ماسایوکی امورا, معمار کنسول های NES و SNES در تاریخ 6 دسامبر در سن 78 سالگی درگذشت.
Famicom - کنسولی که در غرب با نام NES شناخته شد - زاده ذهن امورا بود, او در سال 1972 به عنوان یک مهندس به Nintendo, در زمانی که آنها سرگرمی های الکتریکی را به صورت آزمایشی بررسی میکردند پیوست. یکی از وظایف او کمک کردن به نینتندو در توسعه انواع بازی در سبک Light-Gun بود.
وقتی که نینتندو R&D2 تاسیس شد, امورا مسئول این بخش بوده و در ساخت سیستم های 'Color TV-Game', اولین تلاش آزمایشی این کمپانی برای نفوذ به بازی های خانگی نقشی اساسی داشت.
این کنسولها سیستم های ابتدایی بودند که عنواینی آماده و ساده داشتند.
اومورا کارش را در سال 1981 برروی کنسول فامیکام, به دنبال درخواست رئیس نینتندو Hiroshi Yamauchi برای ساخت کنسولی که بتواند بازی های آرکید در تلوزیون اجرا کرده, و اما بازی هایی که با کارتریج عوض شود شروع کرد. ترکیب فروش فامیکام و بردار غربی اش, ان ای اس, 61 میلیون بود - که 20 میلیون آن تنها شامل ژاپن میشده است.
R&D2 نه تنها فامیکام را ساخت بلکه مسئولیت ساخت جانشین محبوب این کنسول, SNES / Super Famicom نیز یود. او همچنین در ساخت سیستم های ژاپنی Famicom Disk System و Super Famicom Satellaview, و همینطور اسلحه نمادین NES Zapper نیز نقش داشت.
امورا فقط برروی سیستم کنسول کار نکرد, او در طول حضورش در کمپانی, به تهیه کنندگی چندین بازی پرداخت, از جمله Ice Climber , Clu Clu Land و سه گانه ورزشی ساکر , بیسبال و گلف.
امروا در سال 2004 از نینتندو جدا شده و استاد دانشگاه Ritsumeikan در کیوتو شد, و این سازمان خبر ناراحت کننده درگذشت او را دیروز به اشتراک گذاشت.
در مصاحبه ای با وبسایت Nintendo Life در سال 2020 هنگام سفری به انگلستان, امورا درباره یکی از نکات برجسته حرفه خود توضیح داد:
"بهترین دورانی که بیاد دارم زمانی بود که ما ساخت فامیکام رو تموم کردیم. اون زمان, ما از موفقیتش خبر نداشتیم, اما این حقیقت که ما توانایی توسعه و به اتمام رساندن محصول را داشتیم بسیار لذت بخش بود, ماموریت من, مطمئن شدن از تکمیل توسعه دستگاه بود که انجامش دادم, پس خیلی خوشحال بودم."
Masahiro Sakurai, خالق سری Smash Bros. و Kirby در توییتر گفت:
"خبر آمد که ماسایوکی امورا, خالق Family Computer, فوت کرده است. برای روحت دعا میکنم... NES کنسولی بود که بیشترین تاثیر را برروی من داشت. بدون آن, من اینجا نبودم."
در این مسئله اغراقی نیست که بگوییم نینتندو - و دنیای عظیم گیمینگ - اگر از کمک های عظیم امورا بهره نمیبردیم, امروز بسیار متفاوت بود.
منبع
آخرین ویرایش: