مقدمه و حرف نویسنده:
سلام به همگی دوستان بازیسنتری و مثل همیشه طرفداران سرسخت اُستاد Ueda !
من خیلی می خواستم در وصف اُستاد و آثاری که ساخته صحبت کنم و هر چی می تونم آفرین بگم، ولی شاید آنچنان تاثیری رو بر روی مخاطب نذاره ! البته تعجبی هم نداره، چون دیگه بالاخره هر چی باشه، صحبت های یک طرفدار کجا، صحبت های یک طراح و بازیساز بزرگ که خودش مثلا صاحب یکی از بهترین بازی های ساخته شده در این صنعت هست ـش کجا ! طبیعتا تاثیر این ها متفاوت خواهد بود. بهرحال من اینبار مطلبی رو قرار دادم که کسانی در مورد اُستاد و آثار ساخته شده (نمیگم بازی، چون واقعا کلمه بازی رو برای کارهای اُستاد بکار بُردن، سطح اون رو پایین خواهد آورد.) صحبت می کنند که خودشون یکی از بهترین های این صنعت هستند، کمااینکه آثار ساخته شده توسط اونها شاید یکی از تاثیر گذار ترین بازی ها هم باشه، بالاخره دور از انتظار نیست این قضیه ! با کمی دقت خواهید فهمید کسانی که در مورد اُستاد و آثار ساخته شده توسط او و تیم ـش صحبت می کنند، واقعا نشون میده که کارهای تیم ایکو واقعا خاص و منحصر بفرد هستند. همین !
با تشکر.
"Ico و Shadow of The Colossus دو بازی الهام بخش برای God of War بودند. زیرا راهی که این دو بازی در پیش گرفتند، با هماهنگی و هُنر خاصی اجرا شده بود که باعث شد ما نمونه آن را هم حتی در این صنعت نبینیم.
صادقانه بخواهم بگویم، این دو بازی تاثیر بسیار زیادی بر روی عنوان God of War که توسط ما ساخته می شد، داشتند."
"یک زیبایی خاص و عجیب همانند یک رویا در بازی های اُستاد Ueda و تیم ـش وجود دارد. غول هایی به بزرگی کوهستان در چشم اندازهایی وسیع، بسیار هماهنگ و منطبق طراحی شده اند، واقعا خلاقانه است."
"اولین باری که Ico بازی کردم، واقعا شوکه شده بودم. این اولین بار بود که من یک بازی با چنین کیفیتی و سبک هُنری خاص دیده بودم. حتی این بازی مرحله ی جدیدی از احساسات را توانسته بود در کالبُد خود بگنجاند. در آن زمان من با خودم کلنجار می رفتم که چگونه می شود یک بازی که بتواند بازیباز را درگیر احساسات نماید، خلق نمایم. و iCO بود که پیام بزرگی را به من منتقل کرد و رساند. این بازی به وضوح نشان می داد که می توان احساسات پیچیده ای همانند "همدلی" را در درون بازیباز ایجاد نمود. همین تعامل بود که باعث می شد احساسات قوی تری در بازی بتواند شکل بگیرد.
خیلی خوب به خاطر دارم زمانی که بازی به دقایق پایانی بازی رسیده بودم، با فّک ـی باز در مقابل تلویزیون نشسته بودم، تا انتهای بازی در همین حالت مانده بودم. کاملا از پایان بازی و زیبایی آن مات و مبهوب خشک مانده بودم.
داستا بازی در عین سادگی، بسیار قوی پرداخته شده بود. داستانی که توسط یک نویسنده واقعی نوشته و طراحی شده بود.
Shadow of the Colossus نیز یکی دیگر از ایده های درخشان او است. بازی که بر مبنای یک اسب، سرزمینی پُر از غول های عظیم الجثه، احساسی حماسی، شاعرانه که واقعا به ندرت در دیگر بازی ها یافت می شود.
مشابه کارهای اُستاد Ueda در این صنعت اصلا وجود ندارد. آثار او کاملا شخصی و منحصر بفرد هستند. بیشتر در مورد، روابط، احساسات و دنیای پیرامون آن را شامل می شود. در مورد انسان ها، کودک هایی که تبدیل به افراد بالغی خواهند شد می باشد. این نشان می دهد که بازی های ویدئویی یک رسانه معتبر هستند تا بتوانند چیزهای مهمی را در مورد خودمان بگویند.
اُستاد Ueda یکی از خلاق ترین و مهم ترین افراد این صنعت به شمار می رود."
"برای کسانی که فکر می کنند بازی ها نمی توانند یک نوع هُنر محسوب شوند، باید گفت که:
Ico و Sotc دو ستون هستند که بر پایه ویژگی های قدرتمندی ساخته شده اند. بسیار متحیرکننده، فراگیر و تکامل یافته، و از همه نظر هُنری هستند. این دو عنوان در مقابل دیگر بازی های ویدئویی در نقطه بسیار بالاتری حضور دارند."
"اولین ساخته آنها Ico احتمالا تنها بازی است که درگیر نوعی زیبایی خاص و احساس سودایی است. اولین باری که دست Yorda رو گرفتم و در دنیای پیرامون همراه اون حرکت میکردم، واقعا درگیرش شدم. به عنوان یک مدیر فنی، واقعا از ویژگی های تکنینکی و ساده بازی Ico شگفت زده شده بودم. گرفتن دست یک کارکتر دیگر به همراه "سینماتیک معکوس" ساده، تاثیر واقعا عمیقی را بر روی اتمسفر بازی گذاشته بود. بعد از آن من به یکی از سرسخت ترین طرفداران استاد تبدیل شدم و هنوز هم که هنوز است منتظر آثار بعدی اُستاد و تیم ـش هستم. "
"Ico و Shadow of the Colossus تجربه های عمیق و احساساتی را ارائه می دهند که مدیریت بسیار قوی و عالی را داشتند.
حتی راه و روش آنها برای ساخت یک بازی، تا به امروز نیز مفید است و خواهد بود."
"Colossus بازی بود که من زمان تجربه آن فّک ـم کاملا باز بود، شاید فکر کنید اغراق میکنم، ولی اینطور نیست... یادم میاد زمانی که از اولین غول بازی که جثه ای همانند یک کوهستان داشت، بالا می رفتم، انعکاس تصویر خودم را در تلویزیون دیدم: دقیقا دهانم باز مانده بود، به مدت 5 دقیقه فّک من همینطور باز بود. تا قبل از آن برای تجربه هیچ بازی چنین اتفاقی برای من نیفتاده بود. از آن به بعد نیز چنین اتفاقی دیگر برای من نیفتاد...
در مورد Ico هم، مرد، چی باید بگم در مورد Ico ؟ وقتی بحث در مورد بازی های هُنری می شود، همه در مورد Ico صحبت می کنند. این میتونه حقیقت داشته باشه یا نه. من حقیقتا به هُنر های طبقه بندی شده، باور ندارم. پس چه چیزی داره ؟
اما Ico به جرأت می تونم بگم که یکی از بهترین بازی های ساخته شده در تاریخ بازی های ویدئویی هست که تا بحال ساخته شده ! Ico این باور را به من داد که بازی ها می توانند واقعا یک اثر تعاملی باشند و احساساتی را بتوانند منتقل کنند که تا بحال اصلا تجربه نکرده ای. شاید گیم پلی بازی Ico خیلی هیجان انگیز بود، چرا که کرکترهای داستان ما و دنیای پیرامون آن بسیار احساسی ایجاد شده بودند.
من فقط می دانم که Ico تنها بازی بود که به کارکترهای آن همانند یک عروسک خیمه شب بازی نگاه نمی کردم، بلکه آن ها را همانند انسان هایی می دیدم که باید نجات پیدا کنند. هممم... شاید این Ueda واقعا با بقیه فرق میکنه !
تبریک به این تیم خلاقانه و بزرگ که با طراحی های خود صنعت ما را پیشگامانه به روی جلو سوق دادید.
تبریک به خاطر ساخت این کتاب زیبا و شگفت انگیز از داخل کتاب هُنری ـتان.
و در آخر تبریک می گویم و بهترین ها را برایتان آرزومندم. همچنان راه خود را ادامه دهید و در پیشرفت و ارتقاء این صنعت تلاش کنید تا بتوانیم این صنعت را در جایگاه به حق خود در قرن 21 ـم برسانیم."
"از نظر من Icoیکی از خلاقانه ترین، زیباترین و حماسی ترین بازی است که تا بحال تجربه کرده ام. (دوست من بعد از تجربه این بازی نام سگ ـش رو Ico گذاشت.)
کُل این صنعت، منتظر بازی بعدی Fumito، Kenji و تیم خلاق او هستند. عنوانی که در عین سادگی بسیار غنی و خالص خواهد بود. فرقی نمی کند که آنها از لحاظ فنی به مشکلی بر بخورند یا نه. آنها به آن هدف خواهند رسید."
"اُستاد Ueda و اُستاد Kaido دو تا از بهترین بازی های ساخته شده تا بحال را خلق نموده اند. این دو بازی مخاطب را در چنان عمقی از احساس غوطه ور خواهد کرد که تا بحال در هیچ بازی Action-Advunture ـی نمونه ای مثل آن را شاهد نبوده ایم.
Ico و Sotc نه تنها اینکه نشان می دهد آنها همانند کارشناسان بزرگ این صنعت هستند، بلکه بازی های ویدئویی را همانند یک وسیله قانونی برای رسیدن به آن ارزش واقعی و خالص دنبال می کنند تا بهترین ها را خلق نمایند."
سلام به همگی دوستان بازیسنتری و مثل همیشه طرفداران سرسخت اُستاد Ueda !
من خیلی می خواستم در وصف اُستاد و آثاری که ساخته صحبت کنم و هر چی می تونم آفرین بگم، ولی شاید آنچنان تاثیری رو بر روی مخاطب نذاره ! البته تعجبی هم نداره، چون دیگه بالاخره هر چی باشه، صحبت های یک طرفدار کجا، صحبت های یک طراح و بازیساز بزرگ که خودش مثلا صاحب یکی از بهترین بازی های ساخته شده در این صنعت هست ـش کجا ! طبیعتا تاثیر این ها متفاوت خواهد بود. بهرحال من اینبار مطلبی رو قرار دادم که کسانی در مورد اُستاد و آثار ساخته شده (نمیگم بازی، چون واقعا کلمه بازی رو برای کارهای اُستاد بکار بُردن، سطح اون رو پایین خواهد آورد.) صحبت می کنند که خودشون یکی از بهترین های این صنعت هستند، کمااینکه آثار ساخته شده توسط اونها شاید یکی از تاثیر گذار ترین بازی ها هم باشه، بالاخره دور از انتظار نیست این قضیه ! با کمی دقت خواهید فهمید کسانی که در مورد اُستاد و آثار ساخته شده توسط او و تیم ـش صحبت می کنند، واقعا نشون میده که کارهای تیم ایکو واقعا خاص و منحصر بفرد هستند. همین !
با تشکر.
"Ico و Shadow of The Colossus دو بازی الهام بخش برای God of War بودند. زیرا راهی که این دو بازی در پیش گرفتند، با هماهنگی و هُنر خاصی اجرا شده بود که باعث شد ما نمونه آن را هم حتی در این صنعت نبینیم.
صادقانه بخواهم بگویم، این دو بازی تاثیر بسیار زیادی بر روی عنوان God of War که توسط ما ساخته می شد، داشتند."
خیلی خوب به خاطر دارم زمانی که بازی به دقایق پایانی بازی رسیده بودم، با فّک ـی باز در مقابل تلویزیون نشسته بودم، تا انتهای بازی در همین حالت مانده بودم. کاملا از پایان بازی و زیبایی آن مات و مبهوب خشک مانده بودم.
