاله نیز باید به این نکته اشاره کنم که دمو اشکالات دیگری نیز داشت . از جمله نداشتن یک سیستم collision detection درست و حسابی که باعث میشود سرو دست و پای بازیکنا دائما به شکل مضحکی در هم فرو رود . همچنین داور نیز بسیاری از تکل های از پشت را خطا نمی گرفت که البته احتمالا این باگ ها در نسخه ی نهائی بازی برطرف خواهد شد.
در پایان این سوال دوباره مطرح می شود که ایا pes 2010 را بایستی " بازگشت پادشاه" خواند ؟ و جواب صرفا خیر می باشد . اینجانب از طرفداران سرسخت این سری بازی از اولین نسخه های ان در ps1 تا به کنون بوده ام که در این مدت تنها یک بار در سال 2004 فیفا را برای اولین بار تجربه کردم که به علت گیم پلی ضعیف ان بازی را برای همیشه کنار گذاشتم . البته من تا به کنون موفق به تجربه ی نسخه ی جدید فیفا در نسل جدید نشده ام و این نظر من نیز تنها در رابطه با نسخه ی نسل قبلی این بازی صدق می کند اما به هرحال pes مدتهاست که راه خود را گم کرده است و دیگر خبری از ان گیم پلی لذت بخش و بدون رقیب نیست . چندی پیش مصاحبه ای از اقای seabass خالق این بازی را با videogamer خواندم که در ان جو مصاحبه بسیار غمگین بود و دائما seabass به جای تبلیغ از بازی خود از کارهایی که می خواسته انجام دهد ولی نتوانسته ابراز تاسف میکرد . حالا پس از تجربه ی دموی بازی می توانم بگویم که دلیل انرا یافته ام: در واقع به نظر میرسد ایده های کونامی برای زیبا نگه داشتن pes دیگر به پایان رسیده است .
review written by nathan mckane
آخرین ویرایش: