
درود:d
در ماه December شماره ي جديد مجله ي رسمي Persona به نام Rebrith منتشر شد.در اين شماره مطالب گوناگونی درج شده بود از جمله مصاحبه با آقاي Katsura Hashono(کاگردان سری Persona) كه به تازگي توسط يكي از كاربران Tulmbr ترجمه شده است.مصاحبه ی کامل را میتوانید در زیر ببینید:
مجله ي Famitsu:اول از همه مهم ترين چيزي كه ذهن طرفداران رو درگير كرده تصوير تبليغأتي(که در بالا می بینید) اين بازي هست.اين تصوير بيانگر چه چیزی است؟
Hashino:به خاطر اين كه ما مي خواهيم به طرفدارانمان بگوییم پديديده اي در راه است،اين تصوير را منتشر كرديم.همان طور كه همه ی ما ميدانیم،به زمان نياز داريم تا بازي را به شكل كامل ارائه بدهیم.واضح تر بگویم،به نظر من در جهان امروز به اندازه كافي إنسان خسته و مايوس از زندگي وجود دارد كه به بن بست رسيده اند و به گونه ای به جهان زنجير شده اند كه نمي توانند خود را از ان برهانند.Persona 5 از اين زاويه به ازادي نگاه كرده كه در جهان واقعي قابل لمس نيست.من مي خواهم كه ان ها(گیمر)از طريق بازي كردن به اين حس ازادگی دست یابند.اگر از اين زاويه به تصوير نگاه كنيم مي بينيم كه ما همگي منتظر رسيدن به اون لحظه ازادي هستيم.
Famitsu:أيا لزوما اين تصوير بيان گر تم بازي است؟
Hashino:دقيقا و به همين خاطر با طراحمون روي این تصویر كار كرديم تا بتونيم تم بازي رو از طريق تصوير بيان كنيم.مخصوصا پايبند ها كه در اين تصوير مي ببينيد نماد هاي مهمي هستند.پايبند نماد زنجير و صلب ازادي حركت و روند رو به جلو است كه ما مي خواهيم بگوييم انسان امروزه در شرایط خود زنجير شده و قدرت حركت به سمت جلو از او گرفته شده است.همچنین ان تصویر براي ما به عنوان بازيساز سمبلیک است.سمبلي كه نشان ميدهد ان ها(گيمر ها)مي توانند در هر مرحله زنجير را پاره كرده و به مرحله بعدي وارد شوند.اين تصوير تبليغأتي به شكل گويایی فلسفه ي خلاقانه نهفته در بازي را بيان مي كند.كه اين تم حركت رو به رشد انسان به سمت ازادی را نشان مي دهد
Famitsu:علاوه بر صندلي و پایند،رنگ قرمز نيز بيننده را تحت تاثير قرار مي دهد.ايا منظور خاصي از به كار گيري رنگ قرمز در اين تصوير تبليغأتي داريد؟
Hashino:البته.براي Persona 3 از رنگ ابي استفاده كرديم و براي Persona 4 نيز از رنگ زرد استفاده كرديم و الان نيز Persona 5 را به رنگ قرمز در مي اوريم.همون طور كه همه مون ميدانيم،رنگ قرمز چشم را أذيت ميكند و با همين رنگ ما ميخواهم به همه بگيم این بازی خیلی هم راحت نیست(خنده)
Famitsu:مطمئنا طرفدار با كليت بازي مشكلي ندارند و منتظرند که ببینند که زمانی که این بازی منتشر بشود در نهايت چه نوع بازي خواهد بود.
Hashino:كساني كه Persona 3 & 4 رو بازي كردند با ماهيت Persona 5 مشكل نخواهند داشت و مطمئن باشند كه با اين بازي هم ارتباط خوبي خواهند داشت.خيلي از بخش ها نيز همون جوري هست كه طرفداران انتظاره رو دارند و شخصيت هاي اين بازی کسانی هستند كه أفراد ديگري را رو به قل و زنجير مي كشند و با بازي Persona 5 ميشه به اين احساس رسيد كه بر قلبه با اين شخصيت ها احساس ازادي خاصي به گيمر دست خواهد داد كه و به زندگي ادامه بدند و به همين خاطر من اميدوارم موقعي كه بازي منتشر شود گيمر ها ان را بازي كنند و به راحتي به اين نتيجه برسند
Famitsu:پس نظر شما اینه كه اين بازي استخان بندی نسخه های قبلی رو با نگاه ویژه تری ارایه میده؟
اقاي Hashio:هم بله و هم خير.من از قبل به این نتیجه رسیدم که کلید ساختن یک بازی خوب اين است که بتوانی در نهایت سادگی افراد زیادی رو به دور هسته مرکزی تم بازی جلب کنی.برای مثال ایده ی اصلی Persona 3 & 4 این بود که شخصیت ها دور هم جمع شوند و یک جامعه ای رو تشکیل بدهند.این جاست که بازیکن می تواند یک نوع ازادی را که در زندگی خود نتوانست به شکل کامل احساس کند را در این بازی احساس کند.این ایده با نظر داشتن اینه که مردم چطور با تصور کردن و نزدیک شدن به چیز تو زندگیشون میبینن بوجود اومد.زمانی که شما بچه هستید اعتقادات و باور هایی دارید که ریشه عقلانی ندارند و شما بدون هیچ منطقی ان ها را می پذیزید.ولی با گذشت زمان این اعتفادات و باور ها تحت تاثیر سخنان و اندیشه های دیگران قرار می گیرند.ايده ي ازادي كه ما در Persona 3 & 4 قرار داده بوديم،مربوط به خود باوري بود.
اما در Persona 5 ما در مورد نوع دیگری از ازادی صحبت می کنیم که با آزادی مطرح شده در دو نسخه قبلی از نظر ایده ی تفکری با هم متفاوت است.ما به عنوان یک تیم بس از بررسی کار های گذشت به ایده و تفکر جدیدی رسیدیم که انرا به بازی Persona 5 ارائه کردیم.هم اكنون ما در ژاپن زندگي مي كنيم.جايي كه هم نو جوانان و هم بزرگ سالان از نبود چنين ازادي رنج مي برند.جهان امروزي،جهاني نيستش كه به شما اجازه بده كه به هر چيزي كه بخواين برسيد،انجام دهيد و همون گونه كه دوست داريد زندگي كنيد.مردم بايد مراقب قدم هايي كه بر ميدارند و اتفاقاتي كه دور ورشون ميفته باشند و از نظر من در اين نوع زندگي خبري از ازادي كامل نيست.
ما مي خواهيم كه ان ها(گيمر ها)بازي ما را انجام دهند و به حسي برسند كه در اين جامعه كاملا أزادانه عمل مي كنند.البته نيازي نيست كه براي درك بازي در مورد فلسفه ي بازي فكر كنيد.با اين كه Persona 5 داراي فلسفه ي بزرگي است ولي Persona 5 در أصل براي سرگرمي ساخته شده است.اين ارزوي من است كه مردم بدون اين كه در مورد فلسفه ي بازي نگران باشند،منتظر ان باشند.
منبع 1
منبع 2
این اولین باریه که همچین مطلبی رو ترجمه میکنم.اگه مشکلی داشت به بزرگی خودتون ببخشید!:d
با تشکر از Armin.jrpg
آخرین ویرایش: