((به نام خدا))
مدتیست که اخرین نسخه از سری محبوب MEDAL OF HONOR به نام AIRBORNE منتشر شده.این بازی که خیلی وقت بود طرفدارانش را در انتظار گزاشته بود قرار بود این سری را متحول کند و سری COD رو که با سه نسخه خود بازار بازی های جنگ جهانی دوم یا همان WWII رو قبضه کرده به چالش بکشد و این سری رو به جایگاه اولیه خودش برگرداند.اینکه MOH:AIRBORNE چقدر در این زمینه موفق بوده را به عهده خودتان میگزارم ولی نظر شخصیه خودم را در قالب نقدی ساده و نچندان با ارزش برایتان میگزارم و امیدوارم مورد پسند واقع بشود.سه نسخه از این بازی منتشر شده که شامل سه پلتفورم نسل حاضر یعنی PS3 , XBOX360 و PC میشه که بنده علی رقم عدم تفاوت چندان بین این سه نسخه نظراتم رو به نسخه مورد تجربه خودم یعنی MOH:AIRBORNE نسخه PC اختصاص میدهم.
در ابتدای ورود به بازی با یک توتاریال (مرحله اموزشی) کوتاه مواجه میشوید که شمارا با قابلیت جدید این نسخه که همانا فرود با چتر باشه اشنا میکنه.
این المان تازه وارد به این سری علاوه بر زیبایی و جذابیت های خاص خودش نقش نسبتا پر رنگی در گیم پلی دارد و عملا جزیی از اون شده است.بطوری که انتخاب نقطه فرود توسط خود بازیباز میسر است که با توجه به وسعت خوب نقشه های بازی و پیچیدگی های ان با هر بار فرود در نقطه ای متفاوت میتوانید نبرد رو از ان مکان دنبال کنید و با توجه به هوش مصنوعی نسبتا خوب بازی هربار شاهد عکس العمل های به نسبه متفاوتی در بازی باشید!
البته شما در انتخاب مکان مورد نظر در هرکجای نقشه ازادی عمل کامل دارید ولی در تمامی مراحل دونقطه امن یا SAFE AREA که کمتر مورد حجوم دشمن هستند مشخص شده که با توجه به مهماتی که در این مکانها یافت میشود بهترین انتخاب برای فرود هستند.
درست در هنگام فرود و قبل از ملحق شدن کاراکتر شما به بازی میتوانید نبردی را که در زیر پاهایتان در حال وقوع است ببینید.این موضوع بعلاوه رقص نور PREJECTOR های دشمن و عبور گلولها و فرود دیگر چتر بازان به همراه شما علی رقم اینکه بیشتر جنبه نمایشی داشته و به اصطلاح اسکریپت نویسی شده هستند , هیجان بازیباز را برای فرود و پیوستن به نبرد عظیمی(البته از بالا!) که در پایین جریان دارد بسیار بیشتر میکند.(خصوصا در اوایل بازی)
در همان ابتدای فرود در مرحله اول و با مقدار کمی پیشروی درگیری شروع میشود و علاوه بر اینکه متوجه عدم وسعت حقیقی نبرد و استفاده زیاد از المان های اماده برای عظمت بخشیدن به مبارزات در حال وقوع میشوید قطعا کنترل بیش از حد واقعگرایانه اسلحه ها توی ذوقتان خواهد خورد.هدف گیری درحالت عادی بسیار سخت است ولی مشکل اصلی سختی نشانه روی حتی در حالت زوم اسلحه هاست بطوری که نشانه روی بوسیله HUD و هدفگیری معمولی در MOH را بغیر از مبارزات کاملا نزدیک بلا استفاده میکند.البته این نکته قطعا از واقع گرایی زیادی که EA سازنده بازی شدیدا روی ان تاکید داشته نشات میگیرد.ولی بعد از بازی کرد COD2 این هدف گیری خصوصا در ابتدا که هنوز با گیم پلی اشنایی وجود ندارد باعث ازار بازیباز میشود. نکته خاصی در گیم پلی AIRBORNE وجود ندارد ولی سیستم نه چندان جدید ولی جالب سنگرگیری ان تا حدودی خوب ظاهر شده(هر چند این هم بی ایراد نیست!).این سیستم بدین گونه است که بعد از قرار گرفتن پشت یک ابجکت و یا دیوار ابتدا کلید سمت راست موس را نگه داشته و وارد زوم اسلحه مورد نظر میشوید.سپس با فشردن کلید های حرکتی کیبورد , کاراکتر بجای حرکت کردن , به سمت چپ یا راست خم شده و یا ایستاده و یا دراز کش میشود! البته این سیستم چندان جدید نیست ولی در کل ساده تر و دم دستی تر شده.