داستا بازی در عین سادگی، بسیار قوی پرداخته شده بود. داستانی که توسط یک نویسنده واقعی نوشته و طراحی شده بود.
Shadow of the Colossus نیز یکی دیگر از ایده های درخشان او است. بازی که بر مبنای یک اسب، سرزمینی پُر از غول های عظیم الجثه، احساسی حماسی، شاعرانه که واقعا به ندرت در دیگر بازی ها یافت می شود.
مشابه کارهای اُستاد Ueda در این صنعت اصلا وجود ندارد. آثار او کاملا شخصی و منحصر بفرد هستند. بیشتر در مورد، روابط، احساسات و دنیای پیرامون آن را شامل می شود. در مورد انسان ها، کودک هایی که تبدیل به افراد بالغی خواهند شد می باشد. این نشان می دهد که بازی های ویدئویی یک رسانه معتبر هستند تا بتوانند چیزهای مهمی را در مورد خودمان بگویند.
اُستاد Ueda یکی از خلاق ترین و مهم ترین افراد این صنعت به شمار می رود."
Ico و Sotc دو ستون هستند که بر پایه ویژگی های قدرتمندی ساخته شده اند. بسیار متحیرکننده، فراگیر و تکامل یافته، و از همه نظر هُنری هستند. این دو عنوان در مقابل دیگر بازی های ویدئویی در نقطه بسیار بالاتری حضور دارند."
حتی راه و روش آنها برای ساخت یک بازی، تا به امروز نیز مفید است و خواهد بود."
در مورد Ico هم، مرد، چی باید بگم در مورد Ico ؟ وقتی بحث در مورد بازی های هُنری می شود، همه در مورد Ico صحبت می کنند. این میتونه حقیقت داشته باشه یا نه. من حقیقتا به هُنر های طبقه بندی شده، باور ندارم. پس چه چیزی داره ؟
اما Ico به جرأت می تونم بگم که یکی از بهترین بازی های ساخته شده در تاریخ بازی های ویدئویی هست که تا بحال ساخته شده ! Ico این باور را به من داد که بازی ها می توانند واقعا یک اثر تعاملی باشند و احساساتی را بتوانند منتقل کنند که تا بحال اصلا تجربه نکرده ای. شاید گیم پلی بازی Ico خیلی هیجان انگیز بود، چرا که کرکترهای داستان ما و دنیای پیرامون آن بسیار احساسی ایجاد شده بودند.
من فقط می دانم که Ico تنها بازی بود که به کارکترهای آن همانند یک عروسک خیمه شب بازی نگاه نمی کردم، بلکه آن ها را همانند انسان هایی می دیدم که باید نجات پیدا کنند. هممم... شاید این Ueda واقعا با بقیه فرق میکنه !
تبریک به این تیم خلاقانه و بزرگ که با طراحی های خود صنعت ما را پیشگامانه به روی جلو سوق دادید.
تبریک به خاطر ساخت این کتاب زیبا و شگفت انگیز از داخل کتاب هُنری ـتان.
و در آخر تبریک می گویم و بهترین ها را برایتان آرزومندم. همچنان راه خود را ادامه دهید و در پیشرفت و ارتقاء این صنعت تلاش کنید تا بتوانیم این صنعت را در جایگاه به حق خود در قرن 21 ـم برسانیم."
کُل این صنعت، منتظر بازی بعدی Fumito، Kenji و تیم خلاق او هستند. عنوانی که در عین سادگی بسیار غنی و خالص خواهد بود. فرقی نمی کند که آنها از لحاظ فنی به مشکلی بر بخورند یا نه. آنها به آن هدف خواهند رسید."
Ico و Sotc نه تنها اینکه نشان می دهد آنها همانند کارشناسان بزرگ این صنعت هستند، بلکه بازی های ویدئویی را همانند یک وسیله قانونی برای رسیدن به آن ارزش واقعی و خالص دنبال می کنند تا بهترین ها را خلق نمایند."