با اجازه سروران عزیز مختصر تاریخچه ای از بازی بریم برای کسانی که شاید با این مجموعه آشنایی نداشته باشند ...
برگردیم به سال های دور از خانه !، زمانی که نام استدیوی Ensemble به عنوان یکی از بهترین سازنده های، بازی های استراتژی همزمان ( Real-time strategy )، بر سر زبان ها بود...سازنده عناوین
Age of Empires....این استدیو در سال 1994 تاسیس و در سال 2001 به واسطه برق طلاهای ماکروسافت تحت مالکیت این شرکت استدیو خوار در اومد . در سال 2009 هم همون ماکروسافت خبیث و خدا نشناس بعد از اتمام ساخت بازی HALO Wars درش رو تخته کرد...
بعد از این اقدام نسنجیده و نابخردانه ماکروسافت ,اعضای استدیو دو پاره شدند, تعدادی از آنها تصمیم گرفتند با اجاره یک دکه در سه شنبه بازار محل , تشکیل یک استدیوی خیلی کوچیک به نام BONFIRE بدهند برای IOs بازی بسازند ...
ولی رییس و موسس اصلی استدیو آقای Tony Goodman که فردی شجاع و با ارداه بود..این حرکت رو برنتابید و با جمع آوری تنی چند از اعضای سابق سریعا استدیویی جدید و مستقل به نام Robot Entertainment تاسیس کرد.این وسط ماکروسافت با اینکه خودش مسئول آجر کردن نون اعضا بود ولی هنوز روی آقای تونی گودمن نظر داشت...!! برای همین اومد و با وقاحت تمام دست دوستی دوباره به سمت روبوت دراز کرد و وظیفه ی به روز رسانی و پشتیبانی از بخش چند نفره ی Halo Wars را بر عهده اونها گذاشت.
این همکاری ادامه داشت تا اینکه سال ۲۰۱۰ اولین ساخته ی این استودیو یعنی Age of Empire Online معرفی شد و ماکروسافت در مقام تهیه کننده بازی رو برای ویندوز منتشر کرد . نمرات و نقد های مثبت این بازی پس از عرضه، باعث شد ماکروسافت بفهمه چه شکر اشتباهی رو غلط خورده!! و دیگه همکاری ادامه نداشت...!!
حالا بریم سراغ خود بازی که شماره اولش سال 2011 منتشر شد و تحسین منتقدین را برانگیخت ..داستان بازی برمیگرده به سال های نخستین خلقت و شکافی در دل زمین که در اصل دروازه ای هست بین دنیای انسان ها و دنیایی دیگر که اورک ها موجودات اون رو نابود کردند و هر آینه ممکنه بریزند اینور و دهن انسان ها رو هم سرویس کنند..!
عده ای از مسئولین وقت اون زمان انسان ها میان گروه مدیریت بحرانی تحت عنوان The Order برای مقاومت در برابر این تهدیدبین المملی تشکیل میدن و برای جلوگیری از نفوذ ارک ها با به خدمت فرا خواندن معمارانی برجسته از مصر و روم و ایران..!! دژ های مستحکمی بینابین دو دنیا بنا می کنند تا مانع از رسیدن ارک های لعنتی به دنیای انسان ها شوند. این دژ ها که Rift Fortresses نام دارند در واقع خط مقدم نبرد حق علیه باطل انسان ها The Order ) )و ارک ها (The MOB) هستند، و لوکیشن تمامی مراحل کوفتی بازی به حساب می آیند.
بازی شماره اول از جایی شروع میشه که 3000 سال از این اتفاقات گذشته و از ORDER تنها یک عضو رسمی/ پیمانی باقی مونده که اون هم یک پیرمرد ریقونه عملی ! بیشتر نیست ..که همون اول هم جان به جان آفرین تسلیم میکنه ... رحم الله من یقرا فاتحه مع الصلوات....!...پیس پیس پیس پیس پیس ....... خدا رفتگان همه رو بیامرزه...
خب کجا بودم آها, بعد از شهادت پیرمرد .. کار نجات بشریت می افته گردن تنها شاگرد دست و پا چلفتی و نیروی شرکتی THE Order یعنی ماکسیمیلیان نادون ، که اسم سازمانیش هست The War Mage ....