در موررد اتمسفر و گیم پلی باید بگویم که MOH همان گیم پلی و فضاسازی جنگ جهانی دوم مورد استفاده در قسمت های قبلی را مورد استفاده قرار داده ولی سعی کرده با اضافه کردن المان هایی مثل همین نکات ریز گفته شده بازی را قدمی به جلو ببرد اما بیشترین تمرکز این نسخه روی قابلیت فرود ازادانه بنا شده و سعی شده بازیباز تا حدودی در انتخاب و انجام ماموریت های محوله ازادی عمل داشته باشد ولی متاسفانه این مورد به هیمن مقدار بسنده شده و حتی تا همین میزان نیز بدرستی کار نشده است! بطوری که عموما بازیباز های متفاوت مرتبا با صحنه های مشابه مواجه میشوند.ازادی در نحوه عمل ماموریتها که دیگر جای خود دارد!
بازی در ابتدا بسیار ساده شروع میشود (حتی در درجه سختی بالا) و هوش مصنوعی به هیچ وجه رضایت بازیباز را جلب نمیکند اما با پیشرفت در بازی و در مراحل بالاتر این هوش مصنوعی و سختی بازی سیر صعودی پیدا میکند بطوری که در دو مرحله اخر از 5 مرحله بازی و با ورود نیروهای قویتر ارتش المان این دو فاکتور به نهایت خود میرسند.این که سختی بازی را از هوش مصنوعی ان جدا کرده ام نیز به گیم پلی AIRBORNE برمیگردد.یعنی در درجه سختی بالا به جای اینکه شاهد پیشرفت فوقالعاده هوش مصنوعی و سخت شدن بازی از این راه باشیم شاهد افزایش دقت فوقالعاده و عجیب NPC های دشمن در تیراندازی هستیم!!! بطوری که خطر یک سرباز عادی در مرحله های بالا بسیار بیشتر از یک تکتیرانداز خواهد بود! زیرا این اعجوبه ها توانایی هدف قرار دادن شما را از فاصله 50 متری و حتی بیشتر و تنها با یک مسلسل ساده را دارند در صورتی که شما حتی از زدن یکی دو گلوله ناقابل نیز عاجزید.این مشکل زمانی بیشتر خودنمایی میکند که نیروهای مخصوص و MG42 بدست ارتش المان که ضمنا برای کشتنشان نیاز به دوبار هدشات کردن با اسلحه اسنایپر است! و *** نام دارند وارد بازی میشوند.البته خدارا شکر تعدادشان خیلی نیست وگرنه ممکن بود اتمام این بازی به ابد بکشد ولی تا همینجا نیز قطعا بارها بازی را با عصبانیت رها خواهید کرد!
با تمام این اوصاف نبردها حس و حال و شور نبردهای COD را ندارند در صورتی که گیم پلی COD کاملا خطی و بدور از هرگونه ازادی عملیست! و این نشان از عدم موفقیت EA در جذابیت بخشیدن به گیم پلی بازی از طریق گنجاندن ازادی عمل و FREE ROAMING و پیوند زدن ان با این سبک و همچنین ایجاد نبردهایی سنگین و بی مهاباست.ایرادی که علاوه بر گیم پلی به ایجاد اتمسفر و جو سازی MOH نیز بر میگردد.این اتمسفر اگر چه خوب و حتی در برخی مراحل عالی نیز کار شده ولی المان هایی مثل درگیری های نه چندان جذاب و که به مرور تکراری هم میشوند! و هوش مصنوعی خوب ولی بسیار اعصاب خورد کن و گیم پلی معمولی و نه چندان روان ان را عملا ضایع کرده اند.
صداگزاری بازی جزو نکات مثبت ان محسوب میشود.از فریاد های سربازان تا صدای اسلحه ها و درگیری های دور دست بسیار دقیق کار شده و حس بسیار خوبی را از این جنبه منتقل میکند.موسیقی MOH نیز ارکسترال دارای تمی حماسی و در عین حال اشناست که علی رقم زیبایی نسبی نکته خاصی را دارا نمیباشد.
گرافیک MOH:AIRBORNE قطعا بهترین جنبه ان محسوب میشود. به لطف موتور قدرتمند و نقل محافل UE3.0 مپ های بازی نسبتا بزرگ و پرجزئیات از کار درامده اند.طراحی بافت ها بسیار خوب انجام گرفته و از کیفیت بالایی نیز برخوردازند.مدلسازی ها با جزییات هستند و دقت در طراحی ابجکت ها کاملا قابل مشاهده است.مدل سازی NPC ها و اسلحه هایشان نیز بسیار خوب بنظر میرسند.نور پردازی و سایه زنی ها نیز در کنار جلوه ذرات قوی و موشن بلار عالی خودنمایی میکنند.(هرچند فیزیک بازی هنوز به همان موارد ساده پیش مثل رگدال ها محدود شده و تقریبا تمامی ابجکتها نه تخریب پذیرند و نه تاثیر پذیر) فاصله دید یا همان DRAW DISTANCE بالا به مدد استفاده از ترفند هایی در کنار تکنیکهای روز مثل DEPTH OF FIELD ارزش گرافیکی AIRBORNE را بالاتر میبرند.انیمیشن های بازی نیز بخاطر استفاده خوب از موشن کپچر در بهترین سطوح قرار دارند خصوصا انیمیشنهای صورت سربازان به طوری که در روبرویی با یک سرباز المانی میتوان خشم را درچشمانش دید! البته برای اجرای MOH:AIRBORNE روی حداکثر جزییات به سیستمی فوقالعاده احتیاج خواهید داشت.چون این بازی جزو بهترین های امسال از نظر گرافیکیست و بدرستی از قدرت موتور قدرتمند UE3.0 بهره میگیرد.
در انتها باید بگویم که MOH:AIRBORNE بازی نسبتا خوبیست و المان های جدیدی را به این سری وارد میکند ولی با انجام ان متوجه میشوید که همین المان ها بلای جان بازی شده و نکات مثبت ان را زیر سوال میبرند! و درنتیجه MOH:AIRBORNE عملا نمیتواند پا را از یک عنوان کمی بیشتر از معمولی فراتر بگزارد.هرچند هنوز جزو بازی های خوب این چند وقته محسوب میشود ولی در برابر عناوین بزرگی چون بایوشاک حرفی برای گفتن ندارد.
امیدوارم عناوین بعدی EA به ورطه ای که MOH:AIRBORNE افتاد نیافتند و AOT و CRYSIS چیزی بیش از گرافیک برای عرضه داشته باشند.....
منبع:وبلاگ خودم
http://amaturgamers.blogfa.com
مدتیست که اخرین نسخه از سری محبوب MEDAL OF HONOR به نام AIRBORNE منتشر شده.این بازی که خیلی وقت بود طرفدارانش را در انتظار گزاشته بود قرار بود این سری را متحول کند و سری COD رو که با سه نسخه خود بازار بازی های جنگ جهانی دوم یا همان WWII رو قبضه کرده به چالش بکشد و این سری رو به جایگاه اولیه خودش برگرداند.اینکه MOH:AIRBORNE چقدر در این زمینه موفق بوده را به عهده خودتان میگزارم ولی نظر شخصیه خودم را در قالب نقدی ساده و نچندان با ارزش برایتان میگزارم و امیدوارم مورد پسند واقع بشود.سه نسخه از این بازی منتشر شده که شامل سه پلتفورم نسل حاضر یعنی PS3 , XBOX360 و PC میشه که بنده علی رقم عدم تفاوت چندان بین این سه نسخه نظراتم رو به نسخه مورد تجربه خودم یعنی MOH:AIRBORNE نسخه PC اختصاص میدهم.
در ابتدای ورود به بازی با یک توتاریال (مرحله اموزشی) کوتاه مواجه میشوید که شمارا با قابلیت جدید این نسخه که همانا فرود با چتر باشه اشنا میکنه.
این المان تازه وارد به این سری علاوه بر زیبایی و جذابیت های خاص خودش نقش نسبتا پر رنگی در گیم پلی دارد و عملا جزیی از اون شده است.بطوری که انتخاب نقطه فرود توسط خود بازیباز میسر است که با توجه به وسعت خوب نقشه های بازی و پیچیدگی های ان با هر بار فرود در نقطه ای متفاوت میتوانید نبرد رو از ان مکان دنبال کنید و با توجه به هوش مصنوعی نسبتا خوب بازی هربار شاهد عکس العمل های به نسبه متفاوتی در بازی باشید!
البته شما در انتخاب مکان مورد نظر در هرکجای نقشه ازادی عمل کامل دارید ولی در تمامی مراحل دونقطه امن یا SAFE AREA که کمتر مورد حجوم دشمن هستند مشخص شده که با توجه به مهماتی که در این مکانها یافت میشود بهترین انتخاب برای فرود هستند.