داستان بازی به هیچ عنوان جدی نیست و خیلی ها اون رو هجو دراگون ایج هم می دونند ..و این رو هم در نظر بگیرید که این سبک اصلا نیازی به داستان قوی نداره.. طراحی شخصیت ها ,دیالوگ ها و حرکات اورک ها , فضای بازی و حتی رقص ماکسیمیلیان بعد از هر پیروزی می خواد به شما بفهمونه زیاد جدی نگیرید، قراره فان کنیم و بخندیم...
سبک بازی Tower Defense یا همون دفاع از قلعه خودمون هست که مقداری هم هک اند اسلش و استراتژی هم چاشنیش شده... من به شخصه تا قبل از این عنوان بازی ای شبیه اش ندیدم ..بازی قلعه دوبله دارینوس یا گیاهان در برابر زامبی ها منظورم نیستا ...منظورم بازی سوم شخص اکشنی هست که توش باید از المان های دفاع از قلعه استفاده کنید...
گیمپلی بازی به دو قسمت تقسیم میشه..
در هر مرحله چندتا دروازه وجود داره که قراره توسط اورک ها شکسته بشه و مسیری که قراره محل عبور و مرور اونها باشه کاملا مشخصه ..بخش اول وظیفه شما اینه که با توجه به اندوخته اندکی که بازی به عنوان مال التجاره در اختیار شما قرار میده تله های مرگبار بخرید و در مسیر راه اورک ها روی در و دیوار و سقف نصب کنید و کار بگیرید و به آپگرید کردن آنها بپردازید...یا حتی با دادن بهای بیشتر ، سربازان تیرانداز ، کوتوله های بمب انداز و شوالیه های غول پیکر استخدام کنید و با مستقر کردن آنها در مکان مناسب نیم نگاهی هم به بازی های استراتژی داشته باشید...
بخش دوم با شکسته شدن دروازه ها توسط سرسخت ترین لشکرهای اورک درطول تاریخ شروع میشه, اینجا باید دوشادوش تله ها و سربازان تون به نبرد با اورک های متجاوز بپردازید و شمشیر بزنید , از انگشتر های جادویی استفاده کنید و با کمان هد شات کرده و با شات گان ,دل و روده اورک های چاق رو تخلیه کنید..
بازی همینه ... شما باید در مقابل HORD های اورک ها هر طور شده مقاومت کنید و اجازه ندید نفر رد بشه حالا با هر راهی که دوست می دارید..شده روی هنر معماری و چینش مهندسی تون حساب کنید ، یا با دندون کف پاشون رو گاز بگیرید یا حتی به زانوشون بیافتید که تو رو خدا رد نشو...شمایید و لشکر های 300 نفره اورکها...
اگه توضیحاتم برای کسی ابهام انگیزه رجوع کنه به مرحله دهکده گیرز 4...
شماره دوم در سال 2012 عرضه شد و استدیوی Robot تمامی خلاقیت و نبوغ خودش رو خالی کرد توش..و برای اینکه تنها نباشید یدونه خانم بسیار بسیار زیبا و افسون گر به نام گابریلا کمک ماکسیمیلیان فرستاد که اشاره نمی کنم چجوری شد که ...بهتره خودتون بازی کنید چون شاید اتفاقات شماره اول همه ش زیر سر این خانم بوده باشه...!! اینطوری قابلیت CO OP هم چسبوند به بازی ...شماره دوم هنوز که هنوزه انحصار کامپیوتر هست....
شماره بعدی سال 2017 اومد تحت نام Orcs Must Die! Unchained که تماما آنلاینه و من خودم بازی نکردم پس نمی دونم چی به چی هست...فقط میدونم بازی خیلی خوبی بوده که سرورهاش زودی بسته شده...!!
شماره سوم بعد از 8 سال و 2020 در انحصار استدیا معرفی شد و اومد و این انحصار مزخرف اونم برای استدیا حال یک عده ای رو از جمله خودم خیلی گرفت ..همونطور که می بینید متای بازی روی استدیا اومده پایین...میگن بازی ساده تر شده و کوتاه تر...امیدوارم حالا که قراره برای کامپیوتر بیاد یک دستی سر و روش بکشند و چند مرحله بهش اضافه کنند و درجه سختی رو ببرند بالاتر و باز هم بالاتر و شاهد جهش متا باشیم...
ویدئوی آنچه گذشت توی صفحه استیم شماره سوم هست حس ویدیو گذاشتن نبود خودتون زحمتشو بکشید...با تشکراز حسن همکاری شما...!!