درست در هنگام فرود و قبل از ملحق شدن کاراکتر شما به بازی میتوانید نبردی را که در زیر پاهایتان در حال وقوع است ببینید.این موضوع بعلاوه رقص نور PREJECTOR های دشمن و عبور گلولها و فرود دیگر چتر بازان به همراه شما علی رقم اینکه بیشتر جنبه نمایشی داشته و به اصطلاح اسکریپت نویسی شده هستند , هیجان بازیباز را برای فرود و پیوستن به نبرد عظیمی(البته از بالا!) که در پایین جریان دارد بسیار بیشتر میکند.(خصوصا در اوایل بازی)
در همان ابتدای فرود در مرحله اول و با مقدار کمی پیشروی درگیری شروع میشود و علاوه بر اینکه متوجه عدم وسعت حقیقی نبرد و استفاده زیاد از المان های اماده برای عظمت بخشیدن به مبارزات در حال وقوع میشوید قطعا کنترل بیش از حد واقعگرایانه اسلحه ها توی ذوقتان خواهد خورد.هدف گیری درحالت عادی بسیار سخت است ولی مشکل اصلی سختی نشانه روی حتی در حالت زوم اسلحه هاست بطوری که نشانه روی بوسیله HUD و هدفگیری معمولی در MOH را بغیر از مبارزات کاملا نزدیک بلا استفاده میکند.البته این نکته قطعا از واقع گرایی زیادی که EA سازنده بازی شدیدا روی ان تاکید داشته نشات میگیرد.ولی بعد از بازی کرد COD2 این هدف گیری خصوصا در ابتدا که هنوز با گیم پلی اشنایی وجود ندارد باعث ازار بازیباز میشود. نکته خاصی در گیم پلی AIRBORNE وجود ندارد ولی سیستم نه چندان جدید ولی جالب سنگرگیری ان تا حدودی خوب ظاهر شده(هر چند این هم بی ایراد نیست!).این سیستم بدین گونه است که بعد از قرار گرفتن پشت یک ابجکت و یا دیوار ابتدا کلید سمت راست موس را نگه داشته و وارد زوم اسلحه مورد نظر میشوید.سپس با فشردن کلید های حرکتی کیبورد , کاراکتر بجای حرکت کردن , به سمت چپ یا راست خم شده و یا ایستاده و یا دراز کش میشود! البته این سیستم چندان جدید نیست ولی در کل ساده تر و دم دستی تر شده.
در موررد اتمسفر و گیم پلی باید بگویم که MOH همان گیم پلی و فضاسازی جنگ جهانی دوم مورد استفاده در قسمت های قبلی را مورد استفاده قرار داده ولی سعی کرده با اضافه کردن المان هایی مثل همین نکات ریز گفته شده بازی را قدمی به جلو ببرد اما بیشترین تمرکز این نسخه روی قابلیت فرود ازادانه بنا شده و سعی شده بازیباز تا حدودی در انتخاب و انجام ماموریت های محوله ازادی عمل داشته باشد ولی متاسفانه این مورد به هیمن مقدار بسنده شده و حتی تا همین میزان نیز بدرستی کار نشده است! بطوری که عموما بازیباز های متفاوت مرتبا با صحنه های مشابه مواجه میشوند.ازادی در نحوه عمل ماموریتها که دیگر جای خود دارد!
بازی در ابتدا بسیار ساده شروع میشود (حتی در درجه سختی بالا) و هوش مصنوعی به هیچ وجه رضایت بازیباز را جلب نمیکند اما با پیشرفت در بازی و در مراحل بالاتر این هوش مصنوعی و سختی بازی سیر صعودی پیدا میکند بطوری که در دو مرحله اخر از 5 مرحله بازی و با ورود نیروهای قویتر ارتش المان این دو فاکتور به نهایت خود میرسند.این که سختی بازی را از هوش مصنوعی ان جدا کرده ام نیز به گیم پلی AIRBORNE برمیگردد.یعنی در درجه سختی بالا به جای اینکه شاهد پیشرفت فوقالعاده هوش مصنوعی و سخت شدن بازی از این راه باشیم شاهد افزایش دقت فوقالعاده و عجیب NPC های دشمن در تیراندازی هستیم!!! بطوری که خطر یک سرباز عادی در مرحله های بالا بسیار بیشتر از یک تکتیرانداز خواهد بود! زیرا این اعجوبه ها توانایی هدف قرار دادن شما را از فاصله 50 متری و حتی بیشتر و تنها با یک مسلسل ساده را دارند در صورتی که شما حتی از زدن یکی دو گلوله ناقابل نیز عاجزید.این مشکل زمانی بیشتر خودنمایی میکند که نیروهای مخصوص و MG42 بدست ارتش المان که ضمنا برای کشتنشان نیاز به دوبار هدشات کردن با اسلحه اسنایپر است! و *** نام دارند وارد بازی میشوند.البته خدارا شکر تعدادشان خیلی نیست وگرنه ممکن بود اتمام این بازی به ابد بکشد ولی تا همینجا نیز قطعا بارها بازی را با عصبانیت رها خواهید کرد!
با تمام این اوصاف نبردها حس و حال و شور نبردهای COD را ندارند در صورتی که گیم پلی COD کاملا خطی و بدور از هرگونه ازادی عملیست! و این نشان از عدم موفقیت EA در جذابیت بخشیدن به گیم پلی بازی از طریق گنجاندن ازادی عمل و FREE ROAMING و پیوند زدن ان با این سبک و همچنین ایجاد نبردهایی سنگین و بی مهاباست.ایرادی که علاوه بر گیم پلی به ایجاد اتمسفر و جو سازی MOH نیز بر میگردد.این اتمسفر اگر چه خوب و حتی در برخی مراحل عالی نیز کار شده ولی المان هایی مثل درگیری های نه چندان جذاب و که به مرور تکراری هم میشوند! و هوش مصنوعی خوب ولی بسیار اعصاب خورد کن و گیم پلی معمولی و نه چندان روان ان را عملا ضایع کرده اند.
صداگزاری بازی جزو نکات مثبت ان محسوب میشود.از فریاد های سربازان تا صدای اسلحه ها و درگیری های دور دست بسیار دقیق کار شده و حس بسیار خوبی را از این جنبه منتقل میکند.موسیقی MOH نیز ارکسترال دارای تمی حماسی و در عین حال اشناست که علی رقم زیبایی نسبی نکته خاصی را دارا نمیباشد.
گرافیک MOH:AIRBORNE قطعا بهترین جنبه ان محسوب میشود. به لطف موتور قدرتمند و نقل محافل UE3.0 مپ های بازی نسبتا بزرگ و پرجزئیات از کار درامده اند.طراحی بافت ها بسیار خوب انجام گرفته و از کیفیت بالایی نیز برخوردازند.مدلسازی ها با جزییات هستند و دقت در طراحی ابجکت ها کاملا قابل مشاهده است.مدل سازی NPC ها و اسلحه هایشان نیز بسیار خوب بنظر میرسند.نور پردازی و سایه زنی ها نیز در کنار جلوه ذرات قوی و موشن بلار عالی خودنمایی میکنند.(هرچند فیزیک بازی هنوز به همان موارد ساده پیش مثل رگدال ها محدود شده و تقریبا تمامی ابجکتها نه تخریب پذیرند و نه تاثیر پذیر) فاصله دید یا همان DRAW DISTANCE بالا به مدد استفاده از ترفند هایی در کنار تکنیکهای روز مثل DEPTH OF FIELD ارزش گرافیکی AIRBORNE را بالاتر میبرند.انیمیشن های بازی نیز بخاطر استفاده خوب از موشن کپچر در بهترین سطوح قرار دارند خصوصا انیمیشنهای صورت سربازان به طوری که در روبرویی با یک سرباز المانی میتوان خشم را درچشمانش دید! البته برای اجرای MOH:AIRBORNE روی حداکثر جزییات به سیستمی فوقالعاده احتیاج خواهید داشت.چون این بازی جزو بهترین های امسال از نظر گرافیکیست و بدرستی از قدرت موتور قدرتمند UE3.0 بهره میگیرد.
در انتها باید بگویم که MOH:AIRBORNE بازی نسبتا خوبیست و المان های جدیدی را به این سری وارد میکند ولی با انجام ان متوجه میشوید که همین المان ها بلای جان بازی شده و نکات مثبت ان را زیر سوال میبرند! و درنتیجه MOH:AIRBORNE عملا نمیتواند پا را از یک عنوان کمی بیشتر از معمولی فراتر بگزارد.هرچند هنوز جزو بازی های خوب این چند وقته محسوب میشود ولی در برابر عناوین بزرگی چون بایوشاک حرفی برای گفتن ندارد.
امیدوارم عناوین بعدی EA به ورطه ای که MOH:AIRBORNE افتاد نیافتند و AOT و CRYSIS چیزی بیش از گرافیک برای عرضه داشته باشند.....
منبع:وبلاگ خودم
http://amaturgamers.blogfa.com